"Packning på tub" som tål bensin?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Nån som känner till någon bra variant av packning på tub som tål bensin?
Permatex Permashield verkar tåla bensin bra, men som jag förstår det så är den mer som ett "fett" som aldrig torkar. Helst skulle jag vilja att det blev som vanlig packning på tub, lite silicon-liknande (torr silcon, alltså gummi-aktig) konsistens när det torkar.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag köpte en tub på Biltema för några år sedan med något rött guck i sig som tål bensin. Stelnade till något liknande Silicon. Har inte kvar den men det finns säkert något liknande fortfarande.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fultemas röda packningssilicon tål inte bensin, tro mig jag har testat.
Bra till mycket, men inte för bensin.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Volvo har en riktigt bra som de använder till sina ventilkåpor m.m.
Har själv användt det på mina bilar.
Kostar ca 200kr :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bump!

Är på jakt efter något bra att täta en luftburk med. Ska gå att ta isär igen så inget som sitter permanent stenhårt fast och heller ingen silikon då jag läste att det kunde vara dåligt för o2-givare. Har någon tips? Kollar man runt lite så blir man ju mest bara förvirrad av alla varianter som finns..
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Av andra forum jag läser är din fråga som att "open a can of worms". Nästan i klass med oljetrådar.
Själv gillar jag RTV silicon och den gamla klassikern Hylomar. Finns många som gillar Wellseal. Tribond som även säljs som Yamabond och Hondabond är mångas favorit. Sen finns ju ett otal Loctitevarianter.
Beror helt på vilken tillämpning det gäller.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Av andra forum jag läser är din fråga som att "open a can of worms". Nästan i klass med oljetrådar.
Själv gillar jag RTV silicon och den gamla klassikern Hylomar. Finns många som gillar Wellseal. Tribond som även säljs som Yamabond och Hondabond är mångas favorit. Sen finns ju ett otal Loctitevarianter.
Beror helt på vilken tillämpning det gäller.

Ja, det är många som verkar ha en åsikt. Verkar även vara lite svårt att hitta bra info även från tillverkarna, i alla fall om man inte riktigt lyckas sätta sig in i alla datablad.

Jag behöver något som kan fylla upp ett gap på ca 1 mm, tåler vibrationer, lätt att få bort och snäll mot O2-sensorer. Verkar innebära att den inte ska ha någon ättiksyra i sig om den ska vara snäll mot sensorer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lixom, alltså, ju... efter att silikonet härdat avsöndrar det inte längre ättiksyra. Luftburken lär inte bada i bensin så vilket silikon som helst bör funka.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Lixom, alltså, ju... efter att silikonet härdat avsöndrar det inte längre ättiksyra. Luftburken lär inte bada i bensin så vilket silikon som helst bör funka.

Tack för svar. Det låter lite mer rimligt än annan info man hittar på nätet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min en gammal Saab 900 -98 fick hål i motorblocket vid kamkedjetunnel pga av skuren vattenpump. Den externa lagningen med biltemas svarta silikon höll nio år och som sen såldes besiktad för 3k och RH-garanti.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top