Originalrecept på Polkagris

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Detta kommer troligen att bli sporthojs enklaste projekt. Men tanken bakom det hela är kanske lite ovanlig.

Lite historia om bakgrunden. 1998 släppte Yamaha en motorcykel som definierade om begreppet sporthoj, och som gjorde att alla då existerande "sporthojar" förpassades till att istället hamna i klassen sporttouring.Självklart var det underverket R1.
Jag fick -98 tag på en hojtidning som testat den nya hojen. Tyckte direkt att hojen var så galet cool och snygg, och fick man tro recensionerna så var den lika skarp när det kom till prestanda och vägegenskaper. Olik allt annat som fanns just då.
R1 förblev en drömhoj och skulle till och med gå så långt som att säga att det var den hojen som fick mig intresserad av MC.
Jaja, nog om det nu...

Efter att nu ha uppnått en mer mogen och bättre bemedlad ekonomisk ålder så kändes det som det var dags att leta på den där drömhojen.
Månader följde med aktiv bevakning på annonser efter en Röd/Vit Yama R1 i riktigt fint skick, och självklart av 1998 års modell.
Lovande objekt dök upp då och då men antingen så levde dom inte upp till annonsens utlovade skick, eller så var man inte snabb nog och var pucktvåa, alltså den som inte fick köpa de fina hojarna.

Efter ett tag så avtog letandet och gled in i någon slags viloläge.
Då plötsligt en dag dök den upp. Självklart med sämsta möjliga timeing, och såklart många mil bort.
Men efter ett samtal med säljaren som kändes mycket förtroendeingivande så stod det klart att en biltur var nödvändig för att titta på hojen.
Det vart affär, och skicket var verkligen helt enastående.

TR1.JPG

Detta var hösten 2012 och hojen har efter hemkomst bara stått och agerat garageprydnad.
Men efter att ha servat och mekat det som behövts göras under vintern på de andra hojarna, så stod lyften tom och tråkig.

LyR1.JPG

Och nu kommer (äntligen) tanken med detta projekt. Alltså att få tillbaka denna klenod till det skick som den var i när den lämnade Yamahaåterförsäljaren 1998. Orginal helt enkelt.

Några kan säkert undra hur man kan tycka att blinkers stora som flygplansvingar, avgasystem som i princip helt tar bort det underbara motorljudet samt fula reggskyltshållare är snyggt. En bra fråga. Svaret från mig är att det är det inte. Detta gör jag inte för att få en hoj som är så snygg som möjligt. Sånna hojar finns redan. Och ganska gott om. Jag vill ha något ovanligt. En hoj i riktigt fint originalskick att spara till eftervärlden. En hoj som jag förvisso kanske inte kommer vara helt ensam om. Men nästan. Dom börjar bli riktigt ovanliga. Försök leta upp en själv får du se. Jag lyckades inte hitta en enda, även om denna är nära.

B1.JPG

Alla delar som behövs för detta har redan införskaffats, och det var väll även det ett projekt. Men jag tänkte börja i en annan ände.
Då den senast utförda servicen på hojen inte noterades med miltal och datum så vill jag först ha hojen "nollställd" servicemässigt. En storservice ska därför göras.
Vad har då en service med "orginalskick"" att göra?
Tja... :hihi

Parts.JPG
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bra! Pyssla om den ordentligt. Den ser ruggigt fräsch ut.
Det här var såklart även min drömhoj när den kom!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Grattis till ett bra köp. Dom hojarna i bra orginalskick tror jag inte kommer bli billigare i framtiden snarare tvärtom :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här gillar jag skarpt! Någon som vårdar och tar hand om en av vad jag tror kommer bli framtidens kulthojar och inte bara bygger fighter eller något annat bajs!:tummenupp Jobba på, ska följas! :tummenupp
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Vilka minnen, även om det inte är en polkaretta.

Kör på, du är helt rätt ute :tummenupp
 

Bifogat

  • yamaha-fzr-06.jpg
    yamaha-fzr-06.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,103

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
En sådan R1 i bra originalskick kommer bli en samlarhoj i framtiden, antingen så är dem nuförtiden ombyggda, kraschade eller bara i allmänt dåligt skick så håll den original och i mint condition så kommer du ha en kanonhoj för framtiden :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
du är inne på helt rätt spår. skulle vilja göra exakt samma sak, med samma hoj.

frågan är om det går att hitta en polkaretta med under 1000 mil på mätaren, i orört skick & inte fulmeckad & påsmetad en massa bling bling.

hur många mil hade den du hittade rullat då ? & vad får man ge för en i bra skick ?
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kommer bli bra det där!
Även min drömhoj när den kom, minns tester man läste om hur grym den var med massa effekt och tight chassi.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanonbra tråd!

