Moppetråden

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är något oroande över utvecklingen på saker du köper min gode vän.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är något oroande över utvecklingen på saker du köper min gode vän.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skitkul med moppe ju, nostalgi på hög nivå och kostar fan ingenting så man kan experimentera allt man vill :banana Känns som man vore 15 igen, fast utan ekonomisk ångest och oro över "tänk om jag gör fel och sabbar en cylle för 500 spänn!" :skrämd :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta hade jag fan inte väntat mig, min vedbodtrimmade garagegolvsplanade Puchlo startade på andra kicken och hade både stabil tomgång och märkbart mer effekt! Trots att jag körde med Ilons originalblås! Tidigare fick man växla ner till ettan och puttra fram vid minsta lilla uppförsbacke, och tog man sig hela vägen upp kunde man tacka sin lyckliga stjärna. Nu kan jag fantamig starta på tvåan om jag så önskar, och den accelererar tills man slutar gasa trots hyfsat rejäla motlut! Det här var långt över förväntan, jag är fan mållös. Fullträff med en gång kan man nog nästan påstå! :D

Det enda jag inte lyckades höfta rätt på första var växelföraren, jag har ingen etta längre. Men jag ska justera vajern imorgon så hoppas jag att den finns där inne någonstans. Och jag hörde ett märkligt klingande missljud när jag kom upp på lite högre varv, det behöver jag undersöka lite närmre. Men i övrigt är jag toknöjd med den här renoveringen och konverteringen, bättre hade jag inte kunnat hoppas på!

Jag är evigt tacksam till min lilla Monarped, den blev en fin ljusglimt i slutet av vad som i övrigt varit en riktigt pissig dag. Nu blir det sängen, ska försöka fixa fram bilder och kanske rentav en filmsnutt imorgon
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon som vet vad det här kan vara? Syftar på det skorrande ljudet som hörs när man varvar upp... Under färd med konstant gas hörs det ingenting, men tomvarvar man så hör man ljudet precis när varvet går upp och när man slår av... Försökte illustrera med en film:

https://www.youtube.com/watch?v=ybjqWBmXqSU

Låter som sagt ingenting medan man kör och ligger på konstant varv, men när man slår av på gasen, motorbromsar och dylikt så hör man det... Om det vore spik eller att kolven tar i så borde man väl höra det konstant kan jag tycka... Filmade en snutt medan jag körde också:

https://www.youtube.com/watch?v=yGvjEauyE40

Det kan ju helt enkelt vara att ljudet drunknar i motorvarvet när man belastar motorn, det var lite svårt att fånga på film. Men jag upplever att ljudet inte finns där medan motorn drar och belastas, men att det sedan dyker upp precis när man slår av...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det där låter som en fjäder eller liknande som vibrerar vid en viss frekvens. Så har alla mina moppar låtit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Instämmer, möjligen skulle det vara kolvbulten då...

Men vilket fint gassvar och motorgång du fått till, grattis! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror de är de där gamla gjutjärnskolvringarna som låter så där när gastrycket slutar pressa ner dom.
Brukar i alla fall var de med gjutjärnskolvringar som har det där ljudet, tycker jag mig i alla fall ha erfarit.

Nu fattas bara en bättre pipa. :brynad
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där låter som en fjäder eller liknande som vibrerar vid en viss frekvens. Så har alla mina moppar låtit.

Ok, så förhoppningsvis inget farligt då. Det låter ju tryggt det iallafall :) Jag får känna och klämma lite runtikring motorn helt enkelt och se om jag hittar något som skakar.

Instämmer, möjligen skulle det vara kolvbulten då...

Men vilket fint gassvar och motorgång du fått till, grattis! :tummenupp

Det låter ju inget vidare :skrämd Jag vet att bulten är ordentligt låst med sina låsringar, och det kändes inte som att det glappade när jag skruvade ihop motorn... Vad gör man åt det isåfall? Behöver man göra något? :va

Tack! Ja, det känns bra att ha fått igång den. Sånt här bonnmek kan ju sluta lite hur som helst så bara det att den gick igång var över förväntan, att den går sju resor bättre än original är en enorm bonus :D

Tror de är de där gamla gjutjärnskolvringarna som låter så där när gastrycket slutar pressa ner dom.
Brukar i alla fall var de med gjutjärnskolvringar som har det där ljudet, tycker jag mig i alla fall ha erfarit.

