Bankörning på Anderstorp Raceway med ARC

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inget anderstorp för mig heller då om det det inte tillåts banhojar i gatgrupp, som ngn sa, försäkringen gäller ju ändå inte och jag har kört min banhoj i gatgrupp på Fivers körningar och jag kan inte påstå att det har varit några incidenter öht!

Fiver, har ni ngn lösning på g?
 

crille!

ERF
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
R1-08 Racehoj, R1-18
Som det ser ut nu så är det licens som gäller. Jag återkommer här om det ändras, ska kolla lite.
Det blir 3 grupper, 20 min pass rullande schema.

3 grupper blir bra, men 20 minuterspass på Anderstorp är alldeles för kort har det visat sej från tidigare försök. 30 minuter är lagom, då hinner man in och fixa till nåt och ut och testa igen. Tycker jag, alltså.
/Crille
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Jag böjer mig om det känns bra för er, så kör i gatgrupp med oreggade hojar. Tycker ni det känns säkrare så ok. 20 eller 30 min per pass är väl inte skrivit i sten heller så 30 min pass kan vi ta.

/Carry, som det går att prata med:)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag håller inte med om att det ska vara banhojjar i gatgruppen. Dels har jag kört om gathojjar som tagit det ganska lugnt och fått mig att känna mig som rossi och dels har jag blivit omkörd av en o annan gat/banhoj som fått mig att vilja åka hem. Hur stor är inte den skillnaden mellan en gathoj som tar det lugnt o stilla och en banhoj som trots allt har högre tempo än dom flesta gathojar?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag håller inte med om att det ska vara banhojjar i gatgruppen. Dels har jag kört om gathojjar som tagit det ganska lugnt och fått mig att känna mig som rossi och dels har jag blivit omkörd av en o annan gat/banhoj som fått mig att vilja åka hem. Hur stor är inte den skillnaden mellan en gathoj som tar det lugnt o stilla och en banhoj som trots allt har högre tempo än dom flesta gathojar?


jag själv kör som sagt banhoj i gatgrupp och blir fan omkörd av snabbare gatförare hela tiden:rodnar finner det inte som ngt större problem, ta ett spår och håll det så brukar det lösa sig av sig självt, tycker att de flesta visar hänsyn ute banan och det är ju bra! de ytterst få gångerna jag sett en krasch så har det berott på eget misstag, däremot har jag varit med om att en del gatförare har en tendens å vara lite överallt på banan, får för sig att byta spår hipp som happ mitt i allting, så sett föredrar jag faktiskt att köra med licensarna, sällan några överraskningsmoment!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Läser jag rätt blir man medlem för 400:-?
Förbinder man sig till en massa läskiga saker då?
Får man någen mer skojig förmån än hundra spänn rabatt på onsdagsåkningarna?

Jag vet att en klubb inte är ett serviceföretag men jag bor en bra bit bort.
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Det är väl ok med banhojar i gatgrupp men man kan ju tycka att omkörningar endast bör ske på yttern i kurvorna i gatgruppen.
Jag tror faktiskt de flesta som kör med sina gathojar är försiktigare och gråter fler tårar vid en krasch.
Självklart så är väl alla medvetna om att inte försäkringarna gäller, än större anledning att ha lite större marginaler i gatgruppen. Har själv totalkraschat en gathoj på anderstorp i slutet på 90-talet men då var f-bolagen inte lika kinkiga :hihi

Iår har jag tänkt börja åka lite bana igen efter massa år utan båge och hoppas givetvis att det ska bli en kul upplevelse och att det blir lika mycket skratt och härliga atmosfär som det var för 10 år sedan :tummenupp

Problemet är väl knappast gat/banhoj utan bristen på respekt. Är man intresserad av att åka så snabbt det bara går åker man väl självklart licensgrupp?! Vill man ha kul med sin hoj och respekterar att alla har olika nivåer av erfarenhet och fart så åker man gatgrupp. Svårare borde det inte vara.

För mycket krav och regler skrämmer bara bort folk och inte behöver vi färre folk inom motorsporten?

