Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jo, men nu jämför jag mitt slitage på mina olika däck, och jag ser att CompK slits mycket finare och håller i bättre än tex Michelin Comp One som jag körde tidigare.
Hade även ett betydligt värre slitage på sc2:eek:r

Så jag ser skilnad och tänker inte köra annat, trots mitt tempo..:tummenupp

Och jag menar naturligtvis Gotland ring... inte Gelleråsen :)


Du måste ha sett fel på tidtagaruret. Snarare kör du 1.18 på Gelleråsen. 1.38 är turisttempo på en moped runt Gelleråsen..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Här har vi en till som tänker åka touring runt GR nästa vecka på ett par CompK. Vi får se hur slitaget blir, eller om jag byter till RoadSmart... ;)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, inte tror jag det är slitaget som i så fall får Dig att kränga på Dunlop-ostarna:) Lycka till, blir intressant att höra Din åsikt, speciellt på en enligt ryktet så gummikäkande bana!

Kör Du med Prillan eller blir det lånta fjädrar?
Här har vi en till som tänker åka touring runt GR nästa vecka på ett par CompK. Vi får se hur slitaget blir, eller om jag byter till RoadSmart... ;)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Här har vi en till som tänker åka touring runt GR nästa vecka på ett par CompK. Vi får se hur slitaget blir, eller om jag byter till RoadSmart... ;)

Gött, här är en till som ska dit nästa vecka. :tummenupp


/**********************************************/

Monterade nya bakdäcket idag, R10 typ 3. Beställde ett typ 2 med men börjar med 3:an då det ska vara hårdare och därför bättre på GR. Om jag nu förstått allting rätt.. :confused:

http://bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/r10.html
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Såja, första dagen på Gotland avklarad. Körde på ett par bättre begagnade R10, typ3. Gick rätt bra men fick ett par lite väl hastiga släpp på bakhjulet trots jämna gaspådrag. Inte upplev detta på t.ex. Knutstorp. Kan det ha med lite låg temp att göra kanske? Tempot idag var ca 1.34-1.35 och utetemp ca 20-25.

Slänger upp två bilder med, ett där jag kört med ca 2.0 och ett med ca 2.3, taget med värmare på. Kan någon mer kunnig kanske utläsa något ur dessa? Ska prova med ett Typ2 imorgon och se hur det blir.
 

Bifogat

  • 20_1.jpg
    20_1.jpg
    175.3 KB · Visningar: 214
  • 23_1.jpg
    23_1.jpg
    199.2 KB · Visningar: 222

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Schysst, kul att Ni verkar ha bra väder! Ptjaa, kunnig och kunnig vet jag inte men nog ser första bilden mer smakfull ut, Du verkar ha bra inställningar för komp och retur, på den andra bilden ser däcket ut att ha kallrivit? 1.9-2.0 är väl rekommenderat kalltryck för R10, och Gotland är väl rätt hård på däck? Slitaget på första bilden skulle jag nog vara nöjd med.

Lycka till och ha många bra dagar framåt, ser fram emot fortsatta rapporter :)

Lycka till nu
Såja, första dagen på Gotland avklarad. Körde på ett par bättre begagnade R10, typ3. Gick rätt bra men fick ett par lite väl hastiga släpp på bakhjulet trots jämna gaspådrag. Inte upplev detta på t.ex. Knutstorp. Kan det ha med lite låg temp att göra kanske? Tempot idag var ca 1.34-1.35 och utetemp ca 20-25.

Slänger upp två bilder med, ett där jag kört med ca 2.0 och ett med ca 2.3, taget med värmare på...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
CompK.

Gotland ring, andra passet på däcken. Kalltryck i förmiddags 1,9 kör nu med värmare. Strålande solsken och en varvtid runt 1,38.

Tycker det sliter lite hårt, men jag är nog för hård på gasen.
sy3abe5u.jpg


Efter en eftermiddag med strålande sol och runt 23 gr i luften har jag tendens till platta på höger sida. Slitage ser ut som bilden fortfarande och harvar runt på ganska stadiga 1.38. Funderar på att gå ner till 2.0 i varmtryck imorgon om det kan spara däck och kanske gå lite svalare. Går ibland på TC ut ur långsammare böjarna innan jag rätar upp. Men har rätt kul i min lilla värld och trivs rätt bra med däcken.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, Gotland ska ju slita rätt bra på däcken så det kan ju ha med saken att göra - slitaget ser ju annars jättefint ut. Varmtryck bak rekommenderas väl till 2-2.2, motsvarades av 1,8 kallt när jag testade. Du kan ju testa lite lägre i morgon och se vad som händer?

Visst släpper dom mjukt, de rackarna? De är riktigt roliga att leka Stoner med, och har väl ända rätt bra grepp?

Hoppas Du får dom att hålla lika bra som oss andra, hur många pass har Du lagt på dom nu? Jag vill minnas att jag kunde skönja plattan efter dag 2...
CompK.

