Sydskanes Emse - Gulflagg vs. Rödflagg? Vad tycker ni?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag förstår precis vad du menar vad gäller tävlingsbiten.
Skulle det då inte vara bra med ett samarbete mellan dom Svenska klubbarna som faktiskt finns?
Som kan det här med tävling.
Om nu någon vill tävla och ingen i er verksamhet har möjlighet att ta tag i allt arbete, utan istället då hjälpa denna personen att komma rätt. T.ex HMS som ligger nära och har lång tävlings erfarenhet.

"text har tagits bort"

Bollen ligger lite hos er nu vad ni vill att er klubb ska göra.

Jag har pratat med HMS om just hojåkare och dom är helt klart öppna för förslag.
Hej Andre, jag tycker inte bollen ligger hos SSEMSE utan hos HMS som borde vara intresserade av ett samarbete. Om du har kontakter in i HMS så är de välkomna att kontakta mig eller Thomas, vår ordförande.
Hans kontaktuppgifter finns på hemsidan och du vet hur du når mig.

Arrangemangen med Prova-på-tävling är verkligen häftigt och något som vi diskuterat i styrelsen vid flera tillfälle. Dock har vi varje gång kommit fram till att det inte riktigt ligger i linje med Sydskanes Emses verksamhet. Dock är vi alla överens om att det är ett häftigt koncept.

Jag ser inte hur bollen kan ligga hos Sydskanes Emse. Ett samarbete ska innebära att båda parter får något ut av det. Än så länge har ingen presenterat ett förslag som Sydskanes Emse har någon vinning av.

Att lägga förslag som andra sen ska lägga tid och pengar på att lösa är lätt. Vill du ha till en förändring måste du engagera dig och lägga tid på dina förslag också.
Precis, och vi är villiga att diskutera en win-win lösning med HMS.

"text har tagits bort"

Jag bara så gärna vill att föreningen växte åt mer RR träning och tävlings hållet också, och jag tror det kan finnas en möjlighet till det.
Jag tror att attraktionen hos för skulle öka, frågan är hur mkt skulle det betyda att kunna behålla både glada bandags åkare samt det som vill vidare utvecklas till tävlings nivå.

Med tanke på hur många som skulle kunna vara med i denna tråden som inte deltar i den tyder på att jag är nog rätt ensam om min åsikt.
Och ni som argumenterar emot har rätt.

Har man gjort undersökningar om hur det ligger till med intresset bland medlemmarna via någon enkät eller på nåt annat sätt?

För jag tror att på sikt för att mota Olle i grind och inte tappa konkurrans till andra bandagsarrangörer.

Jag ska åka till Fyra bandagar vi två tillfällen i år där det finns möjlighet till "låtsastävling" under de dagarna, har aldrig testat på det förut, men ser fram emot det.

Jag tror att detta skulle kunna vara ett sätt att utvecklas, kanske.
Har någon erfarenheter av denna typen av arrangemang? Bra/Dåligt eller lättmjölk?

Rami
SSEMSE har hittat sin målgrupp och i Marknadsgruppen gjorde vi förra året en analys av var våra potentiella medlemmar / deltagare finns. Tyvärr är gruppen RR-tävlande för liten för att specialbehandlas. Jag vill verkligen understryka att alla ändå är välkomna och hos oss får man köra precis hur for man vill!
För oss om förening är det bättre att satsa våra marknadsföringsresurser på att få in dem som aldrig provat på bankörning eller är nya på hoj. Det är där potentialen och tillväxtgruppen finns.
En RR-sektion (separat från föreningen men där vi kan utnyttja resurserna som finns i SSEMSE) har alltså diskuterats vid massor av tillfällen och den välkomnas! Tyvärr har ingen varit villig att göra jobbet, man har bara velat ha den. Om HMS kan ta kontakt med oss så kanske vi kan se om det går att få till ett samarbete till att börja med.

Länkar denna tråd på SSEMSE facebooksida så vi kanske kan sparka liv i ett par till!

Mina personliga åsikter: Kul att det kommer inputs från olika håll. Just nu är jag av åsikten att enkelheten, som Micke skriver, går först, skall det vara andra flaggregler så samma flaggregler i alla grupper.

