Sydskanes Emse - Gulflagg vs. Rödflagg? Vad tycker ni?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hej,

hade besök i garaget igår av två mycket frekventa deltagare på våra körningar. Trevligt så klart!

Det som var lite oroande var deras uttalande om att de tröttnat lite på att köra på våra arrangemang och kommer att köra mycket mer med andra arrangörer i år.
Det två är förare som hör hemma i Röd och Vit grupp (SRW och Knudan) och som har lite tävlingsambitioner.

Anledningen att de tröttnat lite är vår policy att alltid rödflagga och skicka ut ambulans och skamkärra när det står hojar utanför banan eller i "das lecazee".
De tycker att detta förstör körningen och att man istället borde använda gulflaggan på föregående samt aktuell postering (som man gör i rejsing). Den som då har hamnat i grusgropen eller stannat utanför banan (givet att hojen+föraren inte står farligt till) får stå sitt kast och vänta ut slutet av passet då vi flaggar av lite tidigare och bärgar.
Detta är något andra arrangörer tillämpar med, i mina ögon, blandat resultat.

Anledningen till att vi rödflaggar och bärgar direkt är att vi tycker det faktiskt stör mindre och att vi kan få koll på vad som hänt och vi kan inspektera banan m.m. Personligen tycker jag det är bättre att köra färre fulla varv utan att behöva ta hänsyn till omkörningsförbud på en del av banan. Tiden för passet försvinner ju oavsett, den grupp som står för incidenten är också den som skall drabbas av tidsavdraget.

Att göra detta ställer krav på våra depåchefer och flaggisar men det är helt möjligt att genomföra. Vi måste dock ha samma regler i alla grupper.

Vad tycker folket?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att kunna gulflagga skulle ge mer körtid så är det ju.

Det kommer ju som du säger att ställa högre krav på DC och flaggisar.

Men då får ju upplägget med flaggisar ändras lite tror jag.
som det är nu så kan ju i stort sett vem som helst flagga då dom inte behöver göra en bedömning av risker med liggande/kvarstående hojar och i bland en snabb medicinsk bedömning, ingen kritik mot flaggisarna som i dag gör ett ypperligt jobb runt banan.

Men man skall ha i tanken att en del flaggisar är det för första gången och kanske aldrig ens sett en bana innan och än mindre ens kört på en, flera flaggar ju för att man har en kompis eller närstående som kör.

Kan vi bara hitta ett arbetssätt som är säkert och som inte ger möjlighet till felbeslut så kanske vi kan prova några pass iaf.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Att kunna gulflagga skulle ge mer körtid så är det ju.

Det kommer ju som du säger att ställa högre krav på DC och flaggisar.

Men då får ju upplägget med flaggisar ändras lite tror jag.
som det är nu så kan ju i stort sett vem som helst flagga då dom inte behöver göra en bedömning av risker med liggande/kvarstående hojar och i bland en snabb medicinsk bedömning, ingen kritik mot flaggisarna som i dag gör ett ypperligt jobb runt banan.

Men man skall ha i tanken att en del flaggisar är det för första gången och kanske aldrig ens sett en bana innan och än mindre ens kört på en, flera flaggar ju för att man har en kompis eller närstående som kör.

Kan vi bara hitta ett arbetssätt som är säkert och som inte ger möjlighet till felbeslut så kanske vi kan prova några pass iaf.
Du sätter huvudet på spiken till 100%. Instämmer i allt och just tillgången på flaggisar är något vi skall värna.
Inga flaggisar = ingen körning alls.

Det blir som sagt bedömningar från gång till annan och ibland kommer det att bli fel.
Då kan man ge sig fan på att forumet och FB kommer översvämmas med ilskna kommentarer och det kommer inte att ge oss fler som vill flagga.

Bra analys.

Fler synpunkter någon?
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Att kunna gulflagga skulle ge mer körtid så är det ju.

Det kommer ju som du säger att ställa högre krav på DC och flaggisar.

Men då får ju upplägget med flaggisar ändras lite tror jag.
som det är nu så kan ju i stort sett vem som helst flagga då dom inte behöver göra en bedömning av risker med liggande/kvarstående hojar och i bland en snabb medicinsk bedömning, ingen kritik mot flaggisarna som i dag gör ett ypperligt jobb runt banan.

