PS4 Tråden

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
nån som har prestandaskillnader mellan ps4 och ps3?

en del rykten gör gällande att det är en uppdaterad ps3'a snarare än en helt ny konsol.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
nån som har prestandaskillnader mellan ps4 och ps3?

en del rykten gör gällande att det är en uppdaterad ps3'a snarare än en helt ny konsol.

Gnäll, det är en fet prestandaskillnad.

"
The PS3 uses the Cell microprocessor, which is made up of one 3.2 GHz PowerPC-based "Power Processing Element" (PPE) and six accessible Synergistic Processing Elements (SPEs). A seventh runs in a special mode and is dedicated to aspects of the OS and security, and an eighth is a spare to improve production yields. PlayStation 3's Cell CPU achieves a theoretical maximum of 230.4 GFLOPS[3] in single precision floating point operations and up to 100 GFLOPS[4] double precision using iterative refinement for the solution of linear equations. The PS3 has 256MB of Rambus XDR DRAM, clocked at CPU die speed.[3]
"

"
PS4 ConsoleThe PlayStation 4 will feature a custom-designed single-chip processor, with an 8-core 64-bit x86 central processing unit (CPU) developed by AMD.[8] It is code-named "Jaguar."

The graphics processing unit (GPU) will be based on next-generation AMD Radeon graphics.[8] It will perform at 1.84 TeraFLOP/s. It is likely to perform better than a mid-range graphics card in a gaming computer.[9] It will also include dedicated graphics technology for seamless compression and decompression of video media.

The PlayStation 4 will include 8GB of GDDR5 system memory.[8] This will allow for 176GB / second of bandwidth.[8] Memory will be unified, meaning that the console lacks dedicated video RAM; all RAM is shared between processing and graphics capabilities. This feature has been found in past consoles such as the Xbox 360.[10]

The read-only optical drive will read Blu-ray discs at 6x and DVDs at 8x.[8] A hard disk drive[8] will be included, although Sony has not yet announced the size.[11]

The PlayStation 4 will feature 802.11 b/g/n network connectivity as well as Ethernet.[8] USB 3.0 will be included, as will Bluetooth 2.1.[8] An auxiliary port will also be included.[8] The system will come bundled with a mono headset, which can be plugged into the DualShock 4.[12] Output options will be HDMI, analog AV-out, and optical S/PDIF audio out.[8]

"

Men det bästa är att det lär ramla in spel till PS4an, då det är samma arkitektur som PC.
PS3 har alltid haft problem med att få spel släpps.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Gnäll, det är en fet prestandaskillnad.

inget gnäll, snarare bara vad en del (säkert kunniga) människor skriver på div. bloggar etc etc och tyvärr har jag inte den kunskapen själv att bedöma det. jag undrar bara vad de i sin tur baserar de åsikterna, här är tex en:

Nöjesbladets spelexpert Jonas Högberg, som i likhet med miljontals likasinnade världen runt, följde evenemanget på *live**stream, är inte fullt *lika imponerad.
– Det känns som att de spelar med rätt säkra kort, inget sticker direkt ut, *säger han på telefon från Stockholm och fortsätter:
– Spelmässigt är det lite av en besvikelse, men att man ska kunna livestreama spel till kompisar och få hjälp med vissa moment *låter spännande.


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article16280203.ab

jag ser dock fram emot när prestandan till nya xbox släpps, jag hoppas de kan ge varandra en bra match, det gagnar ju oss.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag kommer iaf förboka skiten! :tummenupp

ni som gör det utan att veta hurpass nya xbox'en kommer vara, är det för att ni redan är inbitna ps-fans eller?

undrar bara, vill själv ha den konsolen som har störst potential till bäst spelande, att det kommer med blue ray etc etc är bara bonus men inget viktigt då det bara är själva spelandet jag är ute efter.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
ni som gör det utan att veta hurpass nya xbox'en kommer vara, är det för att ni redan är inbitna ps-fans eller?

undrar bara, vill själv ha den konsolen som har störst potential till bäst spelande, att det kommer med blue ray etc etc är bara bonus men inget viktigt då det bara är själva spelandet jag är ute efter.

Jag tycker PlayStation alltid haft bättre handkontroller, och det är mycket därför.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag tycker PlayStation alltid haft bättre handkontroller, och det är mycket därför.

haha, tycker helt tvärtom ;) och det gör nya xbox till en förhandsfavorit. grymt viktigt med att kontrollen känns bra i handen. men verkar som att du designat om kontrollen lite, ser lite 'tjockare' ut etc. hursom, ska bli intressant när båda släppts och vad för betyg folk ger de.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
haha, tycker helt tvärtom ;) och det gör nya xbox till en förhandsfavorit. grymt viktigt med att kontrollen känns bra i handen. men verkar som att du designat om kontrollen lite, ser lite 'tjockare' ut etc. hursom, ska bli intressant när båda släppts och vad för betyg folk ger de.