Gotland ring, andra passet på däcken. Kalltryck i förmiddags 1,9 kör nu med värmare. Strålande solsken och en varvtid runt 1,38.

Tycker det sliter lite hårt, men jag är nog för hård på gasen...
Efter en eftermiddag med strålande sol och runt 23 gr i luften har jag tendens till platta på höger sida. Slitage ser ut som bilden fortfarande och harvar runt på ganska stadiga 1.38. Funderar på att gå ner till 2.0 i varmtryck imorgon om det kan spara däck och kanske gå lite svalare. Går ibland på TC ut ur långsammare böjarna innan jag rätar upp. Men har rätt kul i min lilla värld och trivs rätt bra med däcken.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Har beställt ett par compk till banhojen.. Ska köra två dagar på Anderstorp 6-7 juli :) ska posta här vilket omdöme jag ger dem! Efter ha läst allt här så är jag riktigt sugen på att testa dem.

Förresten roffe, såg att du rekommenderade brembos sc belägg.. Jag körde med dem på anderstorp 3 heldagar och de var helt slut. Kunde inte ens köra sista passet. Okej, anderstorp är väl ingen rolig bana för ett par bromsbelägg men tycker ändå att de tog slut fort. Hur länge håller dina?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Kemora är en snäll bana mot bromsarna i f t Anderstorp, men jag hade nya då jag åkte Dit, efter fyra dagar hade jag kanske bromsat bort mellan 1/4 och 1/3 att döma av bromsvätskenivån. Så visst slits de mer än original, men det bedömer jag det extra bettet vara värt! Som en referens är det egentligen bara en hård inbromsning på varvet, från kanske strax över 200 ner till 70-80.

Vi var ute och mappade en Kåtte RC8R 2009 i söndags vid Skellefteå Drive Center - herre hjärtanes vilka bromsar den hojen har! Suzukin behöver lite hjälp på traven för att ens komma i närheten av det bettet...

Jag har ett par Lucas belägg som ska vara bra i reservlådan, de åker väl på när Brembobeläggen gjort sitt bara för att ha en referens.
...Förresten roffe, såg att du rekommenderade brembos sc belägg.. Jag körde med dem på anderstorp 3 heldagar och de var helt slut. Kunde inte ens köra sista passet. Okej, anderstorp är väl ingen rolig bana för ett par bromsbelägg men tycker ändå att de tog slut fort. Hur länge håller dina?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Känns som att jag behöver lära mig bromsa :va

8 dagar på Åsen, 3 dagar på Kinnekulle och 2 dagar på Mantorp har fortfarande belägg kvar för minst 2 dagar..
Galfer 1375 och resten orginal!

Nere på 1.14.8 på Åsen nu.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ptjaa, Kemora är en snäll bana mot bromsarna i f t Anderstorp, men jag hade nya då jag åkte Dit, efter fyra dagar hade jag kanske bromsat bort mellan 1/4 och 1/3 att döma av bromsvätskenivån. Så visst slits de mer än original, men det bedömer jag det extra bettet vara värt! Som en referens är det egentligen bara en hård inbromsning på varvet, från kanske strax över 200 ner till 70-80.

Vi var ute och mappade en Kåtte RC8R 2009 i söndags vid Skellefteå Drive Center - herre hjärtanes vilka bromsar den hojen har! Suzukin behöver lite hjälp på traven för att ens komma i närheten av det bettet...

Jag har ett par Lucas belägg som ska vara bra i reservlådan, de åker väl på när Brembobeläggen gjort sitt bara för att ha en referens.

Ja ett varv runt anderstorp så har man bromsat ner från nästan 300 till 80-100 vid ett tillfället och flera inbromsningar från runtomkring 200. Så kan ju vara anledning till att mina tog slut så fort. Ska ge dem ett nytt försök på några andra banor, för jag håller helt klart med dig om att bettet i dem var grymt bra!. Har ett par brembo rc hemma som jag ska testa så fort mina sbs dual carbon tar slut som jag inte var jätte nöjd med. Tycker jag var en svampig känsla i inbromsningarna med sbs och inte alls samma bett som sc.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, jag är ingen demonbromsare, så Du kan vara lugn, fållan :) Det är det sista jag tar till när det ska gå undan, men det blir många och långa pass på Tommen-körningen... Grattis, då har Du ju nått ett av Dina mål för säsongen!
Känns som att jag behöver lära mig bromsa :va ...
...Nere på 1.14.8 på Åsen nu.

