Tips på nytt allväders- eller Goretex-ställ.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Provat lite olika allväders ställ genom åren men inte hittat något som har varit jätte bra , till förra året då jag köpte mig ett Rukka Vauhti ställ & det är jag grymt nöjd med .
Körde från Karlstad - Stockholm i konstant regn & snudd på snus torr under kläderna .
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har haft lite olika textilställ genom åren, och aldrig varit helt nöjd faktiskt. Tills nu. Förra säsongen bestämde jag mig för att satsa på riktiga grejer, så att man slipper problem för att det kommer lite regn (vilket det ju ofta gör här i Sverige). Köpte först en jacka från Rukka, men behöll mina brallor från Lindstrands. Hamnade i en ordentlig regnskur. Överkroppen kändes hur bra som helst (helt torr, utan att man svettas) medans byxorna läckte in och man blev kall, och då hade jag ändå det fodret isatt som ska göra dom vattentäta (det fodret gör även att man svettas väldigt lätt). Bestämde mig där och då att det fick bli ett par Rukka-brallor också.

Beställde mina grejer ifrån fcmoto.de, och sparade tusentals kronor på det.
Dom här grejerna kör jag med och är 100% nöjd i alla väder.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    124.3 KB · Visningar: 662
  • image.jpg
    image.jpg
    34.2 KB · Visningar: 450

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
hej ny här. har tröttnad på billiga ställ värst är väl sömmarna i fickorna man kommer hem och nycklarna ligger bak i ryggen, eller sist stoppade dom i byxfickan kommer hem o de har åkt ner i byxbenet, ska man ta av sej byxorna på trappen för att få tag i nycklarna?

har beställt Halvarson kläder nu med outlast och cool system hoppas dom kommer att göra mej nöjd.
om cool system fungerar ska kul att se, skönt i värmen isåfall.

har skinn också men använder det sparsamt gillar allväder bättre o bättre

Ett råd i all välmening - ha inte nycklarna i fickorna på stället, skaffa en ryggsäck, lägg de i cutsen, midjeväska. Om det nu skulle gå så illa så du får en närmare titt på underlaget så vill du inte ha något som är fem cm långt och riktat mot något organ
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
1. Rukka. Helt outstanding
...
RUKKA Airway

2. Lindstrands / Halvarssons, väldigt bra för pengarna,

Någon som har kört några svalare dagar med Rukka Airway?

Jag har kört i 10 år med samma Halvarssonställ som man helt enkelt får säga betalat igen sig många gånger om. Jag är mer än nöjd men nu börjar det märkas att det börjar bli till åren.

Jag tänkte därför börja titta mig runt efter ett nytt ställ och Halvarsson finns givetvis med på intresselistan med tanke på den långa historia jag har med mitt nuvarande ställ.

Jag såg att du länkade in Rukka Airway till ett pris på nästan åtta tusen. Jag har nu hittat det för 5400:- vilket är ett pris som gör det hela desto mer intressant.

Det enda som får mig att tveka just nu är om det helt enkelt är FÖR svalt? hur klarar det sig när temperaturen kryper nedåt? Nuvarande ställ är istället lite för varmt sommartid....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
merino underställ är svaret. Rukka tycker jag är för tunna och skyddar inte så värst bra mot kyla. Jag kör Dainese och kör varje vinter, oavsett om det e minusgrader. Fryser aldrig om kroppen eller benen, det e helt osannolikt. Då kör jag med vanligt tunnt helly hansen underställ, goretex ställ med vinterfodringen i.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
merino underställ är svaret. Rukka tycker jag är för tunna och skyddar inte så värst bra mot kyla. Jag kör Dainese och kör varje vinter, oavsett om det e minusgrader. Fryser aldrig om kroppen eller benen, det e helt osannolikt. Då kör jag med vanligt tunnt helly hansen underställ, goretex ställ med vinterfodringen i.

Menar du att ditt underställ är från Dainese eller att stället är det?
Själv har jag alltid kört fram tills det att det börjar bli is på vägarna. Bara när det trillat ner kring nollan har jag behövt underställ, annars har jag kört året om med kallingar och tischa under Halvarssonstället.

Det som lockar med Rukka-jackan är just att den verkar riktigt behaglig på sommarhalvåret och när man skall röra sig lite. Om jag skulle veta att det räckte med något underställ eller motsvarande för de kallare månaderna så skulle jag nog slå till diReÄKct!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kan tipsa om BMWs Rallye-ställ. Jag har kört i samma sen 2006 och det är grymt bra. Dock lite slitet nu, så skall nog byta till våren.

De brukar rea ut ställ framåt höstkanten, så det finns mycket pengar att tjäna om man kikar runt lite :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Menar du att ditt underställ är från Dainese eller att stället är det?
Själv har jag alltid kört fram tills det att det börjar bli is på vägarna. Bara när det trillat ner kring nollan har jag behövt underställ, annars har jag kört året om med kallingar och tischa under Halvarssonstället.

Det som lockar med Rukka-jackan är just att den verkar riktigt behaglig på sommarhalvåret och när man skall röra sig lite. Om jag skulle veta att det räckte med något underställ eller motsvarande för de kallare månaderna så skulle jag nog slå till diReÄKct!

