Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Däck, vilken djungel det är att välja. Och dyrt är det också....
10 000 kr frågan är, skall man våga satsa på ett mer långlivat alternativ och offra lite grepp? :gnissla
Ptjaa, det beror nog på hur snabb man är och som sagts - vilken körstil man har :) Jag kommer ju att testa Metzeler och bör ju kunna ge en recension utifrån den uppfattningen redan v22.

Ett alternativ är ju att Du går på det trygga spår Du redan känner till fram, sedan beställer Du ett bakdäck av bandagskvalisort för att jämföra själv? T ex Metzeler K2 fram och bak men ett CompK bak för att kolla skillnaden? Eller motsvarande Pirelli Superbike SC2 och kryddar med ett Superbike Pro bak?

Beslut, beslut...:fakta
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ett annat alternativ är ju att välja ett däck med riktigt bra fäste fram och så sätter man ett gammal regnsslicks bak. Det tar 15 sekunder att överhetta bakdäcket så kan man köra resten av passet och öva sladdar!!!:)
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Njae, samma ägare och de får ofta liknande egenskaper och omdömen i tester. Men det skiljer tydligen en del i filosofin när det gäller hur man designar stommar och framför allt brukar sidornas styvhet nämnas i sammanhanget... Så - liknande omdömen men fortfarande individuella konstruktioner om jag förstått det hela rätt :)

Jag märker iaf ingen skillnad på Pirelli supercrosa sc1/2 och på Metzlers k1/2 varken fram lr bak :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag märker iaf ingen skillnad på Pirelli supercrosa sc1/2 och på Metzlers k1/2 varken fram lr bak :)

De ser löjligt lika ut när man tittar på rekommendationerna på hemsidorna...
Nej, jag återger bara vad jag snappat upp, hittar dock ingen säker källa när jag gör en sökning. Jag delar nog Filles åsikt - Du ska vara oerhört sensibel för att märka någon markant skillnad mellan deras prestanda. Uppenbarligen, t ex i testen jag hänvisade till, kan säkert de snabbaste förarna vi har köra något fortare på något av däcken så en viss skillnad är det säkerligen. Där är jag dock inte, kommer aldrig att komma dit heller:död

Det här med däck är uppenbarligen inte bara en vetenskap för många, det handlar lika mycket om trygghet, förtroende och förmodligen även en andel skrock:)

Edit - efter att ha tittat på dessa bägge killar ute på standard GSXR-1000 på Jerez med CompK respektive Superbike Pro på hojarna är jag benägen att tro att det ska funka för mig...:näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=M7sE4Nm0ofY
http://www.youtube.com/watch?v=ABLe7Us03F0
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Körde en hel del på bridgestone bt002 och 003orna, de håller hur länge som helst. Inga problem att köra runt minuten på midlanda eller kanske ner mot 1.15 på kemora, men greppet är sämre än pirelli och framförallt dunlop.

Bridgestone 003orna har sämre grepp än pirelli men bättre livslängd och de är inte så fasligt dyra.
De är dessutom mönstrade så du kan använda upp mitten på gata, eller sälja dem till grannbyn....
Har hört det finns en kille där som behöver bakdäck...:crash
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Titta på ett alternativ med mer profil , tex continental 190/60
Pirelli har maffiga däck som är lättsvängda , 125/70 och 200/60

Jag hade kört på pirelli eller continental , ntec när det är riktigt varmt ute.

Michelin 12/60 och 19/69 är också ett par med tjockt gummi med skarp profil om inte annat så känns det på däckens vikt att där är lite att ta av.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det här med däck är uppenbarligen inte bara en vetenskap för många, det handlar lika mycket om trygghet, förtroende och förmodligen även en andel skrock:)
Klart det är så, det du tror/litar på har du fäste med och kör fort på.

Edit - efter att ha tittat på dessa bägge killar ute på standard GSXR-1000 på Jerez med CompK respektive Superbike Pro på hojarna är jag benägen att tro att det ska funka för mig...:näsblod
Nu är ju jag "några" sekunder långsammare än dig så grepp är öht inte ett problem för mig (i praktiken, bara mentalt), men gillar fortfarande sättet spetsigare bandäck beter sig. Så jag beställde ett par CompK bara för att prova efter att ha läst igenom tråden. Kostade inte mer än det set SportSmart jag beställde samtidigt och kommer garanterat inte ha sämre grepp så jag tyckte det kunde vara värt pengarna.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...jag beställde ett par CompK bara för att prova efter att ha läst igenom tråden. Kostade inte mer än det set SportSmart jag beställde samtidigt och kommer garanterat inte ha sämre grepp så jag tyckte det kunde vara värt pengarna.
Perfekt, då får vi ju fler omdömen och från fler banor om hur de funkar för oss som kör för upplevelsen:tummenupp

...Jag hade kört på pirelli eller continental , ntec när det är riktigt varmt ute.

