Speed Triple eller Street Triple

-Erik-

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-07 KTM Superduke 990
Ska införskaffa mig min första hoj och har spanat i flera månader nu efter en Speed triple. En 07-08 där någon stans ligger prisklassen för mig. Men för samma peng kan man få en lite nyare Street triple. (inte med dom nya lyktorna:zpy ) och ev lite billigare försäkring osv.
Vilka kör triple och vad har ni för erfarenheter? Är rädd att tröttna på en Street:gnissla

Vet att provkörning är det enda rätta, men tänkte bara höra om folk hade lite tips:tungan

Och inget snack om att Triplen är ful och sånt tjaffs, den är frän!:tummenupp
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Det gjordes väl någon uppdatering av Speed triple -08, kanske värt att tänka på om du står o funderar mellan 07/08.

Jag har inte kört någon av hojarna men Street'en verkar onekligen var en lätthanterlig cykel och ger nog mkt sköj per krona! Prioriterar man dock mkt kräm och och lite fetare look så gå för Speed'en.

Men vill du ha "riktig cykel" så skall du köpa Honda CB1000RA.... :hihi
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Speeden är ju sjukt mycket dyrare att försäkra.
Om du tröttnar så är det ju bara att byta för övrigt.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Förstahoj då skulle jag gå på Street Triplen.
Mycket kompetent hoj.
Satsa på en R modell om du hittar en.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har kört båda och street hade en roligare motorkaräktär. Tyckte även att helheten var roligare. Prova gärna en Z1000 innan du bestämmer dig :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Jag har kört båda modellerna massvis med gånger och testat de flesta årsmodellerna av senare slag. Street triplen måste vara bland de roligaste hojarna som finns. Sjukt busig hoj! Såklart inte samma tryck som i Speeden men lättare och härligare motorkaraktär imo. Det är visserligen en smakfråga, så testa båda så vet du själv!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Även jag har kört båda , både 08:eek:rn samt 2012:eek:r.
Visst är det mer pött i Speed, men jag tycker nog Street tripple:n var roligare att köra
Satsa på en street R :tummenupp
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Satsta på en Street Triple R! Perfekt första hoj. Vill du dessutom köra lite bana framöver är den sjukt smidig och kompetent här! Jag funderar själv på att byta till en nyare Street Triple R.

Skulle du tröttna på effekten efter ett tag så kan du ju byta hoj, men jag garanterar att du inte tröttnar första året! Kör man den rätt så tror jag inte man tröttnar öht...
 

TedWolter

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
06 Speed Triple, Buell 1125CR
Jag Har kört min Speed -06 ca 3000 mil och jag har testat allt möjligt annat som z1000, hornet osv men hittar inget som passar lika bra. Streeten testade jag en gång men då kändes den liten. inte så mycket i storlek men att den inte var riktigt "där" på samma sätt som en Speed. På bana kan jag tänka mig att det blir en annan sak. Speeden är jävligt rolig på bana men där tror jag streeten kan utmana. Men ska man köra mycketa bana så kan man skita i båda och gå på daytonan.
Sen är det det ju en sak när man parkerar bredvid en kille som har en street...:7peta
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Jag har kört dessa två av flera olika årsmodeller och min upplevelse är att Streeten generellt är roligare att köra aktivt.
Hade touring varit mer i fokus hade det lutat åt Speeden.

Mitt personliga val idag hade iaf fallit på Streeten trots att jag kört rätt mycket motorcykel genom åren.

Precis som du skriver bör du själv testa dem för se vilken som passar dig!:tummenupp
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
inte kört en street, men har en speed3 -05.. Speed är väldigt lättkörd men skulle se street som en bättre förstahoj då 1050:in har ganska hysteriskt vrid i mellanregistret vilket lätt kan slå tillbaka om man är oförsiktig/ovan.. Sen har ju streeten blivit prisad i många test, så jag tror inte heller man tröttnar på den i första taget.. Tycker du inte effekten räcker till så är det ju bara att byta...
 

-Erik-

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-07 KTM Superduke 990
Tack för alla tips!

Känns som att Streeten inte är helt borträknad ändå. Som sagt har inte jätte mycke erfarenhet än, så får sticka och prova båda när vädret tillåter och se vilken man fastnar för. Som de flesta nämnt, så har Streeten fått många bra utmärkelser så den kanske inte är så dum ändå:D
Men, jag ska klämma och känna lite så får vi se vilken det blir!:tummenupp
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Jag har haft en speed 05a och nu street r och streeten är mycket roligare. Väger 30-40 kg mindre beroende på vilket avgassystem man använder och varvar mycket hårdare :)
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Hade själv en Street Triple R och saknar den imellanåt. Löjligt rolig vid aktiv körning, men lite varvig för motovägspendlande. I minsta laget för mina 187 cm, så kollade själv åt Speed Triplen innan det vart en sporthoj. Provkör båda.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag har provat Speed och Street R och street är mycket roligare. Motorn kanske saknar några hästar i jämförelse, men streeten känns mycket piggare och har en mycket roligare karaktär. Jag har svårt att se hur du skulle kunna ångra en Street. Jag blev sugen på att byta när jag provade och då hade jag ändå en Superduke. Jag kan ju bara tipsa om Superduken annars, det är en fruktansvärt rolig hoj! Servicen är rätt dyr, men annars är försäkringen via Bilsport o Mc relativt prisvärd.
 

-Erik-

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-07 KTM Superduke 990
Verkar som Street är roligare vid aktiv körning alltså. Kommer inte att ligga och pressa motorväg alls mycket, så tankarna och letandet går mot streeten mer och mer:D

Superduken har jag varit inne på också. Körde 690 duken emellanåt på körskola, och den va det bra bett i!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top