Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 193
  1. #1
    Medlem Xmaxs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    317

    Originalrecept på Polkagris

    Detta kommer troligen att bli sporthojs enklaste projekt. Men tanken bakom det hela är kanske lite ovanlig.

    Lite historia om bakgrunden. 1998 släppte Yamaha en motorcykel som definierade om begreppet sporthoj, och som gjorde att alla då existerande "sporthojar" förpassades till att istället hamna i klassen sporttouring.Självklart var det underverket R1.
    Jag fick -98 tag på en hojtidning som testat den nya hojen. Tyckte direkt att hojen var så galet cool och snygg, och fick man tro recensionerna så var den lika skarp när det kom till prestanda och vägegenskaper. Olik allt annat som fanns just då.
    R1 förblev en drömhoj och skulle till och med gå så långt som att säga att det var den hojen som fick mig intresserad av MC.
    Jaja, nog om det nu...

    Efter att nu ha uppnått en mer mogen och bättre bemedlad ekonomisk ålder så kändes det som det var dags att leta på den där drömhojen.
    Månader följde med aktiv bevakning på annonser efter en Röd/Vit Yama R1 i riktigt fint skick, och självklart av 1998 års modell.
    Lovande objekt dök upp då och då men antingen så levde dom inte upp till annonsens utlovade skick, eller så var man inte snabb nog och var pucktvåa, alltså den som inte fick köpa de fina hojarna.

    Efter ett tag så avtog letandet och gled in i någon slags viloläge.
    Då plötsligt en dag dök den upp. Självklart med sämsta möjliga timeing, och såklart många mil bort.
    Men efter ett samtal med säljaren som kändes mycket förtroendeingivande så stod det klart att en biltur var nödvändig för att titta på hojen.
    Det vart affär, och skicket var verkligen helt enastående.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	TR1.JPG
Visningar:	1363
Storlek:	58,1 KB
Id:	382452

    Detta var hösten 2012 och hojen har efter hemkomst bara stått och agerat garageprydnad.
    Men efter att ha servat och mekat det som behövts göras under vintern på de andra hojarna, så stod lyften tom och tråkig.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LyR1.JPG
Visningar:	912
Storlek:	68,9 KB
Id:	382453

    Och nu kommer (äntligen) tanken med detta projekt. Alltså att få tillbaka denna klenod till det skick som den var i när den lämnade Yamahaåterförsäljaren 1998. Orginal helt enkelt.

    Några kan säkert undra hur man kan tycka att blinkers stora som flygplansvingar, avgasystem som i princip helt tar bort det underbara motorljudet samt fula reggskyltshållare är snyggt. En bra fråga. Svaret från mig är att det är det inte. Detta gör jag inte för att få en hoj som är så snygg som möjligt. Sånna hojar finns redan. Och ganska gott om. Jag vill ha något ovanligt. En hoj i riktigt fint originalskick att spara till eftervärlden. En hoj som jag förvisso kanske inte kommer vara helt ensam om. Men nästan. Dom börjar bli riktigt ovanliga. Försök leta upp en själv får du se. Jag lyckades inte hitta en enda, även om denna är nära.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	B1.JPG
Visningar:	1341
Storlek:	98,3 KB
Id:	382454

    Alla delar som behövs för detta har redan införskaffats, och det var väll även det ett projekt. Men jag tänkte börja i en annan ände.
    Då den senast utförda servicen på hojen inte noterades med miltal och datum så vill jag först ha hojen "nollställd" servicemässigt. En storservice ska därför göras.
    Vad har då en service med "orginalskick"" att göra?
    Tja...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Parts.JPG
Visningar:	968
Storlek:	76,7 KB
Id:	382455

  2. #2
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 039
    Bra! Pyssla om den ordentligt. Den ser ruggigt fräsch ut.
    Det här var såklart även min drömhoj när den kom!

  3. #3
    Medlem Kawa-Arnolds avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    1973, Kawasaki, Z1 900
    Inlägg
    1 283
    Mycket fin...men vi vill se närbilder !
    Den hojen kommer alltid vara #1

  4. #4
    #6 R-600 2014 Sandfållans avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Vid en bana
    Hoj
    600rr
    Inlägg
    1 762
    Grattis till ett bra köp. Dom hojarna i bra orginalskick tror jag inte kommer bli billigare i framtiden snarare tvärtom

  5. #5
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 195
    Det här gillar jag skarpt! Någon som vårdar och tar hand om en av vad jag tror kommer bli framtidens kulthojar och inte bara bygger fighter eller något annat bajs! Jobba på, ska följas!