Men man skall ha i tanken att en del flaggisar är det för första gången och kanske aldrig ens sett en bana innan och än mindre ens kört på en, flera flaggar ju för att man har en kompis eller närstående som kör.

Kan vi bara hitta ett arbetssätt som är säkert och som inte ger möjlighet till felbeslut så kanske vi kan prova några pass iaf.


Jag håller med till fullo!
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Att ta minsta möjliga risker är ju liksom vår grej o det tycker inte jag vi kan tumma på. Men, om den som hamnat utanför banan snabbbt som attan kan ställa sig ur vägen så går det ju bra att fortsätta passet utan flaggor. Det tillämpades förra säsongen då min motor skar. Jag hann gömma mig och hojen bakom ett staket o flaggisarna var vakna o lät passet fortsätta

Att låta passet fortsätta på gulflagg med någon stående där det finns minsta olycksrisk är jag helt emot. O som du påpekat själv. Förr eller senare måste ju kärran ut i alla fall

Henrik
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Kom att tänka på att här skulle man kunna raljera lite..

Med tanke på vem som var hemma hos dig i går så är frågan förvånande, vill han inte bli hämtad direkt?

Henrik

@Rami, förlåt jag kunde inte låta bli
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Hahaha, det e lugnt Henrik, jag förtjänade nog den, och gjorde jag inte det så kommer jag nog att göra det :)

Skämt åt sido så tycker jag (jag kanske är ensam om denna åsikten?) vi kunde vara en förening för såväl nya blivande bandagsåkare som bandagsåkare som eventuellt tänker satsa på tävling.
Att det finns kollisioner i dessa inriktnnigar är ju uppenbart.
Jag ser inget som hindrar att man har det pådraget som är brukligt i gul och blå och eventuellt röd grupp medan man i vit grupp kanske försöker hålla igen på rödflaggan. Jag har definitivt inga som helst problem med att bli hämtad i samband med att passet avslutas, det priset är jag mer än villig att betala då jag själv ställt till det. Är ingen skadad och banan är fri från bråte så skulle jag hellre vilja att det var så, då skulle jag orsaka andra banåkare mindre olägenhet och tidsspill. Jag är väldigt glad över att inte dragit någon med mig i fallen eller orsakat andras avåkningar samt tacksam för att inte blivit nerskälld för de bantids förluster jag orsakat.
Jag ska seriöst ta tag i detta att minska olycksstatistiken.


Något annat jag efterlyser är en möjlighet för oss i skåne att ha kvälls/förmiddags träningar. Varför ska vi åka till Halland, Småland eller ännu längre för billig "vanlig enkel träning".
Jag förstår att säkerheten kan bli lidande i dessa sammanhang.
Det kanske finns fullt rimliga och logiska förklaringar till varför man i skåne inte har något samarbete mellan sydskånes och hyllinge motorklubb i frågor kring RoadRacing.

Vad jag förstår så kommer anderstorps motorklubb att anordna Sm Tävling i RR på Knutstorp?
Vi Kanske skulle be Fiver ordna med "Smokey" på Knutstorp :yoparty, då hade vi i skåne inte så långt att åka för att tävla.

Danska arrangörer ordnar bandagar med låsatsrace och verkar ha mkt uppslutning.

Finns det sätt att introducera nya gatåkare till bandagar och sedan ha nåt att erbjuda dem då de utvecklas åt race hållet och då behålla dem i vår förening så är åtminstone jag väldigt nyfiken. Jag tror inte jag är ensam om den åsikten.
Kanske ett samarbete över föreningsgränserna kan vara ett sätt? Komplettera istället för Konkurera?

Sen skulle jag vilja nämna att Jag fick reda på via Snaggis och Dalida att TryggHansa har en Vuxenolycksfalls försäkring som täcker individen vid bankörning. Den försäkringen som ingår i licensen (för de som har en sådan) gäller inte vid körning med vår förening. Försäkringen kostar ca en hundring i månaden.
Trygghansa
Göran Beckman
0752431750

Som avslutning skulle jag bara vilja få feedback på mina tankar och åsikter jag framfört, jag vet inte om det är ok att ventilera dessa tankar här eller ej, men det känns som ett naturligt forum för det, säg till annars vart det är mer lämpligt att föra diskussionen.

