GSX 1100e refresh

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
går det att få mer detaljer på hur du gjorde för att få dit framgafflarna..? eller passade de rakt av? :va

Nej den passar inte rakt av, änn så länge så har jag bara satt dit den provisoriskt utan lager.
Min GSX har koniska rullager medan gaffeln från gsxr har kullager.
Om det går så byter jag lager på den nya framgaffeln till koniska rullager, axeln är lite grövre än den som satt på orginalet så det finns en risk att det inte går. Om det inte går så får jag helt enkelt skifta axel och sätta på den gamla axeln på GSXR:ens styrkrona. När jag drar igång arbetet med det så ser jag till att ta lite bilder och beskriver.

Jag har tittat lite på svingen och vilken plats som finns kvar mellan sving och ram. hmm typ ingenting när jag sänkt ner till markfrigång ca 18cm så tar den i ramen
IMG_0697[1].jpgIMG_0698[1].jpg

Det blir till att jacka ur i ramen lite, sen hade jag tänkt att använda orginal bromspump men den är tänkt att gå mellan ram och sving. så där blir det till att hitta en annan lösning.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Surt att svingen tar i...men du är inne på rätt spår. Jacka ur ramen är nog enklast.
Eller så bygger du om hela bakramen :D
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Eller byter sving till en sving utan förstäkning på ovansidan. För det är väl förstäkningen som tar i , eller ??

Nej det är inte förstärkningen som tar i utan den nedre delen, den är ganska mycket bredare än orginalet.

Nu har jag fått ryckutjämnaren nersvarvad 6mm, efter en snabb koll så ser det ut som att det är lika mycket plats på varje sida av kedjan.
IMG_0706[1].jpg
måste ta och mäta lite mer.
IMG_0708[1].jpg
Ramen är urjackad så att det finns frigång till svingen. jag har tillverat plåtbitar som ska svetsas för hålen som är nu.
IMG_0710[1].jpg

Nästa steg blir att ta mig an framgaffeln, jag har tänkt att lösa det genom att svarva ner den nya axeln till 25mm för övre lagret så att jag kan montera samma dimension av koniska rullager som satt på från början det blir även ny M25 fin gänga. för nedre lagret så är det rätt diameter på axeln. Så det blir att kopiera orginalet men M22 gängan i toppen ska vara kvar. se bild
IMG_0712[1].jpg
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Har du tittat på vad du får för försprång, Ser ut att vara stor skillnad på kronorna?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jag löser min axel genom att lägga några varv med svets längst ner och sedan svarva ner axeln till att passa den nya kronan. Jag använder alltså orginalaxeln till de nya kronorna. I mitt fall blir det enklare så eftersom lager, bult och längd redan är korrekt.

Många gör även hylsor mm för att konvertera mellan kronorna.

En kille här på SH tillverkar nya kronor med axel för 4500 kr. Han kunde till och med lösa negativ rake på min hoj. Tycker framhjulet kom för långt fram vid mock up. Skulle vilja dra in det lite...få se hur jag gör..

:rock
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Floppen: ja det blir lite skillnad mot original men det ska inte vara ett problem, jag menar det funkar ju på GSXR :)

Kawa-Arnold: Tack, men jag gjorde så här eller rättare sagt en kompis hjälpe mig. Pressade ut axeln från GSXR:en, svarvade ner topp änden till diameter 25mm för det övre lagret, sen svarvade han gänga till km muttrarna. sen var det bara att smacka ihop det och på med lager. så nu kan jag använda gaffel kronan rakt av från GSXR:en :yoparty så nu är det bara att vänta till måndag då jag får tillbaka den :banana
IMG_0723[1].JPG

Jag ska ta lite bättre bilder när jag sätter ihop det.
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Floppen: ja det blir lite skillnad mot original men det ska inte vara ett problem, jag menar det funkar ju på GSXR :)
Jo men vilken vinkel har du på gaffeln på en GSXR jämfört din och hur sitter hjulet, Jämför med ett på original hojen och vad du får på nya.
Tråkigt om du finner hojen jobbig och opålitlig.
Annars tycker jag det ser ut som våren kommer och all skall lägga på minst ett kol till så Kör på för jag vill se mer och vill inte vänta.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jag får kolla på vad skillnaden är när jag fått dit bakre dämparen!

