Originalrecept på Polkagris

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Senaste inköpet till den begynnande samlingen kring R1.
Har sett dessa byggsatser till salu då och då och tyckt att en sån skulle passa in.
Oftast säljs dom I utlandet. Dom finns också I olika färgsättningar. Och det är ju såklart bara en som är intressant.
Men tillslut dök det upp en som hade allt rätt. Bara att slå till!

Det jag gillar med dessa är att detaljrikedommen är grym. Allt från motorkåpor, dekaler och ända ner till däcksmönster stämmer. Riktigt fina och även omonterad så kan man granska detaljer på denna länge.

Min tanke är inte att bygga upp den utan den ska få förbli omonterad för att bara ingå som kuriosa.

E1.jpgE2.jpgE3.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Senaste inköpet till den begynnande samlingen kring R1.
Har sett dessa byggsatser till salu då och då och tyckt att en sån skulle passa in.
Oftast säljs dom I utlandet. Dom finns också I olika färgsättningar. Och det är ju såklart bara en som är intressant.
Men tillslut dök det upp en som hade allt rätt. Bara att slå till!

Det jag gillar med dessa är att detaljrikedommen är grym. Allt från motorkåpor, dekaler och ända ner till däcksmönster stämmer. Riktigt fina och även omonterad så kan man granska detaljer på denna länge.

Min tanke är inte att bygga upp den utan den ska få förbli omonterad för att bara ingå som kuriosa.

View attachment 436151

Snyggt Xmax, din finhylla med R1-accessoarer är jag rätt avis på!

Tänk om du kunde ställa ut R1:an nånstans där det passerar folk, kanske ett hörn i en galleria eller så, där ger det en annan tyngd att ha lite runtomkring-grejor som de du har. Vet att t.ex. Toyman haft lite tidningsurklipp om sina hojar på någon mässa, ser seriöst ut.


Men tyvärr noterade jag ett inte så litet fel på modellen... Den har ju ingen stEnCka!! :rofl :7peta
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Snyggt Xmax, din finhylla med R1-accessoarer är jag rätt avis på!

Tänk om du kunde ställa ut R1:an nånstans där det passerar folk, kanske ett hörn i en galleria eller så, där ger det en annan tyngd att ha lite runtomkring-grejor som de du har. Vet att t.ex. Toyman haft lite tidningsurklipp om sina hojar på någon mässa, ser seriöst ut.


Men tyvärr noterade jag ett inte så litet fel på modellen... Den har ju ingen stEnCka!! :rofl :7peta

Hur kunde dom missa den???
För inte kan dom väll... nä. Dom har helt klart gjort ett misstag!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur kunde dom missa den???
För inte kan dom väll... nä. Dom har helt klart gjort ett misstag!

Du får upprätta en skrivelse till Tamiya med krav om bättring, för såhär kan de inte fortsätta! :hihi


För skojs skull googlade jag "Stänkskärm Yamaha R1", och gissa vad som dök upp? Jo, en bild på StEnCkan!
Skärmbild (26).jpg

Den har alltså utvecklat en egen intelligens och har nästlat sig in i min dator. Så se upp kära medmänniskor; Ingen går säker för StEnCkan! :skrämd
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Som tidigare nämnt så har batteriet till R1 egentligen behövts bytas för länge sedan. Men då hojen mest står still och bara startas upp med jämna mellanrum så har det faktiskt fungerat.
Det har resulterat i att batteriet ej byts ut av det lata fanskapet till ägare...

Men vid senaste försöket till upstart så hände det oundvikliga. Dags att investera.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bättre sent än... sent

Med tanke på tiden det tog från det att senaste inlägget skrevs så måste det vara en mycket avancerad operation att byta batteri...

Nu är det gjort.
R1Ya.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Du vet att vi vill se mera bilder...
Typ 1 detalj i veckan med närbilder och allt.
Typ:
V. 26 - PolkaRetta bromsar

Jo jag vet. Och idén är riktigt kul!

Men en uppdatering i veckan verkar inte vårdaren klara av. Inte ens en i månaden...
Duger en om året? (Ska klura lite över ett sånt upplägg)

Finns det en diagnos som lyder: SH periodare?
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Äger själv en polka-R1 och tänker nu återställa den till originalspec, förutom ljuddämparen och styrdämparen. Började att sätta tillbaka original broms och kopplingsgrepp och beställde en ny bakskärm/batterilåda då den jag har är kapad. Hittade även original blinkers på en demontering, nya original går på strax över 400 kr/st! När jag beställde batterilådan kom jag att tänka på den här tråden. Kolla min bifogade bild längst ner till höger. I Sverige var det visst standard med den fula stänkan verkar det som :gnissla
 

Bifogat

  • DSC04309.jpg
    1.6 MB · Visningar: 107
  • 4XV300-8200.png
    4XV300-8200.png
    43.9 KB · Visningar: 79

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Snor den här tråden lite igen, hoppas det är okej. Håller alltså på och återställer min R1 till originalspec. Ny okapad bakskärm är monterat. För säkerhets skull, så allting blir rätt, har jag två frågor som jag hoppas att TS eller någon annan kan svara på:

- Hur sitter regskylten fast?
- Hur är kablarna för bakblinkers dragna?

Det är svårt att hitta bra bilder på detta. TS har bilder på regskylten tidigare i tråden men jag undrar vilka hål i bakskärmen som ska användas :)
 

Bifogat

  • C20.JPG
    C20.JPG
    97.8 KB · Visningar: 69
  • c21.JPG
    c21.JPG
    96.5 KB · Visningar: 77

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Snor den här tråden lite igen, hoppas det är okej. Håller alltså på och återställer min R1 till originalspec. Ny okapad bakskärm är monterat. För säkerhets skull, så allting blir rätt, har jag två frågor som jag hoppas att TS eller någon annan kan svara på:

- Hur sitter regskylten fast?
- Hur är kablarna för bakblinkers dragna?

Det är svårt att hitta bra bilder på detta. TS har bilder på regskylten tidigare i tråden men jag undrar vilka hål i bakskärmen som ska användas :)

Har det löst sig?
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har det löst sig?

Jajemän. Gällande regskylten så startade jag en separat tråd också och fick en hel del svar. https://www.sporthoj.com/forum/show...montering-av-regskylt-Yamaha-R1-98&highlight=

Det jag till slut gjorde var att använda dom innersta hålen i ovalerna högst upp. Skruvade skylten direkt på skärmen. Att få den "rätt" i höjdled är ju värre och där finns det väl kanske inget rätt eller fel. Jag borrade hålen i skylten så den hamnade så högt upp som möjligt/tar i plasten ovanför. Kör på det så länge. Har tyvärr ingen efterbild.

Hål för blinkerskablarna I bak hittade jag.
 

Bifogat

  • IMG_3033 copy.jpg
    IMG_3033 copy.jpg
    569.5 KB · Visningar: 52
  • IMG_3030 copy.jpg
    IMG_3030 copy.jpg
    636.8 KB · Visningar: 106
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det här är fortfarande en otroligt vacker maskin tycker jag! Färgteckningen andas race, och linjerna är klockrena. Det är egentligen bara stänkan som sabbar bilden, men den ska ju vara där om man vill köra original hela vägen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top