Bankörning på Anderstorp Raceway med ARC

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ett förslag om gruppindelning:

Kan ni inte göra lite grupp indelning på tre grupper? Grupp 1 under 1,43 grupp 2 under 1,55 grupp 3 över 1.55... Sist var det inte bra fördelat då det låg folki licens grupp och körde över 2min per varv det blir livsfarligt när det kommer åkare på runt 1.40 sträcket...
Då får man bara 3X20 min ist för 3X30 min.
K
Tror det är ett rätt bra förslag för allas bästa med tanke på omkörningar osv då vissa är på dessa dagar för att träna.
Kan inte arrangören börja föra in statistik på alla deltagare, eller att deltagare vid anmälan skriver i vilken varvtid ungefär man kör på, och därifrån göra en gruppindelning.
Kör själv på ca: 1,55.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ett förslag om gruppindelning:

Kan ni inte göra lite grupp indelning på tre grupper? Grupp 1 under 1,43 grupp 2 under 1,55 grupp 3 över 1.55... Sist var det inte bra fördelat då det låg folki licens grupp och körde över 2min per varv det blir livsfarligt när det kommer åkare på runt 1.40 sträcket...

Tror det är ett rätt bra förslag för allas bästa med tanke på omkörningar osv då vissa är på dessa dagar för att träna.

Man missar ju 30 min körning på ditt förslag.
Iof bättre än att klota:
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Fasen vad jag ångrade att jag lät hojen stå hemma och tog bilen istället för att bara titta! Va ju riktig skitväder ca 15:45 sen blev de ju kalas o banan såg ut att torka upp fort! Snyggt kört av många men blev lite extra omålad av en kille på en RC8 R och en Panigale. :tummenupp
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det sket sej här med, någon hade andra planer för dagen.
Var det mycket folk?
Hann alla skriva in sej innan 16:00 denna gång lr?
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- Men det blir ju mindre körtid med 3 grupper!!! :va

Igår var det ju ett antal gentlemen med Classic-racers som säkert körde en bra bit över 2min i licens-gruppen. Tidigare kvällskörningar har det varit endel ungdomar med 250R (heter det så?) som kört långsammare än dom snabbaste.

Gemensamt för dessa är att det går i det närmaste vingelfritt och helt förutsägbart. Sen är väl klart att man inte kan sätta PB på ett varv om man kommer ikapp nån klunga med fler långsamma. - Men vad gör det? Dom är extremt lättomkörda i min mening. Men det är klart man måste hålla ögonen framåt och inte ner på laptimern på rakorna.

Röstar för 2 grupper precis som vanligt. Borde faktiskt ha en extra röst eftersom jag är medlem i ARC :hej

:krama:fyllisar
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Blir det inget förrän den 13/8 nu? Tycker knappast det vore speciellt svårt att klämma in minst en till emellan, banan är ju knappast överbokad och vad ska vi med den enda riktiga GP banan i Sverige om den inte kan användas till annat än för att fylla utrymme på karten.. Antalet tillfällen för kvällsträningar har minst sagt varit under all kritik sen ARC tog över:/ Dessutom skulle jag vilja ha klarhet i en fråga, en funktionär (60 års åldern) titulerade sig själv som depåchef under gårdagen sa att försäkringen gäller nu när ARC håller i det. Det är väl bara på SMC körningar det är så? Hur ligger det till egentligen, ARC ska verkligen akta sig för falsk ryktesspridning om nåt så viktigt. Det är givetvis upp till föraren själv att kontrollera sådant men en seriös klubb som ARC ska inte hävda nåt som är fel, därför vill jag och säkert många med mig ha klarhet i detta.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- VILKEN försäkring gäller ?? Jag räknar med att INGEN försäkring, för allmän väg, gäller för körning på bana!!

SMC, OK. De verkar som den gäller på deras körningar.

En olycksfallsförsäkring är nog det enda man kan vara säker på OOOMM man har talat med sitt försäkringsbolag och "försäkrat" sig om att den verkligen gäller.

