Vilket ställ är bäst att fokusera på ?

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Lite tips från Er som redan köpt ett eller kanske flera ställ och andra saker.

Skinnställ lr gore tex ?

Helställ lr delat ?

Vilket märke rekommenderar Ni ?

Är det dumt att beställa från internet , tänkte på detta med strlk som kan diffa ?

Vilken butik rekommenderar Ni som säljer kläder ( ställ , hjälm osv ) ?

Vad ska jag tänka på vid köp av ställ ?

Vilket pris är egentligen " lagom " ? Vill inte ha det dyraste men inte heller köpa något som är billigt och inte tillräckligt bra.


Tack på förhand :) / Linnis
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har alltid enklast att fokusera på Dainese ställ.

Dom har precis rätt storlek på bokstäverna så dom blir enkla att läsa.

Till o med på lite avstånd.

:tummenupp
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ehm, det beror väl på lite hur du har tänkt att använda ditt ställ, vilka krav du har på komfort och säkerhet och hur mycket pengar du kan/vill spendera.

Det enda konkreta råd jag har i det här läget är att man inte skall vara dumsnål.

Själv gillar jag Rukkas goretex laminerade grejer, men dom är inte billiga. Men så kör ju jag även om det regnar, till skillnad från en del andra.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Skinn. Säkrare, skönare och snyggare på tjejer. :rolleyes:
Goretex/allväder är bra på långresa/semester.

Delat om det är vardagsställ, helställ om man nöter mycket bana. Delat ställ är vansinnigt mycket mer praktiskt.

Något känt märke, Daniese, Alpinestars, Berik, etc. Undviker man "noname-dret" så brukar det gå bra.

Ställ, och framförallt hjälm, bör provas ut så det sitter bra. Näthandel är inget jag förespråkar på skyddskläder. Köper man fjolårets modell kan man fynda även i butik. Butiker i stockholm kan jag inte men t ex Lelles i Uppsala har ju 1 miljard artiklar ungefär...

Prova noga, och prova med ryggskydd på. Provsitt även hoj (egen/likvärdig) med stället på.

Vilket pris som är lagom avgör du själv. Men köper du fjolårsmodell eller de som reas ut kan du fynda.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag är lite inne på att köpa både skinn och gore tex faktiskt. Skinn känns spontant bättre till vardags. Ju mer skydd desto bättre såklart, priset är egentligen ointressant ( snålar inte här ) , men vissa ställ kanske är dyrare pga märket tänkte jag ? :)

Hoppas på att kunna fynda såklart :)

F*n så sugen jag blir på att plocka fram hojjen !!! Bara uppkörningen kvar nu :):tummenupp
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Alltid bekvämt att kunna tyda storlekarna . Men klart det kan diffa, så är det ju många ggr även om det är samma storlek på lappen. Nä, blir helt klart att prova i butik och provsitta en hoj med stället på. :)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Går inte att säga vilket märke du ska ha, utan du får pröva många olika märken/modeller för att se vilket som passar bäst. Dainese, Alpinestars, Berik, Spidi mm är ju bra kvalitét på så pröva från de. Annars kan du beställa ett skräddarsytt skinnställ från svenska PSI. Karel Abraham i MotoGP kör t ex med PSI och har gjort det i hur många år som helst!

http://www.psiscandinavia.com/
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Det kommer ändå att sluta med att du har (minst) ett goretexställ, ett delat skinnställ och ett helställ så det spelar ingen roll vilket du börjar med.

Dyrt det här med hoj :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bredställ? :glömdet

Helt subjektivt säger jag Lindstrands helställ (Skinn). Storlekarna är "svenska", dvs 46-56 ect. stl 50 passar bra på mig på knappt 180cm och drygt 82kg.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
MC ställ är det ju en fördel om man kan prova innan man bestämmer sig för köp även om man naturligtvis kan ha tur och få ett passande även via Internet.

Som exempel kan jag ge en mc jacka som satt som gjuten på kroppen ända tills jag började röra mig enligt den sittställningen man har på hojen.Då passade den inte alls.Köpte därefter en annan modell som var betydligt bättre.Och då var bägge i samma storlek.

Har handlat en del prylar på Handelsboden.Vettiga priser och bra kvalitet samt (trevlig personal, i varje fall i Malmö regionen) ...
http://www.handelsboden.com/

Meanwhile ... The Duck is waiting for the Spring ...

http://youtu.be/MOdrCxBUyyI
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skinnställ är det som håller bäst om du vurpar,, Gortex är ju lättanvänt om man ska dagpendla och tål regn bättre en skinställ,, ska du köra bana så måste du ha skinnställ om du inte kör långsam grupp på Sviestad.

OCH skinnställ på tjejer är sexigt, inte att förglömma den ack så viktiga posörfaktorn. :tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Cykelställ!

Jag konstaderade hur dyrt det var med mottocycklar och sadlar ner. Fler växlar = mer ligga! :fakta
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
beställde nyss ett spyke ställ från fc moto.. hört att det e helt ok ställ o priserna är bra...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ett tvättställ är ju alltid bra att ha!
Ska du köra sporthoj säger jag skinn och helställ. Ska du köra kåplöst och gillar en mer ledig outfit så säger jag allväder eller 2-delat skinnställ.

Rent generellt röstar jag alltid på ett välsittande helställ i skinn då de hårda skydden hålls bäst på plats.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
lånar tråden lite hoppas det e ok:) om man beställer ställ från fc moto får man tulla då elle e det bara från usa man får göra det?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top