Försäkring - panik - råd - hjälp..

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hej hej

köpte mig en honda xr650r-00 i januari strypt både på papper och i maskin till 14kw vilket jag har förstått är det dom har när dom togs in till sverige. dvs att det ska vara ursprsungseffekten.

tecknade en försäkring på länsförsäkringar för ca i vecka sedan med en helt okej premie på 4800kr hel/hel 19år körkort i ca 4 månader.

nu har jag fått ett brev som dom säger att mc:n har fel information i vägtrafikregistret. effekten (kw) är en strypt effekt och nu har dom då justerat upp priset så det stämmer överens med vad dom påstår att hojjen har för effekt.. säger att ja kan bli utan ersättning å allt vad fasen det nu står.

45kw står det att den tydligen skall ha och att dom nu vill ha 13 330:huvet

så nu till frågan. hur ska jag göra? inte fan har hojjen några 45kw så som det är nu och jag har ju inte ens körkort för att få köra en mc som har mer än 25kw..

ska ringa dom imorgon och höra med dom men va fasen ska ja säga? att ringa och säga något i stil med "hej dett aangår bla bla och sänker ni inte premien så kan ni köra upp något långt och hårt i räva" är väl inte helt optimalt kanske..

om ni nu orkat läsa allt detta så vore jag er förevigat tacksam på tips hur ja ska göra. ringa och avboka försäkringen eller går det att förklara för dom att ja inte ens som sagt får köra en 45kw hojj eller är det bara att ge upp?:gråta

mvh//en bekymrad pojk..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tyvärr är det så att de flesta försäkringsbolag baserar kostnaden på vad som står i regbeviset, oavsett om den är strypt eller ej. Men med tanke på att du inte tecknat den försäkringen, till det pris som de nu erbjuder borde du ju vara fri att kunna ringa runt till andra bolag och kolla om du får bättre premie hos dem.

En annan fundering som slår mig är ju varför du vill ha helförsäkring på en offroadhoj?
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Tyvärr är det så att de flesta försäkringsbolag baserar kostnaden på vad som står i regbeviset, oavsett om den är strypt eller ej. Men med tanke på att du inte tecknat den försäkringen, till det pris som de nu erbjuder borde du ju vara fri att kunna ringa runt till andra bolag och kolla om du får bättre premie hos dem.

En annan fundering som slår mig är ju varför du vill ha helförsäkring på en offroadhoj?

jo men på regbeviset så står det ju 14kw? står inget om någon strypning heller så ja fattar inte vart dom fått 45kw ifrån.

och anledningen till att ja vill ha helförsäkring är för att ja har en tendens till att kvadda mina hojjar när ja väl åker omkull.. min senaste hoj så åkte ja omkull på i 30-40km/h (låste framhjul och lade umkull hojjen på vänster sida) och då kröktes lite allt möjligt så som gafflar å bröte så det skulle gå på en 35 tusen att laga har ja för mig det var:p
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En offroadhoj är ju iofs byggd för att hålla med om man kör omkull, men nåväl.
Har du tecknat försäkringen via telefon elelr internet har du ju två veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen och kan bara ringa dom och säga att du ångrat dig, oftast behöver man inte betala nånting, eventuellt för dom dagarna man haft försäkringen.
glöm inte o ställa av hojen innan du stoppar försäkringen bara, för då får du ett otrevlgit inbetalningskort från trafikförsäkringsföreningen.
Ta sen god tid på dig att räta ut frågetecken och kolla om det itne finns nåt bolag med bättre försäkringsvillkort...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
försäkrar inte dom flesta försäkringsbolag på fulleffekt nu för tiden btw?
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
45 KW = 64 hästar.Vad ligger en XR650 fulleffektare på?
HondaXR650R2000_zps6a565c2a.jpg
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
försäkrar inte dom flesta försäkringsbolag på fulleffekt nu för tiden btw?

tack för svar:) men just detta är jag lite fundersam på. jag har fått för mig att dom 14kw ÄR ursprungseffekten på en xr650r av den anledningen att den inte är laglig på 45kw pga bullerkrav å miljö kvar osv. så man ströp ned dom redan när dom togs in för att dom ens skulle få framföras på sveriges vägar.

om nu det stämmer så låter det ju helt efterblivet att ja ska behöva betala för något som ingen i sverige under några omständigheter för köra på sveriges vägar? fast ja kanske tänker snett vilket inte skulle vara första gången..
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
45 KW = 64 hästar.Vad ligger en XR650 fulleffektare på?

lite osäker på vad det är faktiskt. hittade inget om det på "mina fordon" eller "andra fordon" på transportstyrelsen om någon högre effekt än 14kw, ska jag alltså behöva ringa till en honda återförsäljare och be om att få papper på vad dem har ifrån fabrik eller hur fasiken ska ja göra?:p

mucho förrvirrad just nu..
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
var i exakt samma situation som du för ca 1.5 år sedan. köpte en 25kw, försäkrade den på LF, 3 månader senare så fick jag samma brev som du + att jag skulle betala retroaktivt för de gångna månaderna.
ringde dem fly förbannad och fick iallafall häva försäkringen. Betala mellanskillnaden för de gångna tre månaderna blev jag tvungen att betala...

Ringde Folksam, frågade om de försäkrar efter den registerade effekten eller efter ursprungseffekten, "Beror lite på" fick jag till svar. Har man en giltig förklaring varför man vill ha den försäkrad på den effekten som den är reggad till så går det jätte bra att försäkra.

Han frågade mig varför jag ville ha 25kw, när jag då har kk för obegränsad, svaret var att syftet just för denna hoj var att tanten hemma skulle börja övningsköra. Därför ville inte jag att hon skulle köra runt på full effekt direkt.

