Dags för inköp av "drömhojen" råd och tips.

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Hoj,
.
Efter 18 år med B-kort, nu 36år gammal, tog jag äntligen tummen ur r*ven och fixade MC-kort förra året. Jag inhandlade en billig och bra förstahoj en Kawasaki ER6-F -08 och har trivts jättebra med den. Nu är det dock dags att ta det där steget till "drömhojen" som man alltid suktat efter men inte haft körkort, ekonomi eller civilliv för att ha.

Jag har märkt under sommarens körningar att jag gillar att busa en hel del men är samtidigt väldigt försiktig, speciellt i kurvor. Jag köpte F-modellen för att jag ville ha kåpor ifall jag kör lite längre men det har jag inte gjort ännu så jag kan helt klart
tänka mig både naken och kåphoj. Något som jag däremot inte är så sugen på är att ligga över tanken och köra i 300km/h och ha händerna nere vid framdäcket, jag sitter hellre mer upprätt och med ett rakare styre.
Jag har dock märkt att ER6:an inte riktigt har den kraften som jag älskar i accelerationen och jag tycker den är lite liten även om jag bara är 180 / 75kg.

Listar några som jag läst tester och sett youtubeklipp på och som har fångat mitt intresse ock lite hur jag ser på dom:

Kawasaki Z1000/Z1000SX: Stor, allround tourer/sport, snygg, kraftfull

Kawasaki Z800: mellanmjölk, fulsnygg, kanske för lik ER6:an

Aprilia Tuono V4R APRC : Avancerad teknik, rolig, snygg, annorlunda, kraftfull, 80% sport / 20% cruise

KTM Superduke: cool, stor, busig, tung

Triumph SpeedTriple: Gedigen, kraftfull, kvalité, inte så vacker.

Värt att nämna är att jag bara har provkört en Z1000 - 08 som jag tyckte hade mycket mer kraft än min och den hade jag kul på.
Finns det några mer liknande hojar och är mitt tänk helt åt skogen?
Priset är inte så himla viktigt men någonstans runt 90-130k och årsmodell mellan 2010 till 2013 och från MC-handlare då jag tänkte ha min som inbyte.
Jag förstår att man bör provköra innan man köper men vill gärna höra från er erfarna motorcyklister hur ni ser på det.

ÄLSKAR att åka hoj och vill därför unna mig något riktigt roligt att spendera sommaren med. :rofl

Peace
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
gixxer m.m 006.jpg Cb 1000ra=ABS.. Kannon hoj min var en 2010 (Ny) Prova en sån :tummenupp Eller så köper du rätt från början och köper en sån här 395.jpg bus och Touring :D ...Jag själv saknade faktist kåpan på Cb 1000 Då köpte jag en Gixxer 1000-10(Ny) istället för jag skulle ju köra Europa resa o då vill man ha Kåpa :rolleyes: Finns så många hojar man vill ha så det kommer alltid bli klurigt att välja Rätt, Men tror Absolut som du (beskriver) att du kommer må Gött på Någon Sreet-Fighter.. Lycka till :tummenupp
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Inget vidare svar på dina funderingar men kolla Yamaha fz1 också.

Triumph har ju även gjort en street tripple. Om jag inte minns fel kom den efter speed och ska vara något "bättre".

Tipset jag kan ge är att provköra. Testa och se vilken du fastnar för :)
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Tack, jag ska absolut kolla upp CB1000 och FZ1, jag önskar dock att det fanns lite mer hybrider mellan naket och kåpa dock märkte jag i sommras att just nu är det mest korta turer för nöjes skull därav lutar jag mer och mer åt naket.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Prova en SuperDuke innan du bestämmer dig, lovar att den inte känns stor och med en torrvikt på ca 185kg så rankar jag den inte som direkt tung. Kul är den iaf även om V-twin inte är för alla :va. Som sagt prova dig fram, alla handlare jag varit hos är ganska öppna för att släppa iväg hojjar för provkörning om man lägger orden rätt:tummenupp
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Har ägt en Superduke 08a och provkört flertalet av hojarna du nämnde och kan säga att du inte kommer få tråkigt på någon. Själv är jag helt såld på Superduke och kommer nog alltid att vara, har inte kört någon hoj som har samma buskaraktär samt att den funkar fint på banan och går att kräma 50 mil på en dag utan några större problem. Dock gäller det att man gillar V-Twin om man skall köpa en större KTM.