Till sist så vill jag bara säga att jag har övertalats att skaffa mig en snabbare hoj, så nu ska jag köra ifrån de ställen på banorna som jag har lagt mig på. Jag kör helt enkelt ifrån problemen.
Skulle denna taktik inte funka kommer jag med glädje att uppge namnet på den som övertalade mig till den briljanta idén :):)

Mvh Rami
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Gulflagg - kommer från racingen och betyder fara på banan, sänk farten under sektionen tills grönflagg ges. För dem som vill sätta tider är det meningslöst med gulflagg eftersom att det råder omkörningsförbud och att man ska sänka farten under det partiet.

Mer körtid utan ett avbrott ja, men å andra sidan kan ni få köra bakom mig som instruktör hela passet med en toppfart på 80 km/h. Ni har fått köra hela passet men ärligt talat, hur kul är det?

Angående träningar behövs det en tävlingsledare eller liknande vilket SSEMSE inte har, därför kan de inte anordna en "träning".

Det man hade kunnat slipa på är kanske att trimma skamkärregruppen så att de blir överjävligt snabba och på så vis få mer körtid.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Gulflagg - kommer från racingen och betyder fara på banan, sänk farten under sektionen tills grönflagg ges. För dem som vill sätta tider är det meningslöst med gulflagg eftersom att det råder omkörningsförbud och att man ska sänka farten under det partiet.

Mer körtid utan ett avbrott ja, men å andra sidan kan ni få köra bakom mig som instruktör hela passet med en toppfart på 80 km/h. Ni har fått köra hela passet men ärligt talat, hur kul är det?

Angående träningar behövs det en tävlingsledare eller liknande vilket SSEMSE inte har, därför kan de inte anordna en "träning".

Det man hade kunnat slipa på är kanske att trimma skamkärregruppen så att de blir överjävligt snabba och på så vis få mer körtid.
Kommentar på de två sista styckena

1. Jag har varit i kontakt med SVEMO ang. detta för att undersöka möjligheten. Tyvärr så krockar den kurs de har med våra egna arrangemang och därför föll detta just nu. Jag har dock inte gett upp tanken.

2. På våra två funktionärsarrangemang, den 14/4 och den 19/4 kommer vi att öva på just detta. Vi kom på att vi faktiskt aldrig haft en sådan utbildning men nu kör vi den.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sen skulle jag vilja nämna att Jag fick reda på via Snaggis och Dalida att TryggHansa har en Vuxenolycksfalls försäkring som täcker individen vid bankörning. Den försäkringen som ingår i licensen (för de som har en sådan) gäller inte vid körning med vår förening. Försäkringen kostar ca en hundring i månaden.
Trygghansa
Göran Beckman
0752431750

Som avslutning skulle jag bara vilja få feedback på mina tankar och åsikter jag framfört, jag vet inte om det är ok att ventilera dessa tankar här eller ej, men det känns som ett naturligt forum för det, säg till annars vart det är mer lämpligt att föra diskussionen.

Till sist så vill jag bara säga att jag har övertalats att skaffa mig en snabbare hoj, så nu ska jag köra ifrån de ställen på banorna som jag har lagt mig på. Jag kör helt enkelt ifrån problemen.
Skulle denna taktik inte funka kommer jag med glädje att uppge namnet på den som övertalade mig till den briljanta idén :):)

Mvh Rami
1. Bra information där, försäkringsbiten är oerhört viktig! :tummenupp

2. Klart att du kan vädra dina åsikter här, detta är vårt forum och det är sånt här som ett forum är till för.

3. En snabbare hoj...? Inte en sån jag provsatt igår väl? Hoppas jag? Snälla? Nej? :gråta :drool
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Att kunna gulflagga skulle ge mer körtid så är det ju.

Det kommer ju som du säger att ställa högre krav på DC och flaggisar.