Mitt GTX ställ är från Dainese.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Återvinning är ju viktigt nowdays, så lika bra att fylla på i en gammal tråd.

Kör med skinn nu, men eftersom det börjar bli kallt på morgonen, och det dessutom får för sig att regna satan titt som tätt tänkte jag ge mig på att köpa allväders. Dessutom har jag väl för avsikt att hålla på och köra så länge det bara går på året för att slippa köpa en biljävel till.

Har spanat lite på:

STR Lindstrands FLUX:
http://www.mcweb.se/mc-klader/mc-jackor/mc-jacka-flux

Jofama Voyage:
http://www.mcweb.se/mc-klader/mc-jackor/mc-jacka-voyage-1

STR Lindstrands Zero:
http://www.mcweb.se/mc-klader/mc-jackor/mc-jacka-zero-2

Byxor vetefan än, men det får vi väl se vad det blir. Syftet med kläderna är att de ska vara varma och torra. När det är gött väder kör jag med skinn.

Grejen är också den att jag kör med "kontorskläder" under, så behöver gärna finnas lite go space för en skjorta och ett par chinos/jeans under, vilket funkar i skinnet, men i dagsläget käkat upp två skjortor som spruckit efter lite väl mycket gymnastiska övningar vid av- och påklädning av skinnet.

Ska givetvis åka till handlaren och klämma/känna/test/prova, men erfarenheter är alltid trevligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Erfarenheten talar ganska tungt för att man blir nöjdast i längden om man köper högsta kvalitet med yttertygslaminerat GoreTex eller dylikt, även om det svider lite i plånboken vid inköpet.

Att kunna vara torr, varm och nöjd i decennier efteråt är värt mer.

Tex Klim, Rukka och BMW gör dyra och bra grejor som folk är nöjda med - år efter år. Räkna med 10.000-15.000 för ett komplett ställ som du kommer att vara riktigt nöjd med i kanske 20 år... Vad är problemet med priset då?


Om det enda man kan klaga på är priset, skall man vara riktigt nöjd.:fakta
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Erfarenheten talar ganska tungt för att man blir nöjdast i längden om man köper högsta kvalitet med yttertygslaminerat GoreTex eller dylikt, även om det svider lite i plånboken vid inköpet.

Att kunna vara torr, varm och nöjd i decennier efteråt är värt mer.

Tex Klim, Rukka och BMW gör dyra och bra grejor som folk är nöjda med - år efter år. Räkna med 10.000-15.000 för ett komplett ställ som du kommer att vara riktigt nöjd med i kanske 20 år... Vad är problemet med priset då?


Om det enda man kan klaga på är priset, skall man vara riktigt nöjd.:fakta

Bra input. Frågan är väl samtidigt, i vanlig ordning, om det alltid är dyrare = bättre. Men visst få man väl anta att merkostnaden på nåt sätt måste innebära någonting.

Får döna runt lite och testa helt enkelt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det fina är att du kan köpa begagnat för samma pris som ett nytt skräpställ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag har kört med samma Rukka Airpowerställ sedan 2002, kommer köpa nytt till våren
Airpower serien har en innerjacka i goretex som man kan ta ut när det är varmt.
Det kommer att lanseras en ny AirMan till våren som jag sucktar efter...:banana
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Allright, körde en liten koll på Johans MC på lunchen. Testade ovan nämnda STR Zero och Jofama Voyager. Testade även Rukka Chariklo.

Jävlar vilken skillnad, rent upplevelsemässigt ändå. Rukka var ju i en annan dimension, även om det inte på långa vägar var top of the line-Rukka som jag testade. Nu ska man bara vela fram om de ska köpas på Johans (3900-nånting) för jackan och 3000-nånting för byxorna (Fuel).

På Johans fanns det bara svarta, men på FC-moto har de lite fler färger:

http://www.fc-moto.de/Rukka-Chariklo-Gore-Tex-Jacket

Testade ju såklart då bara svart, men tycker att både light grey/black och dark grey/black var schyssta. Svårt.

Dark grey/black
5_75240_725_r_290_chariklo__medium.jpg


Silver/black
5_75240_725_r_210_chariklo__medium.jpg


Light grey/black
Rukka-Chariklo-Gore-Tex-4.jpg


Black/black
Rukka-Chariklo-Gore-Tex-3.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra input. Frågan är väl samtidigt, i vanlig ordning, om det alltid är dyrare = bättre. Men visst få man väl anta att merkostnaden på nåt sätt måste innebära någonting.

Får döna runt lite och testa helt enkelt.

Dyrare är inte alltid bättre. Ibland är det snyggare design eller något annat som man får för pengarna.
Vad gäller Allvädersställ så är det dock så att dom membran som andas och är vattentäta kostar pengar att producera och ställer krav på hur man syr ihop stället för att det ska bli tätt i slutändan. (Annars får man problem med läckande sömmar mm)
Dom textilier som är stryktåliga och ger bra skydd vid en marksyning kostar också pengar att producera och för återigen ställs det krav på sömmarna för att det inte ska dela sig där istället.

