Sydskanes Emse - Gulflagg vs. Rödflagg? Vad tycker ni?

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Tack för feedbacken.
Ja, det är riktigt att jag har legat på banan onödigt mycket och att jag har tagit andras bantid i anspråk i städnings arbetet efter mig, vilket jag beklagar och ska försöka att låta bli med det inför denna säsong. Det är inte kul att belasta andras körtid samtidigt gör det förbannat ont emellanåt.

Men jag kan försäkra er att jag inte gjort det med flit. Är det så att jag är diskfalificerad från denna diskussion efter mina 7 avåkningar förra säsongen så säg det rätt ut så lägger jag ner mina frågor i ämnet.

Jag har inte påstått att man gör ett dåligt jobb i vår förening tvärtom och det har jag också hävdat vid flera tillfällen. Jag informerar alla jag träffar på med motorcykel intresse att prova på en bandag för att själva se vad lärorikt och roligt det är oavsett deras egen nivå. Vi har väldigt bra upplärningssteg med de olika grupperna och extremt mkt kompetens hos instruktörer och många deltagare.

Det jag undrar är vad är det som hindrar att vi håller i raceträningar och tävlingar. Går det inte att få tider eller ekonomi i det? Är det brist på intresse hos oss?

Tacksam för svar
Rami
 
Last edited:

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Jag förstår hur ni tänker och varför ni prioriterar som ni gör.
Och frågeställningen kom från mig (som aldrig gick av) redan förra året då jag tog upp detta med Maverick, och har nu gjort mitt val att köra mindre med Ssemse och satsa mer på andra körningar.
Jag vet att jag delar åsikten med fler och dom väljer också andra alternativ.

Jag säger inte att ni SKA göra si eller så, men om ni vill behålla banåkare i vit grupp så bör det åtminstonde kollas på andra lösningar.

Det handlar inte om hur snabb en skamkärra är, för hur snabb den än är så tar det längre tid än vad gulflagg skulle innebära i 1-2 varv istället för ett besök i depån och däcken svalnar.

Nu har jag i alla fall framfört min åsikt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tack för feedbacken.
Ja, det är riktigt att jag har legat på banan onödigt mycket och att jag har tagit andras bantid i anspråk i städnings arbetet efter mig, vilket jag beklagar och ska försöka att låta bli med det inför denna säsong. Det är inte kul att belasta andras körtid samtidigt gör det förbannat ont emellanåt.

Men jag kan försäkra er att jag inte gjort det med flit. Är det så att jag är diskfalificerad från denna diskussion efter mina 7 avåkningar förra säsongen så säg det rätt ut så lägger jag ner mina frågor i ämnet.

Jag har inte påstått att man gör ett dåligt jobb i vår förening tvärtom och det har jag också hävdat vid flera tillfällen. Jag informerar alla jag träffar på med motorcykel intresse att prova på en bandag för att själva se vad lärorikt och roligt det är oavsett deras egen nivå. Vi har väldigt bra upplärningssteg med de olika grupperna och extremt mkt kompetens hos instruktörer och många deltagare.

Det jag undrar är vad är det som hindrar att vi håller i raceträningar och tävlingar. Går det inte att få tider eller ekonomi i det? Är det brist på intresse hos oss?

Tacksam för svar
Rami

Hallå Rami,
Du är absolut inte diskad! Sakliga inlägg är alltid välkomna. En diskussion är alltid välkommen.
Jag ville mest belysa alla vinklar av frågan. Från var vi är, till vart vi kanske vill komma.

Vi har diskuterat ett bra tag vad vi kan gör för att minska antalet vurpor på våra körningar. Några bra idéer har vi tyvärr inte lyckats komma fram med. Som jag ser det så kan vi säkert minska "uppsamlingstiden" en del, men faktiskt inte med så mycket. Det går faktiskt rätt fort och även om vi som åker ut inte direkt springer benen av oss, så går det faktiskt undan.
Vi har som sagt fått beröm från flera håll på just detta att våra avbrott är väldigt korta och att vi maximerar körtiden jämfört med andra arrangörer.

Att minska antalet vurpor är nog det bästa sättet, tror jag, att minska antalet avbrott i körningen.
Jag har mer tänkt i antalet tillfällen vi stoppar körningarna, snarare än i antalet minuter. Det är kanske så att vi ska mäta oss själva i hur många minuter vi tappar pga avåkningar och dylikt.

