Köpa RD350?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Jo det är en granne som har haft ett par hojar i mitt garage under vintern, nu har han hört av sig och bestämt sig för att sälja bägge då han ändå bara kör de till och från bilprovningen.
Då jag ställt upp med förvaring så tyckte han jag skulle få första tjing om jag var intresserad.
Den ena är en RD350 -85 med helkåpa i fint skick, inte ombyggd utan helt original.
Har haft en RD350 för många många år sen, många fina minnen med den :)

Den andre är en ducce ST2, touring, slutet av 90 talet, väldigt bra skick. Inte särskilt intressant alls egentligen, om man inte får den till väldigt bra pris såklart.

Tid har jag ingen över så mycket körande lär det knappat bli, men man kanske ångrar sig i framtiden om man inte slår till. Någon som vet ungefärligt värde på en RD350 idag?
Jag såg ingen till salu på blocket så de är kanske inte så vanliga längre.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
fungerande bruksskick runt 10-15k, pedantskick 15-20k, ungefär där nånstans brukar de ligga när de dyker upp
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Låter som att det rör sig om en RD350F, alltså en RD350LC YPVS med helkåpa, inte mycket som skiljer de modellerna åt, annat än kåpan.

Ett marknadsvärde i Sverige ligger på mellan 10-15k i bra skick, max, på just en sådan modell.

Om man ser till den Engelska marknaden, där RD-modellerna alltid vara poplulärare och haft en kult sedan länge, är det de äldre modellerna som är värda mest: RD350, RD350LC, RD350LC YPVS, i den ordningen.

Personligen skulle jag max lagt 10 000:- även om den är i väldigt gott skick.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
RD350 med helkåpa, bara tid att köra då och då, ja det låter ju som en kombination gjord i motorcykelhimmeln!:)
Slänger in lite nostalgibilder tjuvade från nätet
rd 1.jpgrd 2.jpgrd 3.jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tittar man på vad tvåtaktarna börjar kosta i Europa så är det inget undantag med 50K för en RD 350 i mint skick!
ST 2an är ju knappast fel den heller, jag vet var det står lårar med ouppackade 15 år gamla duccar i Sverige...

De kommer att kosta den dagen gubbjäveln bestämmer sig!:hej
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför köpa hoj om man inte har tid att färdas på den.Måste vara lika meningsfullt som att operera in antabus och sedan stå i kö på systemet. :va

Varför göra någonting överhuvudtaget i livet:rolleyes:
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
10-15 får du nog ge om det är bra skick, uppåt 20 om det är nyskick. Kolla så att den inte är trimmad.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
RD350, motorcyklarnas tussilago, först i diket på våren! :D
Köp för fanken om du får den möjligheten. Charmig hoj.

ST2:an är väl, även om jag är ducatist, inte speciellt upphetsande dock. Med det inte sagt att det inte är en bra hoj, men den är knappast speciellt värdefull och det dräller av dom på begmarknaden. Finns det orginal packväskor höjer det värdet lite men det finns flera kap på blocket om man letar ST2:a-ST4:a. ST3 och 4 är lite mer eftertraktade då det är mer pulver i dom. Dock är nog 2:an billigast och äga och serva.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker priserna på gamla RD350 förvånar endel, särskilt de vätskekylda modellerna. Det fanns ju tretton på dussinet tidigare och det står nog väldigt många ute i ladorna. Inte länge sedan man hittade dom repobjekt för 2-3k på vintern och besiktade objekt för 5k men nu finns knappt några till salu och dom som dyker upp är dyra.
Att 500orna är dyra idag är ju en sak för dom har det aldrig funnits många av men 350? Nej, priserna på 350 har nog bara åkt snålskjuts på RD och RG 500orna.

Jag skulle nog hellre köpa en ännu äldre luftkyld RD till det priser man ser idag, dom är både billigare och kultiggare. Sålde själv ett besiktat 350YPVS-objekt med trasig tändning förra sommaren för 5k.

Men visst, skulle jag bli erbjuden en 350 till ett pris jag tycker är vettigare så skulle jag nog slå till och köpa igen.
 
Last edited:

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
ska nog ta o kolla upp om min gamla 350 rullar fortfarande.
blir ju sugen att få den tillbaka om den äär i hyffs skick..
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Köp! De med helkåpa blir bara mer och mer sällsynta. Det är en tok-frän hoj!
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Första F-modellen (med helkåpa) kom -85, den hojen är i princip en oförändrad 83-84.

Till -86 kom F2 och det innebar andra fälgar, ny instrumentering samt ett bättre anpassad och långt snyggare avgassystem. (aluminiumburkar). -86:eek:r har, om jag inte minns helt fel, något lägre vikt samt högre effekt.

Sommaren -91 hade jag min sista RD och jag minns att jag slängde på mjuka packväskor, tankväska + flickvän bakpå och åkte på semester i Danmark, ända ner till tyska gränsen var vi och snurrade. Galen ide som jag inte hade gjort idag men kul var det och hojen funkade utmärkt. Den var till och med hyfsat bekväm!

RD är kung..! :) :Bugar

Kom på att jag tog "ett kort på ett kort" i ett gammalt familjealbum nyligen. Gissa vad bilden föreställde:

RD350F2.jpg
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
En totalrenoverad RD350 LC (ej YPVS) ligger på ca £3000-4000, de priserna kommer vi aldrig se i Sverige då vi ej är lika 2-taktsfrälsta.

Att priserna här i Sverige är, eller har varit låga tror jag mest beror på att det inte funnits några fina cyklar här. De som (jag sett) varit till salu har varit risiga med kraftigt eftersatt underhåll och även behäftade med defekter.

Jag var iväg till MC-varuhuset (Norrtull, Sthlm) på lunchen idag. De har nu sålt båda hojarna. Ni som minns så hade de en fabriksny RD500 och en fabriksny RD350 (1WT) ståendes i skyltfönstren många år. RD500 såldes för ca 4 år sedan och RD350 ganska nyligen men den står fortfarande kvar för beskådan! Passa på att titta på den innan den levereras till kund!

Jag undrar om det är någon här på Sporthoj som blivit ägare till de maskinerna och om de kommer att användas eller förvars som en placering?
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Gammal tråd ja vet!, men nån som har en rd350 att sälja? Gärna renoveringsobjekt til rimlig penning
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Köp! TVÅTAKT RULES!:yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top