Originalrecept på Polkagris

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Vore det inte nice att istället för en typ haynes mekhandbok, till ett projekt som ska handla om fabriksstandard och orginal, istället hitta på en verklig verkstadsmanual. Alltså en sån som de aukt. Yamahaverstäderna hade. Komplett med micro-fiche kort, sprängskisser och gedigen bunt med dokumentation.

Jo det vore det.

Shysst!! :kär

Det där är tunga grejor, absolut! Var har du fått tag i... Eller hur har du fått tag i allt det där?!

Ren tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle faktiskt.
Däremot var personen som hade dom fått dom ifrån... :glömdet vet ej.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Riktigt gött projekt! Kan stänkskyddet ha något att göra med hur lite du kör?;) I mina ögon är hojen original så som den är ämnad från fabrik. Inte alla de specialanpassningar som varje land kräver. Varje sådant steg är att ta ett steg ifrån originalutförandet i min mening.
Du skrev själv att du även var på jakt efter icke sv-sålda och alla länder hade väl knappast det där stänkskyddet.

Jag röstar för att du kör den så som utvecklarna på Yamaha har tänkt att den ska se ut. Fast du får självklart gå den väg du själv väljer. =)

Du menar att jag inte behöver skämmas för stänkskyddet mer än några futtiga mil om året? Hehe, kan ligga ngt i det kanske, men undermedvetet i så fall.

Jag har snurrat runt en del tankar ungefär så som du resonerar runt "fabriksstandard".
Jag gillar den tanken!
Men tyvärr har jag kommit fram till att det inte fungerar. I alla fall inte för mig.
Ska man dra det till sin spets så är hela reggplåtshållaren en efterkonstruktion, precis som blinkers, lampor anpassade för höger resp. vänstertrafik etc. etc.
Det man skulle få göra är att antingen ta bort allt som faller under "efterkonstruktion". Men då går det inte att ha hojen besiktad och fullt användbar.

Eftersom jag nu lyckades få tag på en svensksåld hoj, så vart det (efter just tankar som dessa) att köra på linjen "som den såg ut när den hämtades ut från Yamaha återförsäljaren". Då kan jag hålla den besiktad och körklar för turer närhelst jag vill.
Då jag själv 1998 inte hade någon möjlighet att köpa en ny R1, men ville, så är det för mig också ytterligare en poäng med att gå på "Svensksåld Butiksorginal". Det var ju så den hade sett ut. Mitt sätt att i efterhand förverkliga en dröm.

P.s. Grattis till Inlägg nr 100!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Du menar att jag inte behöver skämmas för stänkskyddet mer än några futtiga mil om året? Hehe, kan ligga ngt i det kanske, men undermedvetet i så fall.

Jag har snurrat runt en del tankar ungefär så som du resonerar runt "fabriksstandard".
Jag gillar den tanken!
Men tyvärr har jag kommit fram till att det inte fungerar. I alla fall inte för mig.
Ska man dra det till sin spets så är hela reggplåtshållaren en efterkonstruktion, precis som blinkers, lampor anpassade för höger resp. vänstertrafik etc. etc.
Det man skulle få göra är att antingen ta bort allt som faller under "efterkonstruktion". Men då går det inte att ha hojen besiktad och fullt användbar.

Eftersom jag nu lyckades få tag på en svensksåld hoj, så vart det (efter just tankar som dessa) att köra på linjen "som den såg ut när den hämtades ut från Yamaha återförsäljaren". Då kan jag hålla den besiktad och körklar för turer närhelst jag vill.
Då jag själv 1998 inte hade någon möjlighet att köpa en ny R1, men ville, så är det för mig också ytterligare en poäng med att gå på "Svensksåld Butiksorginal". Det var ju så den hade sett ut. Mitt sätt att i efterhand förverkliga en dröm.

P.s. Grattis till Inlägg nr 100!

Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)

Denna stänklapp...

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Xmax frivilligt kan välja att ha denna cancersvulst sitta på sin i övrigt fulländade ögonsten. Om jag skulle hitta en fin R6, -06 och framåt, så skulle jag väl aldrig låta det löjeväckande sprötet till nummerskyltshållare sitta kvar längre tid än det tar att skruva bort det? Även jag gillar fina orginalhojar, men det finns ju gränser.

