REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bromsbänk

  1. #21
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 681
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
    Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
    Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
    Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
    Denna givare testades i något F1-team (sant).
    Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

    En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
    köpa flera hundra kilo järnskrot
    hantera flera hundra kilo järnskrot
    balansera flera hundra kilo järnskrot
    accelerera flera hundra kilo järnskrot

    Så hade jag gjort
    Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
    Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?
    1200kg solid rulle motsvarar knappt 600kg fordonsmassa enligt tidigare resonemang. 1200kg tunnväggigt rör motsvarar knappt 1200kg fordonsmassa. Så en sporthoj kommer accelerera långsammare på rullen än i verkligheten. Det betyder att tröghetsmomentet i alla roterande delar i hojen kommer påverka resultatet mindre, vilket jag ser som en fördel. Resultatet kommer bli närmare "steady state"-mätning. Om du tycker att det tar för lång tid att få fart på rullen är det bara att köra på en lägre växel.

  3. #23
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
    Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?
    Bromsskiva+ok som broms.
    [QUOTE]
    Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning.
    [\QUOTE]
    Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?
    den sista idioten är inte född..

  4. #24
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 681
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Bromsskiva+ok som broms.

    Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?
    Standard kraftgivare brukar vara piezoelektriska, inga konstigheter. I kombination med valfri broms kan man sedan räkna fram vridmomentet. Kostar i sammanhanget ingenting.

    Korrekt, med svängmassa räcker det att mäta vinkelaccelerationen hos svängmassan. Görs billigt och enkelt med en hallgivare.

    Problemet med broms utan svängmassan blir att styra bromsen. Inget jag skulle rekommendera som ett nybörjarprojekt.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2013-04-09 klockan 14:47.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #25
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Inlägg
    1 101
    Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)

    Citat Ursprungligen postat av Skäggot Visa inlägg
    Om du med hålborrad menar du ett rör, så ja, det funkar ypperligt att använda ett tjockväggigt rör.

    Med hålborrad i ytan, så tar du väl bort massan från där den behövs som mest?
    Tack för alla svar. Om jag bara hade fattat hur den senaste idén från ABB-killen fungerade så hade det ju varit ett väldigt bra alternativ.
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  6. #26
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 681
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)
    Ok, om du hittar ett tjockväggigt rör att utgå ifrån så är det ju lämpligt och du slipper betala för dåligt placerad massa när du köper cylindern, men all massa gör ju en viss nytta även om massan gör mindre nytta ju närmare rotationscentrum massan hamnar.
    Så att borra ut en massiv cylinder är fortfarande dumt.

    Nej, det kamoer beskriver är vad jag kan se ett dåligt alternativ. Har du goda kunskaper i reglerteknik? Har du minst hyfsade kunskaper i programmering? Svarar du nej på någon av de två frågorna så kan du definitivt glömma kamoers förslag. Och även om du har den kunskapen så blir det billigare med en vanlig kraftgivare som via en hävstång ger momentet.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #27
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 300
    Axel med vridmomentgivare är helt onödigt fördyrande vid bygge av en bänk med mätande broms. Eftersom man kan ta reda på momentet via upphängningen av bromsen.

    Vridmomentgivare (med släpringsdon och allt som hör till dessa) blir man däremot tvingad till när man tex ska mäta momentet i en axel där infästningarna i både drivande och driven ända, är av sådan art att momentmätning där inte låter sig göras.
    Tex brukar man installera en sådan axelstump mellan huvudmotor och propulsor när man ska verifiera propellerkurva på provturer med nybyggda fartyg osv.

    Vad gäller att bygga en bromsande bänk (ej accelerationsbänk) med skivbroms, så är jag inte helt säker på att detta är helt okomplicerat. Man måste få till den kylning som krävs. Kylkapaciteten är ansenlig för de effekter som TS önskar. Överslagsräknar jag i huvet torde det krävas flera stackade lastbilsbromsar och ett styrt luftflöde över dessa. Men det här måste man förstås räkna på. Det är skivans kylarea, max rimlig temp tillåten i skivan och ett rimligt luftflöde över denna. Alltså värmeövergångstal, a Watt/(m2*°C) och påtvingad konvektion med en antagen lufthastighet. Så ser man vad vilken skivarea som behövs för att nå steady state med en säker temp i skivan/skivorna och en lufthastighet som är realistisk.

    Det är skillnad att göra som Andersson byggde. Hans skivbromsinstallation är inte alls samma sak som att varvtalslåsa motorn på full effekt och låta all effekt övergå i värme i skivan. Anderssons broms är ändå kraftigt dimensionerad.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-04-10 klockan 17:18.
    Brun utan sol, tändkulesot

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Gott och blandat
    Inlägg
    988
    Titta närmre på en vattenbroms. Det är mycket enkelt förklarat en "feldesignad vattenpump" som motarbetar sig själv och därför bromsar inkommande axel. Hur mycket den bromsar regleras med vattenmängden inne i bromsen, för att hantera värmeutvecklingen har man konstant vattenflöde genom den som ganska enkelt går reglera. Enklast är att mäta effekten på ett fast varvtal åt gången (med ett fast vattenflöde), men med tillräckligt avancerad datorstyrning kan man styra vattenflödet för att låta motorn varva upp i önskad takt och löpande göra effektmätning på alla varvtal.

