Tips på nytt allväders- eller Goretex-ställ.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så, har kört med jackan i en vecka ungefär och imorse var det premiär med byxorna.

Första intrycket, jävlar så mycket luftigare allt känns med allväders jämfört med skinn. På gott och ont.
Körde storlek 50 på jacka och byxor. Är ~179 lång och dryga 70 kg. Kanske hade kunnat knö ner mig i 48, men 50 kändes bäst och det är det jag har på skinnet också.

Riktigt varmt och skönt/torrt imorse efter ~45 kilometers körning i ~10 grader och fuktigt.

Enda som jag kan störa mig på lite såhär långt, kanske beror mer på konstellationen jacka/handskar, är vilket option som är bäst att köra jackan utanpå handskarna eller vice versa. Mina nya "vattentäta" handskar är för korta i själva skaftet och således svårt att få över muddarna på jackan. När man ska ta dem innanför jackan blir det lite knepigt att få till det med kardborreknäppningen, men är kanske mer länkat till handskar vs. jackan. Med sommarhandskarna var det lite lättare att köra som jag gör med skinnet, alltså handskarna utanpå muddarna på jackan.

Återkommer lite längre fram när det varit mer eländigt väder. So far so good.

Vad gäller muddarna utanför eller innanför så har det inte jättestor betydelse.
Det som är är att om du har handskarna utanpå jackan och kör i jätteregnigt väder så kommer vatten att rinna nerför armarna och ner i handskarna och du blir blöt runt handlederna.
Dvs ur torrhetsperspektiv är det alltså bättre att ha ärmarna utanpå handskarna.

Med det sagt så kör jag själv med handskarna utanpå ärmarna och jag anser att det inte är något större problem. Delvis för att jag väldigt sällan kör med vattentäta handskar eftersom jag oftast klarar mig med dom ofodrade handskarna.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det är ju även väldigt smidigt att kunna prova ut rätt storlek i en butik , och sedan köpa varan över nätet.:huvet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kan säga att jag kommer i framtiden att köpa i butik då nästan alla mina dyra dainese kläder har gått sönder på flera ställen. Då kan man se de extra tusenlappar man lägger som en försäkring. Jäkligt skönt att bara åka till butiken och säga "vill ni vara vänliga och fixa detta?"

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
867e6a85121c3c2d4bb376295a34022e.jpg
768d836eb39334dba0705c159d1ac25f.jpg


Detta är bara min senaste jacka. 3000 från Spanien. I Sverige hade jag fått betala 5k men jag hade haft garanti också

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
K0j skriver
Värt satsa någon tusenlapp extra på detta, av väldigt många, avgudade material?
Absolut inte. Jag och en vän köpte nya handskar till isklättring i Chamonix på 1980-talet.
Han köpte Goretex, jag köpte polyuretan(?)belagda nylonhandskar (dvs helt tätt nylontyg).
Utvärdering:
Han var dygnsur om händerna med vanliga vantar innanför Goretexen.
Jag var helt torr med vanliga vantar innanför Nylontyget
Efter en dags isklättring.
Orsaken är att Goretex klarar ca 5-10 meter vattenpelare innan det börjar läcka och när du kramar om skaftet på en isyxa så är trycket mycket högre.
10m vattenpelare motsvarar ungefär att balansera ett 1-liters mjölkpaket på en fingertopp.
Klarar du det, mjölkpaketet, så greppar du mera än vad Goretex klarar.

Så som jag ser det är det arbetet med att täta sömmar ( du slipper att själv täcka dom med kontaktlim) som du betalar för när du köper ett bra allväderställ. Att det finns gott om fickor för pengar, mobil (om du känner den utan risk kan vara i allväderstället, beror ju på materialet i mobilen), nycklar, öronproppar osv.
Och idag finns det många andra och billigare material som har Goretex egenskaper, dvs släpper igenom vattenånga och luft, dvs är inte helt täta, men stoppar vattendroppar.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ett sådant material är dainese d-dry. Det håller tätt i ungefär 20 30 minuter , och sen börjar det sippra igenom. För de flesta är det gott nog, man vill ju helst slippa köra i regn. Men ska du på en Europaresa och ska korsa Danmark, och har monsunregn hela vägen, så finns det ingenstans att stanna, och skulle man vilja hitta en by någonstans är det bara astråkigt där. Därför vill man ha goretex, så man inte är helt dyngsur när man har plöjt genom en storm i 3 timmar.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
K0j skriver

