Hayabusa Turbo blåryker lite vid uppstart

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Hej min Hayabusa turbo tycker jag blåryker lite vid uppstart men inte sedan vad kan det bero på? :confused:
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
blårök å turbo... kan vara turboras på g.

alternativet är ju ventiltätningar eller kolvringar.
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
kan det vara glapp i turbon som gör att det läcker in olja så att det förbränns sen när man startar?? förbrukas det olja tro??

får tillägga att jag hade ett glapp i bilens turbo, vet inget om mc-turbomeck men min turbo förbrukade olja och bilen gick sådär.. :p såg dock inte till någon blå rök men den rök mer än vanligt när man drog på...
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ett vanligt "problem" brukar vara att turbinaxeln sitter under oljenivån och när den står på stödet så rinner olja in i kompressorhuset och trycks sen in i motorn vid start. Turbons axel är ju glidlagrad och oljetrycket centrerar den. När den står still kan det läka igenom.

Har samma fenomen på min r1a. Till slut när man har lite lägre nivå slutar det. Man kan alltid montera en returpump om man nu vill, om man är säker att det är det som är felet.

Ta bort luftfiltret och kolla om det ligger olja där.

Mvh Tomas
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
på min busa så var ringarna dåliga så det blev mycket vevhusventilation den vägen
jag har returpump från mkr som hjälper till när turbon sitter lågt så kolla oljenivån som tomas säger och kolla spelet i turbon om det har börjat plötsligt med röken,om det har varit så hela tiden efter montering så kanske du behöver en pump eller flytta returen i tråget

peterpain
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top