Video Mina ombordfilmer från bandagar

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänkte lägga upp en tråd med mina bandagsfilmer som jag har börjat samla på mig. Tänkte att det kanske finns någon som tycker det är kul att se sådana filmer eller förhoppningsvis uppmanar det fler att lägga ut sina filmer till beskådan när ni ser att såpass långsamma förare som mig kan göra det :)

Vore även kul att prata om banorna; har du varit där? Dela gärna med dig av vad du tycker om banan. Funderar du på att åka dit? Fråga om det är något du undrar över, kanske vet jag eller någon annan svaret eller vart du finner det.

Vissa av de har jag redan lagt upp i andra trådar tidigare, t.ex. S1000RR-tråden, men nu samlar jag de i en enda tråd tänkte jag.

Redigeringsmässigt finns det mycket övrigt att önska, som ni kommer att se, men det här handlar om motorcykelkörning och banåka, inte coola redigeringstrick och häftig musik :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Misano, påskhelgen 2013

Vi börjar med besöket på Misano över påskhelgen tycker jag.

Vädret var inget vidare så av tre heldagar blev det bara en och en halv dags åkande med hela den andra dagen och eftermiddagen dag tre bortregnade.

Trots det en rolig bana att köra, absolut en av de roligare layouter jag kört med alla varianter på kurvor man kan tänka sig. Den enda nackdelen är att banan är helt platt och det tar ut en del av nöjet tycker jag, jag gillar banor som böljar fram över landskapet eftersom en riktig nivåskillnad kan göra den enformigaste kurvan till en upplevelse!


Jag körde 2.00.8 som bäst, den snabbaste deltagaren körde 1.45 som bäst.

Tyckte mig se att varvrekordet för MotoGP är 1.33 och WSBK 1.35. Omänskligt vad snabbt de kör!
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Vi börjar med besöket på Misano över påskhelgen tycker jag.

Vädret var inget vidare så av tre heldagar blev det bara en och en halv dags åkande med hela den andra dagen och eftermiddagen dag tre bortregnade.

Trots det en rolig bana att köra, absolut en av de roligare layouter jag kört med alla varianter på kurvor man kan tänka sig. Den enda nackdelen är att banan är helt platt och det tar ut en del av nöjet tycker jag, jag gillar banor som böljar fram över landskapet eftersom en riktig nivåskillnad kan göra den enformigaste kurvan till en upplevelse!

Jag körde 2.00.8 som bäst, den snabbaste deltagaren körde 1.45 som bäst.

Tyckte mig se att varvrekordet för MotoGP är 1.33 och WSBK 1.35. Omänskligt vad snabbt de kör!

Helt magiskt, och tack för att du delar med dig! Jag kommer - onekligen - att följa tråden med intresse. Keep up the good work!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Helt magiskt, och tack för att du delar med dig! Jag kommer - onekligen - att följa tråden med intresse. Keep up the good work!

Kul att du gillar det!

Förhoppningsvis kommer fler och fler att dela med sig av sina egna filmer, det är ju så enkelt att skapa och dela med sig av innehåll nuförtiden, till och med jag klarar det :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Just ja, som lite kuriosa så hörde jag ryktesvägen att det kostar runt 20 - 30 000 euro per dag att hyra en bana som Misano. Nordslingan på Nürburgring har jag för mig kostade runt 100 000 euro för en dag men det var innan konkursen, vad priset blir efteråt återstår att se.

Kuriosa om Misano; det var här som Wayne Raineys karrär kom till sitt alltför tidiga slut i sandfållan på det som då var första kurvan. Numera är det sista kurvan innan start/mål eftersom man bytt körriktning på banan i modern tid för att öka säkerheten. Man har gjorde även andra förändringar för att bättra på säkerheten och jag har nog aldrig varit på en banan som haft så stora delar av avåkningszonerna asfalterade som Misano har. Det är rätt praktiskt eftersom man oftast kan åka upp på banan igen utan drama om man bromsar på sig eller går för snabbt in i en kurva och behöver ta ett vidare spår än ordinarie bana tillåter.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Cool video.
Använder du gummi "doohickeyn" som man får till GoPro kameran? Om inte så borde du testa det :)

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Cool video.
Använder du gummi "doohickeyn" som man får till GoPro kameran? Om inte så borde du testa det :)


Nej, jag har aldrig förstått vad den är till för men nu ska jag absolut prova det, tack för tipset. Fantastiskt, jag har redan haft nytta av tråden! :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nürburgring Nordschleife, Augusti 2012

Jag lägger ut en till när jag ändå håller på.

Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för mig; mitt första fria varv på Nordschleife! :) Det är inget "riktigt" fritt varv eftersom det inte var under turistkörning utan under ett arrangemang av Motorrad där de hyr banan och det bara är hojar på den.

Tempot är som ni ser måttligt, B2G på 10 minuter är inget rekord direkt. Jag hade fortfarande känslan "visst var det höger efter det här krönet?" och det är inte riktigt rätt tillfälle att börja jaga varvtider :)

Jag var där 2011 också på ett liknande arrangemang av Motorrad men då utan fria varv. Att köra nordslingan var naturligtvis en magisk upplevelse. Att äntligen få prova något jag sett, hört och läst så mycket om var en upplevelse och nordslingan levererar. Det bästa sättet jag kan beskriva det på är att det är som att köra sin favoritväg utan mötande trafik och hastighetsbegränsningar. Men, till syvene och sist måste jag nog säga att... jag personligen föredrar kortbana. Att köra nordslingan känns verkligen som att köra sin favoritväg, dvs. man håller ett öga på omgivningen som uteslutande utgörs av hårda armco-räcken, oftast inte alltför långt borta. Man vill inte åka av! Att köra turistkörning med hoj är inget alternativ för mig personligen, jag har kollat några gånger på turistkörningen när jag varit där och när man ser en hjälmbärande förare i en race-preppade Suzuki Swift hyrbil, en F430 Scuderia och en Citroen 2CV sida vid sida i en bromsduell inser man att det kommer att ske en del olyckor här. Det är inte heller ovanligt med olja och kylarvätska på banan utan flaggning vilket kan vara minst sagt förödande för oss hojåkare.

Men jag rekommenderar er ändå ett besök, det är trots allt helig mark man beträder, och det är ju snudd på ett måste för varje motorentusiast att ha kört åtminstone ett varv där, oavsett tempo.


 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dags för en ny film från 2012 och den här gången vad som förmodligen är min favoritbana alla kategorier; Sachsenring!

Det känns som att halva varvet utgörs av en kombination och vänstersvängar, från det att man går ur Omegan hela vägen till högerknicken ut på bakrakan. Fantastiskt roligt eftersom det dessutom är lite kuperad terräng där, det går lite upp och ned i dessa kurvor.

Ingen speciellt lång bana och inte heller någon speciellt lång raka men desto mer roliga kurvor, framförallt vänsterkurvor som sagt.

Nackdelen är att man naturligtvis sliter ut däcken på vänstersidan väldigt snabbt medan mitten och högersidan är som nya.

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Film från gårdagens körning på Hockenheim.

Som ni ser lever varvräknaren sitt eget liv emellanåt, vad det beror på vet jag inte riktigt men jag provade att koppla ur och i batteriet och efter det verkar den fungera igen.

Personbästa på andra varvet, 2.00.3 vilket jag är nöjd med, styvt tre sekunder bättre än när jag var där förra året. Målet var 1.59 och det hade kanske kunnat gå om jag hade vågat ladda genom oljesanden in i första kurvan men jag tyckte inte det var värt risken eftersom det här var första passet efter oljespillet. I senare pass körde jag genom det utan problem.
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tack, igen, för att du tar dig tiden att lägga upp dessa. Jag tycker det är riktigt nice att följa! Har kollat på respektive film flera gånger :yoparty Lite kuriosa bara, hur kommer det sig att de inte finns i HD? Funkar precis som de är, just a thought. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack, igen, för att du tar dig tiden att lägga upp dessa. Jag tycker det är riktigt nice att följa! Har kollat på respektive film flera gånger :yoparty Lite kuriosa bara, hur kommer det sig att de inte finns i HD? Funkar precis som de är, just a thought. :)

Jag spelar in de i 720/60 men laddar upp de i en annan upplösning via iMovie, har en snigeluppkoppling hemma så jag kan knappt se de själv om jag laddar upp i HD :)

Eftersom de ändå skakar så pass mycket tyckte jag inte det spelade så stor roll om de var i HD eller inte.
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag spelar in de i 720/60 men laddar upp de i en annan upplösning via iMovie, har en snigeluppkoppling hemma så jag kan knappt se de själv om jag laddar upp i HD :)

Eftersom de ändå skakar så pass mycket tyckte jag inte det spelade så stor roll om de var i HD eller inte.