  6. #6
    AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Kung i mitt hem
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Inlägg
    9 843
    Fint som fasen!

    Även om jag satt mini blinkers på'n, för jag är lite ghey....
    //Stefan

  7. #7
    Söker klokskap Gixxlitos avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bonnahult
    Hoj
    CRF 250 L + Bumse
    Inlägg
    1 106
    Vilka minnen, även om det inte är en polkaretta.

    Kör på, du är helt rätt ute
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	yamaha-fzr-06.jpg
Visningar:	1057
Storlek:	32,8 KB
Id:	382467  

  8. #8
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 490
    Citat Ursprungligen postat av Gixxlito Visa inlägg
    även om det inte är en polkaretta.

    En PolkaRetta är väl just en Yamaha YZF-R1 från 1998 med den röd/vita lackeringen.

    Till TS: Trevligt att se en bevaring av klenoden
    Senast redigerat av Wiseguy den 2013-04-05 klockan 08:47.

  9. #9
    Söker klokskap Gixxlitos avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bonnahult
    Hoj
    CRF 250 L + Bumse
    Inlägg
    1 106
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg

    En PolkaRetta är väl just en Yamaha YZF-R1 från 1998 med den röd/vita lackeringen.
    Rätt och riktigt, men inte den som jag hänvisade till i bild. Första "riktiga" sporthojen för mig.

  10. #10
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Polkarettan har även röd sadelklädsel.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  11. #11
    Ready to Race PåsenRacings avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Grimstorp
    Hoj
    KTM 690 SMC-R 2013
    Inlägg
    899
    Blogginlägg
    35
    En sådan R1 i bra originalskick kommer bli en samlarhoj i framtiden, antingen så är dem nuförtiden ombyggda, kraschade eller bara i allmänt dåligt skick så håll den original och i mint condition så kommer du ha en kanonhoj för framtiden
    Robert Hedblom
    PASEN RACING
    KTM 690 SMC-R
    ReadyToRace

  12. #12
    Tjuvjägare wonderwizards avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mörarp
    Hoj
    Yamaha R1 2008
    Inlägg
    9 393
    du är inne på helt rätt spår. skulle vilja göra exakt samma sak, med samma hoj.

    frågan är om det går att hitta en polkaretta med under 1000 mil på mätaren, i orört skick & inte fulmeckad & påsmetad en massa bling bling.

    hur många mil hade den du hittade rullat då ? & vad får man ge för en i bra skick ?

  13. #13
    Trött pumpe3s avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
    Inlägg
    263
    Kommer bli bra det där!
    Även min drömhoj när den kom, minns tester man läste om hur grym den var med massa effekt och tight chassi.
    Senast redigerat av pumpe3 den 2013-04-05 klockan 10:00.

  14. #14
    Advokado! laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 313
    Kanonbra tråd!

    Antar att det blir en fortsättning i bästa Wheeler Dealer-anda, en serie jag följer slaviskt. Vad står på "att-göra"-listan härnäst? Eller jag kanske skulle fråga vad tanken är med hojen, ska den bli en hyllvärmare eller ska den faktiskt användas?

    Vi har ju dividerat tidigare om våra gullegrisar (har själv en R6 -00 i ett utsökt skick) och vad vi ska göra med dem. Riktigt kul att du hittat drömhojen i allafall, grattis!

  15. #15
    Medlem Xmaxs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    317
    Tack för alla positiva komentarer!

    Trode nog att någon skulle ha poängterat att "orginal är för gubbjävlar" (å andra sidan... är det bättre att vara en kärring?)

    Citat Ursprungligen postat av Kawa-Arnold Visa inlägg
    Mycket fin...men vi vill se närbilder !
    Den hojen kommer alltid vara #1
    Ska ta med mig det. Är ingen vidare fotograf, och har tokhård belysning i garaget som inte gör sig bra på bild (men underbart när man skruvar).

