Originalrecept på Polkagris

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...och förresten!

Hur får man till den där nyskick-ytan på grenröret? Det blir ju alltid en lite brunaktig yta, även om hojen gått få mil. Tar man svinto, eller repar det? Grovsidan på en disksvamp + diskmedel? Autosol?

På hojar i skyltfönsterskick vill man ju ha kn*llputs, så hur gör man?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
På tal om den där extra långa stänkan så tror jag fan att jag fick med en sådan när jag köpte R1:an. Kan nog ligga kvar i överblivna kåpdelar från förr lådan. Om den nu inte är moddad till något annat på någon annan hoj dvs.

Om du inte moddat den till ngt annat så erbjuder jag en hundring om du spränger den i bitar :rolleyes:
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bilderna talar för sig själv.
Kan dock inte låta bli att reflektera över att äkta kolfiber byts mot fejkad i plast. Ändå känns det helt rätt.

C23.JPGC24.JPG

Om nån har intresse i det gamla så ska det bort.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Midsommar har passerat, och inte en endaste gång har GrännaGrisen fått komma utanför garaget. Men så kom den där Fina dagen, då det inte gick att motivera att ha den stående i mörkret.

Hojen startade ivrigt och utan minsta gnäll. Ordentlig varmkörning och... sen gled vi ut i solen. Sjukt myspysig känsla. Det vart ingen långtur. Brummade runt i närområdet med ett fånigt flin i hjälmen och kände efter att allt är som det ska. Och det är det. Det är det verkligen!
Växlarna klickar i med den där goa mekaniska känslan. Lätt men distinkt.
Motorn svarar på minsta kommando, och med ett tydligt, men ändå moderat ryt, i den jättelika originaldämparen. Att smyga fram går lika bra som att åka fortare. Jämt och fint.
Kopplingshandtaget rör sig lätt över hela slaget och går att styra med precision, medan själva kopplingen greppar stenhårt.
Bromsarna var svårt att säga något om på denna korta och långsamma tur, men tar gör dom. Och bromshandtagets känsla förmedlar förtroende. Hela hojen kändes som ett enda stort och väl fungerande urverk. Ett kraftfullt urverk.

Jaja, nu har jag orerat färdigt. Här kommer lite bilder:

A10.JPGA7.JPGA11.JPGA8.JPG
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kanonfin, verkligen, och jag uppskattar att du kör original även om lastbilsstänklappen bak är direkt vedervärdig :).
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det där måste väl ändå vara en eftermarknads stänklapp? Jag har då aldrig sett nån sån på en sån R1a ens när dom va nya? I övrigt tycker jag det är grymt najs det du gör !
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Stänkan låter meddela att den är djupt kReNKt av påhoppen här.

Även om estetiken kan diskuteras så gör passformen på den att jag har svårt att tro att den skulle vara ngt annat än original. Man kan ju undra vem som skulle köpa den om det var eftermarknad.
Den passar med mikromilimeterpassning mot skylthållaren, och sitter helt utan att flexa eller sladdra.

Jag ska ta och starta en utredning gällande stänkan och återkomma med bättre besked. Men jag skulle tro att Wiseguy ovan sätter huvudet på spiken med att man fick dom där stänkorna med hojen när man köpte den. Men monterad var den nog inte mer än på besiktningen, för reflexens skull.
Kolla även på tidningsklippet som Laidback postade ovan. Den R1:an har en smalare "pinne" bara som reflexen sitter på istället för stänkan. Så det verkar ha funnits fler varianter. Då det inte lär vara årsomdellen som skiljer så gör jag en gissning att det beror på vilket land den är köpt i?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur står det till med polkagrisen?

Har det blivit några turer sen sist, tänkte om det inte finns några bilder vi kan få se?

Sen höll ju du och jag på att bolla ideér i en annan tråd, om en R1/R6 av varje generation, och tänkte fråga om drömmen lever, eller om du lagt det på is?

