Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det låter märkligt - isf lär ju inte livslängden vara någon höjdare, och det är väl just lång livslängd som är syftet med det däcket.
Njae, jag upplever nog att det kan vara så och det gäller både Pirelli såväl som Metzler:

1 - däcken funkar faktiskt även utan värmare. Personligen körde jag en halvdag på CompK i regn under en kursdag ifjol, var för lat för att lägga om till mina Bridgestone S20. Och de var faktiskt rätt lika de sportigaste gatdäcken, i sitt uppträdande när det gäller våtgrepp och hur de släppte. Bättre än mönstrade Supercorsa SC2, som jag kört rätt mycket med tidigare. Misstänker att det kan vara silica som bindemedel i däcken i st f kimrök som ger dessa egenskaper.
2 - sportigt gatgummi på racestomme, dessutom utan mönster, behöver inte vara fel. Ligger däcktempen på 70-80 grader lär gummit ha optimal arbetstemperatur och avsaknaden av mönster ser till att bekränsa kantslitaget.
3 - slickstommen ser till att lufttrycket kan hållas tillräckligt lågt för att däcket kan köras på relativt lågt tryck utan att flexa för mycket och därigenom hålla gummitemperaturen relativt låg.

Tidigare har jag nog hållit CompK som stråt vassare än Superbike, det gäller dock utan att jag teatat årets uppdaterade Superbike. Läste jag rätt var förändringarna främst ett utvecklat gummi, profilen på framdäcket och att 200/55 ersätter 190/55. Och då främsta kritiken mot Superbike gällde känslan i framdäcket låter det väl intressant att testa?

Men min omgång CompK från ifjol lär nog klara även denna säsong. Med råge...:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, nu är det första bakdäcket taget av daga och min erfarenhet av CompK kan sammanfattas som följer:

Bifogade bilder är dokumentation av bakdäckets tillstånd efter totalt åtta dagars banåka (varav fem dagar i eget tempo, tre dagars kursande och ett KM-rejs i steg 6), vänt efter sex dagar.

Däcket höll två av fyra dagar denna Kemorasväng varefter jag lade på ett nytt CompK. Min wingman Niklasinorr hade ny baktoffla med sig från första dagen, denna resa hade vi dagstemp på mellan 22 och 32 grader samtliga dagar, asfalt kring 40.

Förutsättningar: Tempo ca 1.17-1.20 på Kemora, dra bort ca 3-4 s för att få motsvarande tider på G-åsen. Luft: 1.8 bak, 2.2 fram när det stått på värmare ca 30 min, räkna bort 1.5-2 hekto för motsvarande kalltryck.

Erfarenheter:
- Hållfasthet: Däckslitaget ökar med högre temperatur, är det riktigt varmt får man räkna med att vända efter 3-4 dagar och att det håller kanske 4-5 dagar totalt. Blandad kurs- och egenkörning kan det fås att hålla längre.
- Prestanda: Med tider enligt ovan plockar Du det göttaste ur däcken efter ca 2 dagar, därefter kommer däcket att bli svajigare, det släpper dock väldigt snällt under hela livslängden. Det är säkert möjligt att köra ännu lite snabbare med däcket, då ska Du nog vara väldigt känslig på gashanden. Jag hade ett par snabba norrmän på hojen för att få deras utlåtande, en av dom fick ett framhjulssläpp i 1.16-tempo. Å andra sidan var det första varven han körde min hoj och framtofflan var inne på tionde dagen...
- Omdöme: Den bästa kombination av pris/prestanda jag testat än så länge, ett alldeles utmärkt däck att lära sig bli snabb på. Trådens ursprungliga syfte - att hitta ett däck för bana som håller i fyra dagar i hyfsat raskt tempo får anses uppfyllt. Ska man utmana på tider snabbare än de vi nu kör krävs förmodligen premiumgummi, men vi trivs rätt bra med att låta däcken utgöra begränsande faktor i detta sammanhang.