Jag menar även på att säkerheten får före allt. Är man osäker så ser jag hellre att man flaggar rött en gång för mkt än en gång för lite. Jag skulle inte vilja vara depåchef och veta att jag undvek att flagga rött om det sen hände nåt.

Gällande Sydskanes Emse och tävlingsverksamhet så har den frågan tagits upp vid ett flertal tillfälle på årsmöte.
Det är en komplicerad fråga med många aspekter.
Våra medlemmar är med i SSEMSE för att köra motorcykel på bana och det är dit medlemsavgifterna och arbetet ska gå. Väldigt få är intresserade av att tävla.
Det innebär att ska vi ha tävlingsverksamhet måste det ske helt separerat ifrån SSEMSEs vanliga verksamhet. En ny förening helt enkelt.

Det intresse som visas gällande tävlingsverksamhet, det är ungefär samma intresse som man ser i racingforumet här på Sporthoj. Man är intresserad av att köra, men väldigt få är intresserade av att lägga den tid som krävs för att få ihop en tävlingsverksamhet.
Det finns fler aspekter, det här är några.

Så ja, enkelt utryckt, ja det är brist på intresse.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag förstår hur ni tänker och varför ni prioriterar som ni gör.
Och frågeställningen kom från mig (som aldrig gick av) redan förra året då jag tog upp detta med Maverick, och har nu gjort mitt val att köra mindre med Ssemse och satsa mer på andra körningar.
Jag vet att jag delar åsikten med fler och dom väljer också andra alternativ.

Jag säger inte att ni SKA göra si eller så, men om ni vill behålla banåkare i vit grupp så bör det åtminstonde kollas på andra lösningar.

Det handlar inte om hur snabb en skamkärra är, för hur snabb den än är så tar det längre tid än vad gulflagg skulle innebära i 1-2 varv istället för ett besök i depån och däcken svalnar.

Nu har jag i alla fall framfört min åsikt.

Tråkigt att höra att du väljer andra arrangörer istället, men det är så klart upp till dig vad du tycker känns bäst och var du känner du får ut mest av din körning.

Så om jag förstår det hela rätt så menar du på att om man kör av så är det bättre att flagga gult vid den postering där det hänt och sen försöka få undan hoj och förare så snabbt det går till nån hörna nånstans så passet kan fortsätta utan avbrott?

Tack för du framför din åsikt, det är mycket värdefullt.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Tråkigt att höra att du väljer andra arrangörer istället, men det är så klart upp till dig vad du tycker känns bäst och var du känner du får ut mest av din körning.

Så om jag förstår det hela rätt så menar du på att om man kör av så är det bättre att flagga gult vid den postering där det hänt och sen försöka få undan hoj och förare så snabbt det går till nån hörna nånstans så passet kan fortsätta utan avbrott?

Tack för du framför din åsikt, det är mycket värdefullt.

Jag har skrivit väldigt tydligt vad jag menar och i vilka situationer det ska användas vad.
Har aldrig sagt att röd flagga ej ska användas, bara att gul ska tillämpas vid behov av just gul flagg och vad just gul flagg innebär.

Och jag har aldrig sagt att det ni gör är dåligt, att ni jobbar långsamt, eller att ni inte behärskar det ni gör.

Men ni ska kanske ta bort vit grupp helt och bara hålla er till nybörjare. Vilket inte är en dålig ide'.
Kanske ska ni starta ett samarbete med t.ex Hyllinge MS.

När ni får förare som vill ta licens och vidareutveckla sig, skicka denna person vidare till HMS.
HMS är då ingen konkurrent då vi är ett litet land med inte allt för många motorintresserade.

Till er fördel kan ni då fylla era grupper med gatåkare som vill prova på bana som känner sig trygga med det upplägget ni har Idag.

HMs får då in mer mc folk som är tävlings/tränings sugna och kan då stå för den biten.