Citat Xmax:
En sån samling som du nämner skulle inte vara dum alls.
Jag fick häromdagen en ide om att man skulle skaffa en R1 av varje årsmodell då modellen genomgått större modellförändringar. Alltså en samling som även är en tidslinje för hojens utveckling. Gärna kompletterad med lite orginaltillbehör, och snygga reklambilder.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-med-sina-ex&p=5683739&viewfull=1#post5683739
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Stänkan låter meddela att den är djupt kReNKt av påhoppen här.

Även om estetiken kan diskuteras så gör passformen på den att jag har svårt att tro att den skulle vara ngt annat än original. Man kan ju undra vem som skulle köpa den om det var eftermarknad.
Den passar med mikromilimeterpassning mot skylthållaren, och sitter helt utan att flexa eller sladdra.

Jag ska ta och starta en utredning gällande stänkan och återkomma med bättre besked. Men jag skulle tro att Wiseguy ovan sätter huvudet på spiken med att man fick dom där stänkorna med hojen när man köpte den. Men monterad var den nog inte mer än på besiktningen, för reflexens skull.
Kolla även på tidningsklippet som Laidback postade ovan. Den R1:an har en smalare "pinne" bara som reflexen sitter på istället för stänkan. Så det verkar ha funnits fler varianter. Då det inte lär vara årsomdellen som skiljer så gör jag en gissning att det beror på vilket land den är köpt i?

Vet inte om länken funkar, men kolla annars partscataloge på yamaha-motors.com
http://partstream.arinet.com/Mobile...AIBFJaxquAW1qOTpfMENf1ssG84fc_SPUoCqFm01.html
Nummer 22?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hur står det till med polkagrisen?

Har det blivit några turer sen sist, tänkte om det inte finns några bilder vi kan få se?

Sen höll ju du och jag på att bolla ideér i en annan tråd, om en R1/R6 av varje generation, och tänkte fråga om drömmen lever, eller om du lagt det på is?

Citat Xmax:
En sån samling som du nämner skulle inte vara dum alls.
Jag fick häromdagen en ide om att man skulle skaffa en R1 av varje årsmodell då modellen genomgått större modellförändringar. Alltså en samling som även är en tidslinje för hojens utveckling. Gärna kompletterad med lite orginaltillbehör, och snygga reklambilder.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-med-sina-ex&p=5683739&viewfull=1#post5683739

Semestertider samt ett inköp av ett annat fordon av entusiastkaraktär till vagnparken har gjort att rapporteringen här varit dålig. Ska försöka ändra på det.

Polkagrisen mår i alla fall aldeles utmärkt!

Den har fått ungefär 40 mils körning i sommar. Men nu är det högst troligt färdigåkt för i år för den.
Riktigt goa mil var det dock! Och jag är så otroligt nöjd med hur den går. Det finns verkligen inget att klaga på. Känns som en ny hoj, och lätthanterlig som bara den!
Blev själv förvånad över hur "aktivt" jag har vågat köra den. Trode jag skulle ta det lugnt denna sesång då hojen är ny för mig, samt att däcken som sitter på den är från 2010, och mest har stått still. Men den förmedlar en sån otroligt solid och stabil känsla så man kan liksom inte låta bli att skicka ner den lite extra i kurvorna. Och den protesterar inte. Underbart!!!

Bilder ja...
Jag är en kass fotograf. Det är bara att inse.
Den senaste riktigt goa turen med den gick till trakterna runt kolmården och sedan mot eskilstuna och hemmåt.
Tro det eller ej men när jag kom hem så såg jag att jag nånstans på vägen krockat med en insekt som nu var en utsmetad insekt PÅ MIN HOJ!!! Blä!!!
Bildbevis på detta var jag ju bara tvungen att upprätta ifall att någon nån gång skulle påstå att hojen inte används och borde avyttras (Puss älskling!)

Föregående ägare får härmed beröm för sin vaxning då insektsklägget var föredömligt lätt att tvätta av. Nyss nämnda hojtur tog ca 6 timmar i anspråk, inkluderat mat och tankstopp. Att tvätta hojen tog 2,5 timmar...
Men nu skiner den återigen som den ska.