Nej, jag har kört både SBS, Galfer och Vesrah på min tidigare hoj, tycker faktiskt Lucas (från Louis.de) funkade väl så bra. Men dela gärna Dina erfarenheter från RC-beläggen, det blir intressant att ha som referens mot SC :)
...Har ett par brembo rc hemma som jag ska testa så fort mina sbs dual carbon tar slut som jag inte var jätte nöjd med. Tycker jag var en svampig känsla i inbromsningarna med sbs och inte alls samma bett som sc.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, Gotland ska ju slita rätt bra på däcken så det kan ju ha med saken att göra - slitaget ser ju annars jättefint ut. Varmtryck bak rekommenderas väl till 2-2.2, motsvarades av 1,8 kallt när jag testade. Du kan ju testa lite lägre i morgon och se vad som händer?

Visst släpper dom mjukt, de rackarna? De är riktigt roliga att leka Stoner med, och har väl ända rätt bra grepp?

Hoppas Du får dom att hålla lika bra som oss andra, hur många pass har Du lagt på dom nu? Jag vill minnas att jag kunde skönja plattan efter dag 2...
Jo, det sliter en del, jag körde 5 pass idag och det är vad däcken gått. Gick ner en aning inför sista passet men det gjorde inte så stor skillnad alls på slitaget, jag ska kolla trycket bättre imorgon då slitaget ser helt OK ut som du skriver. De är jättesnälla när de släpper bak, går så mjukt att det jag känt idag nog egentligen varit när TC'n rättat in däcket i ledet igen.

Samma körning imorgon kommer nog ge rejäl platta och läge för vändning inför sista dagen misstänker jag.

Mtp de senaste inläggen om bromsbelägg kanske jag ändå måste se över dem efter imorgon, stoppade i ett par SC innan jag åkte hit. Jämfört med Brembo originalbelägg på Apan så är ger de bättre känsla i handtaget och klarar upprepade bromsningar mycket bättre. Ingen avgrundsstor skillnad i bettet däremot.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, blir intressant att se och höra hur slitaget utvecklas i morgon. Jag upplevde att de höll bättre än vad jag befarade efter första dagen, så därför blir det skoj att se Din erfarenhet.

Mmm, nu misstänker jag att Suzukins originalbelägg (som satt på hojen innan denna säsong) inte alls är i samma klass som de som sitter på KTM, Aprilia och BMW, det är förmodligen därför jag upplever SC-beläggen som så bra! Men det lär visa sig när det blir dags att sko om till Lucas. Jag åker ju till Kemora igen inför SMC:s kurs i juli, men de dagarna sliter ju inte alls lika hårt på beläggen, därför lär inte bli något ytterligare byte under denna säsong.

Jo, det sliter en del, jag körde 5 pass idag och det är vad däcken gått. Gick ner en aning inför sista passet men det gjorde inte så stor skillnad alls på slitaget, jag ska kolla trycket bättre imorgon då slitaget ser helt OK ut som du skriver. De är jättesnälla när de släpper bak, går så mjukt att det jag känt idag nog egentligen varit när TC'n rättat in däcket i ledet igen.

Samma körning imorgon kommer nog ge rejäl platta och läge för vändning inför sista dagen misstänker jag.

Mtp de senaste inläggen om bromsbelägg kanske jag ändå måste se över dem efter imorgon, stoppade i ett par SC innan jag åkte hit. Jämfört med Brembo originalbelägg på Apan så ger de bättre känsla i handtaget och klarar upprepade bromsningar mycket bättre. Ingen avgrundsstor skillnad i bettet däremot.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ungefär som jag trodde, tydlig platta men hade klarat en tredje dag utan att vända däcket. Nu gjorde jag det ändå, så jag räknar med att få ut minst två dagar till utan att formen blir för konstig troligen mer om jag vänder det en gång till.

Sänkte till 1,8 kallt och nu måste jag se över fjädringen bak som inte klarar greppet riktigt. Inte just fort ens idag, men under 1,37 iaf.
4ubyzy3y.jpg


Edit. Jämförde just med första bilden på en dator och inte i telefonen. Får nog gå upp till 1,9 igen, såg ut som bättre slitage där.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, visst är det lite som att de "härdas" och stannar av i slitaget?

Slitaget ser ju inte allt för tokigt ut, men Ni har ju med all sannolikhet kört med högre temp i backen än vad vi gjorde v21. Det verkar "rulla" mer gummi för Dig idag, så lite högre däckstryck kanske inte är så tokigt?

Jag antar att beläggen håller rimligt bra för Dig då Du inte kommenterade det? Någon uppfattning om slitagehastigheten?

Roligt att Ni verkar ha så bra väder, lycka till i morgon och hälsa de Dina :)
Ungefär som jag trodde, tydlig platta men hade klarat en tredje dag utan att vända däcket. Nu gjorde jag det ändå, så jag räknar med att få ut minst två dagar till utan att formen blir för konstig troligen mer om jag vänder det en gång till....

Sänkte till 1,8 kallt och nu måste jag se över fjädringen bak som inte klarar greppet riktigt...

Edit. Jämförde just med första bilden på en dator och inte i telefonen. Får nog gå upp till 1,9 igen, såg ut som bättre slitage där.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top