Dokumentär 3D skrivare, snart kan alla skriva ut automatvapen

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nu skumma jag bara igenom men borde inte plasten smälta el pipan vissna eft nåra rundor, bruka ju bli lite värme.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
nu skumma jag bara igenom men borde inte plasten smälta el pipan vissna eft nåra rundor, bruka ju bli lite värme.

Ibland kan det ju vara praktiskt med ett engångsvapen som kan passera genom metalldetektorer :död
Förmodligen så har bruksanvisningen ett språkavsnitt på Jihad :gnissla
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det kommer antagligen snart (om det inte redan finns) 3Dskrivare som är tillräcklgit billiga för att vanligt folk ska ha råd med dem...

Det finns 3dprinters från 5000 kronor så ja, det finns redan. Vapentillverkning via 3d printers för gemene man är fortfarande låååångt borta då det är relativt veka/värmekänsliga termoplaster som används med dåliga tillverkningstoleranser på det mesta som printas.

Ska man printa i metall är det helt andra pengar vi pratar om.

Förmodligen kan man göra betydligt bättre vapen i vilken liten verkstad som helst än 3dprinters kan.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det kommer antagligen snart (om det inte redan finns) 3Dskrivare som är tillräcklgit billiga för att vanligt folk ska ha råd med dem...
http://www.youtube.com/watch?v=zApmGFDA6ow

Jag har köpt en Reprappro Mendel. Jag hade dock aldrig vågat skriva ut vapen på den.
Jag tror vi får vänta några år innan skrivarna är så bra, användarvänliga och prisvärda att gemene man köper dem. Min skrivare kom i en byggsats på 400-500 delar.

Makerbot och liknande kommer färdiga och är enklare att komma igång med, men kostar å andra sidan från 20 000:-. De är ganska långsamma i utskrift dessutom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns 3dprinters från 5000 kronor så ja, det finns redan. Vapentillverkning via 3d printers för gemene man är fortfarande låååångt borta då det är relativt veka/värmekänsliga termoplaster som används med dåliga tillverkningstoleranser på det mesta som printas.

Ska man printa i metall är det helt andra pengar vi pratar om.

Förmodligen kan man göra betydligt bättre vapen i vilken liten verkstad som helst än 3dprinters kan.

Därför jag sa "snart". När tekniken väl finns och är på en lagom prisklass för företag är det oftast bara några år kvar tills prislappen sjunker tillräcklgit lågt för att gemene man (intresserade nördar...) ska ha råd med det.

Och visst sjutton går det att svarva handeldvapen i en handvevad svarv om man känenr för det. ;) Det går tom att göra hagelbössor med lite vanliga rör om man känner för det.
Problemet med att göra det med 3Dprinters är väl att en kunnig person gör ritningarna och modellerna som vilket jävla spån som helst kan tillverka sedan..

Edit; Inte för att jag tror det blir någon jättestor skillnad för samhället. De som vill ha tag på automatvapen eller andra vapen som är praktiskt att använda mot folk kan redan nu få tag på dem relativt lätt, om man inte är oroad för att rodda runt med kriminella, vilket man antagligen inte är så värst oroad över om man är på jakt efter dylika oregistrerade vapen...
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I usa har dom andra vapenlagar än här.

Där är inte pipor och slutstycken registreringspliktiga.

Så om du skriver ut t.ex en lower till en ar15 kan du sätta ihop ett vapen utan att behöva registrera det.

För nyfikna kan man kolla defcad om man är intresserad av tankegången bakom.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Internet ansågs vara en fluga, som nu har ändrat hela världen. Jag är lite rädd för att vissa underskattar 3D-printers
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
nu skumma jag bara igenom men borde inte plasten smälta el pipan vissna eft nåra rundor, bruka ju bli lite värme.

