KTM 690 enduro till motard

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
640/660 med adapter på bromssidan bak ,fram är passande direkt . finns färdiga adapterkit för 6-700 om du inte vill svarva själv och där har du ryckutjämnare det har du inte i länken du har med
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Trådlyft :)
Någon som vet var man hittar adapterkitet eller vad det heter?
Har införskaffat ett par 660 motardhjul jag tänkte slänga på min enduro-r.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Tips är att kika på Soe efter fälgar till 690.
Ligger ofta fälgar ute där som passar rakt av.

Alla 690 motardfälgar passar rakt av på 690 enduro.
Du flyttar över distanserna fram och skivorna från endurofälgarna. Klart.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Trådlyft igen :)
Får inte på framhjulet, sitter ett 120 brett däck på motardfälgen men det tar emot gaffelbenskydden.
Vad ska man ha för dimension fram, funkar 110, verkar bli rätt så tight med det med?!

JAg hade ändrat på skydden istället. "Alla" däck är ju 120..
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vilken drevhub ska man använda? Satte på den som följde med 660hjulet men på testrundan så gled den ut lite och drevet går emot gummiskyddet på svingen. Sätter jag in drevhuben från endurohjulet i 660 hjulet så går inte den hela vägen in, men det kanske spelar mindre roll?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vilken drevhub ska man använda? Satte på den som följde med 660hjulet men på testrundan så gled den ut lite och drevet går emot gummiskyddet på svingen. Sätter jag in drevhuben från endurohjulet i 660 hjulet så går inte den hela vägen in, men det kanske spelar mindre roll?

sålde 660hubben och kör med 690:ns
 

Sirpe

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2004 Honda Hornet 600
Ett trådlyft på denna här tråden då :D

Jag försöker få dit mitt bakhjul från KTM 660 SMC på KTM 690 Enduro R -11. Jag undrar vilken hjulaxeldistans man ska använda på skivbromssidan och vad den har för mått.

Den som är med till endurohjulen är för kort och en som jag hade liggade är för lång.

Jag har slipat ner den som va för lång men får inte igenom axlen utan den fastnar/kärvar när den ska igenom "bromshållaren". Vet inte om den fortfarande är för lång eller om det är något annat som spökar.

Jag använder hjulhubben från 690 hjulet vilket det står längre upp i denna tråd går bra.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hade samma setup själv men rallyraids distans och skivflyttardistans , sätt ihop endurohjulet med distans/hub/fälg/distans och mät bredden så vet du bortemot vad du ska ha i bredd (en tumstock går igenom axelhålet) distansen på bromssidan ska iallafall vara längre även om jag var lat och köpte färdiga kittet
 

Sirpe

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2004 Honda Hornet 600
Hade samma setup själv men rallyraids distans och skivflyttardistans , sätt ihop endurohjulet med distans/hub/fälg/distans och mät bredden så vet du bortemot vad du ska ha i bredd (en tumstock går igenom axelhålet) distansen på bromssidan ska iallafall vara längre även om jag var lat och köpte färdiga kittet


Jag har mätt som du nämner och det är samma mått men axlen kärvar ändå. Jag gav upp när jag var i garaget sist men får prova på nytt.

Distansen ska vara längre jämfört med distansen från endurohjulen menar du ?

Oavsett så ska det gå iaf!

Tack
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Rallyraidadaptern på bromssidan var längre ja ,660navet måste vara smalare än 690:ns , använde 690:ns distans/hub till 660:ns fälg och den längre adaptern på bromssidan+en distans till bromsskivan .
Hjulaxeln ska väl gå igenom okhållaren om du har hjul och distanser uppe i rätt höjd ??
 
Last edited:

Sirpe

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2004 Honda Hornet 600
Rallyraidadaptern på bromssidan var längre ja ,660navet måste vara smalare än 690:ns , använde 690:ns distans/hub till 660:ns fälg och den längre adaptern på bromssidan+en distans till bromsskivan .
Hjulaxeln ska väl gå igenom okhållaren om du har hjul och distanser uppe i rätt höjd ??

Distans till bromsskivan har jag och ser ut att linjera rätt.

Allt borde funka, eftersom det är mer eller mindre som du beskriver. Ville bara ha bekräftelse på att det var rätt. Kanske kan vara så som du säger att jag inte fått upp allt i rätt höjd så de hänger ned och kärvar. Många tack iaf!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top