Northbike i Sundsvall - oärliga säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Är bara så jäkla arg och less att jag måste skriva av mig lite. Bestämde med Northbike i Sundsvall igår att jag skulle få byta i min hoj mot en av deras. Vi kom överens om mellanskillnaden och affären var klar i mina ögon. Jag bad dem bara vänta tills idag så att jag kunde göra helt klart med finansen. Ringer dit idag förmiddag för att föra över pengar och lösa frakten.

Då säger den jävla tomten att han sålt hojjen till en kille som var in igår. Jag håller på att tappa hakan och fattar ingenting. Hur oseriös får man vara?

Det värsta är att jag tror fan inte de sålt hojjen utan de fick kalla fötter eftersom jag förhandlat fram en deal som var väldigt bra.

Är det någon fler som har så här dåliga erfarenheter av Northbike i Sundsvall?

Annonsen finns kvar

http://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_950_smr_Fri_hemleverans_44953584.htm?ca=3&w=2

Har någon lust att vara bulvan och ringa å kolla om den kvar får ni gärna göra det.

Less och på krigsstigen.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Se det ifrån deras sida, cash is king! De har nog råkat ut för snackare förut, som sagt att de ska köpa - men om du inte lagt handpenning så får du nog förvänta dig att den kan säljas till någon som har cash.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag leker gärna bulvan, annonsen ligger kvar men den såldes igår. Enligt säljaren var det en huggsexa igår med 4 intresserade köpare. Håller med dig, taskigt gjort.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har du sagt att du ska köpa hojen, fått accept från säljaren samt att ni kommit överrens om att betalning ska ske en viss dag är det solklart avtalsbrott. Väldigt svårt att bevisa muntligt dock... Dåligt gjort av Northbike, god sed hade varit att ringa dig och bekräfta köpet pga att annan köpare är på hugget.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Visst, inte alls snyggt gjort av dem men jag kan bara tänka mig hur många tomtar som ringer in och gör en deal för att sedan aldrig mer höra av sig.

Jag kan därför på ett sätt förstå dem, men visst är det skitigt gjort.
 

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Tackar Gearbox. Till viss del förstår jag väl också säljarna men det var ju inte löst snack som vi förde. Vi hade pris och en överenskommelse. Säkert något typ av avtalsbrott men det orkar jag inte bråka i. Det minsta han kunna gjort var väl att ringa om någon fler vart intresserad och sagt "pengarna nu annars säljer jag den". Det hade varit mer renhårigt i mina ögon.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Inte alltid man tänker på det men du skulle bett om offert om det ni kommit överens om. Och med giltighets datum till idag eller när affären senast ska äga rum. Annars är det lika bra glömma direkt så blir man inte besviken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du sagt att du ska köpa hojen, fått accept från säljaren samt att ni kommit överrens om att betalning ska ske en viss dag är det solklart avtalsbrott. Väldigt svårt att bevisa muntligt dock... Dåligt gjort av Northbike, god sed hade varit att ringa dig och bekräfta köpet pga att annan köpare är på hugget.

Jag har ju svårt och tänka mig en erfaren säljare som lovar att hålla fordonet till en kund på det där viset. Sånt lovar man helt enkelt inte med mindre än att man fått en handpenning. Eller möjligen när man vet att kunden har satt sig i bilen och är på väg.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vad lär vi oss idag. Har man bestämmt sig, skriv ett kontrakt. Eller bokning med datum och övriga önskemål.....
En god gardering. Så slipper nog både köpare och säljare den besvikelse som kan uppstå. Toyman
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tyvärr är det bara skriftliga överenskommelser som gäller vid dessa köpekontrakt när ord annars står mot ord även om en handlare borde ha så pass mycket respekt för sina egna muntliga avtal så att vederbörande var rädd om sina kunder och löften.Uppenbart har detta brustit gravt i detta fall och mc handlaren vill tydligen inte ha några kunder som den redan lovat en affär med.Tråkigt och förmodligen både ett bevis och en bekräftelse på att man inte närmar sig den försäljaren mer i detta liv. :fakta

Din post gör mig påmind om en bilaffär för många år sedan där jag ringde på en till salu bil trettiofem mil hemifrån.Bilen fanns kvar enligt säljaren när väldigt få hört av sig och jag sa i telefon att jag köper bilen om den är precis som du beskrivit den i annonsen och nu i telefon.Tar naturligtvis en stund för mig att ta mig dit pga avståndet men jag kör redan nu och hämtar bilen så jag är framme om några timmar.

