Hjälm. Billig eller dyr?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Har en liten fundering kring hjälmar och priser.
Det varierar kraftigt i pris på hjälmar. Det går ju att hitta en MC integralhjälm för femhundringen på nätet samtidigt som hjälmen brevid kan kosta över 8 tusen!
En Nolan-hjälm finns för ett par tusenlappar.
Vad är det man betalar för? Är dyrare hjälm säkrare? Sitter bättre? Lättare? Tystare?

Säkert kan man besvara samtliga frågor med ett "ja" men det jag reagerar på är de stora prisskilnaderna.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den är nog inte säkrare för att den är dyrare, det finns ju en del tester som gjorts samt att både trafikskolorna/på riskutbildningarna samt Risk 2an på mc säger de att en dyr hjälm är inte säkrare än en billig hjälm, så en biltema hjälm e lika säker som en nolan osv, men det är väl till kvalitet och utseende de skiljer sig, tror nog att det du betalar för är ett märke, hur tyst den är, vilken kvalitet den har samt eventuella tillvals möjliheter, så som inbyggt blu-tooth / mic med mera.

en 500ing på nätet kan ju dock vara si å så, det beror ju helt på vart hjälmen kommer ifrån och ifrån vilket land du köper, men motsvarar det biltemas 500kr hjälmar så är det bra skit ur säkerhets synpunkt. Det är väl till och med så att vissa dyrhjälmar är SÄMRE än 500kr hjälmar vad det gäller säkerhet idag.

Men fakta får du hitta själv, här e lite:
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab

Lycka till!
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vikt & ventilation är väl i regel det som kostar som är vettigt,
sen extra slantar för märke & design behöver ju inte kännas värt 5000kr extra.

Har en Nolan N84 som kostade strax över 2000kr (då) och har varit ganska nöjd,
lite mer vinbrusskydd hade varit najs.

http://www.nolanhelmets.com/n84ncom.htm
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Den är nog inte säkrare för att den är dyrare, det finns ju en del tester som gjorts samt att både trafikskolorna/på riskutbildningarna samt Risk 2an på mc säger de att en dyr hjälm är inte säkrare än en billig hjälm, så en biltema hjälm e lika säker som en nolan osv, men det är väl till kvalitet och utseende de skiljer sig, tror nog att det du betalar för är ett märke, hur tyst den är, vilken kvalitet den har samt eventuella tillvals möjliheter, så som inbyggt blu-tooth / mic med mera.

en 500ing på nätet kan ju dock vara si å så, det beror ju helt på vart hjälmen kommer ifrån och ifrån vilket land du köper, men motsvarar det biltemas 500kr hjälmar så är det bra skit ur säkerhets synpunkt. Det är väl till och med så att vissa dyrhjälmar är SÄMRE än 500kr hjälmar vad det gäller säkerhet idag.

Men fakta får du hitta själv, det har jag inte tid med tyvärr :/
Lycka till!

Fakta efterfrågade jag inte. Enbart din åsikt. Och den fick jag! :tummenupp
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Biltemas integralhjälm fick ju bra betyg i kraschtester, och tycker personligen den sitter rätt schysst. Det är ju ingen schuberth, men istället kan man köpa ny hjälm ofta för att vara säker på att alltid ha en hel hjälm med oförstört skydd i. Vissa påstår att man ska kassera en hjälm man tappat i backen en gång. Om det stämmer, så är det bra kurs på biltema hjälmarna. Ska personligen spara till en schuberth då jag tycker att biltemas hjälm är för brusig och högljudd för långa utflykter. Och schuberthen sägs vara en av de tysta varianterna. Tror priset kontra kvalitet varierar kraftigt dock, det är nog svårt att avgöra prisvärdheten idag :)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Att fråga om du ska köpa billig eller dyr hjälm är ju att börja i fel ände - lite som att fråga om du ska köpa en billig eller dyr båge. Svaret på det? - Det beror på... i det här fallet är direkt kopplat till var/när/hur och i vissa fall varför hjälmen (bågen..) ska användas. Några bättre frågor att ställa sig är väl;

a) Passar den här hjälmen mig i fysisk mening?
b) Har den rätt utrustningsnivå för ändamålet?
c) Har den rätt säkerhetsnivå för det tänkta användningsområdet?
d) Har den acceptabel detaljkvalitet?

På fråga;
a) prova hjälmen..
b) tänk till en smula vad som är nödvändigt/onödigt - för dig..
c) det här kan ge vägledning - http://sharp.direct.gov.uk/
d) först här kan det vara så att priset speglar vad man får - dock långt ifrån alltid...

Så börja med att tänka bort priset och dra ut på shoppingrunda.
Först när du hittat två likvärdiga kandidater kan du plocka in priset som en avgörande faktor.
Eller märke..:smasha
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Det är inte själva skyddet du betalar för, det klarar dom flesta hjälmar av till ett vettigt pris. Det är komfort och funktionalitet som kostar pengar. Har själv tre stycken hjälmar. En Marushin för ca 2700 kr, en Arai för 6000 kr och en HJC för ca 5000 kr. Arai och HJC är i en liga för sig själva vad gäller vindbrus, komfort och reglage för ventilation. Såna detaljer som avgör och i min värld lätt värda att lägga dom extra kronorna för att få det. :fakta
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Att fråga om du ska köpa billig eller dyr hjälm är ju att börja i fel ände - lite som att fråga om du ska köpa en billig eller dyr båge. Svaret på det? - Det beror på... i det här fallet är direkt kopplat till var/när/hur och i vissa fall varför hjälmen (bågen..) ska användas. Några bättre frågor att ställa sig är väl;

a) Passar den här hjälmen mig i fysisk mening?
b) Har den rätt utrustningsnivå för ändamålet?
c) Har den rätt säkerhetsnivå för det tänkta användningsområdet?
d) Har den acceptabel detaljkvalitet?