Dvs köper man ett billigt ställ så får man räkna med att risken att det inte ska hålla tätt för vatten eller att det skyddar lite sämre vid en marksyning är lite större.
Helt enkelt därför att om man ska sälja ett ställ billigt och samtidigt tjäna pengar så måste man producera det billigt och dom sätt som man kan spara pengar i produktionen av ett ställ är att använda yttertyg och membran som känns likvvärdiga men ur vissa avseenden är sämre. Dvs ett yttertyg som känns likvärdigt men inte tål lika mycket slipning mot asfalt och ett membran som mankan hävda är vattentätt men som inte är lika bra på att andas eller hålla fukt ute. För det är trots allt skillnad.
Sen kan man också spara pengar på att inte lägga lika många eller lika grova sömmar. På ett ställ så lägger man ju ofta dubbla eller tredubbla sömmar. Vill man halvera sömnaden så sparar man ju pengar på att göra färre sömmar. Då får man ett ställ som riskerar att dela sig i bitar om man går i backen.

Det innebär inte att man garanterat får bra skydd och vattentätt bara för att det är dyrt men bland dom riktigt billiga ställen finns i stort sett inga som ger bra skydd mot både slitage och vatten medan det bland dom dyrare ställen trots allt finns ett hyfsat antal som ger riktigt bra skydd.

Väljer man ett ställ från en välrennomerad tillverkare så är oddsen ganska bra att man får ett ställ som skyddar bra mot både vatten och asfalt.

Lindstrands/Halvarsson gör ju en ganska stor grej av skyddet i sina kläder så dom har en del att förlora på om det skulle visa sig att deras kläder inte ger bra skydd. Dom sparar istället lite pengar på att inte använda Gore-TEX utan istället en egen variant. Det ger en ganska hyfsad besparing. Dels är Gore-TEX dyrt som material och dels så kostar det en hel del extra i licenspengar och certifiering för att få använda loggan. Deras egen variant är måhanda inte riktigt lika bra sett til specen på papper men i praktiken så funkar dom utmärkt.

Lite samma sak med Rukka. Dom profilerar sig ganska hårt på kvalitet, skydd och vattentäthet så skulle det visa sig att dom inte funkar som dom ska så har dom ganska mycket att förlora vad gäller varumärket.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bra där Steffo_b! Ganska "common sense" från all typ av tillverkning, "det man vinner på gungorna... osv".

Jag prioriterar möjligheten att vara varm och torr, och med det även ha hyfsat slitstarka grejer som håller ett par år. Som säljaren sa igår, "problemet när vi säljer Rukka (kanske i synnerhet de dyrare ställen) så kommer de inte tillbaka förrän om en 10-12 år...". Ligger kanske något i det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra där Steffo_b! Ganska "common sense" från all typ av tillverkning, "det man vinner på gungorna... osv".

Jag prioriterar möjligheten att vara varm och torr, och med det även ha hyfsat slitstarka grejer som håller ett par år. Som säljaren sa igår, "problemet när vi säljer Rukka (kanske i synnerhet de dyrare ställen) så kommer de inte tillbaka förrän om en 10-12 år...". Ligger kanske något i det.

Det kan tänkas att det är så. Jag har själv ett Rukka ställ som jag köpte 2007 och det funkar finfint ännu. Gissningsvis finns det några år till på det. Det enda som hänt är att stropparna som man drar i dragkedjorna med har lossnat från dragkedjan på två dragkedjor men det var ju inga problem att sätta dit nya.

Hittills har jag inte blivit blöt oavsett väder.

Marksyningen jag gjorde för 3 år sedan lämnade stället utan en skråma. Visserligen väldig låg hastighet då jag blev påkörd så jag gled inget på asfalten men i alla fall.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Igår beställde jag Chariklo silver/black och Fuel black från FC-moto. Bra jäkla priser.

Återkommer med recension. :banana
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Så, har kört med jackan i en vecka ungefär och imorse var det premiär med byxorna.

Första intrycket, jävlar så mycket luftigare allt känns med allväders jämfört med skinn. På gott och ont.
Körde storlek 50 på jacka och byxor. Är ~179 lång och dryga 70 kg. Kanske hade kunnat knö ner mig i 48, men 50 kändes bäst och det är det jag har på skinnet också.

Riktigt varmt och skönt/torrt imorse efter ~45 kilometers körning i ~10 grader och fuktigt.

Enda som jag kan störa mig på lite såhär långt, kanske beror mer på konstellationen jacka/handskar, är vilket option som är bäst att köra jackan utanpå handskarna eller vice versa. Mina nya "vattentäta" handskar är för korta i själva skaftet och således svårt att få över muddarna på jackan. När man ska ta dem innanför jackan blir det lite knepigt att få till det med kardborreknäppningen, men är kanske mer länkat till handskar vs. jackan. Med sommarhandskarna var det lite lättare att köra som jag gör med skinnet, alltså handskarna utanpå muddarna på jackan.

Återkommer lite längre fram när det varit mer eländigt väder. So far so good.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top