Antar att det blir en fortsättning i bästa Wheeler Dealer-anda, en serie jag följer slaviskt. Vad står på "att-göra"-listan härnäst? Eller jag kanske skulle fråga vad tanken är med hojen, ska den bli en hyllvärmare eller ska den faktiskt användas?

Vi har ju dividerat tidigare om våra gullegrisar (har själv en R6 -00 i ett utsökt skick) och vad vi ska göra med dem. Riktigt kul att du hittat drömhojen i allafall, grattis!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Tack för alla positiva komentarer!

Trode nog att någon skulle ha poängterat att "orginal är för gubbjävlar" (å andra sidan... är det bättre att vara en kärring?)

Mycket fin...men vi vill se närbilder !
Den hojen kommer alltid vara #1 :tummenupp

Ska ta med mig det. Är ingen vidare fotograf, och har tokhård belysning i garaget som inte gör sig bra på bild (men underbart när man skruvar).

Grattis till ett bra köp. Dom hojarna i bra orginalskick tror jag inte kommer bli billigare i framtiden snarare tvärtom :tummenupp

Hoppas du har rätt. Självklart tror jag detsamma, även om pengar inte är motivationen. Jag vill äga en polkaretta i tokfint orginalskick.

Fint som fasen! :yoparty

Även om jag satt mini blinkers på'n, för jag är lite ghey....
:)

Det är ju gärna just så man tänker. Ett par miniblinkers är ju skitsnyggt, och går ju att återställa också... Men oj då, dom nya blinkersen har fel kontakt. Fimpar den gamla kontakten och fram med lödkolv och på med en unniversalkontakt från Jula... sen är man igång :)
Jag håller på likadant. Men på denna hoj kommer allt sånt vara strikt förbjudet!

du är inne på helt rätt spår. skulle vilja göra exakt samma sak, med samma hoj.

frågan är om det går att hitta en polkaretta med under 1000 mil på mätaren, i orört skick & inte fulmeckad & påsmetad en massa bling bling.

hur många mil hade den du hittade rullat då ? & vad får man ge för en i bra skick ?

Jag tittade nästan uteslutande på hojar i Sverige. Och här skulle jag vilja säga att chansen att hitta en sån hoj du beskriver är liten. Finns kanske nån enstaka. Börjar man leta utomlands så ökar man förstås chansen att hitta en. Och sträcker man sig dessutom till att strunta i om hojen är röd/vit eller blå/vit så börjar det bli enklare. Men jag ville ha denna färgsättning, och har inte tid/lust att åka så pass långt för att titta på en hoj som ser bra ut när den dyker upp på annons. Jag sätter dessutom ett värde i att hojen är Svensksåld, även om det inte var ett krav när jag letade.

Min har rullat ganska precis 2000 mil. Jag är 3:e ägaren. Svensksåld som sagt och är den enda jag hittat som jag kände gick att få till det jag är ute efter. Min personliga bedömning är att detta exemplar inte ser ut att ha rullat "hela" 2000 mil. Min R6:a har gått 1300 mil och är 3 år yngre. Men har fler repor och skavanker än R1.
Jag tittade strikt på skicket på hojarna och om denna hoj hade gått 5000mil så hade jag köpt den ändå om den varit i samma skick.

Den billigaste polkarettan jag hittade när jag letade låg på 19 000:- (ingen aning om vad den gick för dock). Hade gått närmare 7000mil och hade varit omkull, och var påhängd massa bling och annat. Såg inte speciellt kul ut.
Jag råkade 2 ggr ut för att miltalet i annonsen visade sig vara motorns miltal, inte hojens (motorns miltal är ju dessutom omöjlig att kontrollera själv). 1998 R1 hade/har ju problem med växellådor och oljekonsumtion så det är inte så dumt att titta lite extra på motorn.
Fina exemplar är svåra att prissätta och spannet är rätt stort. Ca 40-50 000.- borde man hitta en fin för. Men skulle inte bli förvånad om nån skulle göra ett försök för ett ännu högre pris.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Kanonbra tråd!