Bra eller dåligt förslag, vad vet jag. Men delar tanken med ett flertal jag pratat med om detta.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Jag köper båda sidors argument. Självklart är det absolut lättast och smidigast om man kan vinka gulflagg under 2 varv medan "faran" försvinner. Men kan man inte få undan "faran" måste en skamkärra ut för att få bort det. Det är trots allt helt oförutsägbara situationer som kan uppstå och börjar en hoj volta och studsa runt kan den fara åt vilket håll som helst. Kör man t.ex. rätt ut i första böj på Knutstorp och parkerar hojen vid Ramirent-skylten kan man ge sig fan på att bromsarna på näste hoj som kommer fallerar och att den går lika långt ut i "das lecazee". Det är en skitsvår avvägning hur man ska göra och under race är det trots allt ett annat scenario eftersom att de har en racedistans som skall köras.

@Corben angående trimning av skamkärran - Det mesta är skrivet med en stor glimt i ögat.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Hej igen

Jag skulle tycka det var tråkigt om de som vill tävla försvinner.
Jag föreslår följande: Om den som hamnar utanför banan föyttar sig och hojen omedelbums till 100% säkert ställe så flaggar vi inte av passet. Det är föresten så det fungerar redan i dag, problemet är att få kan flytta sig på en gång så hela diskussionen är lite akademisk. Gulflagg på träningar, kval och tävlingar är ett problem i och med att de inte respekteras av de som kör. Så kul är det inte att halvt omtöcknad försöka flytta sig till ett säkert ställe för att arrangören inte vill flagga av passet (har provat).

Då tar jag hellre avbrottet som blir, så ofta är det inte att det borde vara ett avgörande problem

Henrik
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har skrivit väldigt tydligt vad jag menar och i vilka situationer det ska användas vad.
Har aldrig sagt att röd flagga ej ska användas, bara att gul ska tillämpas vid behov av just gul flagg och vad just gul flagg innebär.

Och jag har aldrig sagt att det ni gör är dåligt, att ni jobbar långsamt, eller att ni inte behärskar det ni gör.

Men ni ska kanske ta bort vit grupp helt och bara hålla er till nybörjare. Vilket inte är en dålig ide'.
Kanske ska ni starta ett samarbete med t.ex Hyllinge MS.

När ni får förare som vill ta licens och vidareutveckla sig, skicka denna person vidare till HMS.
HMS är då ingen konkurrent då vi är ett litet land med inte allt för många motorintresserade.

Till er fördel kan ni då fylla era grupper med gatåkare som vill prova på bana som känner sig trygga med det upplägget ni har Idag.

HMs får då in mer mc folk som är tävlings/tränings sugna och kan då stå för den biten.

Bra eller dåligt förslag, vad vet jag. Men delar tanken med ett flertal jag pratat med om detta.

Det verkar vara mer än flaggningarna som gnager?
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Om ni nu vill att förare som närmar sig tävlingsnivå ska fortsätta köra med er får ni nog titta på alternativa lösningar.
Och först och främst skaffa en godkänd träningsledare. (Vet att ni redan tittar på detta)
Jag vill gärna köra med er i fortsättningen om ni gör om "nybörjar skolan" lite.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag förstår hur ni tänker och varför ni prioriterar som ni gör.
Och frågeställningen kom från mig (som aldrig gick av) redan förra året då jag tog upp detta med Maverick, och har nu gjort mitt val att köra mindre med Ssemse och satsa mer på andra körningar.
Jag vet att jag delar åsikten med fler och dom väljer också andra alternativ.

Jag säger inte att ni SKA göra si eller så, men om ni vill behålla banåkare i vit grupp så bör det åtminstonde kollas på andra lösningar.

Det handlar inte om hur snabb en skamkärra är, för hur snabb den än är så tar det längre tid än vad gulflagg skulle innebära i 1-2 varv istället för ett besök i depån och däcken svalnar.

Nu har jag i alla fall framfört min åsikt.
Alla medlemmars åsikter är viktiga och jag tar välkommet emot dessa och tycker denna typ av diskussioner är berikande. Lite synd att så få har kastat sig in i den än men vi får försöka hålla tråden levande.

Jag, som ansvarig för Sydskanes Emse's Depåchefsgrupp och skamkärregrupp är i alla fall beredd att ta upp en diskussion med våra funktionärer (styrelse, instruktörer, depåchefer och skamkärre/bullergrupp) och se vad de har att säga i frågan.

