Tips på nytt allväders- eller Goretex-ställ.

K0j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Kalix
Hoj
Inget just nu
Är till denna säsong dags för mig att införskaffa ett nytt MC-ställ. Har i några år kört med skinnställ, men har börjat få upp ögonen för allväders och Gore-tex.

Har kört några vändor med ett allvädersställ (dock modell från sent nittiotal) och alltid blivit lika förvånad över hur bekvämt det varit. När det var kallt ute höll stället mig varm, och när värmen gassade hade jag ett svalt och skönt ställ. Vid två timmars körning i regn kunde jag, väl framme, konstatera mig torr överallt utom på händerna :tummenupp

Idag verkar textilställ vara förstärkta med kevlar osv, och på så vis tåla lite mer. Att man aldrig har samma skydd som i ett skinnställ förstår jag, men skyddsfaktorn verkar ändå vara rätt bra på kvalitetsställen.

Har alltid trott att de flesta allvädersställ använder Gore-tex, men efter lite research har allt bevisat motsatsen :va Har kollat på Gore-tex ställ från Scott och Dainese, och kunnat konstatera att de kostar ca 3000:- mer än ett "vanligt" allvädersställ från Lindstrand och Halvarssons.

Allvädersställen skryter med sina olika lager av alla möjliga konstmaterial med engelska namn, och skryter även väldigt på hållbarheten. Gore-tex verkar fokusera just på sitt Gore-tex, och inte så mycket på kevlarförstärkning osv. Håller ett Gore-tex ställ sämre än ett vanligt allvädersställ? Finns det nackdelar med Gore-tex jämfört med andra material, eller är Gore-texställ top-of-the-line gällande både säkerhet och komfort i alla väder? Värt satsa någon tusenlapp extra på detta, av väldigt många, avgudade material?

Någon med tips på ställ som är vattentäta, men ändå komfortabla i de flesta temperaturer? Bor i Norrbotten och kör från mars till Oktober, så temperaturvidden sträcker sig väl från någon enstaka plusgrad och uppåt :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gore-tex är ett varumärke och avser bara membranet som hindrar regnvatten att tränga igenom men låter ånga(svett) komma ut. Membranet kan vara laminerat på insidan av yttertyget eller sitta i fodret.
Lindstrands/halvarssons använder ett liknande memebran från annan tillverkare så därför heter det inte Gore-tex. funktionen är dock densamma.
Dessa membran bidrar alltså inte till slitstyrkan vid en vurpa utan är bara ett väderskydd. Slitstyrkan vid vurpa kommer från materialet i yttertyget eller insydda material, till exempel kör lindstrands/halvarssons med ett frottéliknande material insydd på strategiska ställen som ökar slitstyrkan.

Så, Gore-tex eller ej säger inget om slitstyrkan.
 

K0j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Kalix
Hoj
Inget just nu
Salvion, det ser ut att vara ett ypperligt ställ, men lite väl dyrt. Jag hade tänkt mig ett ställ (Jacka & byxor) för maximalt 10 papp. Hur har Halvarssonsstället fungerat? Varför byter du?

Pebl: Är Gore-Tex mycket bättre ur andnings- och vattentålighetssynpunkt än ett schysst allvädersställ, eller betalar man mycket bara för att det heter just Gore-Tex?
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag har lindstrands ställ som funkat mycket bra. :) har dock ej vurpat med det. :p men kört i regn och det gick fint, bara händerna som blev blöta. :)
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
har själv ett rukka ställ "armas" dyrt men supper bra tycker jag ,körde i 8 tim i ösrengn o inte blöt .Toppen tycker jag
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag har också Lindstrand och även jag har råkat ut för regn men nått destinationen torrskodd. Sanning med mod dock för händer och fötter va rejält blöta ;-) Stället höll ute vattnet iaf!
 

K0j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Kalix
Hoj
Inget just nu
Halvarssons äger Lindstrand, eller hur? Så kvalitén borde inte vara så olika på dessa två :) Hur pass komfortabla är de temperaturmässigt? Vill inte behöva frysa ihjäl på sena höstkvällar, men samtidigt inte svettas ihjäl på långfärden mitt i sommaren :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Är Gore-Tex mycket bättre ur andnings- och vattentålighetssynpunkt än ett schysst allvädersställ, eller betalar man mycket bara för att det heter just Gore-Tex?

Efter att ha ägt diverse ställ och stövlar med konkurrentmembran så är min åsikt att det är just "gore-tex" fabrikatet på byxor och stövlar som gäller om man inte ska bli blöt. Fötterna är väldigt utsatta i regnväder och i grenen samlas mycket vatten. Kör man länge(2 timmar plus) läcker konkurrenterna in men gore-tex håller en fortfarande torr. Jackorna har det inte varit någon större skillnad på membranfarikat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är två helt separata frågor.