Hade gärna sett att någon av er tävlingsintresserade tar tag i det ni vill och gräver lite i det då det som sagt har varit uppe för diskussion i flera år men aldrig nått längre än just som en snackis.

Det är lång väg och mycket jobb för de som tar tag i det men det hade varit kul att se en tävlingssektion inom SSEMSE!

/Daniel
Enkla regler är ett måste.
En tävlingssektion kan vara länkad till SSEMSE men ur ekonomiskt perspektiv / riskperspektiv så får den ligga utanför.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
När man läser vad ni skriver får man uppfattningen att vissa tror att flaggvakter är mindre vetande , för min egen del så kan jag lugnt påstå att jag har högre IQ än de flesta av er andra har :confused:. varför det flaggas gult och inte rött , SMC kör i stort sett samma regler som vi gör även i sporthojskurserna .
Jag håller med dig Andre när det är möjligt flaggar man gult inga problem alls .
Och de flesta flaggisar är helt kapabla till att göra den bedömningen i samråd med DC .
Jag förstår inte vad det är du säger Calle?
Var har det sagts att de flaggisar vi har inte är oerhört smarta / intelligenta och mindre vetande???? :confused: :va
Att vara orutinerad och att man aldrig har kört hoj eller hoj på bana har väl inget att göra med intelligens?
Jag har hållit i DC-gruppen, och dessförinnan varit DC, i flera år så jag vet att vi ibland får killar / tjejer / män / kvinnor / gubbar o kärringar som aldrig någonsin varit på en motorbana. De ställer upp för en kompis, bror, syster, man, hustru, son, dotter och just därför vill jag att det vi skall göra i tornen skall vara enkelt.

Snälla, kliv ner från dina höga hästar och inse att alla inte alla visar det intresse för att flagga som du och din familj gör. Ni har också varit orutinerade.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Hej Andre, jag tycker inte bollen ligger hos SSEMSE utan hos HMS som borde vara intresserade av ett samarbete. Om du har kontakter in i HMS så är de välkomna att kontakta mig eller Thomas, vår ordförande.
Hans kontaktuppgifter finns på hemsidan och du vet hur du når mig.


Okej, får väl förtydliga ytterligare.

Vad jag menar med att bollen ligger hos er, gäller GUL FLAGG!!!
Jag har lagt fram förslag om hur gul flagg kan användas.
Det är väl det som är huvud ämnet i denna tråd?

Sen allt annat som har kommit upp vad gäller träning/tävling är en helt annan sak där jag absolut kommer lägga lite tid på och hitta en bra lösning. Kanske i samarbete med SSemse, HMS eller vad vet jag, kanske rent av en helt annan förening. Men skönt att veta att ni är öppna för förslag. :)
Men jag och några till kommer kolla på lite alternativ vad gäller just träning inför tävling och "prova på" tävlingar.
 

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Cbr1000rr - 06
Assså inte för o sån men hur ofta klotar vitgruppare???
Det låter som att det klotas hela tiden !!!
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Assså inte för o sån men hur ofta klotar vitgruppare???
Det låter som att det klotas hela tiden !!!

Självklart ska man klota annars kan man inte stå vid kiosken med skrapat skinnställ och tuffa sig. Funkar skitbra på gulgruppare också. :hoppa

Skämt å sido så handlar det väl om hur man kan effektivisera SSEMSE som bandagsarrangör och inte direkt någon speciell grupp. :fakta
 
Last edited:

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Du jag sitter inte på några höga hästar och det jag skriver är den känslan jag får när jag läser på detta forumet och när jag är flaggis på SSEMSE .
Vad det gäller min IQ så var det på en test jag gjorde hos Mensa för ett antal år sedan med resultatet 134 vilket är högre än 98 % av befolkningen och ett högskole prov med betyget 1,2 vilket också är högt.
Fast man blir ju dummare med tiden så nu har den väl sjunkit Men ha höga tankar om sig själv får man ju inte ha i detta landet. Om du noterade smilisen så var det ironi i det med .

Du skriver det ju själv i ditt inlägg . Till flaggis kan man ha vem som helst enligt dig det är enkelt .

Och i ett tidigare inlägg skriver du .

