Sydskanes Emse - Gulflagg vs. Rödflagg? Vad tycker ni?

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Man såg Björn väldigt tidigt på rakan, i alla fall jag.
Då slår man av liiiiite automatiskt för att inte komma över gränsen och hamna där han är.
Man måste inte vänta tills lampan har tänts, som någon här sa tidigare att man får ta lite ansvar själv.
Det är så lite som behövs för att skapa stor marginal.

Jag kan tycka att det är inte riktigt rättvist att jämföra en tävling med en bandag.
Hade det varit en bandag hade jag köpt rödflagg i detta fallet, där det inte handlar om varken poäng eller placeringar.

Det användes vitflagg som alla var överens om vid huvud posteringen vilket visar att fordon finns på banan.

Jag upplevde inte att något var speciellt farligt.

Rätt eller fel?
Bara min uppfattning som körde på banan.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det vitflaggades på rakan när bilen stod i kurvan, det gicks igenom på förarmötet hur det skulle gå till om det uppstod en sådan situation och alla godkände upplägget.
Jag passerade bilen 3ggr med reducerad fart.
Så inget fel av arrangören.

Man såg Björn väldigt tidigt på rakan, i alla fall jag.
Då slår man av liiiiite automatiskt för att inte komma över gränsen och hamna där han är.
Man måste inte vänta tills lampan har tänts, som någon här sa tidigare att man får ta lite ansvar själv.
Det är så lite som behövs för att skapa stor marginal.

Jag kan tycka att det är inte riktigt rättvist att jämföra en tävling med en bandag.
Hade det varit en bandag hade jag köpt rödflagg i detta fallet, där det inte handlar om varken poäng eller placeringar.

Det användes vitflagg som alla var överens om vid huvud posteringen vilket visar att fordon finns på banan.

Jag upplevde inte att något var speciellt farligt.

Rätt eller fel?
Bara min uppfattning som körde på banan.
Ok!
Tack för feedbacken, det var just den jag efterlyste. Man upplever det kanske annorlunda om man står på läktaren eller om man själv kör? Hur skulle man agerat om det varit en RR-träning (inte bandag alltså)?

Det var i alla fall många uppe på cafeteriataket som virrade på huvudet och jag var 100 på att rejset skulle rödflaggas när Björn låg kvar.

Blev också förvånad när andra hojen som gick omkull i första R600 rejset fick stå kvar vid räcket. Det finns ju en anledning till att man vadderar räcken med däck och airfence. Då är det inte så smart att ha en hoj där, syftet med vadderingen försvinner ju lite.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Jag har kört rätt så många race utomlands och det är ett vanligt förfarande att hojen står kvar vi airfencen, man gulflaggar och sätter föraren i säkerhet, sen släpper man på grönt igen, alla som kör har då sett att där står en hoj, och får ta ställning till det själv.
Att det skulle rödflaggas för Björn behövs inte, så länge han inte ligger på banan eller hojen ligger där. Som Andre sa så såg vi han långt innan bron, sen kunde kanske gulflagg varit snabbare. Tilläggas ska det göras att organisationen från Hyllinge var helt ny vad jag vet.
Så jag tyckte det fungerade bra allt utefter det.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Att en hoj ligger kvar eller står vid sidan vet man om och man har haft gulflagg uppe.

Hade det varit en RR träning hade jag i Björns fall kunnat accepterat rödflagg.
Men inte för att någon hoj står vid sidan eller ligger i sandfållan.

För min del är det viktigare att nöta varv efter varv på en träning. Än att det ska vara 110% rent överallt.

Man vet om att där står en hoj, då får man helt enkelt anpassa sig just där och inte försöka sig på ett varvrekord just då.

Hade jag fått problem eller kört av men ändå kan ställa hojen till sidan eller att den ligger i sandfållan, vill jag inte att träningen ska rödflaggas direkt och hela kavalleriet ska ut och alla andra ska tappa både tid, fokus och få kalla däck.
Jag får helt enkelt stå mitt kasst och vänta tills passet är slut.

Såklart om man är skadad ska allt ut direkt, så missförstå mig inte.

Hyllinge var också väldigt underbemannade denna helgen vilket såklart medför svårigheter för dom som faktiskt är där och gör sitt bästa.
Dom som är där gör det helt ideellt och för att vi ska kunna tävla.
Med tanke på omständigheterna gick det faktiskt ganska bra.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag missförstår ingen av er, jag vill bara veta hur ni ser på de situationer som uppkommer. Ju mer man vet desto lättare är det att göra bedömningar och ta beslut. Detta är mitt sätt att lära för framtiden. :)
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Ja det är väldigt stor skillnad på att stå bredvid och köra själv.

Jag gillar din idé och hjälper gärna till med det jag kan bidra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top