En sak vi garanterat inte kan ha är olika flaggregler i de olika grupperna. Det är alldeles för komplicerat då vi som sagt väldigt ofta har helt orutinerade flaggvakter.
De gör ett fantastiskt bra jobb eftersom våra regler är enkla. De skall inte behöva tänka, "vad skall jag nu göra, flagga eller rapportera? Vilken grupp är det som kör förresten?"
Vi vill och skall ha en väldigt hög säkerhet på våra körningar och då är KISS = Keep It Simple Stupid, ett väldigt bra koncept.

Sen är det tyvärr som Corben säger, de som vill tävla i RR är en så försvinnande liten del av vårt medlemsantal och deltagarantal att vi inte kan anpassa verksamheten till deras (era) önskemål. Då skjuter vi oss själv i foten och riskerar skrämma bort massan som står för merparten av vår inkomst.

Detta är den krassa verkligheten och tävlingsverksamhet inom SSEMSE har diskuterats åravis men när det kommer till kritan och nån måste ta på sig jobbet så dör det fort. Alla vill köra, ingen (eller väldigt få) vill offra sin egen tid till att rodda det hela.

Det vi kan och skall göra är att anpassa vår verksamhet så den passar så bra som möjligt för så många som möjligt. Detta innebär då kompromisser som alla kan leva med.

(KISS is an acronym for "Keep it simple, stupid" as a design principle noted by the U.S. Navy in 1960. The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complex; therefore simplicity should be a key goal in design and unnecessary complexity should be avoided.)
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag tycker en del av inläggen här mer rör hur föreningen ska ställa sig mot de som siktar på tävlingsverksamhet än skamkärran.
Min personliga åsikt är att vi ska, så gott det går, rikta oss till alla men aldrig tumma på vår säkerhet.
Sen ska vi alltid diskutera om det finns andra vägar som är smidigare och ger en bättre upplevelse men som är fortsatt lika säkra.

Jag personligen tror att gulflagga hade kunnat fungera i vit grupp MEN det hänger dock ändå mycket på den flaggis som står i det torn där det inträffat en incident. Även DC kommer få en ökad belastning men med den rutinerade skaran vi har så tror jag inte detta hade vållat några problem.
Som gammal flaggis (alltså det är längesedan jag flaggade) i HMS (B-licens) så hade vi då som krav att alla som var placerade på postering och hade radio skulle ha B-licens just för att ha en rimlig möjlighet att bedöma olyckor/hojar som stannat. Resten skulle helst ha C-licens och skulle man ge sig ut på banan under körning var det ett krav med licens.
Nu har vi en del funkisar från HMS på RK som varit med förr och de bör vara hyfsat vassa på att bedöma situationer.

Med bra info till flaggisarna OCH till förarna i Vit grupp så är det kanske något att testa.
Här blir ju också ett större ansvar på förarna i vit som måste hålla bättre koll på posteringarna samt hålla på reglerna under gulflagg.

Dock tror jag att man i de andra grupperna ska hålla ett konsekvent mönster och köra som vi kör idag.
Gäller självklart inte alla men många i dessa grupper har nog med att hålla koll på spårval, växel och allt annat. Eftersom gulflagg enbart visas på en postering kan det få ganska tråkiga konsekvenser om man missar den (alla andra sänker hastigheten och kanske inte håller rätt/samma spår som tidigare)

Som jag skrivit innan så är detta mina personliga åsikter och inget annat.
Något som är helt gaaaalet så tar vi det personligen :tungan
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Alla medlemmars åsikter är viktiga och jag tar välkommet emot dessa och tycker denna typ av diskussioner är berikande. Lite synd att så få har kastat sig in i den än men vi får försöka hålla tråden levande.

Jag, som ansvarig för Sydskanes Emse's Depåchefsgrupp och skamkärregrupp är i alla fall beredd att ta upp en diskussion med våra funktionärer (styrelse, instruktörer, depåchefer och skamkärre/bullergrupp) och se vad de har att säga i frågan.

En sak vi garanterat inte kan ha är olika flaggregler i de olika grupperna. Det är alldeles för komplicerat då vi som sagt väldigt ofta har helt orutinerade flaggvakter.
De gör ett fantastiskt bra jobb eftersom våra regler är enkla. De skall inte behöva tänka, "vad skall jag nu göra, flagga eller rapportera? Vilken grupp är det som kör förresten?"
Vi vill och skall ha en väldigt hög säkerhet på våra körningar och då är KISS = Keep It Simple Stupid, ett väldigt bra koncept.