"En sak vi garanterat inte kan ha är olika flaggregler i de olika grupperna. Det är alldeles för komplicerat då vi som sagt väldigt ofta har helt orutinerade flaggvakter.
De gör ett fantastiskt bra jobb eftersom våra regler är enkla. De skall inte behöva tänka, "vad skall jag nu göra, flagga eller rapportera? Vilken grupp är det som kör förresten?"
Vi vill och skall ha en väldigt hög säkerhet på våra körningar och då är KISS = Keep It Simple Stupid, ett väldigt bra koncept."

Som sagt du anser ju i det inlägget att flaggisar inte ska behöva tänka och jag tycker det är så nedlåtande skrivit .
Du tar inta med flaggisar i några disskutioner, flaggisarnas åsikter är inte av intresse.
Man kunde sett till att det åtminstone fanns en flaggis med licens på varje post men som sagt flaggis i SSEMCE har ingen status alls det kan vem som helst va.

Jag har tyckt att det var kul att flagga och jag trodde jag hade något att tillföra klubben men om man har en åsikt så sätter man sig på höga hästar .

Nu ska jag fundera väldigt noga på om jag ska flagga på SSEMSE körningar överhuvudtaget efter det påhoppet från dig .
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
jag tycker till största del att gulflagg har används vid rätt tillfällen d e gånger jag har flaggat. Till 99% av de tillfällena jag har flaggat har det varit rödfnasig om föraren har gått omkull eller står väldigt dumt till. Så länge förare inte har testat skyddsutrustningen har gulflaggen används, iaf vid de tillfällen som folk bl a har fått soppatorsk men flyttat iväg hojen till bättre plats. Kan väl snarare vara så att förarna kanske bör informeras bättre om att välja en bättre plats att stanna på, står man farligt så ut med rödflagg direkt.

Ett exempel. Stod som flaggas på Srw, någon ha de glömt en hylsa på sin hoj som lossnade i inbromsningen till damkurvan. Vi skickade då ut gulflagg och sprang ut på banan och hämtade hylsan.

En erfaren flaggis syn på frågan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Du jag sitter inte på några höga hästar och det jag skriver är den känslan jag får när jag läser på detta forumet och när jag är flaggis på SSEMSE .
Vad det gäller min IQ så var det på en test jag gjorde hos Mensa för ett antal år sedan med resultatet 134 vilket är högre än 98 % av befolkningen och ett högskole prov med betyget 1,2 vilket också är högt.
Fast man blir ju dummare med tiden så nu har den väl sjunkit Men ha höga tankar om sig själv får man ju inte ha i detta landet. Om du noterade smilisen så var det ironi i det med .

Du skriver det ju själv i ditt inlägg . Till flaggis kan man ha vem som helst enligt dig det är enkelt .

Och i ett tidigare inlägg skriver du .

"En sak vi garanterat inte kan ha är olika flaggregler i de olika grupperna. Det är alldeles för komplicerat då vi som sagt väldigt ofta har helt orutinerade flaggvakter.
De gör ett fantastiskt bra jobb eftersom våra regler är enkla. De skall inte behöva tänka, "vad skall jag nu göra, flagga eller rapportera? Vilken grupp är det som kör förresten?"
Vi vill och skall ha en väldigt hög säkerhet på våra körningar och då är KISS = Keep It Simple Stupid, ett väldigt bra koncept."

Som sagt du anser ju i det inlägget att flaggisar inte ska behöva tänka och jag tycker det är så nedlåtande skrivit .
Du tar inta med flaggisar i några disskutioner, flaggisarnas åsikter är inte av intresse.
Man kunde sett till att det åtminstone fanns en flaggis med licens på varje post men som sagt flaggis i SSEMCE har ingen status alls det kan vem som helst va.

Jag har tyckt att det var kul att flagga och jag trodde jag hade något att tillföra klubben men om man har en åsikt så sätter man sig på höga hästar .

Nu ska jag fundera väldigt noga på om jag ska flagga på SSEMSE körningar överhuvudtaget efter det påhoppet från dig .

När det gäller diskussioner på forum måste man vara öppen för att det du skriver och det du läser kan tolkas på många vis. Det är ypperligt svårt att skriva ett inlägg som endast kan tolkas så som du som skriver det faktiskt menar.
Den tolkning du gör av ett läst inlägg beror till stor del på din egen sinnesstämning när du läser inlägget. Läser du samma inlägg dagen efter när du kanske har en annan sinnesstämning så kommer du att märka att du kanske tolkar det hela olika.