Inga problem sa försäkringshandlägaren. då fixar vi det!! har nu ca1.5 år sedan samma försäkring och har även varit med om en mindre olycka med hojen. var inga frågor eller problem då heller.

han sa att har man kk för A begränsad så är även det en "giltig" anledning att få försäkra den efter registeringseffekten. tex 25kw.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ring runt, min endurohoj varierar från 1800 till 14.000 när jag kollar.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
var i exakt samma situation som du för ca 1.5 år sedan. köpte en 25kw, försäkrade den på LF, 3 månader senare så fick jag samma brev som du + att jag skulle betala retroaktivt för de gångna månaderna.
ringde dem fly förbannad och fick iallafall häva försäkringen. Betala mellanskillnaden för de gångna tre månaderna blev jag tvungen att betala...

Ringde Folksam, frågade om de försäkrar efter den registerade effekten eller efter ursprungseffekten, "Beror lite på" fick jag till svar. Har man en giltig förklaring varför man vill ha den försäkrad på den effekten som den är reggad till så går det jätte bra att försäkra.

Han frågade mig varför jag ville ha 25kw, när jag då har kk för obegränsad, svaret var att syftet just för denna hoj var att tanten hemma skulle börja övningsköra. Därför ville inte jag att hon skulle köra runt på full effekt direkt.

Inga problem sa försäkringshandlägaren. då fixar vi det!! har nu ca1.5 år sedan samma försäkring och har även varit med om en mindre olycka med hojen. var inga frågor eller problem då heller.

han sa att har man kk för A begränsad så är även det en "giltig" anledning att få försäkra den efter registeringseffekten. tex 25kw.

kommer jag ej överens med LF imorgon så ska jag helt klart ringa till folksam och höra med dom.

tack för att du tog dig tid :)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
VickeViking,

Testade LF:s hemsida och det framgår ju förbaskat tydligt att det är ursprungseffekten som de försäkrar efter. Om du klarade av att läsa frågorna på teoriprovet för hojkortet klarade du definitivt att se det. Det som måste hänt är att du hade smuts på skärmen som dolde texten för dig. Då kan man fråga sig om ett seriöst försäkringsbolag bara ska utgå ifrån att besökare på hemsidan har rena skärmar? Jag har inget bra svar på den frågan. Men kanske kan du ringa och vädja... har du tur har kvinnan på andra sidan luren en tonårsson med gammal snus och snorkråkor på skärmen och kan sätta sig in i problematiken?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
VickeViking,

Testade LF:s hemsida och det framgår ju förbaskat tydligt att det är ursprungseffekten som de försäkrar efter. Om du klarade av att läsa frågorna på teoriprovet för hojkortet klarade du definitivt att se det. Det som måste hänt är att du hade smuts på skärmen som dolde texten för dig. Då kan man fråga sig om ett seriöst försäkringsbolag bara ska utgå ifrån att besökare på hemsidan har rena skärmar? Jag har inget bra svar på den frågan. Men kanske kan du ringa och vädja... har du tur har kvinnan på andra sidan luren en tonårsson med gammal snus och snorkråkor på skärmen och kan sätta sig in i problematiken?

Har du smuts på skärmen eller?

Hojjäveln är ju intagen i Sverige med 14kW
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
VickeViking,

Testade LF:s hemsida och det framgår ju förbaskat tydligt att det är ursprungseffekten som de försäkrar efter. Om du klarade av att läsa frågorna på teoriprovet för hojkortet klarade du definitivt att se det. Det som måste hänt är att du hade smuts på skärmen som dolde texten för dig. Då kan man fråga sig om ett seriöst försäkringsbolag bara ska utgå ifrån att besökare på hemsidan har rena skärmar? Jag har inget bra svar på den frågan. Men kanske kan du ringa och vädja... har du tur har kvinnan på andra sidan luren en tonårsson med gammal snus och snorkråkor på skärmen och kan sätta sig in i problematiken?

lugna ner dig lite är du snäll.
som jag skrev lite längre upp så är honda xr650r inregistrerad redan när den tas in på 14kw av den andledningen att den inte är laglig i sverige på full effekt. så jag frågade detta till och med i honda xr650 tråden har ja för mig det var om hur ja skulle göra och vad vi kom fram till så var 14kw just "ursprungs effekten" vilket är därför jag är så förvirrad just nu.

nu varken snusar ja eller slänger snorkråkor på skärmen men tack ändå för att du tog dig tid och gav ett informativt och trevligt svar. eller nått...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om nu försäkringsbolaget vägrar ge dig rätt att häva försäkringen finns ju alltid alternativet att "sälja" hojen tillfälligt till någon anhörig och sedan köpa tillbaka den och teckna en annan försäkring.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Om nu försäkringsbolaget vägrar ge dig rätt att häva försäkringen finns ju alltid alternativet att "sälja" hojen tillfälligt till någon anhörig och sedan köpa tillbaka den och teckna en annan försäkring.

detta är ja inte orolig över då det inte har gått 14 dagar än sen jag "startade" försäkringen hos LF så jag har om jag förstått det rätt fortfarande ångerätt i ca en vecka.

ja hjar frågat runt som ja skrev förut om ursprungseffekten för ja kunde inte hitta någonstans i några papper om vad ursprungseffekten faktiskt är så vi kom fram till att 14kw ÄR ursprungs effekten. så det ja egentligen frågar är ju om jag har helt jävla kanon fel eller om ja kanske möjligen har rätt? för har jag rätt så borde ju LF inte kunna höjja premien?:confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top