Originalrecept på Polkagris

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har också en långstänka som jag fick med min Brittiska hoj som jag köpte ny för 13 år sedan!
Trodde tills jag läste detta att jag beställt fel när den följde med kolfiberdämpare och annat.:va
Helt original, har aldrig ens lämnat påsen och kommer aldrig att göra det!:tungan

Trevligt att någon bryr sig om en gammal hoj innan den blivit alldeles nerkörd! :tummenupp

Motorcykelhistoria är intressant även om jag inte tillhör de som gillar original utan mer gillar hur de faktiskt såg ut efter de lämnat fabriken...:)

Men det är kul att någon vill göra något annat än vad jag skulle göra!:tummenupp

Lycka till med Polkagrisen!:)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Man kan ju dra detta med att hojen ska vara i samma skick som när den hämtades ut från handlaren, till sin spets. Antagligen hade den ett set Metzeler Z1 (eller likn.) monterade, men sådana är det ju lite svårt att få tag på nuförtiden...

Nä, på med cutsen och njut av din, och Sveriges (?) finaste R1!:banana

Tackar så mycket.
Ja jag får väll se mig övertygad om hur det står till med cutsen.

Den iden med däcken har jag faktiskt redan funderat på själv. Dock utan att göra nån vidare efterforskning på vad som satt på, och om dessa däck finns kvar att köpa. Jag gillar de däcken som sitter på nu. Passade bra med hojens egenskaper och hela känslan som hojen förmedlar är otroligt stabil.
Men när det börjar bli dags för däckbyte så kommer det absolut kollas upp. ser en stor mening med att få på likadana däck som den en gång hade. Även om jag rent spontant känner att chansen att dom däcken tillverkas är mycket liten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tackar så mycket.
Ja jag får väll se mig övertygad om hur det står till med cutsen.

Den iden med däcken har jag faktiskt redan funderat på själv. Dock utan att göra nån vidare efterforskning på vad som satt på, och om dessa däck finns kvar att köpa. Jag gillar de däcken som sitter på nu. Passade bra med hojens egenskaper och hela känslan som hojen förmedlar är otroligt stabil.
Men när det börjar bli dags för däckbyte så kommer det absolut kollas upp. ser en stor mening med att få på likadana däck som den en gång hade. Även om jag rent spontant känner att chansen att dom däcken tillverkas är mycket liten.

Äh, det där med däcken drog jag bara till med för att visa att ett absolut orginalskick är en ren utopi. Visst skulle det vara fint med ett set tidstypiska däck för "utställningens" skull, men att köra på dem? Njäe, det finns bättre idag.

Om du vill veta vad för däck som satt på från början, så står det på tekniska data i instruktionsboken. Min -00 skulle t.ex. ha Dunlop D207 eller Bridgestone BT56, inte heller nåt som säljs idag.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Äh, det där med däcken drog jag bara till med för att visa att ett absolut orginalskick är en ren utopi. Visst skulle det vara fint med ett set tidstypiska däck för "utställningens" skull, men att köra på dem? Njäe, det finns bättre idag.

Om du vill veta vad för däck som satt på från början, så står det på tekniska data i instruktionsboken. Min -00 skulle t.ex. ha Dunlop D207 eller Bridgestone BT56, inte heller nåt som säljs idag.

Om jag förstod manualen rätt så satt det Michelindäck på de Svensksålda R1:eek:rna -98. TX15 fram och TX25 bak.
Från bilsidan så vet jag att just Michelin är ganska duktiga på att hålla liv i gamla däcksmodeller för att göra oss entusiastbilsägare glada. Tänk om kanske...
Fast det är väll att hoppas för mycket. Hur som kan man ju hedra detta med däck genom att i alla fall sko den med Michelin vid nästa byte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om jag förstod manualen rätt så satt det Michelindäck på de Svensksålda R1:eek:rna -98. TX15 fram och TX25 bak.
Från bilsidan så vet jag att just Michelin är ganska duktiga på att hålla liv i gamla däcksmodeller för att göra oss entusiastbilsägare glada. Tänk om kanske...
Fast det är väll att hoppas för mycket. Hur som kan man ju hedra detta med däck genom att i alla fall sko den med Michelin vid nästa byte.

"Oss entusiastbilägare"..? Här ligger en hund begraven, är det något du vill berätta för oss?