That's a 10-4! Keep 'em comin'! :rock
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har bytt ut Hockenheim-klippet mot ett i HD (720). Vet inte om det gjorde så stor skillnad men det går långsammare att ladda i alla fall :)

EDIT: Hehe, glömde ändra upplösningen när jag kollade på det, inte så konstigt att det inte såg ut att vara så stor skillnad. Noob... :)
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Härliga filmer, tackar även jag för att du delar med dig:tummenupp
Får man fråga hur du har fäst kameran? Funderar på att skruva fast ett fäste på plastskyddet ovanpå tanken men vet ej om det blir tillräckligt stabilt?
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
kul film från ringen! hur hittade du den körningen? verkade inte va mkt folk ute på banan direkt!
Filmen var väldigt stadig från det man har hört om vägbanan, att den ska va extremt ojämn. Vad tycker du själv om kvalitén på beläggningen?
hoppas själv kunna komma ner i år och har nött många, måååånga varv i olika simulatorer och tycker att jag memorerat den nog för att känna att ett par riktiga varv skulle löna sig!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Härliga filmer, tackar även jag för att du delar med dig:tummenupp
Får man fråga hur du har fäst kameran? Funderar på att skruva fast ett fäste på plastskyddet ovanpå tanken men vet ej om det blir tillräckligt stabilt?

Kul att du gillar det!

Jag har använt de vanliga klisterfästena man får med kameran och fäst den på plastskyddet ovanpå tanken. Eftersom det är ett plastskydd så skakar det en del som du ser på filmerna men det kanske blir bättre om det går att skruva fast det på något sätt. Jag gillar den vyn eftersom det blir en fattigmanstelemetri då jag kan se spårval, hastighet, varv, DTC och ABS :)

Jag har även fästen på kåpan ovanför ena lyset och på kutsen bak.

Jag vet dock inte hur de här fästena är att få bort sen, de verkar sitta rätt hårt...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
kul film från ringen! hur hittade du den körningen? verkade inte va mkt folk ute på banan direkt!
Filmen var väldigt stadig från det man har hört om vägbanan, att den ska va extremt ojämn. Vad tycker du själv om kvalitén på beläggningen?
hoppas själv kunna komma ner i år och har nött många, måååånga varv i olika simulatorer och tycker att jag memorerat den nog för att känna att ett par riktiga varv skulle löna sig!

Det var en körning med tidningen Motorrad. De brukar ha några olika arrangemang där de hyr banan i en eller två dagar och det är bara hojar där. Det brukar finnas två varianter; en där man kör gruppkörning med föråkare (i olika hastigheter) och en med fri åkning. 2011 var jag där på gruppkörningen och 2012 var det fri åkning och det är den som filmen är från. Eftersom det är lite strul med ringen i år tror jag bara de kör den fria åkningen i år och den är nog fullbokad men det kan vara värt att kolla på http://www.motorradonline.de/action-team/818 om du är intresserad. Tyvärr finns den bara på tyska tror jag.

Jag tycker beläggningen är bra men det beror ju på vad man jämför med. Jag söndagsåker den som om den vore en landsväg och då är det bra beläggning, kör man den som en kortbana så är beläggningen naturligtvis ojämn, framförallt jämfört med de flesta riktiga kortbanorna. Det som brukar vara större orosmoment på allmän körning där är vätskor på banan, bilar som läcker olja och kylarvätska utan att det flaggas några varningsflaggor. Det är därför jag själv inte kör någon allmän körning med hoj där, det är för riskabelt för min smak.

Jag hade också kört rätt många Gran Turismo-varv innan jag åkte till ringen första gången men ärligt talat hjälpte det inte ett dugg för mig. Jag blev helt blank när jag var där och körde de första varven eftersom inget såg ut eller kändes som i spelet. Det är smalare, tvärare och mer kuperat i verkligheten. Det enda som hjälper är att köra många varv på riktigt och att göra det i måttligt tempo i början. Det går inte att stänga av "crash damage" i verkligheten :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det går att köra fortare, så du vet det ;)

Gött med filmer oavsett! En vacker dag ska jag ha en hoj igen :p
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top