Trollstigen

Jimmyjohan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
Nässjö
Hoj
2004 Yamaha R1
Hej
Är de någon som har åkt trollstigen och kan rekommendera något boende och vart den börjar och slutar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
http://goo.gl/maps/TefHn
Trollstigen start norr.jpg

Fylkesvei 63 från Åndalsnes i Norr ner till Valldal. Vanligen kör man även över Geiranger då det är liknande upplevelse med smal slingrig asfalt. En topp tur upp på fjälltoppen vid Geiranger är oxå najs. Grusvägen sista biten är inga problem.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trollstigen
http://www.nasjonaleturistveger.no/en/geiranger-trollstigen


Finns mycket, mycket skrivet i resedelen på forat. T ex: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236173-Trollstigen
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
R1 + Norska hastighetsgränser + Norska fortkörningsböter = Inte roligt.

Kan du åka på något motorsvagare och mera upprättsittande så kommer du att uppleva mera till ett betydligt lägre pris.
 

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Körde upp på toppen av Dalsnibba, Geiranger och Trollstigen i somras. Rekommenderas varmt. Inte så långt från Trollstigen till Atlanterhavsveien heller. Tycker dock att boende, speciellt när man räknar om norska kronor till svenska pesetas, är odrägligt dyrt i Norge hur man än gör. :)

Du kan se en videosnutt här. Ungefär 24:40 in i videon kör jag upp till toppen av Dalsnibba. Sedan följer geiranger, Trollstigen och Atlanterhavsveien.
http://www.youtube.com/watch?v=-6TpL4nniKY
 
Last edited:

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Ålesund har bara en camping (långt till närmsta), jäkligt trist camping.
Vi brukar bo i Geiranger, marginellt dyrare men jäkligt fint (och dom campingstugorna vi hyr e grymt fina), så det är mitt tips.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
... Tycker dock att boende, speciellt när man räknar om norska kronor till svenska pesetas, är odrägligt dyrt i Norge hur man än gör. :)

Bor man i hytter på camping så blir priset helt OK. Vi betalade 300 - 600 NOK per natt för våra hytter. Delar man sedan detta på tre (Vi var tre personer) så blir det riktigt billigt, tycker jag.

Ta med ett campingkök. Det är väldigt trevligt att laga lunchen ute på fjället (Norrmännen bygger sina vägar över fjällen, inte runt fjällen som vi gör :)) Man har torrmat med sig i packningen. Vatten tar man ur närmsta fjällbäck. Man blir inte beroende av restauranger eller kiosker och man slipper betala för den episkt dyra norska snabbmaten.

Med dessa två spartips så blir Norgeresan helt OK ekonomiskt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag menade givetvis Åndalsnes, men det är fint i Ålesund också ...:dummer
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag packade tältet när jag skulle vimsa runt i Norge förra sommaren, kostade inget då man kan slå upp det lite var stans, hyrde stuga en natt då det regnat ordentligt en dag och jag ville torka grejer.
En korv på macken när man tankar och redig middag på spritköket på kvällen fixar maten, blir inte dyrt alls.

Hade klättrings/vandringsgrejer med mig så jag kom bort från hojsadeln ibland, vackert land, Norge.
Blir nog en vecka där i sommar igen.

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=67528&d=1349550521
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
R1 + Norska hastighetsgränser + Norska fortkörningsböter = Inte roligt.

Kan du åka på något motorsvagare och mera upprättsittande så kommer du att uppleva mera till ett betydligt lägre pris.


Äch lite sport ska det väl vara, jag åkte Gävle-Bergen-gävle utan problem med min retta, :banana
 

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Bor man i hytter på camping så blir priset helt OK. Vi betalade 300 - 600 NOK per natt för våra hytter. Delar man sedan detta på tre (Vi var tre personer) så blir det riktigt billigt, tycker jag.

Ta med ett campingkök. Det är väldigt trevligt att laga lunchen ute på fjället (Norrmännen bygger sina vägar över fjällen, inte runt fjällen som vi gör :)) Man har torrmat med sig i packningen. Vatten tar man ur närmsta fjällbäck. Man blir inte beroende av restauranger eller kiosker och man slipper betala för den episkt dyra norska snabbmaten.

Med dessa två spartips så blir Norgeresan helt OK ekonomiskt.
Att hyra stuga är ett bra och billigt alternativ speciellt då man kör flera tillsammans. Jag bodde i stuga tillsammans med 5 andra under den helg jag spenderade på Classic Honda Club Norways träff och har för mig jag betalade runt en femhundring för två nätter. Jag körde dock vidare därifrån solo och då är det svårt att hitta billigt och bra boende. En natt på vandrarhem kostade över 500 norska och en hamburgermeny senare på dagen 130 norska. :näsblod
Ett annat bra alternativ förutsatt att vädret är drägligt är att, som TLS föreslår, ta med tält.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Den tiden är förbi för länge sedan då man kunde hitta en "privat" camping med 4-bädds stuga för typ 150-200 kronor. Stugor, hotell och vandrarhem har blivit dyrt i Norge och fast nu stugor efter turiststråken var även lite dyrt på den gamla goda tiden, så får man nu fläska på ganska bra med pengar om man ska bo någorlunda under tak.
Är man flera som delar på kostnaden så blir det ju alltid billigare att hyra en stuga än att var och en ploppar upp ett tält och betalar separat för det.

Problemet blir när man som ensamresenär ska börja sova under tak hela sin tur. Dyrt blir det! Personligen(som ensamresenär oftast) har jag iallafall inte råd. Tält är det som gäller och stugan finns där som backup(trött, blöt, etc)

Det finns ju efter väg 63 ett antal campingar, hotell och vandrarhem både norr om och söder om Trollstigen. Själv har jag bara sovit ett par gånger i närheten av Trollstigen, annars har det alltid blivit Geiranger. För mig är inte Trollstigen så mycket mer än en fin passering eftersom jag i dagsläget besökt stället 25 gånger. Däremot för en förstagångsbesökare är det en häftig upplevelse, men samtidigt finns alltid en risk att den upplevelsen förstörs genom att vädret där kan spela ett spratt. Disigt, regnigt och dimman tätnar och man ser i princip nada.
Att säkra upp lite genom att sova i närheten av Trollstigen är inte dumt. Upp med tältet och man tar sen en tur upp till toppen om det är fint väder. Är det lite risigt väder så får man då hoppas på bättre tur nästa dag.


Förresten, jag är väl en av dom få som kört i princip full gas uppför Trollstigen? :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Förresten, jag är väl en av dom få som kört i princip full gas uppför Trollstigen? :)

En gång för länge sedan gick jag och S84 upp okristligt tidigt på morgonen för att kunna bomba Trollstigen utan annan trafik. Vi körde supermotard på den tiden och vad jag kan minnas gick det stort sett i full gas eller full broms hela vägen upp. Men full gas hela vägen är det nog bara mopeder och husvagnsekipage som klarar :D S84 fick även pröva sig på bakslangen uppe på toppen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top