Absolut inte. Jag och en vän köpte nya handskar till isklättring i Chamonix på 1980-talet.
Han köpte Goretex, jag köpte polyuretan(?)belagda nylonhandskar (dvs helt tätt nylontyg).
Utvärdering:
Han var dygnsur om händerna med vanliga vantar innanför Goretexen.
Jag var helt torr med vanliga vantar innanför Nylontyget
Efter en dags isklättring.
Orsaken är att Goretex klarar ca 5-10 meter vattenpelare innan det börjar läcka och när du kramar om skaftet på en isyxa så är trycket mycket högre.
10m vattenpelare motsvarar ungefär att balansera ett 1-liters mjölkpaket på en fingertopp.
Klarar du det, mjölkpaketet, så greppar du mera än vad Goretex klarar.

Så som jag ser det är det arbetet med att täta sömmar ( du slipper att själv täcka dom med kontaktlim) som du betalar för när du köper ett bra allväderställ. Att det finns gott om fickor för pengar, mobil (om du känner den utan risk kan vara i allväderstället, beror ju på materialet i mobilen), nycklar, öronproppar osv.
Och idag finns det många andra och billigare material som har Goretex egenskaper, dvs släpper igenom vattenånga och luft, dvs är inte helt täta, men stoppar vattendroppar.

Nu har Goretex tekniken utvecklats rätt så mycket sen 80-talet, men i princip håller jag med dig. Att köpa en Goretex jacka i 4 - 7 tusen kronors klassen kommer inte att vara helt vattentät under längre tid. Om man däremot går på top of the line grejer som KLIM och Touratech/Stadler med Goretex Proshell 3 layer så är det garanterat vattentätt. KLIM har livstidsgaranti på vattentäthet. Nu är vi tyvärr uppe på 10 000-12500 kr för bara jackan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
K0j skriver

Absolut inte. Jag och en vän köpte nya handskar till isklättring i Chamonix på 1980-talet.
Han köpte Goretex, jag köpte polyuretan(?)belagda nylonhandskar (dvs helt tätt nylontyg).
Utvärdering:
Han var dygnsur om händerna med vanliga vantar innanför Goretexen.
Jag var helt torr med vanliga vantar innanför Nylontyget
Efter en dags isklättring.
Orsaken är att Goretex klarar ca 5-10 meter vattenpelare innan det börjar läcka och när du kramar om skaftet på en isyxa så är trycket mycket högre.
10m vattenpelare motsvarar ungefär att balansera ett 1-liters mjölkpaket på en fingertopp.
Klarar du det, mjölkpaketet, så greppar du mera än vad Goretex klarar.

Så som jag ser det är det arbetet med att täta sömmar ( du slipper att själv täcka dom med kontaktlim) som du betalar för när du köper ett bra allväderställ. Att det finns gott om fickor för pengar, mobil (om du känner den utan risk kan vara i allväderstället, beror ju på materialet i mobilen), nycklar, öronproppar osv.
Och idag finns det många andra och billigare material som har Goretex egenskaper, dvs släpper igenom vattenånga och luft, dvs är inte helt täta, men stoppar vattendroppar.

Nej. 5-10 meter vattenpelare är dom flesta andra membran som är mer elle rmindre kopior av Gore Tex.
Gore Tex ska klara upp till 28 m vattenpelare.

Med det sagt. Det finns vissa tillämpningar där Gore Tex fungerar sämre.

Membranet är till exempel beroende av att det är avsevärt varmare på insidan av plagget än på utsidan för att det ska kunna släppa ut den fukt som kroppen avger och inte släppa in fukt utifrån.

Sen är det trots allt så att tillämpningar där man under en längre tid har tryck mot vattenavgivande ytor (som exempelvis is) så kommer det förr eller senare att tränga igenom fukt. Det går lite olika fort beroende på temperatur och hur blött det är. Dvs i sådaa tillämpningar så är kanske ett att av andasmembranen det bästa alterativet.

Likaså finns det ett problem med handskar om man har värmehandtag eftersom det kan bli varmare på utsidan än på insidan. Då kan värmen trycka in fukten genom membranet där den sedan blir kvar.

En personlig reflektion från mina Gore Tex MC handskar är att det funkar sådär. Jag blir fuktig om händerna.
I kläder är det fenomenalt. Jag har aldrig blivit våt om kroppen oavsett väder med Rukkastället på.