Gore-Tex och liknande membran har till uppgift att hålla vätan ute samtidigt som det andas och inte håller in kondensen. Dom ger inget skydd alls mot nötningen. Gore-Tex membran och liknande är bara någon bråkdel av en millimeter tjocka. Typen av membran avgör hur bra dom är på att hålla ute vätan.

Sen väljer man att sätta det i kläder av olika kvaliteter på nylon med inblandning av Kevlar eller andra hållbara fibrer.

Exempelvis så har ju många av Rukkas ställ Gore-Tex membran och Armacor yttertyg.
Då vet man att pga Gore-Tex membranet så klarar det vissa krav på vattentäthet och Armacor uppfyller vissa krav på skydd. Det är kombinationen som är intressant.

Rukkas ställ ska vara bra. Många av Lindstrands och Halvarssons är också bra. Dom använder ett annat membran som är billigare och inte klarar lika många mm vattenpelare men för praktiskt bruk tror jag inte att du märker någon större skillnad så länge som du inte använder dom till att dyka med. Båda varianterna är tillräckligt bra för att hålla dig torr även i flera timmar hällregn om det inte är något fel på kläderna.

Dom bästa textilställen klarar betydligt mer än ett skinnställ men samtidigt så finns det en del textilställ som faller i trasor om du råkar vingla lite. Så det gäller att ha lite koll när man handlar sådana saker.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag kör både offroad och naken motorcykel och skulle behöva en ny dress som funkar till allt.
Är riktigt sugen på något Rukkaställ då de verkar vara bra.
Finns det något bra eller bättre alternativ till Rukka?
Frågan är nu hur och var man gör bästa affären?
Är det någon här som har bra tips?
 

K0j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Kalix
Hoj
Inget just nu
Wihlle: För mig är situationen nästan likadan. Kör i dagsläget både offroad och sporthoj, och börjar bli less skinnstället i endurospåren:rolleyes:

Tack för alla svaren. Detta med kläder och material är en hel djungel, och det är svårt veta vad av allt man ska välja. Mina tankar går just nu genom tre alternativ:

Valfritt Halvarssons (Välkänt märke. Antagligen inte för inget :) )
Klim Badlands pro (För mig tidigare okänt märke, men verkar ha fått bra kritik)
Ett Dainese Gore-texställ (Märkesbög :hej)

Några synpunkter/erfarenheter?
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Vi tar det från början här va?
Jofama äger både Halvarssons och Lindstrands som är två produktlinjer / varumärken. De har båda bra kvalité och är anpassade efter skandinaviska förhållanden, dvs vårt väder och våra storlekar. Jämf med te x Richa som är ett Belgiskt märke som har förhållandevis små storlekar (dvs en Large Richa jacka är en svensk (Lindstrands / halvarssons Medium storlek).

Membranet som sitter i Lindstrandskläderna heter Dryway(c) och precis som ni säger är Gore-tex varumärkesskyddat, men Dryway är i princip samma sak som gore-tex i avseende av vattentäthet etc. Kläderna är av Hi-art som är ett slitstarkt material som står emot vid marksyning.
Vad de olika tillverkarna kallar sina textilier resp membran har mycket med varumärkeslagstiftning att göra, men MIN PERSONLIGA åsikt kan man rangordna textilkläder för körning i svenskt klimat enligt följande
1. Rukka. Helt outstanding, kostar lite mer, men är helt klart bäst. Rukka har också (som ensam tillverkare?) 5 års garanti på plaggen. Kanske ser lite tråkiga ut iofs, inte riktigt de coolaste kläderna?
ex vis denna
rukka Pablo GTX rukka Pablo GTX
eller
RUKKA Airway



2. Lindstrands / Halvarssons, väldigt bra för pengarna, bra möjligheter att reklamera och Jofama brukar alltid byta ut krånglande dragkedjor etc i de fall de förekommer.
exempel
Lindstrands Gobi

eller
Lindstrands Qattara
Lindstrands Qattara
3. Richa, ok kläder för en väldigt rimlig peng, dock är de små i storlekarna och vattentäta hmm, ja "ok" men inget jag skulle ha till någon längre touring.
ex vis

Richa Rix-2

eller

Richa C-change
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag kör både offroad och naken motorcykel och skulle behöva en ny dress som funkar till allt.
Är riktigt sugen på något Rukkaställ då de verkar vara bra.
Finns det något bra eller bättre alternativ till Rukka?
Frågan är nu hur och var man gör bästa affären?
Är det någon här som har bra tips?
...................................................................................................