Dessutom vill jag påstå att ditt inflytande på mig inte är det bästa. I R1/R6-tråden berättade du att du sökte Yamaha-broschyrer gällande R1 -98. På grund av detta vill jag säga att någon i fredags släppt en bomb i min brevlåda, nämligen: http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-YZFR...es_Manuals_Litterature_ET&hash=item3a864c3c3a
Visserligen var min till ett något humanare pris, men ska det fortsätta såhär så får vi nog sluta umgås. Det kan bli dyrt i längden, menar jag. :hihi
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
"Oss entusiastbilägare"..? Här ligger en hund begraven, är det något du vill berätta för oss?

Dessutom vill jag påstå att ditt inflytande på mig inte är det bästa. I R1/R6-tråden berättade du att du sökte Yamaha-broschyrer gällande R1 -98. På grund av detta vill jag säga att någon i fredags släppt en bomb i min brevlåda, nämligen: http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-YZFR...es_Manuals_Litterature_ET&hash=item3a864c3c3a
Visserligen var min till ett något humanare pris, men ska det fortsätta såhär så får vi nog sluta umgås. Det kan bli dyrt i längden, menar jag. :hihi

Nice. Det är detaljerna som gör det!

Angående den begravna hunden så kan jag absolut berätta om den. Vad den står på för däck har jag ju redan avslöjat. :rolleyes:
Står och umgås med Polkarettan för tillfället.
Fast, med tanke på det där med dåligt inflytande... är det verkligen en så bra ide? :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nice. Det är detaljerna som gör det!

Angående den begravna hunden så kan jag absolut berätta om den. Vad den står på för däck har jag ju redan avslöjat. :rolleyes:
Står och umgås med Polkarettan för tillfället.
Fast, med tanke på det där med dåligt inflytande... är det verkligen en så bra ide? :)

Hehe okej, kan vi få veta vad den begravna har för ras? Vad är det för bil vi har att göra med? :tungan

Nåja, hoj-mode on:
Vet att du tidigare skrivit om att kanske skaffa org.tillbehör, men vad finns det mer än ensitscutsar och broschyrer? Yamaha-skinnställ, flaggor, mattor och sånt, eller vad kan man tänka sig att leta efter?


Din R1 hade gått ca 2000 mil läste jag, och min -05 ca 1600. Grenröret på min har då börjat få en något brunaktig yta. Är det samma på din och vad gör/gjorde du isåfall åt det? :va
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hehe okej, kan vi få veta vad den begravna har för ras? Vad är det för bil vi har att göra med? :tungan

Nåja, hoj-mode on:
Vet att du tidigare skrivit om att kanske skaffa org.tillbehör, men vad finns det mer än ensitscutsar och broschyrer? Yamaha-skinnställ, flaggor, mattor och sånt, eller vad kan man tänka sig att leta efter?


Din R1 hade gått ca 2000 mil läste jag, och min -05 ca 1600. Grenröret på min har då börjat få en något brunaktig yta. Är det samma på din och vad gör/gjorde du isåfall åt det? :va

Den begravna är av Tysk börd vilket kanske gör det osmakligt att prata ras. Skickar på en suddig liten bild istället så får du klura lite, och allt blir fantastiskt spännande.

BXS.jpg

Angående tillbehör så är det väll bara fantasin som sätter gränsen. Man kan ju utvidga det till att samla Yamaha rellaterade tillbehör, typ hjälmar, skinnställ och liknande. Men ska man hålla sig strikt till OEM så finns det nog inte allt för mycket tyvärr.

Grenröret på Rettan var inte brunaktig utan hade fortfarande en metallisk yta. Vet inte om föregående ägare kanske gjort ngt. Det var smuts och oljerester på röret. Oljeresterna löste jag med den spillolja som jag tog ut ur maskin, samt avfettning. Smutsen gick bort med tvättmedel.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul tråd! Kommer faktiskt ihåg när jag 1999 såg min första R1:a i Katrineholm!
Det var vid rödljusen vid statoilmacken, den var blå och killen hade inget ställ, endast hjälm och en väska som gick runt axeln. (inklusive vanliga kläder, inte naken alltså)

Det var som tiden stannade, jag kunde inte sluta titta på hojen...
Samtidigt så kom samma snurra upp i huvudet...

-"en dag... en dag..." så SKA jag köpa en sådan hoj!

Tyvärr var det sommarjobb -> plugg 4 år -> bygga ekonomi som stod på schemat. Men varje dag fanns tanken där.

2006 slog jag till på en blå R6:a 2000,inte R1:an, men det var ganska nära!

Tycker fortfarande idag att just R1:98 Röd/vit är riktigt het, men precis som du vill jag har den i orginalskick!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Tippar på en Boxster, i övrigt tycker jag det ser suveränt ut även om bakläppen får en att stanna upp en stund. =)

En riktigt bra gissning. Märkesfantast? Eller bara väldigt påläst/intresserad kring området fälgar?

