Vägtips Umeå

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Re: Re: Re: Re: Ett måste

Ouroboros skrev:
Kan inte annat än hålla med dig på den vägsträckan.. Grym känsla över krönen och genom kurvorna.. :bow

Ta det dock relativt lugnt (dvs under 170) över krönen och genom de dolda kurvorna där. Förra sommaren fick jag för mig att bromsa in strax före det skönaste krönet (varför vet jag inte, guds hand kanske?) och se efter krönet puttrade en traktor med nåt sorts harvliknande redskap påhängt!

Hann prexis blåbromsa.

Hade blivit köttfärs där annars.

Det är en urkul sträcka, men kör med respekt. Jag tar det tex alltid lugnt (dvs 70) genom bebyggda områden där....
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Re: Re: Re: Re: Re: Ett måste

Jonteponte skrev:
Det är en urkul sträcka, men kör med respekt. Jag tar det tex alltid lugnt (dvs 70) genom bebyggda områden där....

Klart man måste vissa lite respekt för de som bor efter vägarna. Man vet ju aldrig vad som kommer ut på vägen.. Bilar, hundar eller barn t.ex.

Och nu har man ju upptäckt tjusningen med bankörningar, så buskörning efter vägen har som tappat lite charm.. Kanske alla fortkörningar gjort sitt åxå... :fakta
 

Roran

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Umeå
Hoj
Royal Enfield Bullet 500 och (inte länge till hoppas jag) TL1000S
Om nån är på väg norrut eller i Ske-å så måste man prova gamla Kågevägen.
Sväng av E4:an mot lasarettet, väg 95, efter ca 3 km sväng av åt höger mot stämningsgården, Alimak. Följ sedan den vägen till Kåge ca 1 mil av fina kurvor och krön ( har tyvärr spruckit upp lite men är ändå rätt go ) i Kåge är det sen lätt att ta sig ut till E4:an igen
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
En riktigt fin bana, har även märkt ut var man ska sladda resp. köra på bakan :D
 

Bifogat

  • motardbana.jpg
    motardbana.jpg
    37.7 KB · Visningar: 560

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
:D Så glad blev farbror Blå, nu vet han precis var han ska stå och vänta, behöver inte ens leta mc-huliganerna, han har ju fått en karta nu! :fakta
 

ake1100

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 1100F -88
Men vadå huliganer.
Det finns väl ingen av oss som kör för fort med mc på allmän väg.....
Är så kurvigt där så det räcker nog med 30 och 50km/h!
 

Skiez

XXX
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
4hjul.nu
Hallåj!!

läste det hära:
"Supermotard körning på Alvik gokart bana / 9september 2003'
Supermotardåkarna hade fått tillstånd att köra på Alvik gokart bana.

Nu under hösten så blir det körning varje onsdag från kl.18 och förhoppningsvis kommer det även att fortsätta så under nästa sommar. "

på på www.umcc.nu/

å jag tänkte bara fråga om det är någon som vet hur det blir med det i vår i sommar?? och måste man vara medlem någonstans för att haka på?? (e medlem i smc)

//F1MP
 

Blodiga Yxan

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Borderline Umeå/Vindeln
Hoj
Z750 i jobbig blå färg
leffe75 skrev:
Trots att jag jobbat i helgen så fick jag nog ihop 25 mil, inkl mån kväll...

Vill utfärda en lite varning till vägen mellan Rödå och spöland :fakta
Vägen har spruckit sönder väldigt mycket o är ojämn som faan!! Inte att rekomendera vare sig man skjutsar eller vill åka fort!!!

Nån som vet hur vägen är mellan vindel- vägen/tavelsjö och brännland???

Leffe

Du menar säkert vägen från Rödå som kommer ut vid slöjdarnas hus i Vännäsby/Brännland. Den brukade vara skitkul, men som du säger så har belägningen spruckit sönder fullständigt på sina ställen.

Långviksvallen-Brännland är helt ok, även om vägytan är av en rätt grov sort. Enda stället jag kan minnas att den är riktigt dålig på är strax efter Kassjö.
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Några tips på vägar kring Umeå där man får se lite vatten?

