GSX 1100e refresh

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
sikalfex 291 kan inte rekomenderas att limma med, som tätningsmassa är den säkert OK men inte som lim.

Så det blev till att plasta ihop sitsen och även cutsen som kapades, så nu sitter det som berget!
Innan jag limmar på skummet så ska jag finlira lite.
IMG_0246.jpgIMG_0247.jpgIMG_0248.jpgIMG_0249.jpg
Ihopplockat men inget fastskruvat därför ser det lite skevt ut
IMG_0250.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
jahapp här har det inte hänt mycket under sommaren mer änn att ramen står färdig för pulverlack. Men shit vad svårt det ska vara att bestämma sig för färg!
Jag har kladdat lite i PS på en idee som hela tiden har plågat mig men frågan är om det blir för mycket
suz.jpg
tanken är att köra Ral2009 på ramen notera att den oranga som jag kladdat på bilden är inte RAL2009, tank och kåpor ska vara i typ denna blå
Base_Metallic_Blue_Custom_paint.jpg
och orange metallic i samma mörka nyans. Suzuki text i vit och fälgarna antingen vita eller samma färg som ramen.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Mmm håller med Katanapilot, kör lite klassiska Sukkafärger! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:gnissla Nej å jag som hade precis släppt dessa tankar, jag har funderat mycket på vad man kan göra så att inte baken sticker ut så mycket. Men jag hade tänkt att låta den vara, men nu börjar tankarna gå igen!

Jag gillar inte riktigt ditt förslag, jag vill inte ha en streetfighter. jag gillar baken men har funderat på att korta sitsen typ 10 cm och dra in baken istället. det är nog ganska enkelt, då skulle det se ut typ så här.
View attachment 385841

Din lösning funkar riktigt bra, det blir liksom originalstuk fast en liten diskret twist. Men jag måste verkligen rösta starkt emot kawa-arnolds förslag. Inget illa ment, men grundidén med en muskelhoj med originalstuk och motor samt bättre chassi är fasen så fet i sig sälv så man behöver inte börja pilla med en massa runtikringgrejer sådär. Bara min personliga åsikt :)

Skitcoolt bygge by the way, ska följas som fan! Keep it up! :tummenupp
 
Last edited:

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Äntligen är ramen, motorfästen, svingen och fälgarna pulverlackerade!! :banana:banana
bild 9.jpgbild 10.jpgbild 3.jpgbild 6.jpgbild 7.jpgbild 8.jpg
Jag passade på att pulverlacka styret som satt på, men det kommer nog inte att användas.
Så nu kan man äntligen börja montera, efter en heldel funderande så blir det nu till att demontera toppen för portning och lite större ventiler. så detta blir väl helgens aktivitet!
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt som fan Lilja !

Inga "bubblor" på fälgarna ? Pulverlack på alu brukar fälla ut lite gaser o skit, fick några på mina.

Ones you go black...there is no turning back :D
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Snyggt som fan Lilja !

Inga "bubblor" på fälgarna ? Pulverlack på alu brukar fälla ut lite gaser o skit, fick några på mina.

Ones you go black...there is no turning back :D

Nej inga luftblåsor, det blev helt perfekt resultat! jag tror att dom körde värme behandling före, man ska iallfall göra det när det är gjutämne för att öppna upp innesluten luft.

ja nu går tankarna i att gå al in på svart, får se var det slutar!
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jävligt fränt bygge alltså:yoparty

//Panos

Tack ska du ha :)

Då fick man av toppen, inga större överaskningar som tur är:tummenup. Kamsidan ser fint ut men förbränningsrummen var inte lika snygga, rätt så rejält tjockt sotlager på allt. Funderar på om jag har oljeläckage in i förbränningsrummen, inte mycket men. ventilerna ska ut sen blir det portning, större ventiler och nya ventilskaftstätningar så får man hoppas att det löser oljeläckaget. Detta har jag inte tänkt att göra själv utan överlämnar det till proffsen!
Man är ju sugen på att borra upp cylindrarna också och in med nya kolvar, men det känns som att projektet spårar ur dåom det nu inte redan har gjort det.
Här kommer några bilder från demontaget.
bild 2.jpg
bild 3.jpg
bild 4.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grymt !

Jag borrade upp min med 100 cc...men portade ej toppen. Gick på ca 5000 kr för klovar + borrning.
Vad går du ge för att prota ?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Är så sugen på GSX nu alltså:yoparty
Får jag bara min xr såld eller kan byta med en gammal gsx så :tummenupp
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Grymt !

Jag borrade upp min med 100 cc...men portade ej toppen. Gick på ca 5000 kr för klovar + borrning.
Vad går du ge för att prota ?

Jag vet inte vad det kommer att gå på, det är en vän som jag hoppas kan hjälpa till med det!

Är så sugen på GSX nu alltså:yoparty
Får jag bara min xr såld eller kan byta med en gammal gsx så :tummenupp
Det är bara att slå till :yoparty

Vid en närmare titt på kolvarna så var det lite slagmärken på treans kolv, även repor i cylinderväggen :huvet
troligen nått skit som åkt in i förbränningsrummet!
Så nu kanske det blir till att passa på och borra upp också.
IMG_0597[1].jpg
IMG_0599[1].jpg
IMG_0600[1].jpg

Nu blir det lite enklare att få in i ramen :)
IMG_0602[1].jpg
 

awg

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Södemalm
Hoj
GSX 1100 e 1982
Blir en jäkligt schysst hoj som du jobbar på ska bli intressant att följa.
Jag själv går just nu igenom min egen 1100e 1982 och tänkte höra om du har tips på något bra rengöringsmedel för att få bort sot/gegg från kolvar och motorn i övrigt. Jag har kört avfettning/motortvätt och borstat men det tar ju för fan en evighet att få loss skiten. Cyllen ställde jag i en hink med avfettning/motortvätt blandning några timmar och den 30-åriga skiten börjar släppa lite granna.:yoparty
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Är svingen kortare än org?Sen kortare framgaffel och annat offset...
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Blir en jäkligt schysst hoj som du jobbar på ska bli intressant att följa.
Jag själv går just nu igenom min egen 1100e 1982 och tänkte höra om du har tips på något bra rengöringsmedel för att få bort sot/gegg från kolvar och motorn i övrigt. Jag har kört avfettning/motortvätt och borstat men det tar ju för fan en evighet att få loss skiten. Cyllen ställde jag i en hink med avfettning/motortvätt blandning några timmar och den 30-åriga skiten börjar släppa lite granna.:yoparty


Tack! kolvarna tvättade jag med enbart gamal hederlig bensin, löstes upp fint. förbränningsrummen hälde jag lite bensin i och körde med en roterande zink borste. det funkade för mig.
Utvändigt körde jag riktigt varmt vatten, avfettning. löste upp en tablett maskindiskmedel i en hink med varmt vatten som jag använde för att skrubba med borste och svamp.
Maskindiskmedel är jäkligt effektivt!




Är svingen kortare än org?Sen kortare framgaffel och annat offset...

Svingen är lika lång som orginal, framgaffeln är kortare. har inte kunnat mäta försprång och gaffelvinkel då jag itne haft motorn i med den nya framgaffeln. jag känner mig rätt säker på att det inte ska bli något problem.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jag får väll slänga upp en bild också på skapelsen nu när vevade liv i tråden!
bild 1.jpg
bild 2.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top