Sen är det tyvärr som Corben säger, de som vill tävla i RR är en så försvinnande liten del av vårt medlemsantal och deltagarantal att vi inte kan anpassa verksamheten till deras (era) önskemål. Då skjuter vi oss själv i foten och riskerar skrämma bort massan som står för merparten av vår inkomst.

Detta är den krassa verkligheten och tävlingsverksamhet inom SSEMSE har diskuterats åravis men när det kommer till kritan och nån måste ta på sig jobbet så dör det fort. Alla vill köra, ingen (eller väldigt få) vill offra sin egen tid till att rodda det hela.

Det vi kan och skall göra är att anpassa vår verksamhet så den passar så bra som möjligt för så många som möjligt. Detta innebär då kompromisser som alla kan leva med.

(KISS is an acronym for "Keep it simple, stupid" as a design principle noted by the U.S. Navy in 1960. The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complex; therefore simplicity should be a key goal in design and unnecessary complexity should be avoided.)


Jag förstår precis vad du menar vad gäller tävlingsbiten.
Skulle det då inte vara bra med ett samarbete mellan dom Svenska klubbarna som faktiskt finns?
Som kan det här med tävling.
Om nu någon vill tävla och ingen i er verksamhet har möjlighet att ta tag i allt arbete, utan istället då hjälpa denna personen att komma rätt. T.ex HMS som ligger nära och har lång tävlings erfarenhet.

Som det ser ut för min del kommer jag köra mer med Danskarna just p.g.a. att deras upplägg är med åt tävlingshållet. Gul flagg används o.s.v.
Danskarna kostar lite mer att köra med, men jag tycker helt klart att det är värt det.
Känns ändå som man får mer för pengarna då dom på sista passet ordnar en "prova på" tävling för alla som vill, oavsett licens, ban/gat hoj.

För många som är sugna på att börja tävla är detta ett super bra arrangemang där man faktiskt får prova på ett riktigt race med allt vad det innebär.

Och jag är också helt införstådd med att tävlings intresserade är en väldigt liten kategori av folk som kör hoj på bana.
Därav mitt förslag på ett samarbete.

Bollen ligger lite hos er nu vad ni vill att er klubb ska göra.

Jag har pratat med HMS om just hojåkare och dom är helt klart öppna för förslag.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Om ni nu vill att förare som närmar sig tävlingsnivå ska fortsätta köra med er får ni nog titta på alternativa lösningar.
Och först och främst skaffa en godkänd träningsledare. (Vet att ni redan tittar på detta)
Jag vill gärna köra med er i fortsättningen om ni gör om "nybörjar skolan" lite.

Hallå igen Andre,
Efter att ha läst igenom tråden igen så ja, du har svarat tydligt på vad du är ute efter. Sorry för det, var trött igår och borde kanske låtit tangentbordet ligga.

Ett litet förtydligande tycker jag dock är på sin plats:
Vit grupp är ingen "licensgrupp" eller en licensträning. Sydskanes Emse arrangerar bankörning för dom som vill köra på bana. Hurvida du tävlar eller inte är upp till dig, alla är välkomna att köra.
Vi har fyra grupper i en stegrande skala av hastighet och erfarenhet där vit är den mest avancerade. Det är långt ifrån alla som kör i vit grupp som har tävlingsambitioner.
Vi har haft vit grupp i många år och det här är faktiskt första gången jag hör att det här skulle vara ett problem.

Är det en regelrätt licensträning man vill åt, då finns det andra föreningar att vända sig till och vi har inga problem att rekommendera vare sig SMC School, vilket vi gör på hemsidan, eller HMS för tävlingsverksamhet.
Under våra genomgångar i grön grupp som vi hade för några år sen, så hade vi en punkt där vi förklarade skillnaden mellan våra olika föreningars verksamhet.

Min åsikt går i samma linje som Maverick och VBK i det här fallet. Säkerhetstänkandet går före bantid, även om depåchefen redan i dagsläget gör allt dom kan för att maximera bantiden utan avbrott.

Synpunkterna och förslagen är intressanta och har i alla fall gett mig lite att fundera på och jag kommer att låta tankarna snurra lite kring rödflaggor och avbrott. Jag är helt övertygad om att frågan kommer att diskuteras på vår träningsdag när alla ledare är samlade, så era inlägg är till nytta.