    Så länge du har tillräcklig kylning på vattnet i bromsen kan en vattenbroms i teorin bromsa en motor obegränsad tid.
    Senast redigerat av Ulf G den 2013-04-10 klockan 21:49.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims.

    https://www.ftc.gov/news-events/pres...ng-ftc-charges

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Sjuntorp
    Hoj
    2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
    Inlägg
    163
    Hej
    Det går faktiskt att åtminstone närma sig konstantvarvsbromsning även med en tröghetsbänk. Om man har en bra bromsanordning för hjulen så kan man hålla motorn vid ett visst varvtal och sedan plötsligt släppa bromsen. Effekten får man ju då i det ögonblick accelerationen kommer igång igen. Detta kan man då förståss upprepa med önskade intervall. Det produceras ju såklart en hel del värme så man får ha biffiga hjul och/eller effektiva kylsystem. Jag har ju bara en liten kartingmotorbänk med ganska så stort hjul så jag kan hålla ganska länge (och ofta). Vad gäller en eller två rullar så minskar benägenheten att "klättra" över rullen, betydligt om man har två rullar. Man får ju en hyggligt stor och snett nedåtriktad kraftvektor från den bakre rullen. Om man sedan vill koppla ihop rullarna med rem eller kedja är ju en smaksak. Man behöver ju bara mäta på en av dem om man kan lita på att det inte slirar någonstans

  10. #30
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Inlägg
    1 101
    Alltså kunskapen här är ju fantastisk.

    Jag är ingen raketforskare så jag fattar ungefär hälften av det ni pratar om.

    Finns det inga tydliga beskrivningar att hitta i detta ämnet? Förklarat på ett lekmannamässigt sätt

    Visst, konstantbromsa/låsa skapar mycket, värme, det förstår jag också och en "mekanisk" broms typ bilbroms behöver vara tillräckligt dimensionerad och kyld för att fungera.

    Men en bil på låt säga 2000kg som kör i 200km/h och bromsar max kan ändå göra detta upprepade gånger runt en bana som Nürburgring eller liknande. Jag kan inte räkna på den kraften, men det är mycket kraft. Sen om det räcker till en bänk eller inte, det kan jag inte svara på.

    Det jag kan svara på är att ett bänkprojekt hade varit fantastiskt roligt

    Om det finns folk med massa kunskap och kanske roliga datorprogram så får ni gärna räkna på vad som behövs i tyngd osv på rullarna för att kunna klara mina krav.

    Kan ju räkna på 2st mindre rullar på varje axel då det verkar vara en sjyst lösning.
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  11. #31
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Vad gäller att bygga en bromsande bänk (ej accelerationsbänk) med skivbroms, så är jag inte helt säker på att detta är helt okomplicerat. Man måste få till den kylning som krävs. Kylkapaciteten är ansenlig för de effekter som TS önskar.
    Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?

  12. #32
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    10 072
    Citat Ursprungligen postat av Bearing Visa inlägg
    Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?
    Kolla truckracing, där funkar det iaf.
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  13. #33
    ! Rigges avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gävle
    Hoj
    ZX10-R 09
    Inlägg
    6 419
    Hoppas jag inte får stryk nu för att jag lämnar ut hemligheter, men jag har bromsat bilen hos en kille som byggt egna dynohubbar, han har gjort det mesta själv med vänner och bekanta. Fixat en hel del med programmet själv, i stor utsträckning det är hans egna grejer törs jag inte svara på men det fungerade fantastiskt fint. Smart grabb

    Jag vet att han gjorde en tråd på SH för ett tag sen där han frågade hur man kunde få det att lira med MC.

    Det ska finnas en tråd på http://www.savarturbo.se/ om bygget.


  14. #34
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 681
    Citat Ursprungligen postat av Bearing Visa inlägg
    Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?
    Att kyla bromsar med vattenspray har gjorts i truck-racing, och kanske fortfarande görs.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #35
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    10 072
    Haha, riktigt kul när inte 2t kan läsa vad jag skriver.
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vara
    Hoj
    ThunderAceT
    Inlägg
    945
    Har du inte tillgång till material, rejäl svarv eller någon som svarvar gratis så lär pengarna springa iväg men du kanske har en bra hög att ta av?
    Har själv tillverkat totalt 4st, 2st rullande landsvägar, en för mc och den senaste för bil men det är den senaste jag kör med även för mc, då kopplar bort ena rullen för att få ner svängmassan.
    Även gjort 2st för lösa mindre motorer såsom gokart och fiddys men alla bygger på att man sätter fart på en given massa och mäter varvtalet.