Tommen2014-01.jpgTommen2014-02.jpg

Nästa projekt kanske blir att prova det nya Superbike Pro som uppgraderats till i år, med olika gummi på skuldra (typ SC2) och mitt på (typ silicagummi). På diverse siter hittar man junkies som kör med SC2 fram och Pro bak, kanske en variant för att säkra greppet? Å andra sidan vore det trist att inte ge det nykonstruerade (nytt gummi, brantare profil) framdäcket en chans. Men innan det blir något nytt försök ska jag först köra slut på ostarna som nu sitter på... :)

Lycka till och ha en bra bansommar allihopa :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det där "slitaget" är ju f*n porr.. gissar att du lagt en del tid på din fjädring?
Mjo, Öhlins TTX mk2 kan ha en del med saken att göra. Men faktum är att det inte såg särskilt mycket värre ut med originalprylar. Lätta däck att få att fungera, det är en annan fördel! :)
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Kan bara instämma, får ungefär samma fina slitage som du visar på bilderna på mina CompK. Och min fjädring är orginal och inställningen justerad/"framgissad" av ett par tre olika (inkl mig själv :näsblod ).

Förra gången jag beställde fick jag dock ett Pirelli Superbike Pro fram ofrivilligt. Blev givetvis upprörd (stroke-varning på att bli påtvingad ett helt okänt framdäck för mig) och mailade dem direkt. De sa att det är exakt samma fabrik, gummi och slutprodukt som CompK, bara annan logga. Efter två dagar på Mantorp och en på Gelleråsen så har jag fullt förtroende även för denna CompK-kopia. Kan inte garantera att det fortfarande är identiska däck som det verkar varit för mig, men det är kanske troligt.

Hur som helst ett ekonomiskt och även rent prestandamässigt bra alternativ för bandagsjunkies.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Iofs,, nu när jag tänker på det så såg mina CompK inte så illa ut heller (förutom att jag hade rullat hojen på en dammig uppfart när bilden togs) :)

1011991_10152318097951777_936180158_n.jpg

Men jag upplever nog att fästet degraderats rätt mkt efter ett par bandagar.. Sladdade lite för mkt på Gelleråsen sist som jag inte gjorde i början med dem.

Funderar på om det är antalet värmecykler som börjar ta ut sin rätt, eftersom jag inte kör slut på dem lika fort rent slitagemässigt på en 600:a som ni på tusen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Iofs,, nu när jag tänker på det så såg mina CompK inte så illa ut heller (förutom att jag hade rullat hojen på en dammig uppfart när bilden togs) :)

Men jag upplever nog att fästet degraderats rätt mkt efter ett par bandagar.. Sladdade lite för mkt på Gelleråsen sist som jag inte gjorde i början med dem.

Funderar på om det är antalet värmecykler som börjar ta ut sin rätt, eftersom jag inte kör slut på dem lika fort rent slitagemässigt på en 600:a som ni på tusen?
Njae, sexhundra eller tusen är inte vad som avgör när vi rullar på gas, möjligen på "gasplattan" då vi vrider fullt. Dessutom kör jag min geisha som jag gjorde med Daytonan, med den skillnaden att den tordes jag vrida fullt på ut ur böjarna... :)

Som jag skrev tappar Du initialgreppet efter ett par dagar, men det håller ändå i rätt bra ner till slitagegroparna efter att det göttaste försvunnit. Det är nog inte värmecyklerna som dödar, har jag förstått det rätt har Du gatgummi med silica som bindemedel, jag tror helt enkelt att det rejält tjocka gummilagret inte kan ges riktigt homogena egenskaper.

Det är lite därför jag är lite nyfiken på nya generationens Pro - 2CT med någon form av SC2-hybrid på skuldrorna är intressant och sedan ger de extra 10 mm i bredd lite extra fotavtryck och därmed mer fäste. Baksidan är väl möjligen att det kan vara trögare att lägga ner.

marcell - tror vi diskuterade likhet och eventuell skillnad tidigt i tråden, grundfilosofin är densamma men varje fabrik använder nog sina egna stommar respektive gummiblandningar.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag tycker att det sladdar rätt duktigt på Gälleråsen även med nya SC2:eek:r, så inte undra på att det är halkigt med PRO-Slicksen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som jag skrev tappar Du initialgreppet efter ett par dagar, men det håller ändå i rätt bra ner till slitagegroparna efter att det göttaste försvunnit. Det är nog inte värmecyklerna som dödar, har jag förstått det rätt har Du gatgummi med silica som bindemedel, jag tror helt enkelt att det rejält tjocka gummilagret inte kan ges riktigt homogena egenskaper.
Kan skriva under på det! Körde min 4:e (eller var det 5:e?) dag på samma set CompK igår, och det märks att bakdäcket tappat det bästa men det går fortfarande köra undan (relativt) och det verkar vara en hel del material kvar. Förmiddagen gick bra men på eftermiddagen blev det ganska tydligt att en del driv försvunnit ut ur böjarna. Fortfarande stabilt utan överraskningar ändå.
Sen har du nog helt rätt i att det inte är värmecyklerna som dödar däcken. Det sämre greppet kommer mer troligt från att det blir mindre material kvar utanpå stommen, däcket får svårare att anpassa sig till underlaget och kanske också svårare att hålla temperaturen.
 
Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Så länge man har nån sorts slitagehål kvar på däcket, anses däcken (CompK) då vara "lugna" att gå ut och köra på då man har en heldag framför sig, eller byter ni tex vid 1/4 djup kvar för att det redan då inte är något att hänga i julgranen?

Mao, då ni märker att egenskaperna försämras, hur är då status på slitagehålen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har kanske 1/3-1/4 kvar och tänker nog köra dem åtminstone en dag till.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Just avslutat 5e dagen på samma CompK. Ligger och snurrar på Gelleråsen ganska stadiga 1.16 på däcket. Det funkar fortfarande i den här farten och finns en del kvar. Byter ändå nu då det är en dag till imorgon och jag känner inte för att köra in i det sista. Kört nästan hela tiden på 1,7 kallt /1,9 varmt.
uploadfromtaptalk1402062236823.jpg
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jag hade ett par snabba norrmän på hojen för att få deras utlåtande, en av dom fick ett framhjulssläpp i 1.16-tempo. Å andra sidan var det första varven han körde min hoj och framtofflan var inne på tionde dagen...

Med din hoj og nye riktige Slicks hadde jeg nok kjørt 1.11 runder. Men det får man aldri vite :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med din hoj og nye riktige Slicks hadde jeg nok kjørt 1.11 runder. Men det får man aldri vite :)
Yngve, min lilla älsklingsbagge, det kan hända att jag köper på mig en omgång riktiga slicks till uke 21 2015, sedan justerar vi lite höjder och slaktar dom för att få en riktig jämförelse! :)

Kör Du 1.11 på min cykel med SC2 utan att placera den på läktaren i depåkurvan så blir jag imponert. På riktigt...
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Kjørte jo 1.13.3 med min hjemmelagde ZX9 og noen sekund må vel en 10 år nyere hoj være....
Men tilbake til temaet Slick

Jeg blir å kjøre med Pirelli Pro på ACR under en dag. Får se hvordan et NYTT Pro dekk fungerer da :)
Bikeport.no 1-3 August
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kjørte jo 1.13.3 med min hjemmelagde ZX9 og noen sekund må vel en 10 år nyere hoj være....
Men tilbake til temaet Slick

Jeg blir å kjøre med Pirelli Pro på ACR under en dag. Får se hvordan et NYTT Pro dekk fungerer da :)
Bikeport.no 1-3 August
Ja, det blir spännande att se hur Du får det att både hålla og vilka tider det duger till? Se till att skriva en rad om det etterpå :)
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Desverre regna det på Torsdagen når æ skulle prøve PRO dekket så det ligger ennå ubrukt.
Dog fikk æ testet hvor fort man kan kjøre med 3,5 bars trykk på framhjulet og det er 1,35,8 på ACR før dekket slapp :)
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har kört med DIABLO SUPERBIKE PRO de senaste åren, utan värmare.
Det verkar som det däcket har utgått ur Pirellis sortiment.

Kan METZELER - RACETEC RR COMPK SLICK vara ett alternativ till ovan, om man vill köra utan värmare?

Någon som har några erfarenheter av nya COMPK map livslängd och grepp utan värmare?

http://www.metzeler.com/site/uk/en/products/tyres-catalogue/Racetec-RR-Compk-Slick
Jag fick göra samma byte och märker ingen skillnad i greppet initialt. Nu har jag bara kört två dagar så det är givetvis svårt att uttala sig om livslängden. Det jag ser på slitagemönstret är att jag kanske måste justera fjädringen lite.

P.S. Fick även gå upp från 195 till 200 bredd vilket också kan påverka lite.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top