Vill lära mig ALLT på en gång helst NU NU NU!

Lilytree

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Ny hoj till våren! :)
Hey allihop!

Tog hojkortet i somras efter att ha busat runt ett tag med en cr125:a och en wr250 och är nu helt frälst i både landsväg och offroad. Spenderar all vaken tid med att planera första egna hojköpet vilket ger ordentligt skönt pirr i magen i vintermörkret.

Är helt såld på cross å enduro så tänkte suga åt mig en massa tips här och se om det är några fler (tjejer?) som kör som man kan joina och lära sig av. Har inte många vänner som kör hoj tyvärr...
Men är också helt galet sugen på att gå kurser och att köra bana.

Ja, som sagt så vill jag göra allt och lära mig allt på två hjul typ nu!
Nu jäklar ska jag ha så jäkla skoj å bli grym på det här :kär

Vi ses därute! :)
 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Välkommen till sporthoj!

Om du vill lära dig allt så finns massor av läsning här på forumet med det mesta som har med hojar och hojåkning att göra.
Om du vill komma i kontakt med folk i din närhet så kolla in Göterborgsdelen av forumet.

Lycka till med hojköpet! :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du får köra Västgötacrossen i år då och spöa mor & dotter Ivarsen?
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Finns väl inga tjejer i Göteborg? Där finns det väl bara "goa gubbar" xD Men välkommen!
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Hej och välkommen! bra sida för cross och enduro är enduromx.com :)
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Välkommen!!

Innan du känner dig såld på cross och enduro borde du testa en plastraket mellan benen ;D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Välkommen.

Min tjej har inte kort ännu men åker bak på mig.
(Bells här på forumet)

Jag kör endel bana och du får jättegärna komma med till Rudskogen och åka med oss.

//Niklas
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT

Lilytree

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Ny hoj till våren! :)
Tack för alla fina tips!

Lär definitivt bli både ler och ban-kurser framöver. Även om man är nybörjare och kommer göra bort sig så känns det jäkligt kul. Skam den som ger sig! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lär definitivt bli både ler och ban-kurser framöver. Även om man är nybörjare och kommer göra bort sig så känns det jäkligt kul.

Ingen kommer märka/bry sig om du gör bort dig på en kurs, vi andra har fullt upp att göra bort oss själva.
Vill du lära dig mer om körning på asfalt så rekommenderas boken "A twist of the wrist 2" av Keith Code. Den passar bra ihop med SMCs kurser.

/Partisk instruktör
 

Lilytree

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Ny hoj till våren! :)
Ingen kommer märka/bry sig om du gör bort dig på en kurs, vi andra har fullt upp att göra bort oss själva.
Vill du lära dig mer om körning på asfalt så rekommenderas boken "A twist of the wrist 2" av Keith Code. Den passar bra ihop med SMCs kurser.

/Partisk instruktör


Haha, skönt att höra :tummenupp

Har också hört om "twist of the wrist" men blev sedan tipsad om "Sport Riding Techniques" av Nick Ienatsch, Kenny Roberts och Tom Morgan. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1893618072
Att den skulle vara bättre... men det återstår att se. Dimper ner i brevlådan vilken dag som helst nu. Kanske får bli båda! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har också hört om "twist of the wrist" men blev sedan tipsad om "Sport Riding Techniques" av Nick Ienatsch, Kenny Roberts och Tom Morgan.
Att den skulle vara bättre... men det återstår att se. Dimper ner i brevlådan vilken dag som helst nu. Kanske får bli båda! :)

Har inte läst hela "Sport riding techniqes" men bläddrat lite i den och den är lite mer basic än "Twist 2" (Observera att man ska börja med tvåan och ta ettan därefter om man vill läsa mer). Är man analytiskt lagd och vill förstå mer av inte bara hur det funkar utan varför så rekommenderas definitivt "Twist 2". Samma för avancerade banåkare. "SRT" är nog däremot lite mer lättläst och säkert inte fel att börja med.
SMCs kurser använder samma tankar kring hojkörande som beskrivs i Twist-böckerna. Metoderna i "SRT" kan skilja sig på vissa punkter.


Nämnas bör att jag har varit anställd av Keith Code som skrivit Twist-böckerna och äger California Superbike School så jag kanske är lite färgad i mina åsikter.
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Finns väl på youtube med?? twist of the wrist iaf:-D Sen kommer du nog lära dig köra bra! ge det en sommar! ;) :yoparty
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
:fika??? vad har SH kommit till?
:ligga? :p ska det va :fakta


Skämt åsido så borde det bli bra så länge du inte börjar ta lektioner av JJ(CBR)JJ.
Välkommen hit!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tack för alla fina tips!

Lär definitivt bli både ler och ban-kurser framöver. Även om man är nybörjare och kommer göra bort sig så känns det jäkligt kul. Skam den som ger sig! :)

Dom som gör bort sig mest är inte Nybörjarna utan dom som kört ett tag.

I Sommras på rudskogen så släppte vi ut snabb grupp, med erfarna förare.
De hinner inte komma till första kurvan innan två ligger och sprattlar på banan.

De om några vet att däcken inte har bästa grepp två kurvor ur depån.

-Facpalm :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top