Mvh Farbrorn som garanterat kommer bli passerad av både gat och banhojar på tisdagskvällarna i sommar :hej
 
Last edited:

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Hur blir det? Fungerar oförsäkrade hojar i gatgruppen eller inte?
Har kört rätt många kvällar med Fiver o har till i år ställt av för att slippa massa onödiga cash på trafikförsäkringen.
Är ju en gråzon med gathojar men jag vet inte riktigt vad man gör på en bana om man inte är beredd på att hojen kan bli skrot? Då finns det ganska många körningar med andra arrangörer tex SMC.
Sen brukar det väl var lite god sed eller kotym att skulle man köra ner någon så står man för skadorna och generellt att alla har ansvar för sin egen utrustning?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det är nog just detta Carry vill undvika. En massa olika åsikter ex eget ansvar kontra den som kör ner någon står för skadorna.
Bara omkörningar på utsidan är ibland farligt det med om någon går brett eller liknande.
Dessutom vill en del ha delade grupper och andra inte och om det inte blir si eller så så kommer inte jag... Inte lätt att vara arrangör...



Hur blir det? Fungerar oförsäkrade hojar i gatgruppen eller inte?
Har kört rätt många kvällar med Fiver o har till i år ställt av för att slippa massa onödiga cash på trafikförsäkringen.
Är ju en gråzon med gathojar men jag vet inte riktigt vad man gör på en bana om man inte är beredd på att hojen kan bli skrot? Då finns det ganska många körningar med andra arrangörer tex SMC.
Sen brukar det väl var lite god sed eller kotym att skulle man köra ner någon så står man för skadorna och generellt att alla har ansvar för sin egen utrustning?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Lugn grupp endast omkörning på rakorna.

Medel omkörning med hjärnan och endast på yttern.

Race kör hur fan du vill så länge du håller spår och inte kör på någon.


Ovanstående brukar funka ganska bra hos dom flesta arrangörerna.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
omkörning är väl enklast och säkrast på insidan vid utgången av kurvor, alternativt utsidan i ingången på kurvan.

Utsidan utgång av kurva är väl att be om trubbel, tvingar ju föraren framför att ta ett tightare spår än vad hen tänkt (om hen ser dig komma alls, annars :crash )
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
omkörning är väl enklast och säkrast på insidan vid utgången av kurvor, alternativt utsidan i ingången på kurvan.

Utsidan utgång av kurva är väl att be om trubbel, tvingar ju föraren framför att ta ett tightare spår än vad hen tänkt (om hen ser dig komma alls, annars :crash )


Självklart har du rätt, Bra att du förtydligar jag tog för givet att dom flesta förstår att man inte kör om på utsidan vid utgång UR kurva om det inte är licens körning för då ska man förvänta sig cyklar högt o lågt...
 
Last edited:

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Laholm
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
De körningar jag varit på på Anderstorp så har det inte varit några större problem med omkörningar i gatgrupp..Banan är så bred så där är plats till alla..
Lite sunt förnuft och hänsyn till andra brukar räcka långt..
Är det bara en gatgrupp och man är ny eller känner att man är långsam så fråga efter en väst,det har dom säkert..Då ser andra en och man tar det extra lugnt när man kör om och visar extra hänsyn kanske.
Det viktigaste är att försöka hålla sina spår..
Och komma hem hel å glad..:)
Ses den 20/4 i gatgrupp..:)
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Yes, och vi som skall köra vill gärna veta åt andra hållet så man kan ragga ihop sitt team till det datumet ,,, så blir det av och jag får veta det snart så kommer mitt team att närvara iaf :)

Det är nu äntligen klart att vi kommer att arrangera Anderstorp Raceway 6h Endurance, på samma datum som ARC skulle arrangerat Smokey 200 med Fiver. Namnet byts ut så nu kör vi med det nya namnet, och hoppas på att det blir lika bra som det brukar vara. Det blir en 6-timmarstävling som inkluderar BoTT och sprintklassen på samma dag.

Carry
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top