Men då får ju upplägget med flaggisar ändras lite tror jag.
som det är nu så kan ju i stort sett vem som helst flagga då dom inte behöver göra en bedömning av risker med liggande/kvarstående hojar och i bland en snabb medicinsk bedömning, ingen kritik mot flaggisarna som i dag gör ett ypperligt jobb runt banan.

Men man skall ha i tanken att en del flaggisar är det för första gången och kanske aldrig ens sett en bana innan och än mindre ens kört på en, flera flaggar ju för att man har en kompis eller närstående som kör.

Kan vi bara hitta ett arbetssätt som är säkert och som inte ger möjlighet till felbeslut så kanske vi kan prova några pass iaf.

En gulflagg handlar inte om att man ska flagga resten av passet.
Har någon t.ex fått soppatorsk och rullat av banan på lämpligt ställe och själv lämnat banan råder gulflagg fram tills föraren är säker och hojen inte står ivägen. Alltså behöver jag lätta på gasen 1-2 varv. Mina däck blir inte kalla och jag kan sen fortsätta gasa för att gå av passet någon minut tidigare för bärjning.

Såklart ska inte en flaggis ta Några medicinska bedömningar.

På t.ex STCC där jag varit bärjare i några år går det till på följande sätt. Rätt eller fel?
Någon kör av. Gul flagg upp direkt.
Rapportera till tornet vad som hänt.
Tornet frågar om föraren har trillat eller bara rullat av banan.
Föraren har rullat ut i gräset men trillade aldrig.
Slutsatsen tornet drar (alltså inte flaggisen) är att föraren med största sannolikhet inte behöver ambulans ut på banan.
Fråga två är om hojen står olämpligt till?
Gul flagg gäller fortfarande.
Hojen står på insidan av banan denna gången intill banan. Alltså inte i skottlinje till dom andra men ändå nära banan.
Fråga 3 kan vara om hojen går att flytta utan att riskera säkerheten.
Ja föraren rullar just nu hojen åt sidan bort från banan.
Tornet avvaktar någon sekund och frågar sen efter status på hoj och förare.
Det enda flaggisen gör är att rapportera vad som händer. Och den enda bedömning en flaggis gör är om hoj och förare står på ett ställe där han riskerar att bli påkörd.
I detta fallet är nu hoj och förare säker och riskerar ingen annan.
Grön flagga visas 1 varv.

Alla andra förare har fått slå av på tempot 1 eller max 2 varv och passet fortsätter nu som vanligt med varma däck och riskerar inga halk körningar p.g.a. det.

Om det Nu ligger Något På banan. Spring Ut och sparka bort Skiten.
Tar Max 5 sekunder. På alla banor jag varit på ser man var hojarna befinner sig och Kan Med Lätthet avgöra om man har 5 sekunder på sig innan nästa hoj är framme. Och såklart är gulflagg uppe så vi förare vet att här har hänt något och man har slagit av på tempot redan.

Om sånt här kan ske på en STCC tävling kan det lätt ske på en vanlig bandag.

Och om någon trillat, såklart full utryckning. Det är först då ambulansen kan behövas.

Kanske bara min åsikt, men det funkar med andra arrangörer.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dubbelpost
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
1. Bra information där, försäkringsbiten är oerhört viktig! :tummenupp

Tävlings/tränings/bandagsförsäkring, kolla in www.smalic.se , bör passa er perfekt :hej

@Iceheat, Tack även för tipset från Trygg Hansa , ska kolla om den även kan gälla som extended försäkring vid bilkörning på bana :hej
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En gulflagg handlar inte om att man ska flagga resten av passet.
Har någon t.ex fått soppatorsk och rullat av banan på lämpligt ställe och själv lämnat banan råder gulflagg fram tills föraren är säker och hojen inte står ivägen. Alltså behöver jag lätta på gasen 1-2 varv. Mina däck blir inte kalla och jag kan sen fortsätta gasa för att gå av passet någon minut tidigare för bärjning.

Såklart ska inte en flaggis ta Några medicinska bedömningar.

