Jag är ett klantarsle.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Idag när jag hade varit ute en sväng med hojen så ställde jag den som vanligt i garaget på sidostödet. När jag hade kommit cirka två meter från hojen ser jag i ögonvrån hur den börjar ramla omkull, hur det gick till vet jag inte, det enda jag kan tänka mig är att stödet inte var helt utfällt, vilket känns konstigt.

Hojen slog i golvet så att kopplingshandtaget blev böjt, växelspaken blev böjd och det blev en lackskada på själva motor. Dessutom slog tanken i en släpkärra som var parkerad i garaget så att det blev en stor buckla.

Jag har Svedea som försäkringsbolag, kommer detta att täckas av vagnskadeförsäkringen som ingår i helförsäkringen?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Japp..klantarselförsäkring kallas just den delen...Fruns hoj ramlade oxå i garaget,hade Svedea som f-bolag och absolut inga problem. Bra att ha att göra med...
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
trist att de hände :( jag brukar lägga foten bakom stödet och dra motorcykeln bakåt så att den sitter på plats!

ps: jag har också sveda försäkring, kan du berätta hur det går med ärendet?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Anmäl skadan, Åk förbi verkstaden du tänkt anlita för reparation be dom beställa hem ALLA delar som behövs för att reparera din cykel. Be dom boka en tid då dom ska BÖRJA med din cykel och får skriftligt på hur lång tid dom behöver på sig.

Grovrikta det som behövs och fortsätt njuta av säsongen.

Vad du än gör så lämna inte ifrån dig cykeln på obestämd tid till någon verkstad som ser den som säkra pengar och ställer den längst bak i förrådet och tar tag i den till hösten!


Edit: Shit happends bara att bita ihop och se glad ut!!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
jag brukar alltid lägga i växel just pga att cykeln inte ska kunna runna vara sig fram lr bak om man står i lutning.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Många sidostöd är onödigt opålitliga original.
Jag brukar kolla om det går att vinkla fram det mer.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
De flesta kan ju misslyckas då och då och det gjorde även jag en gång med Sevenfiftyn när jag istället för att stå sidan om och dra upp den på centralstödet satt uppe på hojen och gungade upp den.Tappade balansen för ett ögonblick och föll som en fura till vänster.Liggandes på garagegolvet så var jag överlycklig för att benet som blev blåslaget och kom i kläm hade räddat tanken från bubblor.Ibland är man värre i hjärnkontoret än vanligt. :lol
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Även jag har missat stödet. Lyckades dock få ett ben mellan hoj och bensinpump och räddade situationen efter mycket stånk och stön. :banana
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
själv lade jag min första hoj, en Yamaha Bulldog, ned framför tvåhundra personer i kön till marstrandsfärjan. Satt fortfarande på hojen dessutom, stödet var inte utfällt ordentligt.

Det var en sån där varm och go dag i juli.

Kan tillägga att jag på ett manligt och tufft sätt hade gasat lite extra när jag kom in för landning för att imponera på alla coola partytjejer och deras kotlettfriserade pojkvänner i kön.

Nån sorts intryck gjorde jag, för flera av dom jublade.

Badjävlar.

Såhär sju år senare... har jag inte alls fått distans till det hela.

Men jag har aldrig slarvat med stödet sen dess :näsblod
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gjort samma men var snabbare än hojen och fångade den halvvägs.
Efter det så är jag lite nojig med stödet :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Välkommen in i klubben TS. Hur petig man än är så händer det dom flesta förr eller senare.

På min förra hoj var batteriet dåligt men jag var för snål för att köpa nytt. Vid ett tillfälle fick jag stopp och en kompis kom med batterikablar och hjälpte mig. Sen körde jag omkring någon timma och tänkte att nu har nog batteriet fått tillräckligt med laddning för att våga o stanna och tanka. Självklart fick jag inte igång den efter tankningen. Blev så upprörd att jag tappade den i backen. Att man aldrig lär sig :huvet
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Min variant:

Glider in mot lokala korvmojjen. Känner mig som kung, solen skiner i snart en burgare i magen. Söta tjejer i kön dessutom. Allt känns perfekt. Stannar "fäller ut stödet" börjar kliva av, inser hojje lutar lite väl mycket, försöker stoppa 200 kg med ett halvt ben o en halv hand. Slutar med mig, o hojjen halvägs in i blomlådan, får be om hjälp lös för sitter som ett skruvstäd mellan blomlåda järnklumpen. :gråta


Min poäng.. ingen såg dig. Så det har inte hänt.. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Välkommen i klubben som redan sagts. Det bästa inlägget i tråden är #4. Det har varit trådar om vad den lokale MC-handlaren lever på här i Sverige. Det är enligt min uppfattning försäkringsskador. Ju dyrare försäkringsarbeten, dessto bättre för både försäkringsbolagen och MC-handlarna. Vinsten är ju för försäkringsbolagen pga konkurrensen bara några procent av omsättningen. Så omsättning är allt. Ju högre omsättning (=dessto fler skador och dessto dyrare reparationskostnader) dessto bättre #. Och för MC-handlarna är försäkringsskador kryddan i livet. Skadorna som man tar efter säsongen är slut. Och tom med då tar det tid. En Yamaha Slider moped lämnades in i november och var fixad i januari.
# Hur kan bolagen tjäna på fler skador och dyrare reparationer? Jo för då kan de höja premierna.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
du är inte ensam! gjorde precis samma sak för en vecka sen men fick bara några repor på ramen som tur va. sånt händer, bara att bita ihop och kämpa vidare, lycka till!
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag pratade med Svedea idag och det lät som det inte skulle vara några problem. Jag pratade även med verkstaden, de sa att jag skulle komma förbi och visa upp hojen så de kan bedöma skadorna och beställa delar. Sedan skulle de höra av sig när allt var hemma så jag kan lämna in för rep.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top