Michelin 12/60 och 19/69 är också ett par med tjockt gummi med skarp profil om inte annat så känns det på däckens vikt att där är lite att ta av.
Bra tänkt, visst borde gummimängden ha en del att göra med livslängden. Har Du provat Michelinslicksen, det verkar vara ganska rara ärtor när man strosar runt i depån under en bandag? Jag tror inte jag pratat med någon som kört dom, trots att Power Comp/Cup varit rätt populära som DOT.

...Bridgestone 003orna har sämre grepp än pirelli men bättre livslängd och de är inte så fasligt dyra. De är dessutom mönstrade så du kan använda upp mitten på gata, eller sälja dem till grannbyn....
Har hört det finns en kille där som behöver bakdäck...:crash
Ja, det kanske är ett alternativ, tyvärr börjar det nästan vara Dunlopklass på Bridgestones förvirrande beteckningar. Någon som förstått vad som skiljer BT003 (inte gatdäcket med någon tilläggsbeteckning) och R10? DOT bägge två, så mycket har jag förstått, men sedan?

Mjoho, den enda pöjk i grannbyn jag känner och som skulle aspirera på mina gamla svålar har vunnit Rookierejs på Alastaro I REGN (!!), åker åttor på strippen med duktigt över 300hk på bakhjulet och bra mycket under 1.15 på Kemora med samma hoj. Efter att ha sett spolingen lägga svartorm och lutzendimma i full acceleration till varvstopp (formulering nästan värdig en Brazzare) skulle jag aldrig förlåta mig själv om det inte fanns duktigt med gummi även på sidorna på de ostar jag överlät till honom...:brynad
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag planerar att köra åtminstone ett set mönstrade GP Racer i sommar.
Inte för att greppet i nuvarande sportsmart inte räcker, utan mer för att jag vill testa ett lite mer lättsvängt däck.

Någon som har någon uppfattning om man ska gå på endurancevarianten eller medium.
Det handlar om vanlig bandagsåka, inga tävlingstider m ao.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag planerar att köra åtminstone ett set mönstrade GP Racer i sommar.
Inte för att greppet i nuvarande sportsmart inte räcker, utan mer för att jag vill testa ett lite mer lättsvängt däck.

Någon som har någon uppfattning om man ska gå på endurancevarianten eller medium.
Det handlar om vanlig bandagsåka, inga tävlingstider m ao.
I avvaktan på att någon med erfarenhet av specifikt Dunlop kan ge ett omdöme tycker jag att de Endurance-gummin jag åkte på i fjol hade riktigt, riktigt bra fäste och det var inte många gånger jag lyckades få oavsiktlig sladd med dom. Så en rekommendation är väl att Du tar ett kliv upp i greppnivå på bana i f t Sportsmart även om Du väljer Endurancegummit. Så länge som Du håller värme i däcken, mellan 65 och 80 grader brukar jag ha på ytan efter passen, då funkar det bra.

Men det är även det ett däck jag har sneglat på, så erfarenheter/omdömen om just GP-racer vore intressant för många!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sökte lite hjälp hos ERF-proffsen i Racingforumet och här kommer lite kommentarer gällande däck som håller längre. Det är ju ganska enkelt att översätta bandagstid per pass till rejstid i ERF.
Vi kör sex pass vid en heldag på Knudan, 3 x 20 min och 3 x 15 min = 1:45 i effektiv tid. Om man kör med däckvärmare så får man ingen nedkylnings/uppvärmningscykel och kan då räkna med att det motsvarar konstant körning. 6 h är då ca 3½ bandag utan vändning av däck.

Framdäck Pirelli SC2 håller ett race 6h. Bridgestone YCX bak håller ca 3h+ med ok grepp. (1,42-1,43 tempo Anderstorp, ZX10R) Så du klarar dig med ett bakdäcksbyte med denna kombination.
Dunlop 302 fram och 8838 bak, supergrepp och bra livslängd, enligt skalman ska dessa hålla ett långlopp i ca 1.45 tempo på torpet. Vi körde 2 st 8838 bak per race hela 2012 o upplevde att vi hade fint fäste hela tiden, framdäcket kan du köra 2 race på om du vill!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg tar med Michelin sine nye Power Slicks. Prøvde et sett på ACR i fjor og var VELDIG fornøyd med disse.
Vi får se om Kawaen klarer 1,14 runder med disse dekkene :)
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Intressant läsning/tråd.

De som har kört med Pirelli Diablo Superbike Pro på bana och sedan skrivit recensioner. Har i de flesta fallen varit positivt överraskade och konstaterat att Superbike Pro håller bra och att fästet är också bra. Sedan så kommer inflikningen som skapar hela debatten kring däcket. Inte lika bra som det renodlade tävlingsdäcket, men bra.