Dvs din upplevelse med handskarna är ganska lik min egen erfarenhet av Gore Tex i handskar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu har Goretex tekniken utvecklats rätt så mycket sen 80-talet, men i princip håller jag med dig. Att köpa en Goretex jacka i 4 - 7 tusen kronors klassen kommer inte att vara helt vattentät under längre tid. Om man däremot går på top of the line grejer som KLIM och Touratech/Stadler med Goretex Proshell 3 layer så är det garanterat vattentätt. KLIM har livstidsgaranti på vattentäthet. Nu är vi tyvärr uppe på 10 000-12500 kr för bara jackan.

En jacka med Gore Tex är väldigt bra. Jag har klarat ganska många timmars körning i hällregn utan att något trängt igenom någon gång.
Kompisen som kör med ett Halvarssonställ har samma upplevelse av det membranet och det ligger väl på drygt en tredjedel i hur mycket vattenpelare det klarar.

Däremot är Gore Tex i handskar något som enligt min erfarenhet fungerar dåligt.

Jag skulle säga att jacka eller byxor i Gore Tex har förutsättningar för att hålla dig snustorr i väldigt många timmar i hällregn. Om det läcker så är det i så fall beroende på fabrikationsfel. Typ dåligt tejpade/svetsade sömmar.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Oaktat vattentäthet och säkerhet vid marksyning.
Vem vill ha samma ställ i 15 år... ?
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
867e6a85121c3c2d4bb376295a34022e.jpg
768d836eb39334dba0705c159d1ac25f.jpg


Detta är bara min senaste jacka. 3000 från Spanien. I Sverige hade jag fått betala 5k men jag hade haft garanti också

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Är det en påse dildos som ligger på golvet i den nedre bilden? :rofl
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oaktat vattentäthet och säkerhet vid marksyning.
Vem vill ha samma ställ i 15 år... ?

Tja, modet växlar. Kommer du upptäcka. Det som var modernt för 20 år sedan och helt ute för 10 år sedan. Är helt plötsligt modernt igen.
Problemet är snarare att MC-kläder för många av oss krymper.
I garderoben under vintern.
Så helt plötsligt kommer man inte i MC-kläderna på vårkanten när det känns rätt att lufta hojen.

Men för dom som inte har detta problem. Med att kläderna krymper.
Jag tvivlar på att en vän bytt RUKKA jacka på många år.
Ryggskyddet är en plastlinjal, ca 10cm bred ca 50cm lång och ca 5mm tjock.
Tror att "plastlinjalen" är blå.
Nån som har en aning om när RUKKA slutade med den här typen av ryggskydd?
Eller kör RUKKA fortfarande med en grov "plastlinjal" i ryggen som ryggskydd?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja, modet växlar. Kommer du upptäcka. Det som var modernt för 20 år sedan och helt ute för 10 år sedan. Är helt plötsligt modernt igen.
Problemet är snarare att MC-kläder för många av oss krymper.
I garderoben under vintern.
Så helt plötsligt kommer man inte i MC-kläderna på vårkanten när det känns rätt att lufta hojen.

Men för dom som inte har detta problem. Med att kläderna krymper.
Jag tvivlar på att en vän bytt RUKKA jacka på många år.
Ryggskyddet är en plastlinjal, ca 10cm bred ca 50cm lång och ca 5mm tjock.
Tror att "plastlinjalen" är blå.
Nån som har en aning om när RUKKA slutade med den här typen av ryggskydd?
Eller kör RUKKA fortfarande med en grov "plastlinjal" i ryggen som ryggskydd?