Jag har inte sett nåt alls mer än vad som skrivits här. Jag uppskattar om det länkas bilder och sånt som kommer från Sony och inte bara är rykten :tummenupp


Enda som jag tycker verkar bättre på Xbox är att man kan "träffas och snacka" innan man startar spelen. Jag spelar mycket multiplayer och det verkar som PS3 är mer begränsat än 360. Hoppas det är något de åtgärdar i PS4.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
ni som gör det utan att veta hurpass nya xbox'en kommer vara, är det för att ni redan är inbitna ps-fans eller?

undrar bara, vill själv ha den konsolen som har störst potential till bäst spelande, att det kommer med blue ray etc etc är bara bonus men inget viktigt då det bara är själva spelandet jag är ute efter.

Har 1'an, 2'an och 3'an.
Så man har kört igenom och gillar en massa spelserier som kommer(?) i nya versioner på 4'an.
Skulle vilja ha Halo från Xbox men det är nog allt tror jag. :rolleyes:
Har ingen åsikt om handkontrollerna som jag tycker funkar bra för båda.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Enda som jag tycker verkar bättre på Xbox är att man kan "träffas och snacka" innan man startar spelen. Jag spelar mycket multiplayer och det verkar som PS3 är mer begränsat än 360. Hoppas det är något de åtgärdar i PS4.

Halva pressvisningen handlade om gemenskap, dom har verkligen tänkt om från grunden.
PS3 är usel för multiplayer.
Du kan följa polarn medans han spelar över nätet, ta över en polares spel över nätet, koppla headset till handkontrollen, utmana polare från mobilen, trycka på "share" knappen på kontrollen och du har streamat material för ex youtube.

Watchdog väckte habegär:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130221/watch-dogs-till-ps4-utforskar-en-oppen-varld

Killzone såg ut som en bättre PC
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130221/har-ar-killzone-shadow-fall

FZ.se samling med PS4-nyheter
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130221/lat-oss-presentera-playstation-4

:banana
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
inget gnäll, snarare bara vad en del (säkert kunniga) människor skriver på div. bloggar etc etc och tyvärr har jag inte den kunskapen själv att bedöma det. jag undrar bara vad de i sin tur baserar de åsikterna, här är tex en:

Nöjesbladets spelexpert Jonas Högberg, som i likhet med miljontals likasinnade världen runt, följde evenemanget på *live**stream, är inte fullt *lika imponerad.
– Det känns som att de spelar med rätt säkra kort, inget sticker direkt ut, *säger han på telefon från Stockholm och fortsätter:
– Spelmässigt är det lite av en besvikelse, men att man ska kunna livestreama spel till kompisar och få hjälp med vissa moment *låter spännande.


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article16280203.ab

jag ser dock fram emot när prestandan till nya xbox släpps, jag hoppas de kan ge varandra en bra match, det gagnar ju oss.

Menade inte att du gnällde..
Beror på vad man jämför med. Min PC för 20 loppor gör cirklar runt PS3an rent prestandamässigt.
Men PS4an kör bara programmerade spel för just PS4, inga kompromisser och inget operativ som snor kraft.
Till ett pris av 5000kr.

Xbox är väl redan officiellt? Typ samma graffekort men lite mindre RAM.

Hoppas att PS4 & Xbox 720 kommer leda till mindre dåliga portningar till PC då det är samma system i botten.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Menade inte att du gnällde..
Beror på vad man jämför med. Min PC för 20 loppor gör cirklar runt PS3an rent prestandamässigt.
Men PS4an kör bara programmerade spel för just PS4, inga kompromisser och inget operativ som snor kraft.
Till ett pris av 5000kr.

Xbox är väl redan officiellt? Typ samma graffekort men lite mindre RAM.

Hoppas att PS4 & Xbox 720 kommer leda till mindre dåliga portningar till PC då det är samma system i botten.

Vart hittar du info om att xbox är officiell? Tror att Microsoft väntar med flit, sen när PS3 an släpps så publicerar de xbox med mer prestanda och för mindre pengar.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag har inte sett nåt alls mer än vad som skrivits här. Jag uppskattar om det länkas bilder och sånt som kommer från Sony och inte bara är rykten :tummenupp


Enda som jag tycker verkar bättre på Xbox är att man kan "träffas och snacka" innan man startar spelen. Jag spelar mycket multiplayer och det verkar som PS3 är mer begränsat än 360. Hoppas det är något de åtgärdar i PS4.

några snabblänkar att kolla igenom för dig:
http://feber.se/spel/art/265476/nattens_playstation_4presentat/
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130221/lat-oss-presentera-playstation-4

de har ju medvetet gjort ps4'an mer social etc - bra/dåligt, det får tiden utvisa. men tanken är också antagligen, att folk ska hänga mer på ps4 mer än bara spela ihop.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top