    Citat Ursprungligen postat av Sandfållan Visa inlägg
    Grattis till ett bra köp. Dom hojarna i bra orginalskick tror jag inte kommer bli billigare i framtiden snarare tvärtom
    Hoppas du har rätt. Självklart tror jag detsamma, även om pengar inte är motivationen. Jag vill äga en polkaretta i tokfint orginalskick.

    Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Fint som fasen!

    Även om jag satt mini blinkers på'n, för jag är lite ghey....
    Det är ju gärna just så man tänker. Ett par miniblinkers är ju skitsnyggt, och går ju att återställa också... Men oj då, dom nya blinkersen har fel kontakt. Fimpar den gamla kontakten och fram med lödkolv och på med en unniversalkontakt från Jula... sen är man igång
    Jag håller på likadant. Men på denna hoj kommer allt sånt vara strikt förbjudet!

    Citat Ursprungligen postat av wonderwizard Visa inlägg
    du är inne på helt rätt spår. skulle vilja göra exakt samma sak, med samma hoj.

    frågan är om det går att hitta en polkaretta med under 1000 mil på mätaren, i orört skick & inte fulmeckad & påsmetad en massa bling bling.

    hur många mil hade den du hittade rullat då ? & vad får man ge för en i bra skick ?
    Jag tittade nästan uteslutande på hojar i Sverige. Och här skulle jag vilja säga att chansen att hitta en sån hoj du beskriver är liten. Finns kanske nån enstaka. Börjar man leta utomlands så ökar man förstås chansen att hitta en. Och sträcker man sig dessutom till att strunta i om hojen är röd/vit eller blå/vit så börjar det bli enklare. Men jag ville ha denna färgsättning, och har inte tid/lust att åka så pass långt för att titta på en hoj som ser bra ut när den dyker upp på annons. Jag sätter dessutom ett värde i att hojen är Svensksåld, även om det inte var ett krav när jag letade.

    Min har rullat ganska precis 2000 mil. Jag är 3:e ägaren. Svensksåld som sagt och är den enda jag hittat som jag kände gick att få till det jag är ute efter. Min personliga bedömning är att detta exemplar inte ser ut att ha rullat "hela" 2000 mil. Min R6:a har gått 1300 mil och är 3 år yngre. Men har fler repor och skavanker än R1.
    Jag tittade strikt på skicket på hojarna och om denna hoj hade gått 5000mil så hade jag köpt den ändå om den varit i samma skick.

    Den billigaste polkarettan jag hittade när jag letade låg på 19 000:- (ingen aning om vad den gick för dock). Hade gått närmare 7000mil och hade varit omkull, och var påhängd massa bling och annat. Såg inte speciellt kul ut.
    Jag råkade 2 ggr ut för att miltalet i annonsen visade sig vara motorns miltal, inte hojens (motorns miltal är ju dessutom omöjlig att kontrollera själv). 1998 R1 hade/har ju problem med växellådor och oljekonsumtion så det är inte så dumt att titta lite extra på motorn.
    Fina exemplar är svåra att prissätta och spannet är rätt stort. Ca 40-50 000.- borde man hitta en fin för. Men skulle inte bli förvånad om nån skulle göra ett försök för ett ännu högre pris.
    Senast redigerat av Xmax den 2013-04-05 klockan 15:40.

  16. #16
    Medlem Xmaxs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    317
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Kanonbra tråd!

    Antar att det blir en fortsättning i bästa Wheeler Dealer-anda, en serie jag följer slaviskt. Vad står på "att-göra"-listan härnäst? Eller jag kanske skulle fråga vad tanken är med hojen, ska den bli en hyllvärmare eller ska den faktiskt användas?
    Wheeler-Dealer duon brukar ju prata om att rädda bilarna dom fixar till. Så långt är vi på samma bana. Men när det kommer till sälja med vinst, och hålla en budget...


    Nu ska kåpor och tank av. Tänkte få mig en än bättre bild av vad jag köpt och som sagt större service ska göras så jag vet precis vad som är gjort, och när. Medan allt är av så ska jag passa på att ta ett varv med polertrasan överallt där man inte kommer åt så lätt annars också. Så den är ren under.