Bilen är dock inte en Boxter.

Börjar få en känsla av att stänkan väcker minst lika mycket uppmärksamhet som hojen.
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
En riktigt bra gissning. Märkesfantast? Eller bara väldigt påläst/intresserad kring området fälgar?

Bilen är dock inte en Boxter.

Börjar få en känsla av att stänkan väcker minst lika mycket uppmärksamhet som hojen.

Kan det vara en av gt modelerna?

924.944.968.928:va
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
En riktigt bra gissning. Märkesfantast? Eller bara väldigt påläst/intresserad kring området fälgar?

Bilen är dock inte en Boxter.

Börjar få en känsla av att stänkan väcker minst lika mycket uppmärksamhet som hojen.

Lite av varje, har en Porsche själv så det blir lätt så. =)
Köpte en 07 fireblade i augusti helt original med en tidigare ägare, så den får fortsätta vara original till den nästan når upp till samma klassikerstatus som din R1a.

IMG_5638.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Kul tråd! Kommer faktiskt ihåg när jag 1999 såg min första R1:a i Katrineholm!
Det var vid rödljusen vid statoilmacken, den var blå och killen hade inget ställ, endast hjälm och en väska som gick runt axeln. (inklusive vanliga kläder, inte naken alltså)

Det var som tiden stannade, jag kunde inte sluta titta på hojen...
Samtidigt så kom samma snurra upp i huvudet...

-"en dag... en dag..." så SKA jag köpa en sådan hoj!

Tyvärr var det sommarjobb -> plugg 4 år -> bygga ekonomi som stod på schemat. Men varje dag fanns tanken där.

2006 slog jag till på en blå R6:a 2000,inte R1:an, men det var ganska nära!

Tycker fortfarande idag att just R1:98 Röd/vit är riktigt het, men precis som du vill jag har den i orginalskick!

Kul historia som jag förstår till fullo. Dessa hojar är beroendeframkallande.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
En av dom är det.

Helt ovetenskapligt resonerar jag så här:
924 går bort enligt statistiken (för få som har som entusiastbil)
968 går bort då jag tvivlar att så många sätter på boxsterfälgar på en mer exklusiv bil
kvar är 944 och 928, och då väljer jag 944an för att slippa V8an, men om det är samma som du valt vette fan =)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Helt ovetenskapligt resonerar jag så här:
924 går bort enligt statistiken (för få som har som entusiastbil)
968 går bort då jag tvivlar att så många sätter på boxsterfälgar på en mer exklusiv bil
kvar är 944 och 928, och då väljer jag 944an för att slippa V8an, men om det är samma som du valt vette fan =)

Riktigt snyggt resonerat!
Men vad hade man å andra sidan väntat sig av en entusiast (ser fantastiskt fin ut din bil!)

Den begravna, ståendes på självaste bulten på bild 2:
DSC_0085(2).jpgP5.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Vet att du tidigare skrivit om att kanske skaffa org.tillbehör, men vad finns det mer än ensitscutsar och broschyrer? Yamaha-skinnställ, flaggor, mattor och sånt, eller vad kan man tänka sig att leta efter?

Vore det inte nice att istället för en typ haynes mekhandbok, till ett projekt som ska handla om fabriksstandard och orginal, istället hitta på en verklig verkstadsmanual. Alltså en sån som de aukt. Yamahaverstäderna hade. Komplett med micro-fiche kort, sprängskisser och gedigen bunt med dokumentation.

Jo det vore det.

ATT_1389368417998_bild.JPGATT_1389368402383_bild.JPG
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vore det inte nice att istället för en typ haynes mekhandbok, till ett projekt som ska handla om fabriksstandard och orginal, istället hitta på en verklig verkstadsmanual. Alltså en sån som de aukt. Yamahaverstäderna hade. Komplett med micro-fiche kort, sprängskisser och gedigen bunt med dokumentation.

Jo det vore det.

/QUOTE]

Shysst!! :kär

Det där tunga grejor, absolut! Var har du fått tag i... Eller hur har du fått tag i allt det där?!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Riktigt gött projekt! Kan stänkskyddet ha något att göra med hur lite du kör?;) I mina ögon är hojen original så som den är ämnad från fabrik. Inte alla de specialanpassningar som varje land kräver. Varje sådant steg är att ta ett steg ifrån originalutförandet i min mening.
Du skrev själv att du även var på jakt efter icke sv-sålda och alla länder hade väl knappast det där stänkskyddet.

Jag röstar för att du kör den så som utvecklarna på Yamaha har tänkt att den ska se ut. Fast du får självklart gå den väg du själv väljer. =)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top