Jag köpte ett nytt Rukka på Bike vid rea, landade runt 6.500kr tror jag...
Nu har jag bara kört någon kort tur i torrt väder så jag kan väl inte säga att jag testat det direkt.
Men det är ett skönt ställ med inbyggt ryggskydd samt med ett reflex mönster som reflekterar ljus vid
mörker. Skönt ställ som jag ser fram emot att ha vid pendelkörning till jobb där man kan ha jobbkläder under.
Sen även käckt att ha vid längre körning och vid ovisst (läs dåligt) väder.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har visserligen inte provat ett "vanligt" allväder/membranställ utan köpte direkt top-of-the-line - Rukkas Armatech (liknar nuvarande Armas) med delar av tyget Armacor (kevlartråd i tyget). Kostade 12000 kr för 9 år sedan och är absolut värt pengarna. Jag gick från skinnställ (hade det kvar för soliga dagar), men hade tröttnat på struliga regnställ m m. Jag kollade igenom typ alla textilställ och tyckte detta var bäst (förutom priset) med tanke på säkerhet (slitstyrka i materialet) och kvalitet. Jag har Rukkas inbyggda plastryggskydd samt ett annat riktigt på mig.

Har bl a åkt i ca 80 mm regn under ca 40-50 mil i ca 8 h i Polen (massa vägarbeten, grusvägar m m) och inga problem. Då blev jag dock blöt invändigt längs med armarna, men det visade sig att det är när hanskarna blir helt blöta så suger innertyget uppvatten längs armarna. Jag tror på kemikaliehandskar utanpå. Har åkt mkt med det och under ca fyra europaresor utan problem.

Den största fördelen tycker jag är den "sekundära säkerheten" eller vad ska man säga? att man blir inte alls lika varm som i ett skinnställ och håller sig otroligt mkt varmare när tempen går under +5grC. Vid +25 öppnar man ventiler i fronten och man kan reglera hur mkt det ska blåsa igenom. Vid under +10 i ett skinnställ börjar kylan komma igenom dragkedjor m m. Hur snabbt hinner man bromsa/undanmanövrera genomfrusen om händer, fötter och lite i kroppen i ett skinnställ i +7 grC?

Nu och tidigare fanns skinnställ med Gore-Tex i och det tyckte jag verkade vara det bästa av två världar, men efter lite eftertanke - ett blött skinn (blir blött efter ett tag även om det är rejält infettat) tar evigheter att torka och kyler nåt enormt. Nej tack!

Köper man Gore-Tex vet man att man får det bästa membranet och med "livstidsgaranti".

Finns det neoprenmuddar på jackan så är det en fördel då det stänger till drag upp i armarna (känns först under ca +8 grC) och det bör hindra att vattnen sugs upp på insidan.

Jag har också ett bra skinnställ för varmare åkning och bankörning.

Jo kolla in Touringbutiken www.touring.se där får man bra service och de har ofta rea på dessa plagg.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Båda varianterna är tillräckligt bra för att hålla dig torr även i flera timmar hällregn om det inte är något fel på kläderna.

Kanske. Kanske är ett lågprismembran lika bra på att hålla regnet ute, men man kan lika förbannat komma fram blöt av två anledningar:

1. Lågprismembranet sitter i ett lågprisplagg där man kanske, måhända har slarvat med sömnaden. Grenen är det svåra partiet på ett par byxor, och stor omsorg måste läggas på att få ihopa det riktigt där. Jag vill gärna tro att en tillverkare som degar upp för riktig Gore-Tex inte gärna sätter de allra minsta barnen på att sladda runt med symaskinen i skrevet. På mina byxor.
Jag vet att det inte är en garanti, men en indikator i vart fall.

2. Lågprismembranet kan ibland ha så usel ånggenomsläpplighet att man anländer genomblöt inifrån. Det är på utandningen agnarna skräms från vettet. Alla som vet hur man tillverkar en presenning kan göra ett tätt plagg...


Vi tar det från början här va? Richa C-change

Men Schoellers C-Change är svårt att jämföra med traditionella membran. C-Change är en adaptiv textil som jobbar efter ett annat koncept. Okayokay - resultatet må vara liknande, men C-Change spelar i en annan liga. http://www.schoeller-textiles.com/en/technologies.html


Nu skall jag bråka lite till: man måste fundera på om man vill ha textilställ där själva membranet är laminerat in i ytterskalet, eller utgör ett extra "foder" man knäpper in och ut ur kläderna allt efter behov och omständigheter. Vilket passar den egna användningen bäst? Vilka för och nackdelar finns det...?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
hej ny här. har tröttnad på billiga ställ värst är väl sömmarna i fickorna man kommer hem och nycklarna ligger bak i ryggen, eller sist stoppade dom i byxfickan kommer hem o de har åkt ner i byxbenet, ska man ta av sej byxorna på trappen för att få tag i nycklarna?

har beställt Halvarson kläder nu med outlast och cool system hoppas dom kommer att göra mej nöjd.
om cool system fungerar ska kul att se, skönt i värmen isåfall.

har skinn också men använder det sparsamt gillar allväder bättre o bättre
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har Rukka Vauthi (stavning?) ett av deras nyare ställ, köptes förra våren. Gore-tex andas dåligt (alltså, det andas, men inte mycket då det är ett väldigt finmaskigt membran) så jag tycker det är varmt även med det urtagbara fodret ur. Men så är jag alltid varm som fan...