Jag ber därför att alla försöker tänka en gång extra när ni postar. Det är ganska enkelt att fråga sig frågan: "Vad är det egentligen personen menar med det hen skriver?".
Försök sen svara på det och försök bortse ifrån att en del inlägg kan tolkas spydigare än det är tänkt. På så sätt kan vi diskutera ämnet och kanske faktiskt komma fram till något vettigt istället för att så smått börja kasta skit på varandra, vilket annars är väldigt lätt hänt.
Tänk på att ironi är väldigt svårt att förmedla till någon man inte känner, speciellt i text.


I just det här fallet så läser du Mavericks inlägg som fan läser bibeln. Det står inte att flaggvakterna inte ska tänka, det står beskrivet vilka beslut vi inte tycker att flaggvakter skall behöva ta.
Genom att förenkla flaggvaktens uppgift så mycket som möjligt så har vi också större möjlighet att få flaggvakter till våra körningar, då personer utan license eller erfarenhet av flaggning, eller ens motorintresse kan hjälpa till. Bristen på flaggvakter är faktiskt ett av alla bandagsarrangörers stora problem.

Att ha flaggisar med licens vore utmärkt, men hur ska vi lösa alla våra körningar på Sturup då? Vad skulle vi vinna på att som du säger, höja flaggvakters status?

Det finns inga påhopp i den här tråden. Redovisningar om IQ har väldigt lite med ämnet eller något annat att göra.

Så låt oss hålla oss till ämnet och se om vi kan komma fram till något som gagnar Sydskanes Emse med den här diskussionen.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Det handlar inte om påhopp, det har ingenting med intelligens att göra över huvud taget. Det handlar om att det ska vara säkert att köra bana. Bara för att man har en IQ på 359 behöver det inte att man vet hur man tapetserar?

Alla har olika bakgrund, åsikter, erfarenhet och liknande.
Är det så lätt att skaffa licensierade flaggisar är du varmt välkommen att tipsa om var man hittar sådana så kan jag personligen försöka få tag i så många som möjligt. Flaggisarna behövs för att körningarna ska vara möjliga att genomföra. Utan flaggisar - inga körningar. Svårare än så är det inte.

Det är skittråkigt om du inte känner att du tillför någonting genom att flagga men så är inte fallet. Flaggisarna är fantastiskt uppskattade eftersom att de gör körningen möjlig.

Diskussionen om vem som har störst penis kan vi släppa direkt och återgå till ämnet om man ska använda sig av gulflagg eller rödflagg vid ev. vurpa/bensinstopp/ankor på banan..

Du jag sitter inte på några höga hästar och det jag skriver är den känslan jag får när jag läser på detta forumet och när jag är flaggis på SSEMSE .
Vad det gäller min IQ så var det på en test jag gjorde hos Mensa för ett antal år sedan med resultatet 134 vilket är högre än 98 % av befolkningen och ett högskole prov med betyget 1,2 vilket också är högt.
Fast man blir ju dummare med tiden så nu har den väl sjunkit Men ha höga tankar om sig själv får man ju inte ha i detta landet. Om du noterade smilisen så var det ironi i det med .

Du skriver det ju själv i ditt inlägg . Till flaggis kan man ha vem som helst enligt dig det är enkelt .

Och i ett tidigare inlägg skriver du .

"En sak vi garanterat inte kan ha är olika flaggregler i de olika grupperna. Det är alldeles för komplicerat då vi som sagt väldigt ofta har helt orutinerade flaggvakter.
De gör ett fantastiskt bra jobb eftersom våra regler är enkla. De skall inte behöva tänka, "vad skall jag nu göra, flagga eller rapportera? Vilken grupp är det som kör förresten?"
Vi vill och skall ha en väldigt hög säkerhet på våra körningar och då är KISS = Keep It Simple Stupid, ett väldigt bra koncept."

Som sagt du anser ju i det inlägget att flaggisar inte ska behöva tänka och jag tycker det är så nedlåtande skrivit .
Du tar inta med flaggisar i några disskutioner, flaggisarnas åsikter är inte av intresse.
Man kunde sett till att det åtminstone fanns en flaggis med licens på varje post men som sagt flaggis i SSEMCE har ingen status alls det kan vem som helst va.