    Jag har använt enkelrullar pga att det blir mindre jobb, dessutom vill hjulet klättra upp på den främre rullen så den bakre gör inte så mycket nytta.
    Kör med sportdevices elektronik men har även ett datamite från performance trends.
    Ge mig ett bra bud så kanske jag säljer mc bänken så slipper du allt bök

  17. #37
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 681
    Hittade denna idag.
    https://sites.google.com/site/simpledyno/the-dyno

    Enklare än så blir det nog inte programeringsmässigt. Att koppla in sig med en spole på mikrofoningången är ganska genialt enkelt. Fast jag skulle nog vilja ha stum koppling mellan motor och dyna för hjulspinnet skulle nog förstöra en hel del.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #38
    same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    oxelösund
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Inlägg
    2 483
    Har också funderat på nån enkel dyno/bromsbänk till garaget och fastnat för vattenbroms, ingen annan som funderat på det?
    Borde ju gå att kränga ihop nåt rätt enkelt själv i svartstål med en rostfri axel och bara svetsa på fenor på en rotor och i höljet runt omkring och sen bara några lager, packboxar, en hävarm och en lastcell för att mäta momentet...

    Största problemet verkar väl vara vattenflödet eftersom en vanlig vattenkran inte orkar försörja med tillräckligt mycket vatten, men med en 1 kubiks IBC-tank med breddavlopp och påfyllning från kranen borde man kunna få hyfsad driftstid?
    (alt en plattvärmeväxlare för att värma poolen/huset =) http://www.blocket.se/sodermanland/P....htm?ca=12&w=1 )
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dscn0015.jpg
Visningar:	373
Storlek:	69,7 KB
Id:	396501
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	dsc05064smalltz3op7.jpg
Visningar:	1068
Storlek:	58,5 KB
Id:	396502
    Senast redigerat av ulflj den 2013-12-17 klockan 09:55.
    Problem med ACn i bilen? PMa mig.

  19. #39
    moddlaren
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fläppen Visa inlägg
    Hej
    Det går faktiskt att åtminstone närma sig konstantvarvsbromsning även med en tröghetsbänk. Om man har en bra bromsanordning för hjulen så kan man hålla motorn vid ett visst varvtal och sedan plötsligt släppa bromsen. Effekten får man ju då i det ögonblick accelerationen kommer igång igen. Detta kan man då förståss upprepa med önskade intervall. Det produceras ju såklart en hel del värme så man får ha biffiga hjul och/eller effektiva kylsystem. Jag har ju bara en liten kartingmotorbänk med ganska så stort hjul så jag kan hålla ganska länge (och ofta). Vad gäller en eller två rullar så minskar benägenheten att "klättra" över rullen, betydligt om man har två rullar. Man får ju en hyggligt stor och snett nedåtriktad kraftvektor från den bakre rullen. Om man sedan vill koppla ihop rullarna med rem eller kedja är ju en smaksak. Man behöver ju bara mäta på en av dem om man kan lita på att det inte slirar någonstans

    lite kul o se ditt garage igen och min bänk o ditt system fungerar mer än väl ännu total kostanden blev ca 13,000:- med rulle lager datan och rubbet byggtid ca en helg.



    min hydraul bromsbänk jobbar ju på det viset att man vet rpm man vet antal cc som hydraul pumpen ger per varv, och man vet trycket som pumpen ger kopplar man det till en last cell med en meters arm så stämmer momentet och en hydral motor går lätt att kyla ned ser bara på en grävmaskin som skapar ganska höga flöden under högt tryck länge.

    kostnad ca 6000:- byggtid ca 10 dagar.

    mvh

  20. #40
    same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    oxelösund
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Inlägg
    2 483
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    lite kul o se ditt garage igen och min bänk o ditt system fungerar mer än väl ännu total kostanden blev ca 13,000:- med rulle lager datan och rubbet byggtid ca en helg.



    min hydraul bromsbänk jobbar ju på det viset att man vet rpm man vet antal cc som hydraul pumpen ger per varv, och man vet trycket som pumpen ger kopplar man det till en last cell med en meters arm så stämmer momentet och en hydral motor går lätt att kyla ned ser bara på en grävmaskin som skapar ganska höga flöden under högt tryck länge.

    kostnad ca 6000:- byggtid ca 10 dagar.

    mvh
    Hmmm, ok, men var får man tag på en hydraulpump som klarar en 250kw för ett vettigt pris?
    Sen känns det som det är en massa geggande med olja, det blir ju lite oljevolym iaf, jag har dessutom väldigt svårt för lukten av varm hydraulolja...
    Problem med ACn i bilen? PMa mig.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här