Hursomhaver... Rukka kan jag rekommendera, jag hade ett blixtlås som var dåligt efter säsongen på min jacka, jackan byttes ut helt. Servicen är på topp, men med tanke på priset så förväntar man sig inget annat. Torr är man också, jag brappade hem från Torpet till Malmö förra sommaren, största biten i regn och väta och jag var torr när jag kom hem.

Men ska nog köpa mig ett skinnställ till 25-graders soldagarna, svart Goretexplagg är för varmt...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kanske. Kanske är ett lågprismembran lika bra på att hålla regnet ute, men man kan lika förbannat komma fram blöt av två anledningar:

1. Lågprismembranet sitter i ett lågprisplagg där man kanske, måhända har slarvat med sömnaden. Grenen är det svåra partiet på ett par byxor, och stor omsorg måste läggas på att få ihopa det riktigt där. Jag vill gärna tro att en tillverkare som degar upp för riktig Gore-Tex inte gärna sätter de allra minsta barnen på att sladda runt med symaskinen i skrevet. På mina byxor.
Jag vet att det inte är en garanti, men en indikator i vart fall.

2. Lågprismembranet kan ibland ha så usel ånggenomsläpplighet att man anländer genomblöt inifrån. Det är på utandningen agnarna skräms från vettet. Alla som vet hur man tillverkar en presenning kan göra ett tätt plagg...

Visst är det så. Går man på riktigt billiga membran från helt okända obskyra tillverkare så är det långt ifrån säkert att dom har tillräcklig andningsförmåga eller vattentäthet.
För att få använda Gore-Tex loggan så måste man uppfylla vissa krav på konstruktionen. Exempelvis måste man ha tejpade eller limmade sömmar och jag tror att dom inspekterar en del också.
Men jämför man Gore Tex och dom membran som man har i lindstrands och halvarssons kläder så är ju visserligen Gore Tex lite tätare och något bättre andningsförmåga men dom är gott och väl tillräckliga för att räcka till. Däremot gäller det säkerligen inte för alla på marknaden förekommande membran.

Jag har själv på plats i Katmandu köpt ett par regnbyxor som sades vara med membran som andades ungefär lika mycket som ett par galonbyxor. Nu visste jag ju redan innan bara på att känna på dom att det inte var membran men jag sket i det för det var bara frågan om 100 pix och jag ville bara ha ett par billiga vattentäta byxor som jag kunde slänga om dom gick sönder eller jag inte orkade släpa på dom mer.

Men Schoellers C-Change är svårt att jämföra med traditionella membran. C-Change är en adaptiv textil som jobbar efter ett annat koncept. Okayokay - resultatet må vara liknande, men C-Change spelar i en annan liga. http://www.schoeller-textiles.com/en/technologies.html


Nu skall jag bråka lite till: man måste fundera på om man vill ha textilställ där själva membranet är laminerat in i ytterskalet, eller utgör ett extra "foder" man knäpper in och ut ur kläderna allt efter behov och omständigheter. Vilket passar den egna användningen bäst? Vilka för och nackdelar finns det...?

Det där finns lite olika för och nackdelar med båda alternativen där faktiskt.
Om membranet sitter i fodret så kan man ju ta ur det och få en svalare jacka då membranet trots allt hindrar en del luftväxling. Dock har den en nackdel om man åker i blött väder. Ju mer som är utanför membranet desto mer kan bli blött och blöta saker kyler. Så membranet i fodret riskerar att inte vara lika varmt om det är kallt ute.
Nu är väl inte skillnaden jättestor kanske men den finns där.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kör med en Dainese New Gator GTX jacka och Dainese D-dry byxor. Jackan är fantastisk på alla sätt, men mest fantastisk på vintern, då jag har kört 30-60 minuters rundor i minusgrader utan att frysa om kroppen eller halsen. Den har en löstagbar fodring och är lite längre. Det enda minuset är att den e lite styv i ärmsluten så det blir svårt att knöka ner den i handskarna. Byxorna är bra i kallt väder men kan läcka in vatten I GRENEN vid mycket regn. Dessa prylarna är värda varenda krona. Jackan sitter som pansar också, den har en massa hårda skydd och känns minst lika säker som min skinnjacka.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top