2007 när jag köpte mitt Rukka ställ så hade dom i alla fall inte någon plastlinjal som ryggskydd.
Jag köpte till ett i jackan för att använda när jag använder hojen till och från jobbet. (Skjortor blir så förbaskat skrynkliga av Dainese skyddet.)
Det som är i min jacka ser ut som ett grovt galler av någon polymer. Tydligen är materialet viskoelastiskt. Dvs det hårdnar vid smällar. Tyvärr är det bara klass 1 men det var å andra sidan i stort sett alla ryggskydd 2007.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är ju även väldigt smidigt att kunna prova ut rätt storlek i en butik , och sedan köpa varan över nätet.:huvet
Såklart inte fair, egentligen. Men mtp vilken usel service (läs: ingen service) jag fick i butik, plus prisbilden, plus begränsat urval av färgalternativ rörde det mig inte så mycket i ryggen att beställa via nätet faktiskt. Men visst, av lokalpatriotiska mått mätt är det ju såklart bra att köpa i butik. Mitt nuvarande skinnställ köpte jag i samma butik som jag just ratade när det var dags för allväders, så +/- 0 då...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Såklart inte fair, egentligen. Men mtp vilken usel service (läs: ingen service) jag fick i butik, plus prisbilden, plus begränsat urval av färgalternativ rörde det mig inte så mycket i ryggen att beställa via nätet faktiskt. Men visst, av lokalpatriotiska mått mätt är det ju såklart bra att köpa i butik. Mitt nuvarande skinnställ köpte jag i samma butik som jag just ratade när det var dags för allväders, så +/- 0 då...

Nej. Får man ingen service så är det klart att man kanske inte är villig att betala lite mer.

Jag personligen köper alltid i butik.
Dels gör jag det för servicen och dels gör jag det för att jag då har en fysiskt butik att vända mig till om det skulle bli något fel på grejorna.
Det är ju rätt mycket enklare att åka in till butiken där man köpt grejorna om man till exempel vill få en dragkedja i ett par byxor utbytt och så skickar dom iväg den istället för att sitta i telefonkö till en nätbutik som sedan ska skicka en fraktsedel till dig varpå du ska skicka dit byxorna som dom sedan ska skicka vidare till någon som lagar varpå allt ska skickas tillbaka.

Personligen så är jag villig att betala den merkostnaden som det faktiskt är frågan om när man köper i en svensk butik jämfört med att beställa via nätet från utlandet. Men det är ju baserat på att jag då får bättre service. En butik som ger dålig service får inte mig som kund.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra input. Frågan är väl samtidigt, i vanlig ordning, om det alltid är dyrare = bättre. Men visst få man väl anta att merkostnaden på nåt sätt måste innebära någonting.

Får döna runt lite och testa helt enkelt.

Nej. Dyrare är inte alltid bättre.

Det går fortfarande att göra ett ställ i skitbilligt tyg, sy dit dåliga sömmar och sälja det dyrt.

Däremot går det inte att plocka ihop ett ställ med dyr Gore-TEX, Dyrt yttertyg och lägga en massa energi på att sömmarna ska bli starka och sedan sälja det skitbilligt för då går man inte med vinst.

Dvs köper du ett billigt allvädersställ så är det nästan garanterat vare sig särskillt vattentätt eller jättesäkert.
Köper du ett dyrt allvädersställ så finns det en sannolikhet för att det är vattentätt och/eller skyddar bra.

Att det är skillnad på olika märker man redan när man börjar känna på grejorna. Det är helt enkelt skillnad i hur yttertyget känns på ett ställ som ska tåla en marksyning jämfört med ett dåligt ställ.
Likaså syns det skillnad på om det är använt enkelsöm, dubbelsöm eller trippelsöm. (Under förutsättning att man inte på något sätt fixat så sömmarna är på insidan då.)
 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Köpte Rukka Chariklo och Rukka Fuel idag. Första kommentaren från polaren var om det redan var dags att ta fram snöskotern. :huvet

Men jag gillar modellen, förtroendeingivande skyddsmässigt. Jag köpte till ryggskyddet som passar i jackan som är sånt där mjukt material som blir hårt vid en smäll.

Ska bli kul att testa stället, ser fram emot att åka i lite höstregn! :yoparty
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Köpte Rukka Chariklo och Rukka Fuel idag. Första kommentaren från polaren var om det redan var dags att ta fram snöskotern. :huvet

Men jag gillar modellen, förtroendeingivande skyddsmässigt. Jag köpte till ryggskyddet som passar i jackan som är sånt där mjukt material som blir hårt vid en smäll.

Ska bli kul att testa stället, ser fram emot att åka i lite höstregn! :yoparty

Imorse var det +1 grader. Riktigt varmt och fint med kläderna. Lite kyligt om händerna såklart (kör med "kronans" handskar) och även lite kyligt om hakan. Men som sagt, allvädersställsmässigt har de varit grymma i kallt väder.

Likaså i brutalregn förra veckan funkade kläderna klockrent. Värre var det med min iPhone som låg i ryggsäcken...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Skaffa en kriega 35L vattentät ryggsäck

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top