Om Ferrari Enzo kommit från fabriken med en parksoffa fastskruvad på taket, hade den också räknats som oumbärlig orginaldel? :va

Nej Xmax, slipp tagelskjortan och häng stänklappen, väl fastlåst så den inte smiter, på väggen istället. Jag kan lova att det känns bättre så. :krama


...och inlägg 98 också, mitt i prick! :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D
:rofl :tummenupp Såklart!
På hojar som inte gick att strypa till 100 hk fick man hänga på andra medel för att stävja möjligheterna till några vidare hastighetsyttringar, skitsamma hur det såg ut! :hihi
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Denna stänklapp...

Jag kan för mitt liv inte begripa hur Xmax frivillegt kan välja att ha denna cancersvulst sitta på sin i övrigt fulländade ögonsten. Om jag skulle hitta en fin R6, -06 och framåt, så skulle jag väl aldrig låta det löjeväckande sprötet till nummerskyltshållare sitta kvar längre tid än det tar att skruva bort det? Även jag gillar fina orginalhojar, men det finns ju gränser.

Om Ferrari Enzo kommit från fabriken med en parksoffa fastskruvad på taket, hade den också räknats som oumbärlig orginaldel? :va

Nej Xmax, slipp tagelskjortan och häng stänklappen, väl fastlåst så den inte smiter, på väggen istället. Jag kan lova att det känns bättre så. :krama


...och inlägg 98 också, mitt i prick! :tummenupp

Vidsynthet, vidsynthet käre vän! :)

Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...:tungan

Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? :va Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...

MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...:D

Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet;)

PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)

Hehe vad kan jag säga. Jag är en otroligt tolerant och open minded människa. :hihi

Fast som jag skrev i denna tråds första inlägg. Jag vill inte ha en hoj som är så snygg som möjligt. Det är inte det detta handlar om. På mina brukshojar skulle en sån här skärm inte sitta monterad.

Inlägg 98 minsan, måste ju vara mer än en slump va? :)
 
Last edited:

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)

Bilder! Bilder å lite info, vetja!! :fakta :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)

Vart lite fundersam där. Tycker jag har riktigt bra koll på denna hojs hela historik, men fick inte till hur den skulle ha varit så långt söder ut. Men det fanns ju en förklaring till det :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas...:banana (R1Lillen)

Den står uppställd och polerad ska bara montera helt nya däck
Funderar på att fixa ett podie å ställa den på...
 

Normal

Normal
Gick med
8 Jan 2014
Ort
Vid Mälaren
Hoj
Yamaha fzr600 streetfighter -89, Yamaha R1 -98 (Krockad), Yamaha R1 -04 (Såld sen Krockad)
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha

Det är knappt så jag vågar berätta det. Skäms...

Men jag hade faktiskt just en sån broschyr som är i första länken.
Plockade en sån på MC-mässan för att läsa på om min första egna tunga hoj.
(Yamaha Thundercat, det närmaste jag kunde komma R1 -98).

Har jag den kvar? Nix. Den har försvunnit nångång under tidens gång. Högst troligt kastad då man ju inte kan hålla på och spara på gamla grejer...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är knappt så jag vågar berätta det. Skäms...

Men jag hade faktiskt just en sån broschyr som är i första länken.
Plockade en sån på MC-mässan för att läsa på om min första egna tunga hoj.
(Yamaha Thundercat, det närmaste jag kunde komma R1 -98).

Har jag den kvar? Nix. Den har försvunnit nångång under tidens gång. Högst troligt kastad då man ju inte kan hålla på och spara på gamla grejer...

:ajjabajja
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas

Kopplingen är ju om inte annat snabbt och enkelt att kolla. Jag skulle även ta en titt och se om det möjligtvis kunde vara växellänkaget som kanske kanske skulle kunna göra det bättre vid justering.
 

Normal

Normal
Gick med
8 Jan 2014
Ort
Vid Mälaren
Hoj
Yamaha fzr600 streetfighter -89, Yamaha R1 -98 (Krockad), Yamaha R1 -04 (Såld sen Krockad)
Ska ta en titt på kopplingen samt växellänkaget. Är förhoppningsvis nån enkel justering som behövs bara .

Tack för svaret!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top