Nu har jag fått ihop framgaffeln, så här blev axeln efter att ny lagerbana svarvats och gänga för muttern.
IMG_0747[1].jpg
IMG_0748[1].jpg

Ska bara svarva om km muttern så att jag får dit packningen också.
IMG_0749[1].jpg

Tycker det blir grymt bra. för framlyset så funderar jag på att köpa fäste från en ducati monster, då slipper jag ha klämmor runt benen. eller så svetsar jag ihop ett eget fäste?
IMG_0752[1].jpg
 

pettz

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Skultuna
Hoj
-84, Suzuki Gsx1100es
Coolt bygge!
Monterade precis på en TL1000 gaffel på min 1100es.

Kul att fler fixar upp dom gamla bestarna.
image.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Den ser rätt brutal ut :yoparty det blev ju riktigt bra med clip on styre, jag har funderat på dom eller ett fatbar styre.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grymt bra Lilja !
Ser ut att bli samma rake som jag har på min. Men kommer fjäderbenen sticka upp ur övre kronan ?
Eller det kanske går jämt upp när du får på mutter, krona mm.

Tycker du skall köra på ett par snygga clip on´s
Kina $50 !!

IMG_1307.JPG
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
tack :) det är så smutt att det blir precis som gsxr:en :)
IMG_0761[1].jpg
har du någon bra adress att beställa från?

Nu har jag fått tag i en bakdämpare från en GSXR från 08, är det någon som har några bra tips om hur man kan beräkna på ungefär vilket avstånd man ska placera övre dämparfästet i förhållande till nedre?
Eller hur mycket kan man förvänta sig att dämparen komprimeras av motorcykelns vikt? :va
IMG_0762[1].jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt...passar ju som handsken !
Jo för fan du ska ha clip on´s...allt annat vore en synd :D
Kolla ebay efter clip on´s finns hundratals. Köpte mina här:
http://www.ebay.ca/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=271063051102&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

Du kan kolla upp fjäderns styrka och räkna ut hur mycket den kommer komprimera när du lastar i motor, tank och förare. Men det är grymt svårt att räkna ut detta exakt då du stuvar om hela geometrin på fjädern, länkage mm. Jag har satt mina ca 3-5 cm för högt för att kompensera. Dvs...sätter en stans som är ca 3-5 cm högre (i häcken på hojen). Men igen...man kan alltid reglera lite efteråt. Men näst dit fästena kolla på avstånd och ta ett beslut. Det blir ju enklare nu när du har rätt gaffel på !

:rock
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Då har man svetsat fästen, senast jag svetsade var för 13 år sen då jag stod på volvo och tig svetsade motorramar :) men det gick bra ändå!
Så nu sitter bakdämparen på plats.
fäste nedre.jpg
Vad tror ni behövs det några förstärkningsrör? Jag trycker att det känns stabilt som bara den.
övre fäste.jpg
Så här blev stansen utan vikt på, den bör sänka sig 3-5 cm med motor och annat lulllull.
lättviktaren.jpg

Jag gjorde som så att jag hade svingen på, skruvade på mina ny fästen på ”hundbenet” och sen vek fram det mot ramen för att få rätt plats. När det var fast punktat så monterade jag på dämparen och mina nya övre fästen direkt på dämpare och punktade dit det. Efter det så såg jag att hela dämparen sitter ca 10mm förskjuten åt vänster, alltså inte helt centrerad.
Jag har kvar ramen från GSXR:en så jag började mäta på den och till min förvåning så sitter även dessa förskjutna 10mm åt vänster. Så jag antar att det ska vara så här??! Är det någon annan som har varit med om detta?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha...ha....precis samma offset som jag fick på min hoj !
Höll på att bli tokig av att lista ut vad som var fel. La man en laserstråle på bakhjul och "ryggrad" så såg man att fjädern var off center. Vet inte varför..plats, tyngdpunkt ?