Jag tycker dock det är aningen trångsynt att kalla folk för nybörjare bara för man inte har tävlingsambitioner. Jag har också väldigt svårt att se kopplingen att HMS skulle växa om vi lägger ner vit grupp. Många som kör vit nu, skulle helt enkelt köra Röd grupp istället eftersom den skulle vara den mest avancerade.
Tvärtom tycker jag det är konstigt att HMS inte har växt betydligt på motorcykelsidan då Sydskanes Emse har väckt intresset för att köra fort på bana hos en del under mer än tio års tid och några som börjat köra med Sydskanes Emse har ju faktiskt börjat tävla.

Vill man att HMS ska växa och pyssla mer med motorcykelträningar så är det inte väl svårare än att man engagerar sig där? Dock brukar det vara just där skon klämmer, man vill köra men resten ska nån annan sköta.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
För många som är sugna på att börja tävla är detta ett super bra arrangemang där man faktiskt får prova på ett riktigt race med allt vad det innebär.

Och jag är också helt införstådd med att tävlings intresserade är en väldigt liten kategori av folk som kör hoj på bana.
Därav mitt förslag på ett samarbete.

Bollen ligger lite hos er nu vad ni vill att er klubb ska göra.

Jag har pratat med HMS om just hojåkare och dom är helt klart öppna för förslag.

Arrangemangen med Prova-på-tävling är verkligen häftigt och något som vi diskuterat i styrelsen vid flera tillfälle. Dock har vi varje gång kommit fram till att det inte riktigt ligger i linje med Sydskanes Emses verksamhet. Dock är vi alla överens om att det är ett häftigt koncept.

Jag ser inte hur bollen kan ligga hos Sydskanes Emse. Ett samarbete ska innebära att båda parter får något ut av det. Än så länge har ingen presenterat ett förslag som Sydskanes Emse har någon vinning av.

Att lägga förslag som andra sen ska lägga tid och pengar på att lösa är lätt. Vill du ha till en förändring måste du engagera dig och lägga tid på dina förslag också.
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Ni som sitt med i Styrelsen och andra som varit med längre har mer erfarenhet och kunskap om att driva föreningen än jag som kom förra veckan som gröngöling.

Jag ställer frågorna ur perspektiv som jag är intresserad av samt som jag tror kan vara bra för föreningens tillväxt på sikt.

Det jag tycker är det samma som du Maverick och flera, att man vill stanna i denna förening och köra mer här. Att det fanns fler tränings tillfällen och även lite tävlings inriktning.
Men är det så att flertalet tycker att status que är bra och vi är få som vill ha bredd åt tävlings och tränings hållet.
Jag är absolut inte för att ta bort det positiva som föreningen har gjort och gör, tvärtom det är grunden för föreningen och där kommer merparten av tillväxten, tror jag.

Jag bara så gärna vill att föreningen växte åt mer RR träning och tävlings hållet också, och jag tror det kan finnas en möjlighet till det.
Jag tror att attraktionen hos för skulle öka, frågan är hur mkt skulle det betyda att kunna behålla både glada bandags åkare samt det som vill vidare utvecklas till tävlings nivå.

Med tanke på hur många som skulle kunna vara med i denna tråden som inte deltar i den tyder på att jag är nog rätt ensam om min åsikt.
Och ni som argumenterar emot har rätt.

Har man gjort undersökningar om hur det ligger till med intresset bland medlemmarna via någon enkät eller på nåt annat sätt?

För jag tror att på sikt för att mota Olle i grind och inte tappa konkurrans till andra bandagsarrangörer.

Jag ska åka till Fyra bandagar vi två tillfällen i år där det finns möjlighet till "låtsastävling" under de dagarna, har aldrig testat på det förut, men ser fram emot det.

Jag tror att detta skulle kunna vara ett sätt att utvecklas, kanske.
Har någon erfarenheter av denna typen av arrangemang? Bra/Dåligt eller lättmjölk?

