Oljebyte till Yamaha R6 -02

Notna91

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
emmaboda
Hoj
Yamaha r6 -02
Tjosan! oljelampan lyser o det är dags för oljebyte! vilken olja ska jag ha och vart köper jag den? likaså filter o andra tips är hjärtligt välkommna till en nybörjare på området :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Några alternativ. Din Yamaha är så gammal så den saknar katalysator. Till sådana hojar kan man utan att skämmas använda olja med zinkdialkylditiofosfat, ZDDP ett gammalt ämne som skyddar svårsmorda delar som kamnockar.
Alt A) Yamalube API SG 10W-40, märkesoljan, finns på Yamaha Zäta motor i Mölndal. API SG betyder just att den innehåller gamla tiders mängd ZDDP. Som ofta saknas i moderna oljor pga fosfat=fosfor långsamt förstör katalysatorn.

Alt B) Används av många på SH. Q8 SBK Racing 10W-50 finns i SWEDOL butiker. Eller så kan de ta hem den åt dig. Ca 1400kr inklusive moms för 20 liter.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
ZDDP är ämnet som det finns 1-2,5% av. Och har ett låååångt engelskt namn.

Alt C) Används av några på SH. Biltema 5W-50. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Är en sk "performanceolja" och kan därför innehålla gamla tider mängd av ZDDP. Jag använder den utan problem i min Suzuki, kört ca 100 mil. En vän har kört sin BMW R90S köpt begagnad i början på 1980-talet 43000mil. Totalt har hojen rullat 47000mil. Han kör på Biltema 5W-50. Borrad två gånger, senast vid 38000 mil.

Alt D) Biltema Turbodiesel 15W-40. Eftersom Dieselmotorer inte haft något krav på katalysator kan Biltema Turbodiesel 15W-40 innehålla gamla tiders mängd ZDDP. Jag har kört Suzukin ca 1000 mil med Biltema Turbodiesel 15W-40. Innan jag beslöt testa Biltema 5W-50 helsyntet. Helsynteten har ju längre livslängd än mineraloljor som Turbodiesel 15W-40 (dvs viskositeten hos helsyntet sjunker inte lika snabbt som mineraloljor som kan tappa 30% på 240 mil=1500miles).
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Alt E) Q8 API SG 10W-40
Köpte 1 liter för två år sedan på en Q8 mack för att fylla på i Suzukin, ja sådär 2 dl....inte hela flaskan :D. Men det är inte säkert din lokala mack har Q8 API SG 10W-40 , kan ha utgått ur sortimentet.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej. Antar att du förstår att man inte ska vänta tills oljelampan lyser för att man ska byta olja? Den säger endast att det antagligen saknas oljetryck pga för lite olja i motorn. ( kanske onödigt inlägg men texten kunde missuppfattas):)
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Hej. Antar att du förstår att man inte ska vänta tills oljelampan lyser för att man ska byta olja? Den säger endast att det antagligen saknas oljetryck pga för lite olja i motorn. ( kanske onödigt inlägg men texten kunde missuppfattas):)

R6 har väl ingen oljetryckskontakt men däremot en nivåvakt
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Oljebyte när oljelampan lyser, nej nivån är för låg då.. :tummenupp Yamaha har nivålampa och Honda har lampa som varnar för dåligt tryck.
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Jag kör både filter och olja från Biltema i min hoj. Funkar bra det. Är du skeptiskt mot Biltemas grejer så kör originalfilter och olja som är 10-40 eller 15-50.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top