För att slippa köpa "fel" hoj så provkör, provkör och provkör me hur du än gör kommer du troligtvis vilja byta eller skaffa något annat ändå efter ett tag :)
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Tycker också att du ska testa en super-duke! Mest för att veta om du vill ha en V-twin eller en rad fyra. Det är rätt stor skillnad. SDn är en cool hoj, men personligen så tycker jag verkligen inte om V-twinen, jag måste ha rad fyra. Så där har du en början i alla fall. Sen tycker jag nog att av de hojar du nämner så är Z1000 den fetaste :)

Lycka till!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Som en liten outsider tycker jag att du ska prova en K1300R också.
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Provkörde en Ducati Streetfighter 848 förra sommaren. En suverän lagom hoj. Skulle själv vilja ha en...
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Prov sitt Aprilia V4R, känns den inte för liten för dig har du en grym hoj, den har en "halv" kåpa som ser jävligt kaxig ut. I profil kan man nästan se det som en kåpa då den snyggt går ihop på sidan som en sidokåpa. V4:an sjunger vackrare än de flesta och du kommer inte sakna nåt på den hojen med andra ord då den har:

- Utseende
- Kraft/motor
- Spinner ljuvligt
- Sticker ut på alla de tre ovanstående punkter från andra hojar
- Är en "naken" hoj

Skulle jag ha råd hade jag köpt en sådan och skaffat mig clip-on + kåpor från en RSV4 och ha liggande om man blir sugen på kåphoj men ändå vill ha den lägre premien ;)

Kanske går att ha clip-on ändå och köpa nå typ av kåpglas som går lite högre :) skulle inte förvåna mig om nåt företag tänker i mina banor och tillverkar det.
Aprilia_Tuono_V4_R_2010_05_1920x1200.jpg
 
Last edited:

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Tack för all input.
Jag märker att man pendlar dag för dag och timma för timma vad man är sugen på och det dyker alltid upp något nytt.
Sen är man så ivrig att man vill trycka på köpknappen direkt men man måste lägga band på mig och provköra i lugn och ro, jag har ju trots allt en hoj som duger fint just nu, bara kylan och snön kan försvinna någongång.

Ducatin är ju läcker och ska kollas upp. BMW´n är lite för mycket tourer för mig tror jag och jag gillar inte blinkerssystemet med en på varje sida men det kanske inte alla modeller har?
Aprilian är jag faktiskt väldigt intresserad av men som du säger måste jag kolla hur storleken är.

Det får helt klart bli en helhelg att åka runt till de lokala handlarna och prova de modeller jag är intresserad av, man bör väl ringa till dom innan och synka ihop ett provåk antar jag?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förra året fick jag min förra hoj stulen i februari, så jag åkte upp till sthlm och åkte runt till handlarna i området och bad att få provsitta/provköra lite hojar, inte en jävel lät mig göra det. :mad: Jaaa, förutom honda då, men den hojen jag var sugen på där (CBR600FA var på tok för liten för mig (kunde ha foten på både min fotpinne och passagerarens samtidigt) så provkörde inte.
Sedan dök det upp en skamligt billig Z1000SX i jkpg, hojen med stort H för mig, varit kär i utseendet sen första gången jag såg den på bild, så jag åkte dit och provkörde en, och köpte mig en hoj samma dag. Början av mars, det var en jävligt mysig resa de 22 milen hem sedan.

Beroende på vad du vill ha för hoj kan ju honda CBF1000 passa dig med, halvkåpad och inte speciellt poppis hoj, så försäkringen borde vara riktigt billig. CBR600FA var billig, och ska vara mysig att köra så den kan du ju också titta på.

Min SX är skoj att vara ute att köra på med, så är du sugen på en sån kan jag säga att den inte saknar något. Det enda är väl att utväxlingen är lite låg så när man ligger och mosar motorväg och kanske inte har så värst god hastighetsbegränsingsefterlevnad kan man ibland önska sig en till växel. Det går att fixa genom att dreva om den lite. Sedan har den lite mjuk bakfjädring, något som gör att den blir lite svampig i hastigheter över 220 nånstans. Kanske inte ett lika stort problem för dig som är rätt mycket lättare än mig (jag väger 120 kg).
Jag ville ha en sporttourer just därför att jag gillar att ta mig småturer på skojiga, krokiga vägar på sådär 10-20 mil, men att jag också kör många långresor. På smågvägarna är hojen fullkomligt tillräckligt kompetent iaf för mig.
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Kul att höra att du är nöjd med dni Z1000SX för den ligger högt upp på min önskelista, ser fram emot att provköra den
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kanske en MV Agusta Brutale 1090/800/675?

mv-agusta-brutale-1090-rr-corse-68d414d271d0272be-0-0-0-0-0.jpg
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
super Duke
KTM 1190, med 17" hjulen ?
Trajan street triple, (-den stora)

Tre härliga hoja, bara att välja :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top