Jag har tyckt att det var kul att flagga och jag trodde jag hade något att tillföra klubben men om man har en åsikt så sätter man sig på höga hästar .

Nu ska jag fundera väldigt noga på om jag ska flagga på SSEMSE körningar överhuvudtaget efter det påhoppet från dig .
 

MasseBromskloss

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -08
Jag förstår att folk inte vill köra in i depån och kyla sina däck, men att tid skulle sparas på att hämta i slutet av passet håller inte. Tar de 2,30 o hämta en hoj i ett pass gör det även det efter. Och att flaggisarna ska göra en bedömning är som tidigare nämt inte rätt, erfarenheten finns inte hos alla. Vill dock påpeka att ni gör ett underbart jobb som ser till att alla kan få köra.

Att "trimma" skamkärran går ej göra i större utsträckning än att folket vet hur det skall gå till och det gör dom. Att skynda på denna process leder till en risk att tappa en cykel vid lastning och eventuellt orsaka mer skada. Det kan även landa i en sämre bankontroll vilket kan resultera i grus/glykol el dylikt som sedan orsakar en ny olycka.

Jag förstår tävlingsinriktade men jag tycker att SÄKRA körningar är det viktigaste.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Anledningen till att det gulflaggas såpass lite är som sagt att det oftast har varit folk omkull.
Har man varit omkull skall ambulans ut, så är det, säkerheten går först, punkt slut.
Dem gånger någon fått soppatorsk eller missat kurvan och kört rakt fram t.ex. har vi oftast gulflaggat, om man inte står i farozonen för sig själv, eller någon annan.
Dessa gånger skickar vi ut skammkärran ENSAM utan ambulans, för att spara tid.

Alla dessa beslut om skamkärra, ambulans, gulflagg osv tas oftast inom 5 sekunder och taget beslut gäller.
Det är därför viktigt stt samma regler gäller i alla grupper.
Det är också viktigt för att alla funktionärer, flaggis på postering, depåchef, skamkärra, ambulanspersonal att alla vet att det är samma sak som gäller varje gång, så att man inte tvekar på sina beslut.

Jag har bla, i stridens hätta tagit beslutet någon gång att bara ha en lokal gulflagga vid en postering på grund av att detvliggervnågot på banan eller att det står någon vid sidan med fel på hojen.
Jag VET att detta är emot SSEMSEs bok, eftersom vi skall gulflagga runt hela banan, men har i samråd med posteringen tagit beslutet, och jag tror inte att någon av förarna tog illa upp...
Men det kändes rätt vid tillfället...

Det är något jag tycker är mer rätt än att gulflagga runt hela banan.
MEN det gäller ju också då att föraren har koll på var nästa postering är iom att vi bara grönflaggar på huvudposteringen.
Har alla det?

Diskussionen om stcckörningar osv är annorlunda, där ligger mkt mer ansvar på flaggisen med rapportskrivning osv.
Posteringschefen har minst b licens, dvs har gått utbildning i samtliga flaggor (och brand vill jag minnas)
Övriga på posteringen har c licens, denna kan dock bli utfärdad samma dag efter kort teori, mest en försäkringsfråga....

Det som oftast tar tid vid bärgning är faktiskmambulanspersonalens tid, är det någon som vill pruta på den?
Likaså kan det ibland kännas att det tar tid efter att kärran kommit in i depå, då är det oftast så att vi inte fått klartecken ifrån ambulanspersonalen att föraren är ok och att dem är redo för nya uppdrag.
För vi kan ju inte släppa ut folk på banan när vi har en förare på båren, det är ju inte jätteovanligt det är dem kala däckens fel att vi klotar, eller ;-)

Gällande tävlingssektion i föreningen som vi också tagit upp och diskuterat på alla 3 årsmöten jag närvarat på, det är inte så många som vet hur mycket folk och utbildning det behövs för att hålla en träning, dubbla antalet om det skall vara tävling! !!
Antalet som kunde tänka sig detta var en eller två på årsmötet, resten vill ju köra!

