Har byggt en tredjepersons-gopro-kamerarig.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej alla.

Jag blev inspirerad av IndyMoguls tredjepersons-gopro-kamerarig på YouTube och bestämde mig att testa bygga en egen variant som jag skulle kunna ha när jag kör hoj. Idag blev första åkturen då jag fick testa riggen.


20130309123235.jpg

20130308234315.jpg


Sedan filmklippet så har jag limmat ihop rördelarna och imorgon är förhoppningen att jag kan sprutmåla den svart. Jag letar fortfarande efter svarta ryggsäcksremmar som kan ersätta de blå jag har nu.

Vad tycker ni? Vilken vinkel gillar ni bäst?

EDIT: Lade till övriga videos i tråden här i första posten för er som inte orkar kolla igenom alla sidor.

20130310214330.jpg



20130316151353.jpg


 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Grymt! Den första vinkeln tycker jag är bäst. När man ser mer av vägen.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Själva vinkeln upp/ner kan jag justera med rotationspunkten på gopro-fästet. Skillnaden mellan första och andra halvan av filmen är att jag använder lite olika lutning på den översta armdelen. Kolla de två bilderna i mitt första inlägg så ser du. Är lite sugen på att skaffa GoPro Hero3 nu för att komma åt möjligheten att live se i mobilen vad kameran ser. Så att jag lättare kan hitta rätt vinkeln istället för att bara chansa som jag gör nu.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Grym tanke :yoparty Hade varit roligt om du gjort ett klipp där du gör så man ser hela hojen. kanske till och med så man ser dig lite från sidan också typ Masseffect eller Gears of war style :banana

Keep up the good work :tummenupp
 
Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
roadwraith>
Jag hade riktigt långa armar i första versionen som jag byggde. Blev aldrig att jag testade på hojen då den var jävligt otymplig med en sådan lång/stor del där bak. Så här såg den ut då.

20130307215637.jpg


En annan idé jag kanske provar är att använda 2st 90° kopplingar och flyttar den i sidled så att det blir lite över-axeln vinkel.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Ritktigt coolt.
Kör du bana? Den vinkeln runt en bana hade varit störtskönt :)

Nej tyvärr inte än. Har bara provat Knix än, men är sjukt sugen på att prova. Håller med om att det borde bli nice videomaterial från lite bankörning med denna vinkeln. :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ska du inte köra bana själv iår så låna ut den till någon som ska :)
Tror det kan vara en sjukt bra/rolig vinkel att se på en bana faktiskt, man får fartkänslan samt lite av lutningen/kurvtagningen etc :)
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Ja kanske. Blir nog ändå någon tur för att kolla på de som kör på sturup raceway(SSEMSE). Känner ingen där.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om du varit en självfilmande snowboardåkare som körde motsvarande tråkigt hade du blivit örfilad på stan
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Chronic> Jag hänger inte med på vad du försöker säga.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det inte jävligt farligt att ha massa stänger fastsatta på ryggen?

Coolt resultat iaf!
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
xibalba> Jo tanken har slagit mig. Det lär ju inte bli säkrare iaf :X
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag gillar översiktsvinklen, första som andra va lika fina:tummenupp men en tanke bara, Går det inte att mounta kameran på den höjden i själva hojen, kanske bakom arslet så man inte tappar bilden av vägen framför när du lutar dig framåt? för det var faktiskt lite irriterande, man liksom sitter som ett retard och tittar upp på dataskärmen för å försöka se vägen :död
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
MotherTrucker> Jo så tänkte jag också. Men de är ju heller inte mjuka direkt.

Three O'Clock> Min första version satt fast i top-boxen. Den vibrerade och skakade något jävligt. Om man monterat på passagerarsisten så hade det kanske vibrerat något mindre, men fortfarande troligtvis betydligt skakigare än när den sitter på kroppen på föraren. Kroppen absorberar mycket att vibrationerna/skakigheten.

Jag funderar på om jag kanske kan korta ner den översta rördelen, den som kameran sitter i, och istället vinkla upp den lite mer. Det innebär nog att horizontlinjen borde ligga längre ner i bild, och man ser lite mindre av förarens rygg. Just denna delen av riggen har jag inte limmat fast för jag tänkte jag vill kunna laborera runt lite mer.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top