Batteriproblem?!

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Tjo i stugorna. Sista dagarna i höstas fick jag rulla igång hojen då vad jag antar är att batteriet började ta slut. Dock så startade den utan problem när jag rullade igång den. Mätte upp batteriet igår och mätaren visade allt mellan 0 volt upp till 11,8 volt. Vad tror ni, går det att rädda eller är det slut?
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Lånar tråden lite, har en Ninja 636 2004, startar inte, mätaren visar 11,5v. När jag vrider nyckeln till "ON" får ja +- 8v, batteri slut?
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Konstigt det här med batteri? :confused:
På min XJR har jag ett batteri som suttit sen den var ny och det är en -02:a, körde den sista gången 23 okt förra året och gick ut innan kylan kom tillbaka för knappt två veckor sen och inga problem att starta? Har inte underhållsladdat och den står i ett isolerat garage utan värme :tummenupp
Måste vara ett lördags exemplar :banana
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Tack, nytt batteri på väg:tummenupp
 

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Testade precis batteriet nu då det har varit på laddning en vecka, laddaren visade grönt = fulladdat. Vrider på tändningen och det enda som händer förutom att lampor och sånt tänds är att det låter suspekt som attans dvs ett snabbt "smattrande" ljud?!?!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Testade precis batteriet nu då det har varit på laddning en vecka, laddaren visade grönt = fulladdat. Vrider på tändningen och det enda som händer förutom att lampor och sånt tänds är att det låter suspekt som attans dvs ett snabbt "smattrande" ljud?!?!

Och efter att du läst denna tråd så kommer du till slutsatsen att batteriet behöver ????????????????????
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Testade precis batteriet nu då det har varit på laddning en vecka, laddaren visade grönt = fulladdat. Vrider på tändningen och det enda som händer förutom att lampor och sånt tänds är att det låter suspekt som attans dvs ett snabbt "smattrande" ljud?!?!

Startmotorn orkar inte. Byt batteri.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Som jag skrev om du inte såg det, jag CHANSADE och det funkade inte!

Du frågar varför du har ett smattrande ljud när du försöker starta din mc trots att batteriet stått på laddning i 1 vecka och visar fullt.

Jag ger dig ett svar som du rimligen självklart borde ha listat ut själv efter att ha läst denna tråd och du blir putt :tummenupp

Köp nytt batt jag kan rekommendera biltema 2 års garanti och sedan är det bara att gasa igen.
 

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Du frågar varför du har ett smattrande ljud när du försöker starta din mc trots att batteriet stått på laddning i 1 vecka och visar fullt.

Jag ger dig ett svar som du rimligen självklart borde ha listat ut själv efter att ha läst denna tråd och du blir putt :tummenupp

Köp nytt batt jag kan rekommendera biltema 2 års garanti och sedan är det bara att gasa igen.

Jaja, blir ett nytt batteri.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
batteri!!

jo jag kan ju ansluta mig till horden av slarvisar här som inte laddat innan man ställt cykeln för vintern. :p
precis samma med knakande startmotor som alla andra, beställde ett nytt batteri för även om det mot förmodan skulle gå att ladda upp batterit så orkar jag inte riva ur det igen om det skulle bli knas igen...

beställde shorai lithium lättvikts tjosan. detta läste jag skulle vara bra, dock har jag bara en biltemaladdare..
ja först och främst, jag har för mig att man måste ladda innan man sätter i det nya batterit i hojen, stämmer detta eller??
jag vet att det inte bara är att slänga på vilken laddare som helst, kommer jag att kvadda batterit med denna laddaren??
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/
misstänker att svaret är ett rungande JAAAA!
och därav ställer jag frågan: vad rekommenderas för laddare istället??
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
jo jag kan ju ansluta mig till horden av slarvisar här som inte laddat innan man ställt cykeln för vintern. :p
precis samma med knakande startmotor som alla andra, beställde ett nytt batteri för även om det mot förmodan skulle gå att ladda upp batterit så orkar jag inte riva ur det igen om det skulle bli knas igen...

beställde shorai lithium lättvikts tjosan. detta läste jag skulle vara bra, dock har jag bara en biltemaladdare..
ja först och främst, jag har för mig att man måste ladda innan man sätter i det nya batterit i hojen, stämmer detta eller??
jag vet att det inte bara är att slänga på vilken laddare som helst, kommer jag att kvadda batterit med denna laddaren??
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/
misstänker att svaret är ett rungande JAAAA!
och därav ställer jag frågan: vad rekommenderas för laddare istället??

Ctek laddare är nog vad de flesta skulle föreslå.


Ctek är för underhållsladdning av blysyrabatterier. Även Biltemas. Lithium behöver du knappast underhållsladda alls. De egenbyggda packar jag haft har inte förlorat laddning trots år på hyllan.

Ett lithium-pack laddar man tills det är fullt (beräknas baserat på cellens storlek). Man underhållsladdar det ej konstant, då det är känsligt för överspänning.

Nu är jag ej bekant med Shorai, så följ tillverkarens anvisningar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top