På t.ex STCC där jag varit bärjare i några år går det till på följande sätt. Rätt eller fel?
Någon kör av. Gul flagg upp direkt.
Rapportera till tornet vad som hänt.
Tornet frågar om föraren har trillat eller bara rullat av banan.
Föraren har rullat ut i gräset men trillade aldrig.
Slutsatsen tornet drar (alltså inte flaggisen) är att föraren med största sannolikhet inte behöver ambulans ut på banan.
Fråga två är om hojen står olämpligt till?
Gul flagg gäller fortfarande.
Hojen står på insidan av banan denna gången intill banan. Alltså inte i skottlinje till dom andra men ändå nära banan.
Fråga 3 kan vara om hojen går att flytta utan att riskera säkerheten.
Ja föraren rullar just nu hojen åt sidan bort från banan.
Tornet avvaktar någon sekund och frågar sen efter status på hoj och förare.
Det enda flaggisen gör är att rapportera vad som händer. Och den enda bedömning en flaggis gör är om hoj och förare står på ett ställe där han riskerar att bli påkörd.
I detta fallet är nu hoj och förare säker och riskerar ingen annan.
Grön flagga visas 1 varv.

Alla andra förare har fått slå av på tempot 1 eller max 2 varv och passet fortsätter nu som vanligt med varma däck och riskerar inga halk körningar p.g.a. det.

Om det Nu ligger Något På banan. Spring Ut och sparka bort Skiten.
Tar Max 5 sekunder. På alla banor jag varit på ser man var hojarna befinner sig och Kan Med Lätthet avgöra om man har 5 sekunder på sig innan nästa hoj är framme. Och såklart är gulflagg uppe så vi förare vet att här har hänt något och man har slagit av på tempot redan.

Om sånt här kan ske på en STCC tävling kan det lätt ske på en vanlig bandag.

Och om någon trillat, såklart full utryckning. Det är först då ambulansen kan behövas.

Kanske bara min åsikt, men det funkar med andra arrangörer.

ja jag tänker inte gå in i detta djupare, jag har redan förklarat vad jag står.

Att det är funkis på STCC där alla förare är rutinerade är ju en helt annan fråga, som det är nu så är det många nervösa nya piloter som har nog i skallen med att bara ha skoj och hitta sitt tempo, skall man till denna ekvation lägga till att det kan finnas nya nervösa flaggisar eller annat på banan?

jag tror mer på GTs tanke, trimma ambulansen och skamkärran så det går fort att få undan skrotet.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En gulflagg handlar inte om att man ska flagga resten av passet.
Har någon t.ex fått soppatorsk och rullat av banan på lämpligt ställe och själv lämnat banan råder gulflagg fram tills föraren är säker och hojen inte står ivägen. Alltså behöver jag lätta på gasen 1-2 varv. Mina däck blir inte kalla och jag kan sen fortsätta gasa för att gå av passet någon minut tidigare för bärjning.

Såklart ska inte en flaggis ta Några medicinska bedömningar.

På t.ex STCC där jag varit bärjare i några år går det till på följande sätt. Rätt eller fel?
Någon kör av. Gul flagg upp direkt.
Rapportera till tornet vad som hänt.
Tornet frågar om föraren har trillat eller bara rullat av banan.
Föraren har rullat ut i gräset men trillade aldrig.
Slutsatsen tornet drar (alltså inte flaggisen) är att föraren med största sannolikhet inte behöver ambulans ut på banan.
Fråga två är om hojen står olämpligt till?
Gul flagg gäller fortfarande.
Hojen står på insidan av banan denna gången intill banan. Alltså inte i skottlinje till dom andra men ändå nära banan.
Fråga 3 kan vara om hojen går att flytta utan att riskera säkerheten.
Ja föraren rullar just nu hojen åt sidan bort från banan.
Tornet avvaktar någon sekund och frågar sen efter status på hoj och förare.
Det enda flaggisen gör är att rapportera vad som händer. Och den enda bedömning en flaggis gör är om hoj och förare står på ett ställe där han riskerar att bli påkörd.
I detta fallet är nu hoj och förare säker och riskerar ingen annan.
Grön flagga visas 1 varv.

Alla andra förare har fått slå av på tempot 1 eller max 2 varv och passet fortsätter nu som vanligt med varma däck och riskerar inga halk körningar p.g.a. det.