Blir så mycket mer harmoniskt då! ;)
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Åkte ikväll på Yttertavlevägen med min käre pojkvän, bra väder och lite bilar gjorde körningen superb! Min första körning med egen hoj här uppe, var rent ut sagt skitkul och jag log hela tiden! Allt jag vill göra nu är att bara köra mer hoj men vi ska ju ner till G-borg och Metallica-konserten så det får tyvärr vänta....Vill i vart fall tacka killarna som tipsade Jens om vägen (var det Olov eller John??). Tackar tackar! :hihi
(Anna genom Jens nick)
 

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsxr1000
Vee-twn skrev:
Åkte ikväll på Yttertavlevägen med min käre pojkvän, bra väder och lite bilar gjorde körningen superb! Min första körning med egen hoj här uppe, var rent ut sagt skitkul och jag log hela tiden! Allt jag vill göra nu är att bara köra mer hoj men vi ska ju ner till G-borg och Metallica-konserten så det får tyvärr vänta....Vill i vart fall tacka killarna som tipsade Jens om vägen (var det Olov eller John??). Tackar tackar! :hihi
(Anna genom Jens nick)

!spam O)
 

Gravforsarn

Blåbär
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Umeå
Hoj
Honda CBR 600F -97
Sävar - Botsmark

Suzukiman skrev:
Bästa landsvägen är Bullmark-Garvmark alt Gravmark-Bullmark inget slår den sträckan. :tummenupp

Tänkte bara informera om att den sträckan kanske utökas till Botsmark snart.
Väg 650 mellan Gravmark och Krokån ska asfalteras med början i sommar och färdigställas hösten 2006 om allt går enl. planerna, (jag råkar bo mitt på den förargliga grussträckan efter Gravmark :Bugar ).

Men RJ kanske har bättre "inside information" än jag?
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Gravforsarn skrev:
Tänkte bara informera om att den sträckan kanske utökas till Botsmark snart.
Väg 650 mellan Gravmark och Krokån ska asfalteras med början i sommar och färdigställas hösten 2006 om allt går enl. planerna, (jag råkar bo mitt på den förargliga grussträckan efter Gravmark :Bugar ).

Men RJ kanske har bättre "inside information" än jag?
Tjenare Gravforsarn! Så du har hittat hit, kul. Det är nog rätt det du skriver. Vilken kanonhoj du har skaffat. :tummenupp Se nu till att anmäla dig till umcc:s bankörning också. Eller nej försesten skit i det, då kanske det går som för mig och blir till ett gift, man vill bara ha mer och mer... Kanske blir det som för mig att du prioriterar ned skyttet och bara vill åka bana. :)
 
Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Mell skrev:
Eller rakan i Åmsele.... :tummenupp


3 rakor ;) Kör igenom Åmsele norrut. Stanna vid Skylten Holmträsk 9 Starta igen, kör första rakan och följ vägen till en stor ladugård som står ca 3 meter från vägen. Sväng upp där (alltså på rakan där de kördes race tidigare) smiska rakan igen, forstätt på samma väg och ta raka nummer 3. Sen kommer ett par krokar och en nerförsbacke, du är framme vid Holmträsk 9 igen. Ingen slingerbana men höga farter är nog en garanti.

Dock ett par varningar, vid ladan och Holmträsk 9 och Y korset mellan raka 2 och 3 finns det vanligtvis mycket sand/grus på vägen. Har snurrat med bilen på det ett par gånger. Y korsningen är även lite jeflig då ingen ser sig för där så den bör ni ha lite koll på när ni kör förbi.
 
Last edited:

ranchn

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Yamaha XT600E
Var brukar ni köra? Ni som har offroad alltså. :confused:
Det får gärna vara kring Umeå, Holmsund eller rent utav Vindeln.
Jag kör själv XT600E -99.

Saknar ideér på lämpliga grusvägar o skogsstigar.
(I detta faller spelar längden ingen roll)
 

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
nån med tips på vägar lämpliga för motard?
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Tycker att vägen (363) mellan Vindeln och Rusksele är kul att köra. :tummenupp
Umeå till Vindeln är däremot inte alltför underhållande, bara "lägda" platt rakt och tråkigt. :3freak
Glöm inte att svänga om macken i Åmsele och käka en burgare när ni "lix" passerar.... godast i Sverige?? :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top