IMG_0538.JPGIMG_0536.jpg

R1 tidslinjen vore absolut en kul grej. Just nu är det för mycket andra projekt som pockar på uppmärksamheten. Men visst lever iden fortfarande.
Ser ut som om du är på god väg själv Laidback? :tummenupp
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
På förekommen anledning (som stavas Laidback) så känner jag nu ett behov av att utröna huruvida en av Yamaha tillverkad "singelcuts" kan räknas som original eller ej.

Att det är en originaldel kan jag mycket väl hålla med om. Men kan man fortfarande kalla hojen den monteras på för original?
Jo visst, jag är fullt medveten om att det är en mycket snabb sak att byta. Men ändå. Känns som en fråga nödvändig att lufta, i den sanna orginalistandans namn, alldeles för stor och viktig för att låta bara vara.
Vad säger ni?

R11.JPGR10.JPG
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Original singelkuts är definitivt original!
Jämför tex med att köpa till motorvärmare och låta montera till din bil när du köper en ny sådan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Angående "långstänkan", den är absolut original, följde med en sån till den 1999 (svensksåld) jag haft och eftersom det var där reflexen satt så var den nog tänkt att vara monterad också :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Har själva parkerat in min superfina polka för säsongen :)
nästa år ska den få ut på några turer iaf
riktigt nöjd 2 ägare och 2690 mil ..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På förekommen anledning (som stavas Laidback) så känner jag nu ett behov av att utröna huruvida en av Yamaha tillverkad "singelcuts" kan räknas som original eller ej.
Du vet vad jag tycker, inget snack m.a.o.! :)

Man kan ju dra detta med att hojen ska vara i samma skick som när den hämtades ut från handlaren, till sin spets. Antagligen hade den ett set Metzeler Z1 (eller likn.) monterade, men sådana är det ju lite svårt att få tag på nuförtiden...

Nä, på med cutsen och njut av din, och Sveriges (?) finaste R1!:banana
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Angående "långstänkan", den är absolut original, följde med en sån till den 1999 (svensksåld) jag haft och eftersom det var där reflexen satt så var den nog tänkt att vara monterad också :tummenupp

Så jag förstått att det måste varit också. Att dom aldrig vart monterade har ju sin självklara förklaring. Men för att vara godkända så måste den följa med. En konsekvens av lagar och regler som måste följas. Den som från början ritade hojens design gråter troligen fortfarande, efter att ledningen meddelat att för att få hojen säljbar i lilla Sverige så måste en grotesk stänkskärm läggas till den vackra skapelsen han ägnat månader åt att fullända.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Så jag förstått att det måste varit också. Att dom aldrig vart monterade har ju sin självklara förklaring. Men för att vara godkända så måste den följa med. En konsekvens av lagar och regler som måste följas. Den som från början ritade hojens design gråter troligen fortfarande, efter att ledningen meddelat att för att få hojen säljbar i lilla Sverige så måste en grotesk stänkskärm läggas till den vackra skapelsen han ägnat månader åt att fullända.
Egentligen så tror jag inte det var lag på den långa skärmen i Sverige längre (kan dock ha fel).
En lagändring har i alla fall gjorts någon gång för när jag köpte min första hoj (RD350) i mitten av 80-talet så hade första ägaren kapat av bakstänkan vilket såklart gjorde att jag torskade på besiktningen... :(

Då var bakstänkan tvungen att täcka ända ner till mitten av bakhjulet :gnissla

Lite kul, för den plåt jag snabbt bockade till för att slippa ombesiktning var ganska lik den du har till din, så att även originalet till R1an var en "nödlösning" framstår kanske som ganska klart :)

Man kan se det så här, beroende på om det fortfarande var lag på långstänka 1998 eller ej kan ju teoretiskt påverka om du (ur originalsynvinkel) behöver ha den på eller ej :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top