På fråga;
a) prova hjälmen..
b) tänk till en smula vad som är nödvändigt/onödigt - för dig..
c) det här kan ge vägledning - http://sharp.direct.gov.uk/
d) först här kan det vara så att priset speglar vad man får - dock långt ifrån alltid...

Så börja med att tänka bort priset och dra ut på shoppingrunda.
Först när du hittat två likvärdiga kandidater kan du plocka in priset som en avgörande faktor.
Eller märke..:smasha


Nej, frågade inte om jag skulle köpa dyr eller billig hjälm. Undrar över andras åsikter om varför det skiljer så pass i pris. De flesta tester som är gjorda fokuserar på säkerhet. Eftersom en 500-kronorshjälm kan vara säkrare än 8000-kronorshjälmen undrar jag vad som motiverar prisskilnaden.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Borde inte en hjälm kasseras efter 3-5 år pga att skyddet blir kasst?

Nån som vet?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Nej, frågade inte om jag skulle köpa dyr eller billig hjälm. Undrar över andras åsikter om varför det skiljer så pass i pris. De flesta tester som är gjorda fokuserar på säkerhet. Eftersom en 500-kronorshjälm kan vara säkrare än 8000-kronorshjälmen undrar jag vad som motiverar prisskilnaden.

Som jag skrev - indirekt;

Utrustningsnivå (Vikt är kanske en faktor här som borde tryckts extra på...)
Detaljkvalitet (Det faktum att ex.vis många japanska/tyska modeller görs nästan helt för hand...)
Varumärke (Design är ju inte att förglömma. Eller?)
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Skillnaden i pris beror även på materialet på skalet i hjälmen.
Så kallade "plast"hjälmar i ABS/Poly-något brukar vara billigare än de i fibrer/komposit.
Många "dyra" hjälmmärken har även hjälmar i plast.

Efter att ha sett praktiska tester med lite äldre hjälmar i "plast" vs komposit skulle jag def. välja komposit eftersom jag är rädd om huvud och nacke.
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Som jag skrev - indirekt;

Utrustningsnivå (Vikt är kanske en faktor här som borde tryckts extra på...)
Detaljkvalitet (Det faktum att ex.vis många japanska/tyska modeller görs nästan helt för hand...)
Varumärke (Design är ju inte att förglömma. Eller?)

Låg vikt kan jag förstå att man vill betala för. Låg ljudnivå likaså. Däremot tycker jag inte alltid att "dyrare är snyggare".
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
5 år fick jag veta, sen godkänner inte försäkringsbolaget den längre. Sant eller falskt vet jag dock inte.

Det där skulle jag vilja se ytterligare belägg för. Sant är väl att det sägs att hjälmarna bör bytas ut efter ett antal år. Men att det varit något krav från försäkringsbolag tvivlar jag starkt på. De är mest intresserad över att man har haft en godkänd hjälm på sig. Pådrivande krafter att byta ut dem efter en viss tid är nog snarare hjälmtillverkarna själva för att få lite extra omsättning på sin hjälmförsäljning. Sedan kan de givetvis inte garantera säkerheten hur länge som helst. Bäst-före datumet för en hjälm beror väldigt mycket på hur den använts och förvarats samt om den är gjord i plast eller glasfiber.

Vill man spara några kronor, men ändå köpa en "kvalitets" hjälm är det bara att söka upp en lokal återförsäljare i samband med att de har utförsäljning av fjolårets modeller. Det har ju ingen som helst betydelse. Huvudsaken är att den sitter bra på ens huvud samt att den har bra ventilation. De dyrare race replicorna bullrar ofta rätt mycket. Prio har lagts på andra egenskaper, så att man får en tystare hjälm bara för att man går upp på de dyraste hjälmarna stämmer inte alltid. Bra att fundera på vad man ska ha hjälmen till. Hade inte satsat på en öppen hjälm. En sådan är under alla omständigheter inte lika säker som en integralhjäm om man faller olyckligt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där skulle jag vilja se ytterligare belägg för. Sant är väl att det sägs att hjälmarna bör bytas ut efter ett antal år. Men att det varit något krav från försäkringsbolag tvivlar jag starkt på. De är mest intresserad över att man har haft en godkänd hjälm på sig. Pådrivande krafter att byta ut dem efter en viss tid är nog snarare hjälmtillverkarna själva för att få lite extra omsättning på sin hjälmförsäljning. Sedan kan de givetvis inte garantera säkerheten hur länge som helst. Bäst-före datumet för en hjälm beror väldigt mycket på hur den använts och förvarats samt om den är gjord i plast eller glasfiber.

Det är väl frigolit i alla? Som tar stryk av tid och fukt?

5år är säkert för att få pengar för den, åldersavdrag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top