Rami
 
Last edited:

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
När man läser vad ni skriver får man uppfattningen att vissa tror att flaggvakter är mindre vetande , för min egen del så kan jag lugnt påstå att jag har högre IQ än de flesta av er andra har :confused:.
Det är också en trend att man som flaggvakt blir behandlad av vissa som en katt bland hermelinerna och så är det även i SMC för den delen:3freak . Om man höjer statusen för flaggvakterna lite så kanske fler gör det oftare.:banana
Jag och min familj är inte orutinerade och vi är 5 st som KAN flagga :fakta , vi är inte dummare än att vi kan avgöra om en gulflagg skulle vara möjlig , om föraren är oskadd eller inte kan han kanske avgöra själv och visa det tx genom att räcka upp handen . Har vederbörande glömt att man ska gör det så är han nog skadad och då är det ju ingen tvekan. Gör man en hi-sider så är det ingen tvekan tycker jag att man ska kontrolleras av en läkare. Low siders brukar oftas stanna på ett olämpligt ställe. Om man bestämmer sig för att det ska var så med gulflagg så kommer det att fungera med lite träning .

Men det gäller bara på Sturup.
På Knutstorp använder vi lamporna och ska vi köra samma där så måste vi ha all kontrollerna och alla stationer har vi inte bemannade så en station får sköta mer än en lamppost . Jag och någon i familjen har förövrigt anmält oss som flaggis till alla körningar på knudan . Men det finns ett problem till vi tar in Knutstorps(Stefans)( heter han det) folk med. Springa in på banan och sparka bort saker ? Det är långt mellan flaggisarna på Knutstorp och den på Ronnie P rakan kommer inte ens ner på banan från tornet . Till sist så är det ändå oftast så att mc och förare står farligt till och alla orkar inte ens lyfta upp sin mc , jag tror inte att det trots allt blir så många tillfällen att man inte måste flagga rött men gult är ok för mig .
Jag tror också att fler åkare kommer att ifrågasätt detta på andra hållet varför det flaggas gult och inte rött , SMC kör i stort sett samma regler som vi gör även i sporthojskurserna .
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Jag efterlyser bara att gul flagg ska tillämpas.
Orkar inte förklara samma sak fler gånger.
Vill ni tolka det som att all säkerhet försvinner om ni ändrar något så får ni tolka det så då.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Jag håller med dig Andre när det är möjligt flaggar man gult inga problem alls .
Och de flesta flaggisar är helt kapabla till att göra den bedömningen i samråd med DC .
Det har vi ju gjort tidigare , men du måste ju ändå hålla med om att oftast så blir det ändå rött pga att MC och förare kan bli påkörda om någon annan skulle gå av på samma ställe .
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
...Med tanke på hur många som skulle kunna vara med i denna tråden som inte deltar i den tyder på att jag är nog rätt ensam om min åsikt.

Rami

Länkar denna tråd på SSEMSE facebooksida så vi kanske kan sparka liv i ett par till!


Mina personliga åsikter: Kul att det kommer inputs från olika håll. Just nu är jag av åsikten att enkelheten, som Micke skriver, går först, skall det vara andra flaggregler så samma flaggregler i alla grupper.

Hade gärna sett att någon av er tävlingsintresserade tar tag i det ni vill och gräver lite i det då det som sagt har varit uppe för diskussion i flera år men aldrig nått längre än just som en snackis.

Det är lång väg och mycket jobb för de som tar tag i det men det hade varit kul att se en tävlingssektion inom SSEMSE!


/Daniel
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Bara för att få lite perspektiv på vad vi diskuterar:

Om en hyfsat ambitiös försre gör 30 bandagar per säsong och har två vurpor i snitt på dessa så tror jag att vi kommer ganska nära sanningen. Samlar vi 20 sådana förare i en grupp så blir det 1,3 vurpor per grupp och heldag. Det är i överkant, förmodligen för att man vurpar mer på kval och tävling, våra körningar är ju träning eller bandag. En vurpa per grupp och heldag stämmer också bättre med min erfarenhet.

Högt räknat så kunde det flaggats gult vid hälften av dessa vurpor. Det betyder en onödig rödflagg per grupp varannan bandag. Om man inte vill åka ut igen påkalla däck efter rödflaggen så missar man det som är kvar av passet. I snitt borde vurpan komma efter halva passet.

Tiden som går förlorad är alltså 10 minuter varannan heldag minus den tid som går åt extra mellan passen då det flaggats gult. Det blir mindre än 5 minuter per bandag

Det är klart att det vore kul att kunna köra dessa knappa 5 minuter också!

Henrik
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top