Om det Nu ligger Något På banan. Spring Ut och sparka bort Skiten.
Tar Max 5 sekunder. På alla banor jag varit på ser man var hojarna befinner sig och Kan Med Lätthet avgöra om man har 5 sekunder på sig innan nästa hoj är framme. Och såklart är gulflagg uppe så vi förare vet att här har hänt något och man har slagit av på tempot redan.

Om sånt här kan ske på en STCC tävling kan det lätt ske på en vanlig bandag.

Och om någon trillat, såklart full utryckning. Det är först då ambulansen kan behövas.

Kanske bara min åsikt, men det funkar med andra arrangörer.
Bra André. Hel rätt beskrivet och det är detta jag menar när jag säger att vi kan få det att fungera. :tummenupp
Det kräver som sagt lite mer av våra DC's och flaggisar men det är jag övertygad om att vi kan hantera.

Det enda som man kan ha åsikt om är bedömningen, står hojen i eller ur skottlinjen? Vi har alltså flaggisar som knappt sett en hoj på bild och definitivt aldrig varit på en bana. Det jag vänder mig lite mot är påståendet "det funkar med andra arrangörer." Det där har jag sett bevis på att det inte gör och situationerna som uppstått har varit helt livsfarliga (det menar jag verkligen).

Detta är en sak vi får diskutera och se om vi kan hitta en lösning på.

P.S. Det är en grym hoj du skaffat, hoppas du fick några sköna mil ytterligare igår? D.S.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
ja jag tänker inte gå in i detta djupare, jag har redan förklarat vad jag står.

Att det är funkis på STCC där alla förare är rutinerade är ju en helt annan fråga, som det är nu så är det många nervösa nya piloter som har nog i skallen med att bara ha skoj och hitta sitt tempo, skall man till denna ekvation lägga till att det kan finnas nya nervösa flaggisar eller annat på banan?

jag tror mer på GTs tanke, trimma ambulansen och skamkärran så det går fort att få undan skrotet.
Bra VBK, viktiga tankar och åsikter. Som sagt jag tror vi har något att diskutera nästa söndag och då kan vi ju faktiskt testa hur det är. Vi har "riktiga" flaggisar, alltså anmälda på samma sätt som om till ett vanligt arrangemang.
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
ja jag tänker inte gå in i detta djupare, jag har redan förklarat vad jag står.

Att det är funkis på STCC där alla förare är rutinerade är ju en helt annan fråga, som det är nu så är det många nervösa nya piloter som har nog i skallen med att bara ha skoj och hitta sitt tempo, skall man till denna ekvation lägga till att det kan finnas nya nervösa flaggisar eller annat på banan?

jag tror mer på GTs tanke, trimma ambulansen och skamkärran så det går fort att få undan skrotet.

Har inte de som kör i vit grupp någorlunda rutin vad gäller vad flaggor står för, samt att de kan hantera situationer utan att få fullständig panik?

Jag har full förståelse för att man som ny tycker att allt som händer på banan utanför det normala är katastrofalt för man har fullt upp med att anpassa sig till vad som är normalt i ett banpass. Där ska man kanske behålla utryckningarna som brukligt vid våra körningar. Medan man med vit grupp vidare utbildar förarna i hur och vad för info som beslutsorganet behöver för att fatta ett så riktigt beslut som möjligt om vidare insats direkt eller ej. Och då kan kanske passet fortsätta utan nått större avbrott till mångas förtret och någons förlägenhet.

De andra åtgärderna med vidare utbildning av flaggvakter samt skamkärre personal är också bra och viktiga hjälpmedel i samanhanget.

Jag har kanske en konstig inställning men jag är beredd att ta den ökade risken det skulle innebära att inte ambulans och skamkärran inte per automatik blir utskickade vid tillbud.
Självklart om någon highsidar eller det finns stor risk för påkörning pga hinder på banan så ska rödflagg vara användas.
Men det finns flera tillfällen då rödflagg använts då det kanske inte fanns ett behov för det?