Cykeln tror jag man kan glömma. Vurpar man så får man reparera för egna pengar, det räknar jag iskallt med.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Blir det inget förrän den 13/8 nu? Tycker knappast det vore speciellt svårt att klämma in minst en till emellan, banan är ju knappast överbokad och vad ska vi med den enda riktiga GP banan i Sverige om den inte kan användas till annat än för att fylla utrymme på karten.. Antalet tillfällen för kvällsträningar har minst sagt varit under all kritik sen ARC tog över:/ Dessutom skulle jag vilja ha klarhet i en fråga, en funktionär (60 års åldern) titulerade sig själv som depåchef under gårdagen sa att försäkringen gäller nu när ARC håller i det. Det är väl bara på SMC körningar det är så? Hur ligger det till egentligen, ARC ska verkligen akta sig för falsk ryktesspridning om nåt så viktigt. Det är givetvis upp till föraren själv att kontrollera sådant men en seriös klubb som ARC ska inte hävda nåt som är fel, därför vill jag och säkert många med mig ha klarhet i detta.

Jag tror att det blev ett litet missförstånd. Det är så att försäkringen i svemolicensen gäller när en svemo ansluten klubb arrangerar t.ex en "RR - träning" eller en crossträning. Ett företag kan med dagens regler ej vara arrangör av svemo träningar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det hade ju inte varit fel med lite bandagar nu under semestern... :hej
 

Spritslav

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1
Jag o brorsan köper gärna ett årskort till nästa år om det skulle innebära att vi får fler kvällskörningar.
Mvh Tomasz
 

Fredrik ARC

Ny medlem
Gick med
20 May 2013
Ort
Anderstorp
Hoj
Honda
Hej allihopa! Hoppas semestern varit go!

Tänkte jag skulle svara på era frågor (bättre sent än aldrig).

Jag är öppen för förslag gällande grupperna men anser som flera utav er säger att 2 grupper ger mer körtid då det trots allt endast är 3 timmar vi pratar om. Det är en stor och bred bana där man har gott om plats att köra om och man får helt enkelt visa lite respekt då det trots allt är en träning. Kör inte själv och ska inte uttala mig i hur det känns att köra med folk i olika hastigheter, men som sagt var jag är öppen för förslag. Vill inte blanda gatåkare med licensåkare dock då det är helt olika körstilar.

Anledningen till att det inte varit nån körning under semestern är för att banan inte har varit verksam. Banan har inte tillstånd ljudmässigt att bedriva verksamhet.

Vad det gäller försäkring så är det som CB_tobbe säger att då vi är anslutna till Svemo och kör en RR-träning så är det licensförsäkringen som gäller för de licensierade förarna. Vi har inga andra försäkringar. Ska kolla upp och informera funktionärer.

Vi får se hur nästa säsong kommer att se ut med antalet träningar och årskort mm.

//Fredrik ARC
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
hur menar du att körstilen skiljer sig på en som kör 1:49 på gathoj jämfört med en som kör 1:49 på banhoj?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hur menar du att körstilen skiljer sig på en som kör 1:49 på gathoj jämfört med en som kör 1:49 på banhoj?

En van raceåkare på en långsam cykel åker andra spår och har högre kurvhastighet än en bandagsåkare med BMW HP4.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
En van raceåkare på en långsam cykel åker andra spår och har högre kurvhastighet än en bandagsåkare med BMW HP4.

jo självklart, förutsatte med likvärdiga hojar typ japanska 600cc. Annars är det ju sant andra hållet också, en 600cc gathoj som kör samma tid som en 1000cc banhoj har troligigtvis snabbare spårval och/eller högre kurvhastighet.

Tyckte bara inte det verka så farligt att blanda ihop gatåkare och banåkare med liknande varvtider, om båda kör liknande tider så även om banhojen skulle vara snabbare i kurvorna så spelar det ju inte så stor roll eftersom de aldrig möts på banan. Även om det skiljer lite i tid så får banhojen köra om gathojen troligtvis 1-gång, du får köra 6-10sek snabbare per varv för att lyckas varva någon på ett 25min pass på torpet
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hallo!

Skulle det vara möjligt för ARC att ordna någon form av licenskurs i sensommar/tidig höst. Vet att Fiver körde det vid något tillfäller.

Jag skulle i vart fall vara intresserad av det.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur är platstillgången?
Någon som ska ner och passerar Alingsås så man kan åka snålskjuts?
Kan ha lastad hoj på kärra men saknar troligen dragbil i vanlig ordning.

Kan också åka någonstans och lasta ikväll om det är hyfsat nära.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top