Den inflikningen i kombination med filosofier. Ger. Om jag hade haft ett mjukare däck med mera grepp så skulle min bästa varvtid ha (på Gåsen) varit 1.12 i stället för 1.14. Fan också. Tänk om jag kunde öka antalet hästar från 159 till 169 i moppen. Mer är bättre. Mer hästar i kombination med bättre grepp. Det är nog säkert tider ner mot 1.10. Om jag får ner vikten på moppen och köper ett par grymma Öhlinsare och tar det i kombination med ett nytt skinställ så är jag nog nere på 1,06. Och det går ju inte att köra 1,06 på Superbike Pro. Nä jag köper det klibbigaste som finns och som håller i 20 minuter i tempot 1,06. Så att allt lirar.

Om du ska åka cross så köper du cross däck, om du ska åka touring så köper du ett touring däck, om du har en sporthoj och åker gata så köper du ett sportdäck, om du tävlar så köper du ett tävlingsdäck. Ni förstår.
Nä, jag är nog nöjd med ett par Pirelli Superbike Pro däck som håller minst 3-4 bandagar. Jag tävlar nästan bara mot mig själv :lol.

Ett exempel på en artikel : http://www.canyonchasers.net/reviews/tires/pirelli/pirelli-redstripe.php

Vad gillade ni livslängden på Superbike Pro i jmf. med andra däck i artikeln?

Nej, jag har inte kört Superbike Pro eller CompK utan jag kör Meteler K3 Interact
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag planerar att köra åtminstone ett set mönstrade GP Racer i sommar.
Inte för att greppet i nuvarande sportsmart inte räcker, utan mer för att jag vill testa ett lite mer lättsvängt däck.

Någon som har någon uppfattning om man ska gå på endurancevarianten eller medium.
Det handlar om vanlig bandagsåka, inga tävlingstider m ao.

Skall du bara prova ett set så prova medium fram och endurance bak.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett exempel på en artikel : http://www.canyonchasers.net/reviews/tires/pirelli/pirelli-redstripe.php

Vad gillade ni livslängden på Superbike Pro i jmf. med andra däck i artikeln?

Nej, jag har inte kört Superbike Pro eller CompK utan jag kör Meteler K3 Interact
Det var en jävla bra artikel och skriven precis så som jag vill läsa en! Info och lite humor i bra blandning.

"This makes track day riding that much more affordable and keeps the domestic CFO happy. Win/Win! As of right now, there is not a better tire out there for the track-day junkie. Thank you Pirelli!" :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Om du ska åka cross så köper du cross däck, om du ska åka touring så köper du ett touring däck, om du har en sporthoj och åker gata så köper du ett sportdäck, om du tävlar så köper du ett tävlingsdäck. Ni förstår.
Nä, jag är nog nöjd med ett par Pirelli Superbike Pro däck som håller minst 3-4 bandagar. Jag tävlar nästan bara mot mig själv :lol.

Ett exempel på en artikel : http://www.canyonchasers.net/reviews/tires/pirelli/pirelli-redstripe.php

Vad gillade ni livslängden på Superbike Pro i jmf. med andra däck i artikeln?...
En stor fet tummenupp för både inlägg och länk till en bra artikel:) Personligen lutar jag åt filosofin att en förare, för att utvecklas, förr eller senare måste bli trygg i att tangera de gränser som däcken sätter. Och hur lätt är det, om vi alla harvar runt på gummi som t ex klarar 1.08 på G-åsen? Jag tror Andy Ibbott skrev något liknande i en krönika för något år sedan.

Så NiklasiNorr kanske inte hade fel för några inlägg sedan, när CompK-tofflorna är slut kanske man bör leta upp ett gammalt regndäck?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Engelsmännen är bra på att beskriva hur det är med däck. Det fanns en artikel i ett gammalt nummer av Superbike Magazine som handlade om vad man skall tänka på vid banåka, minns speciellt följande (parafras):

"...tires are like women, If you take the time warming them up you can shag them all day..."

Ursäkta sexismen, tyckte bara det var lite roligt skrivet...:)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Juste, du körde såna.. jag kommer bara åka 600:a i år. Endurance bak ändå?

Ingen egentlig aning. Innan jag beställde mina så googlade jag och hittade flera foruminlägg världen över där man var nöjda med kombinationen endurance bak och medium fram. Kör du endurance både fram och bak så har du bara slitit halva fram när det är slut bak, skall du bara köra ett set för att testa så kan du ju lika gärna ta lite mer grepp fram då framdäcket ändå inte kommer vara slut när bakdäcket är slut.

Kör du 600 så slits det väl lite mindre bak än en 1000.

Jag brottar min gamla r1:a runt gelleråsen på strax under 1.16 helt odramatiskt utan tendens till släpp med endurance bak och medium fram.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top