Jag hade lite mer förstärkning och fick ändå skit på det amerikanska forumet. Bör klara minst 2 ton om man räknar vikt o g-krafter. Men det är upp till dig...det är ju du som ska köra den.

Här har du ett alternativ:

100_2119.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Om du visste vad nära jag var att ta bort allt med vinkelslipen, men av någon anledning så började jag mäta på den andra ramen! 2 ton är ju tveksamt att man klarar, jag tror nästan att fjädern slår i botten efter ett ton. jag har svetsat på trekanter i ändarna av det nya staget, vilket jag tror hjälper till rätt bra. jag får fundera lite till om jag ska lägga på mer.

Är det någon här som vet hur man justerar/modifierar förgasarna så att jag kan ersätta luftburken med öppna filter? jag läste om det eller var det någon som sa det till mig hur man gör men jag har glömt hur det var!

En annan sak som jag skulle behöva lite tips om hur man gör är att jag vill ha kvar instrumenten men saken är att hastighetmätarens vajer satt till framhjulet. Men det har det inte gjort på GSXR:en, så hur löser jag detta:va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om du visste vad nära jag var att ta bort allt med vinkelslipen, men av någon anledning så började jag mäta på den andra ramen! 2 ton är ju tveksamt att man klarar, jag tror nästan att fjädern slår i botten efter ett ton. jag har svetsat på trekanter i ändarna av det nya staget, vilket jag tror hjälper till rätt bra. jag får fundera lite till om jag ska lägga på mer.

Är det någon här som vet hur man justerar/modifierar förgasarna så att jag kan ersätta luftburken med öppna filter? jag läste om det eller var det någon som sa det till mig hur man gör men jag har glömt hur det var!

En annan sak som jag skulle behöva lite tips om hur man gör är att jag vill ha kvar instrumenten men saken är att hastighetmätarens vajer satt till framhjulet. Men det har det inte gjort på GSXR:en, så hur löser jag detta:va

Tycker inte du behöver överdriva med förstärkningarna. Det du svetsat dit ser kraftigt nog ut. Möjligen kan du göra ett V utifrån centrum på stötdämparinfästningen men jag tror inte det är nödvändigt. Beror lite på vad det är för fyrkantsrör du använt mellan ramrören.

Vad gäller förgasare tycker jag enklaste alternativet är att helt enkelt byta till mekaniska förgasare, typ VM29, RS36-38 alternativt Keihin CR / FCR. Man hittar ofta begagnade förgasarbryggor runt 2-5000kr beroende på och en ny brygga med RS-förgasare kostar runt 6000kr från USA. I min mening väl investerade pengar eftersom du både får en hoj som är roligare att köra men även lättare att ställa in eftersom du slipper oroa dig om nån vakuumstyrning. Med det sagt så går det att få till dom vanliga gasarna rätt bra med öppna filter men det kommer aldrig bli 100%.

Sen gällande hastighetsmätaren så beror det lite på hur fälgen ser ut. Varianten jag gjort på Kawasaki-projektet är att helt enkelt fila ut ett spår i fälgen där "medbringaren" (metallgrejjer som sitter löst på givaren) till hastighetsgivaren får ligga och följa med rotationen av fälgen, precis som det är original. Sen är det bara en fråga om att få alla distanser att stämma, att allt ska vara centrerat och inte glappa.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tycker heller inte du skall överdriva infästningen...men hoj med 2 pers och ett fartgupp som ger 3G kommer du snart upp i 2 ton

Här har du mina vetenskapliga beräkningar :hihi

2012-11-05_09_05_33.jpg

Jag slänge på öppna filter på min Kawa z750 utan andra modifieringar. Reglering med choken funkade inte men när motorn blev varm märktes ingen skillnad.


:rock
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top