Helt klart sa säljaren när bilen står här ute och väntar på dig.Jag kom fram men någon bil framför huset syntes inte till.Ringde på och en kvinna öppnade som sa att säljaren inte var hemma !?.Va, när kommer han tillbaka då blev min fråga.Det vet jag inte sa kvinnan men gäller det bilen så sålde han den för ca en timme sedan !!??.Mitt andra svar blev att man naturligtvis inte får hota folk men fick jag syn på denna säljare innan jag lämnat gårdsplanen så skulle jag ta ut min resa med ränta med en smäll på flabben på denna säljare.Så kan det gå när något skriftligt avtal inte kunde skrivas denna gång innan jag inledde min resa för att hämta bilen.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tveksam till att det skett medvetet. Man förlorar för mycket i anseende ifall man beter sig så.
Kanske en kollega som råkade kränga hojen fast en annan säljare hade dig på tråden.
Misstag sker, därav är det bättre att ha kontrakt på saker och ting.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Riktigt surt!
Men jag undrar vad han ursäktade sig med? Gjorde de något för att rättfärdiga sitt avtalsbrott?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Avtalslagen

Avtal kan vara skriftliga eller muntliga och huvudregeln är att båda dessa avtalstyper är lika giltiga. Ibland kräver dock lagen att avtalet har en viss form - t.ex. avtal om fastighetsköp måste vara skriftliga och innehålla vissa särskilda uppgifter.

Även om lagen inte kräver ett skriftligt avtal är det förstås bäst ur bevissynpunkt om parterna skulle bli oense. Ett skriftligt avtal gör dessutom att det är avsevärt lättare att komma ihåg vad man har kommit överens om, särskilt om de personer på företagen som skrev under avtalet inte längre arbetar på arbetsplatsen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tveksam till att det skett medvetet. Man förlorar för mycket i anseende ifall man beter sig så.
Kanske en kollega som råkade kränga hojen fast en annan säljare hade dig på tråden.
Misstag sker, därav är det bättre att ha kontrakt på saker och ting.

Det kan mycket väl ha gått till så som du säger och det är inget försvar utan bara en förklaring. Om det är så det gått till och man värnar om sitt rykte och känner att man gjort fel återstår bara att försöka kompensera kunden. Misstag sker och det är hur man hanterar dem som folk minns. Det sista en firma vill ha är dåligt rykte.

Om firman inte bett om någon handpenning utan man har kommit överens muntligen om att köparen ska återkomma idag efter att ha talat med sin bank. Då borde man hålla det ingångna avtalet. I annat fall riskerar man att få sitt rykte förstört.

Nu har vi bara hört en sida av historien. Men spontant är det min syn på saken.
 

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Nu har jag lugnat ner mig litegrann och kanske jag har överreagerat. Jag förstår säljarens synpunkt och jag kanske inte var riktigt tydlig om att jag ville ha hojjen. Säljaren har faktiskt också hört av sig till mig och pratat om det hela. Han var väldigt beklaglig och förstod även min syn på saken. Det var ett bra samtal och det finns inga hard feelings.

Bara hoppas det gagnar mig om det kanske blir nån affär i framtiden :fakta
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om du ångrat dig över natten, hade säljaren krävt dig på pengarna då? Eller beklagat sig i SMR-forumet?
 

JHMC

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Timrå
Hoj
2011, BMW S1000RR
Hello alla bikers

Tyvärr så kan det bli så här ibland i affärer när det är heta objekt, känns naturligtvis inge roligt när det blir först till kvarn, våran ambition är att alltid sträva efter att skapa nöjda kund relationer,har pratat med kunden som kände sej besviken och allt är utagerat / Jörgen Northbike
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top