    Efter det så ska allt som inte satt på hojen när den levererades i mars 1998 av. Medans det som satt på då, men som saknas idag, ska på igen.

    Och när det är klart så kommer hojen få sig en riktigt rejäl rengörning och polering samt vaxning.

    Hojen kommer spendera sin mesta tid ståendes och förgylla garaget med sin närvaro. Den kommer servas och hållas efter fånigt mycket och till överdrift.
    Men, den där riktigt fina regnfria semesterveckan i juli då det är perfekt hojväder. Då ska jag plocka ut henne! Och då kommer den köras precis så som den förkänar att bli körd.
    Senast redigerat av Xmax den 2013-04-10 klockan 15:18.

  17. #17
    Medlem DSL-FZRs avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    I Västra Götaland
    Hoj
    Yamaha R1 -98
    Inlägg
    640
    Shit vad kul!! Jag är inte ensam i mitt tänk alltså Min historia är nämligen precis likadan som din. Nu i höstas gjorde jag slag i saken och köpte en. Även min verkar vara i otroligt bra skick. Jag kör kanske inte original som du, men tänker både vårda den och använda den med omtanke. Blev såklart pyssel hela vintern, av med kåpor och rejäl rengöring och vaxning. Fixade lite småsaker som stilrena blinkers, tankpad, K&N luftfilter, ny regskylt m.m. Nu ska bara olja och filter bytas snarast. Bifogar två bilder på min från en av de första turerna i år, vilken känsla! Ska bli riktigt kul att följa tråden
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0043.jpg
Visningar:	972
Storlek:	239,9 KB
Id:	382477   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0050.jpg
Visningar:	919
Storlek:	243,3 KB
Id:	382478  


  18. #18
    Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Falköping
    Hoj
    Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
    Inlägg
    2 702
    Hedervärt projekt!

    Även om jag personligen inte gillar R1:an så har jag stor "respekt" för den som den milstolpe den faktiskt är. Gillar framför allt att du vill ha den så orginal som möjligt. Har aldrig riktigt fattat varför det ska vara nödvändigt med massa miniblinkers och tankpads med dödskallar/strippor/jokrar/eller blandning av dessa på...

    I bilvärlden är ju orginalprylar en värdehöjare. Trist att det inte är så i hojvärlden alla gånger.

    Lät inte orginalpipan till R1:an rätt bra för övrigt?

  19. #19
    Medlem *DanTheMan*s avatar
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    3km från Das Bult
    Hoj
    KTM 690 SMC-10
    Inlägg
    1 540
    Polkarettan är tamefan en av dom snyggaste hojarna som någonsin tillverkats.
    Min hade gått 6500 mil när jag sålde den och motorn och växellådan kändes fortfarande som ny.
    Underbar hoj att köra.
    .......

  20. #20
    Advokado! laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 313
    Citat Ursprungligen postat av Xmax Visa inlägg
    Nu ska kåpor och tank av. Tänkte få mig en än bättre bild av vad jag köpt och som sagt större service ska göras så jag vet precis vad som är gjort, och när. Medan allt är av så ska jag passa på att ta ett varv med polertrasan överallt där man inte kommer åt så lätt annars också. Så den är ren under.

    Efter det så ska allt som inte satt på hojen när den levererades i mars 1998 av. Medans det som satt på då, men som saknas idag, ska på igen.

    Och när det är klart så kommer hojen få sig en riktigt rejäl rengörning och polering samt vaxning.

    Hojen kommer spendera sin mesta tid ståendes och förgylla garaget med sin närvaro. Den kommer servas och hållas efter fånigt mycket och till överdrift.
    Men, den där riktigt fina regnfria semesterveckan i juli då det är perfekt hojväder. Då ska jag plocka ut henne! Och då kommer den köras precis så som den förkänar att bli körd.
    Ah, det blir lite trevligt mysmekande alltså. Kom ihåg att ta lite bilder så du kan visa oss också, jag är nyfiken!

    Jag undrar vad ska du ta bort på hojen som inte är orginal? Jag ser bara ljuddämparen som borde bytas, men är det något mer? Jag ser också att du köpt Yamaha tändstift, olje- och luftfilter. Hehe, nja riktigt så militant orginalfetischist är jag nog inte... Får man fråga vad tändstiften kostade?

Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här