Jag tror inte detta är ett stort problem för vår förening. Däremot skulle jag vilja se hur kan vi behålla våra kommande Rossis utan att de ska behöva gå till en annan förening. Och att få till tävlingar på knutstorp hade varit kul.

Med vänlig hälsning, Rami
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
ja jag tänker inte gå in i detta djupare, jag har redan förklarat vad jag står.

Att det är funkis på STCC där alla förare är rutinerade är ju en helt annan fråga, som det är nu så är det många nervösa nya piloter som har nog i skallen med att bara ha skoj och hitta sitt tempo, skall man till denna ekvation lägga till att det kan finnas nya nervösa flaggisar eller annat på banan?

jag tror mer på GTs tanke, trimma ambulansen och skamkärran så det går fort att få undan skrotet.

En ny nervös pilot slår oftast av mer på tempot än en pilot som varit med lite längre. Just p.g.a att han är lite nervös och osäker. Och vad gäller flaggisarna är en del precis lika nya och gröna på STCC som hos er. Och klarar dom det där klarar dom det hos er.
Men om DC klarar av att göra bedömningar kräver klart både egen erfarenhet och kunskap. Men åter igen, det funkar hos andra.

Eller så tar ni bort vit grupp och inriktar er bara på nykomlingar som smc.

Jag efterfrågar bara dessa ändringar för dom som har lite mer bankörning i ryggen och kanske vill utvecklas mer åt tävling.
Bara en åsikt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
I den här diskussionen har jag en fråga och ett lite raljerande påpekande.

1. Jag är nyfiken på vilken annan arrangör som är snabbare med skamkärran än vad Sydskanes Emse är?
Vi har fått en hel del beröm för att vi är snabba på att "städa undan".

2. Jag liksom Henrik är lite förvånad över frågeställningen med tanke på var den kommer ifrån.
Vill man ha så mycket sammanhängande bantid som möjligt kanske man ska undvika att köra av gång på gång. Det finns 24 andra i gruppen som betalat samma summa för att få njuta av att använda banan.
Det är inte meningen att låta sur och bister, jag försöker inte ens vara dryg, trots att det ligger i min natur :) Jag påvisar mer att det finns fler vinklar att se frågeställningen ifrån.

Samtidigt ska vi så klart inte vara sura och konservativa. Kan vi tillsammans hitta sätt att bli bättre, snabbare och säkrare så ska vi givetvis jobba för det. Diskussioner leder ofta till nya idéer och tankevägar, så vädra gärna era åsikter.

Jag tycker dock inte man ska ta förgivet det vi redan har och ställer därför ovan fråga för att påvisa detta :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är alltid bra att saker diskuteras, jag säger inte att min tanke är den rätta (även om det oftast är så:D).

Jag står ju i tornet och är ju inte helt blind, ibland så är ju rödflaggningarna i efterhand obefogade, men som vi säger till flaggisarna vid morgonmötet så är det dom själva som avgör om dom kan och vill hjälpa till vid incidenter ute på banan.

Att frågan lyfts här är ju ett steg för att kanske hitta ett bättre och smidigare arbetssätt.

Att bara kliva ner ett steg i beredskapstrappan för att få mer körtid utan att det gjorts en analys över dom ev nackdelar som kan tänkas dyka upp tycker jag är förhastat.

Att lägga ansvaret på flaggisarna att bedöma om röd eller gul skall användas kanske funkar men det är ojuste som det ser ut nu, vi skall vara rädda om dom som flaggar.

Som det är nu så är det inga tvivel när det skall flaggas rött och ambulans och skamkärran skall gå ut, har hojen varit i horisontalläge så flaggas det rött.
Och hur det än är så skall ju skrotet bort någon gång i närtid vilket tar körtid oavsett.

Men när en flaggisar oavsett rutin och banvana skall avgöra om sunesnabb håller sig på benen efter klotan enbart med hjälp av adrenalinet så blir det lite knepigare.

Och redan nu så händer det ju att passet rullar på som vanligt när en pilot rullar av banan och placerar hojen i ofarlig riktning.

Men nu är frågan uppe och tom jag ser ett behov av att minimera rödflaggstiden.

Och jag har svaret, skit i att klota:fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top