British Superbike 2013

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Satt och tittade en stund på kvalet igår.
Jag har inte alls följt BSB så jag kan inte namnen på förarna.

Men en av förarna, låg tvåa länge i det andra kvalet, hade en
sak för sig som jag faktiskt inte kan minnas att jag sett i MotoGP t.ex.

Föraren stack ut högerben, vid inbromsning till högerkurva.
Såg riktigt kul ut, ungefär som man gör när man vill sträcka lite på benen.
Jag tror inte det är därför han gör det, känns lite fel att sträcka på
högerbenet innan man tar en kurva i 150 :crash

Det påminde faktiskt exakt om hur speedway förarna tar sin
vänsterkurva (doh!) med ena benet ute för balansens skull förmodar jag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Satt och tittade en stund på kvalet igår.
Jag har inte alls följt BSB så jag kan inte namnen på förarna.

Men en av förarna, låg tvåa länge i det andra kvalet, hade en
sak för sig som jag faktiskt inte kan minnas att jag sett i MotoGP t.ex.

Föraren stack ut högerben, vid inbromsning till högerkurva.
Såg riktigt kul ut, ungefär som man gör när man vill sträcka lite på benen.
Jag tror inte det är därför han gör det, känns lite fel att sträcka på
högerbenet innan man tar en kurva i 150 :crash

Det påminde faktiskt exakt om hur speedway förarna tar sin
vänsterkurva (doh!) med ena benet ute för balansens skull förmodar jag.

Det där gör ju en del MotoGP förare hela tiden. Rossi, Pedrosa tex. Fast det var värre för ett par säsonger sedan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om ni inte har kollat så kika på helgens race från Oulton Park för det var svinbra racing i alla klasser hela helgen och massor med race, tre BSB, två BSS, Superstock1000 och Superstcok 600.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om ni inte har kollat så kika på helgens race från Oulton Park för det var svinbra racing i alla klasser hela helgen och massor med race, tre BSB, två BSS, Superstock1000 och Superstcok 600.
Kan bara instämma! Plöjde 3 BSB-race och Superstock 1000-racet i går kväll. Klart bättre racing i mina ögon än WSBK.

Trist att Filip fick en så dålig start :(

Kul med amerikanerna i BSB och Superstock 1000. Finns kanske ett litet hopp att de får fram något bra :)

Men vad är det med Alex Lowes? Tycker han kör över gränsen i ett mästerskap där de tillåter riktigt tuffa tag. De han gjorde mot Ellison var inte vackert :3freak
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ok, då har jag missat det bara. Har du lust att utveckla?
Nu frågade du inte mig men det jag hört från Rossi är att han kan pressa hårdare på styret med benet utsträckt och personligen tror jag att det hjälper en del förare med balansen när de ska styra in i kurvorna.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kan bara instämma! Plöjde 3 BSB-race och Superstock 1000-racet i går kväll. Klart bättre racing i mina ögon än WSBK.

Trist att Filip fick en så dålig start :(

Kul med amerikanerna i BSB och Superstock 1000. Finns kanske ett litet hopp att de får fram något bra :)

Men vad är det med Alex Lowes? Tycker han kör över gränsen i ett mästerskap där de tillåter riktigt tuffa tag. De han gjorde mot Ellison var inte vackert :3freak

Vad hände i starten för Filip? Jag såg inte mer än att han inte alls var med när det kom till första sväng? Jag satt som ett frågetecken & undra va f-n som hände :D Trist med två "dåliga" race på raken. Två pallplatser istället så hade de ju varit succe med stort S! Heja Filip!

BSB var lika kul som vanligt. Bra produktion av Eurosport (även om Burnicle blivit för gammal för mina öron), formidabelt reglemente (Bridewell @ Kawasaki!) & rolig racing. PJ Jacobsen har nog potential att komma en bit med sin racing vilket man inte kan säga om Kiyo längre. Va f-n gjorde han eg.? Släpper hela fältet bara så där? Hur länge står Havier Beltran ut?