Han har bara skrivit ut några plastbitar. Man måste fortfarande ha stålpipa och annat i stål.
Folk får det att låta som att vem som helst kan printa en hel bössa men det är fett bullshit.
Man kan bara printa i plast eller kermamik. Dessutom är plasten rätt kass (eftersom den måste kunna printas) så hållfastheten är låg. DÄREMOT kan man printa en plastbit och sen göra en form med den som original, men det är inget som vilken dumskalle som helst klarar av...

Lyssnade met ett öra på en dokumentär på P3 om det där. Den kvinnliga programledaren (rödstruma som vanligt i P3), utbrast :"Men vad bra, nu kan jag printa mina egna koftor!!!". :dummer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hon tjabblar bara software, men hur i helvete funkar en 3D-printer i metall?

http://en.wikipedia.org/wiki/3D_printing#Additive_processes
Många sätt verkar innebära någon form av energistråle för att "bränna in" materialen i former. Funkar på metaller som appliceras som tunna pulverlager eller med en tråd eller lite andra påhittiga sätt att applicera materialet innan det bränns fast. Går tydligen tillverka tillräckligt styva delar för att bygga chassin till bilar med dessa metoder.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Han har bara skrivit ut några plastbitar. Man måste fortfarande ha stålpipa och annat i stål.
Folk får det att låta som att vem som helst kan printa en hel bössa men det är fett bullshit.
Man kan bara printa i plast eller kermamik. Dessutom är plasten rätt kass (eftersom den måste kunna printas) så hållfastheten är låg. DÄREMOT kan man printa en plastbit och sen göra en form med den som original, men det är inget som vilken dumskalle som helst klarar av...

Lyssnade met ett öra på en dokumentär på P3 om det där. Den kvinnliga programledaren (rödstruma som vanligt i P3), utbrast :"Men vad bra, nu kan jag printa mina egna koftor!!!". :dummer

Jag tycker faktiskt att plasten håller klart över förväntan. Med 20% fyllning håller den bra ändå.
PLA som jag skriver med har ju dock inte världens bästa yta. Skriver man med ABS plast kan man fixa ytan med Aceton.

Jag såg Kobra där de intervjuade vapensnubben. De skrev ut delarna hos firmor som inte ville stoltsera med sina namn. Han har alltså inte själv skrivit ut sina delar på en konsumentmaskin.

Jag ser främst printern som en rolig leksak som man kan lösa lite små fix.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Han har bara skrivit ut några plastbitar. Man måste fortfarande ha stålpipa och annat i stål.
Folk får det att låta som att vem som helst kan printa en hel bössa men det är fett bullshit/.../

Det kan ändå vara ett problem eftersom att du kan beställa alla delar utom stommen som reservdelar utan att behöva påvisa någon licens.

Beslagtages redan nu mindre handeldvapen i Sverige som satts ihop enbart med hjälp av reservdelar som kommit via postorder från exempelvis USA.

Men knappast sådan vapenbrist att 3D-printers kommer revolutionera marknaden för illegala vapen.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Printer är inte det en skrivare?
CNC är väl närmare det som avses eller har jag missat något?
Är det en spruta som lägger lager på lager av strängar av material???
Metall eller kolfiber??
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Printer är inte det en skrivare?
CNC är väl närmare det som avses eller har jag missat något?
Är det en spruta som lägger lager på lager av strängar av material???
Metall eller kolfiber??

Min 3D-skrivare fungerar som så att det finns en motor för y, en för x och 2 synkade för z.
En 1,75mm plasttråd matas av en motor. Skrivhuvudet håller 205C och smälter alltså plasten.
Där finns ingen styrning i själva huvudet utan den smälter all tråd som kommer ner. Ska huvudet flyttas utan att skriva så backar motorn tråden så huvudet inte har någon tråd att smälta.

Hårdvarumässigt är konstruktionen egentligen väldigt enkel.

Jag skriver för tillfället med PLA som är en hård miljövänlig plast som tillverkas av majs.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top