Lite av mina tankar
Har säkert glömt en massa av det jag tänkte skriva medans jag läste andras inlägg...
Nu ägr det mitt i natten, godnatt :p

Mvh
Andreas DepåChef SSEMSE
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Tänkte dela med mig av en incident som skedde på knutstorp idag (26/4) en hoj kommer genom hårnålen, kör uppenbart långsamt, kör ut på gräset och blir stående på insidan i halkvänstern på gräset. Vi flaggar då gult samtidigt som vi meddelar depåchefen att vi har en hoj ståendes på insidan i halkvänstern, vi får då besked om att vi ska behålla gulflaggorna ute vid postering nr6. Här visas då alltså gulflagg innan hårnålen och även direkt efter, där föraren stannat. Passet flaggades sedan av (vill minnas att det var i slutet av passet) och hojen plockades in med skamkärran. Så har det också gått till tidigare enligt mina erfarenheter (så länge föraren inte står dumt till)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Efter att på nära håll sett hur det agerades i R-600 och R-1000 racen på Knudan igår så är jag väldigt, väldigt nöjd med vårt sätt att hantera flaggningen.

Vi körde heldag på fredagen och Andreas och Mats hanterade då dubbla gulflaggor under ett pass. Strålande!
Ingen rödflagg alltså. Vi lär oss.

Det jag såg igår ger mig däremot kalla kårar. Inte nog med att det tog 20 - 30 sekunder innan TRAX började blinka gult samtidigt som föraren i fråga låg mitt i skottlinjen, helt plötsligt står det en Rescue-bil (inte ambulans) mitt i kurvan. Jag vill inte ens tänka på vad som hänt om någon förare bromsat omkull sig just då. När föraren väl transporterats bort fick hojen ligga kvar i fållan och posteringen bakom grönflaggades. :död

Under första R-600 loppet låg det två hojar i närheten av banan under en stor del av racet. En omkullkörning ytterligare på samma ställen hade resulterat i att antingen förare, eller hoj, eller båda hade kunnat träffa dessa.

Det är givetvis så här man vill ha det när det handlar om racing men jag är glad att vi tittar mer på säkerheten än på utnyttjande av bantid.

Skulle vara kul om någon av de deltagare / medlemmar som var på plats igår och tittade eller körde gav sin syn på detta.
Vi behöver lära oss vad som ses som "rätt" och "fel".
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Hej Micke o ni andra,

Jag körde i går och tycker att det känns lite orättvist att skylla allt på arrangör och flaggisarna när körningen inte är säker. En bil på banan efter start o mål syns. Det är klart att flaggan skulle upp, men när man ser bilen så skulle man ju kunna agera som om flaggan var där..

Posteringarnas placering är också ett problem, efter start o mål står posteringen precis i ingången till kurvan. Där är det för sent att slå av för att ta det lite lugnare förbi den som trillat. När man passerar posteringen ligger man redan på full broms med svajande bakände och hjärtat i halsgropen. Här skulle man behövt bromsa några meter tidigare redan på rakan för att ta sig förbi olyckan på ett juste sätt. Jag märkte att jag höll på att bli omkörd när jag tänkte så så jag slutade med det och kom hem med den där trofén. Nu i efterhand så skäms jag litegrand...

Vi som kör måste också ta vårt ansvar.

Henrik
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Det vitflaggades på rakan när bilen stod i kurvan, det gicks igenom på förarmötet hur det skulle gå till om det uppstod en sådan situation och alla godkände upplägget.
Jag passerade bilen 3ggr med reducerad fart.
Så inget fel av arrangören.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En liten kommentar från en som ofta förhåller sig till SÄKI, http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/Dokument/Sakerhetsinstruktion---SakI/

Det är ett skitråkigt reglemente men det är till för att göra en farlig verksamhet så säker som det bara kan bli.

Under normala förhållanden skulle man kunna skita i regler öht, men det är den där millisekunden där det normala övergår till att vara onormalt och en situation som ingen var förberedd på som inarbetade normer verkligen kickar in och behövs.

Men gårdagens arrangemang var uselt när det gäller säkerhetstänket, så är det bara.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad var uselt igår?

Bara ett exempel är ju att Björn försökte hitta tillbaka till den värld vi andra var i i nästan 1 halv minut innan det kom gult.

Och då pratar vi om att han stod i tangentens riktning efter start/mål, ca 20 meter ut i gruset.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Ok, det missa jag i så fall. Jag hade gul och vitflagg när jag passerade.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top