Antar att det blir en fortsättning i bästa Wheeler Dealer-anda, en serie jag följer slaviskt. Vad står på "att-göra"-listan härnäst? Eller jag kanske skulle fråga vad tanken är med hojen, ska den bli en hyllvärmare eller ska den faktiskt användas?

Wheeler-Dealer duon brukar ju prata om att rädda bilarna dom fixar till. Så långt är vi på samma bana. Men när det kommer till sälja med vinst, och hålla en budget... :glömdet


Nu ska kåpor och tank av. Tänkte få mig en än bättre bild av vad jag köpt och som sagt större service ska göras så jag vet precis vad som är gjort, och när. Medan allt är av så ska jag passa på att ta ett varv med polertrasan överallt där man inte kommer åt så lätt annars också. Så den är ren under.

Efter det så ska allt som inte satt på hojen när den levererades i mars 1998 av. Medans det som satt på då, men som saknas idag, ska på igen.

Och när det är klart så kommer hojen få sig en riktigt rejäl rengörning och polering samt vaxning.

Hojen kommer spendera sin mesta tid ståendes och förgylla garaget med sin närvaro. Den kommer servas och hållas efter fånigt mycket och till överdrift.
Men, den där riktigt fina regnfria semesterveckan i juli då det är perfekt hojväder. Då ska jag plocka ut henne! Och då kommer den köras precis så som den förkänar att bli körd.
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Shit vad kul!! Jag är inte ensam i mitt tänk alltså ;) Min historia är nämligen precis likadan som din. Nu i höstas gjorde jag slag i saken och köpte en. Även min verkar vara i otroligt bra skick. Jag kör kanske inte original som du, men tänker både vårda den och använda den med omtanke. Blev såklart pyssel hela vintern, av med kåpor och rejäl rengöring och vaxning. Fixade lite småsaker som stilrena blinkers, tankpad, K&N luftfilter, ny regskylt m.m. Nu ska bara olja och filter bytas snarast. Bifogar två bilder på min från en av de första turerna i år, vilken känsla! Ska bli riktigt kul att följa tråden :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0043.jpg
    DSC_0043.jpg
    239.9 KB · Visningar: 1,044
  • DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    243.3 KB · Visningar: 982

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hedervärt projekt!

Även om jag personligen inte gillar R1:an så har jag stor "respekt" för den som den milstolpe den faktiskt är. Gillar framför allt att du vill ha den så orginal som möjligt. Har aldrig riktigt fattat varför det ska vara nödvändigt med massa miniblinkers och tankpads med dödskallar/strippor/jokrar/eller blandning av dessa på... :)

I bilvärlden är ju orginalprylar en värdehöjare. Trist att det inte är så i hojvärlden alla gånger.

Lät inte orginalpipan till R1:an rätt bra för övrigt?
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Polkarettan är tamefan en av dom snyggaste hojarna som någonsin tillverkats.
Min hade gått 6500 mil när jag sålde den och motorn och växellådan kändes fortfarande som ny.
Underbar hoj att köra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu ska kåpor och tank av. Tänkte få mig en än bättre bild av vad jag köpt och som sagt större service ska göras så jag vet precis vad som är gjort, och när. Medan allt är av så ska jag passa på att ta ett varv med polertrasan överallt där man inte kommer åt så lätt annars också. Så den är ren under.

Efter det så ska allt som inte satt på hojen när den levererades i mars 1998 av. Medans det som satt på då, men som saknas idag, ska på igen.

Och när det är klart så kommer hojen få sig en riktigt rejäl rengörning och polering samt vaxning.

Hojen kommer spendera sin mesta tid ståendes och förgylla garaget med sin närvaro. Den kommer servas och hållas efter fånigt mycket och till överdrift.
Men, den där riktigt fina regnfria semesterveckan i juli då det är perfekt hojväder. Då ska jag plocka ut henne! Och då kommer den köras precis så som den förkänar att bli körd.

Ah, det blir lite trevligt mysmekande alltså. Kom ihåg att ta lite bilder så du kan visa oss också, jag är nyfiken!

Jag undrar vad ska du ta bort på hojen som inte är orginal? Jag ser bara ljuddämparen som borde bytas, men är det något mer? Jag ser också att du köpt Yamaha tändstift, olje- och luftfilter. Hehe, nja riktigt så militant orginalfetischist är jag nog inte... Får man fråga vad tändstiften kostade?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top