Det som förvånade mig mest med Lowes VS Ellison var att ingen reagera så speciellt på det. Jag tyckte det var riktigt fult gjort. När samma reportrar & kommentatorer såg Sofuoglu trycka av brorsan Sam på Silverstone så var ju inte högafflarna långt bort när Neil Hodgeson & James Haydon skulle förklara att så beter man sig inte inom racing.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5868259 skrev:
Men vad är det med Alex Lowes? Tycker han kör över gränsen i ett mästerskap där de tillåter riktigt tuffa tag. De han gjorde mot Ellison var inte vackert :3freak

Finns det på film?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
TAck! Men... är jag helt dum i huvudet när jag tycker att det ser ut som en race incident?
Kolla Lowes spår, han är nästan ute på vita linjen i slutet av kurvan så Ellison hade ingenstans att ta vägen. Jag tycker iaf att det var ganska oschysst och det gjordes en del andra omkörningar i samma kurva utan att den som var ytterst tvingades av banan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5868926 skrev:
Kolla Lowes spår, han är nästan ute på vita linjen i slutet av kurvan så Ellison hade ingenstans att ta vägen. Jag tycker iaf att det var ganska oschysst och det gjordes en del andra omkörningar i samma kurva utan att den som var ytterst tvingades av banan.

Håller med. Just var Lowes själv hamnar i slutet av omkörningen gör den osjysst i mina ögon, lite som Marquez omkörning på Lorenzo på Jerez. ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5868974 skrev:
Med den för mig stora skillnaden att det var sista kurvan, det gick betydligt långsammare och att Lorenzo kom i mål :)
Fast är en omkörning felaktig pga konsekvenserna eller pga utförandet av den?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast är en omkörning felaktig pga konsekvenserna eller pga utförandet av den?
Det är säkert en kombination och det färgar vad vi tycker om omkörningen.

I de två aktuella fallen tycker jag att den stora skillnaden är att Ellison upptäcker Lowes och försöker undvika att de stöter ihop medan Lorenzo ser Marquez och försöker behålla sitt spår. Lorenzo kunde ha lättat av lite på bromsen och undvikit kollisionen men ville så klart inte ge en millimeter gratis till Marquez.

Säg så här, jag är glad att jag inte sitter i race direction och ska ta beslut om sånt här :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var mer en filosofisk diskussion om hur utfallet av omkörningen möjligen påverkar hur vi ser på omkörningens legalitet.
Tycker båda omkörningarna är osjyssta eftersom de inte går att utföra utan att den andra förarens möjlighet att ta sig vidare påverkas på ett enligt mig osjysst sätt.
Konsekvenserna av omkörningarna blir ju väldigt olika men frågan är om det ska vägas in i bedömningen av om omkörningen är ok eller inte.

Jag är också glad att jag inte sitter i Race Direction, fast det är nog väldigt kul också även om det är ett jobb där man alltid kommer få kritik oavsett vilket beslut man tar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det blir ju lite knepigt om man inte får sno den andres idealspår men om man gör det bör den som är utanför iaf ha en teoretisk möjlighet att hålla sig kvar på banan genom hur omkörningen genomförs eller genom att kunna "slå av".

Ja, det är nog kul och spännande. Som de gamla "RR-rävar" vi är kanske vi ska ta det jobbet på SM? :D
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Trist att Filip fick en så dålig start :(

Mjo, okänslig o huggande koppling tyckte jag det såg ut som (om man jämför mot Cox som står till vänster i bild) alt. lite smånervös chaufför kanske? Det där får dom helt klart fixa till inför nästa race, typ nöta startträning på dragstrippen:7peta

 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5868926 skrev:
Kolla Lowes spår, han är nästan ute på vita linjen i slutet av kurvan så Ellison hade ingenstans att ta vägen.

Håller med! Kollade inte SÅ noga och enligt mig höll Lowes rullen i bott längre än vanligt just för att hinna före; hans linje är mycket vidare än de två förare som ligger före och håller "rätt" linje. DÅLIGT Lowes! Slå han!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top