Nu fattas bara en bättre pipa. :brynad

Hmm, jag förstår... Är det farligt/något som bör åtgärdas?

Den är beställd och ligger just nu på postnords företagsserviceställe i Halmstad (där jag inte bor), och de har bara öppet på vardagar vilket utgör ett problem då jag jobbar veckovis långt därifrån och bara skulle kunna ta mig dit en helg. De vägrar dessutom skicka den vidare till ett serviceställe där jag faktiskt bor och kan hämta den eftersom jag som kund inte kan be dem om detta utan det kan bara avsändaren (en tysk moppefirma på ebay) göra... Jag blir matt... :huvet Sen tror jag att jag behöver en ny förgasare också, eller iallafall rengöring av den ebfintliga. Moppen går bra en stund, så länge man kör fett och låter den takta. Men när man börjar finjustera munstycket och varvar ur lite så tvärdör den och går inte vidare förrän munstycket ställs upp rejält... Nästan som att den suger i sig soppan snabbare än förgasaren kan leverera och får temporärt soppatorsk när det går för bra, när draget klommer och varvet ökar så plötsligt börjar den böööööööa och kommer inte igång förrän man böjer sig ner och skruvar upp mixen rejält... :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm, jag förstår... Är det farligt/något som bör åtgärdas?

Nej, det hör nog till årsmodellen, om det är vad jag tror så går det bara att åtgärda med att byta till modernare kolv.

K50-kolvarna ska ju funka i tex Sachs och jag misstänker att det får bort ljudet. Kanske borrar min till vintern och testar....

Flödar bränslekranen bra? Och bränslefilter är inte igensatt? Varken på kran, slang eller inlopp till förgasaren?
Justera flotörtnivån så att den bara precis stänger när bränslevolymen är nästan fullt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, det hör nog till årsmodellen, om det är vad jag tror så går det bara att åtgärda med att byta till modernare kolv.

K50-kolvarna ska ju funka i tex Sachs och jag misstänker att det får bort ljudet. Kanske borrar min till vintern och testar....

Flödar bränslekranen bra? Och bränslefilter är inte igensatt? Varken på kran, slang eller inlopp till förgasaren?
Justera flotörtnivån så att den bara precis stänger när bränslevolymen är nästan fullt.

Jag förstår. Jaja, så länge det "ska" låta så så får det väl göra det. Så länge det inte är skadligt så stör det inte mig :)

Så vitt jag kan bedöma så flödar det bra. Lite för bra, ifall man glömmer kranen öppen när man ställer moppen. Tror förgasaren kan må bra av en generell rengöring egentligen, men frågan är om man inte ska ta klivet och byta upp sig till en bing 15 när man ändå är igång...

Edit: sitter någon Pallas förgasare på nu, original kanske? Ingen aning om storlek, men jag har ju bytt allt annat så då känns det dumt att snåla på förgaseriet. En bing 15 kostar ju knappt en femhunka så.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår. Jaja, så länge det "ska" låta så så får det väl göra det. Så länge det inte är skadligt så stör det inte mig :)

Så vitt jag kan bedöma så flödar det bra. Lite för bra, ifall man glömmer kranen öppen när man ställer moppen. Tror förgasaren kan må bra av en generell rengöring egentligen, men frågan är om man inte ska ta klivet och byta upp sig till en bing 15 när man ändå är igång...

Egentligen tror jag inte det finns en motor helt utan det där ljudet, men gjutjärnsringarna upplever jag som att dom låter mer och luftkylda cylindrar sprider dessutom ljudet bra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Egentligen tror jag inte det finns en motor helt utan det där ljudet, men gjutjärnsringarna upplever jag som att dom låter mer och luftkylda cylindrar sprider dessutom ljudet bra.

Kan mycket väl vara som du säger. Jaja, det blir nog bra det. Jag får väl köra och se helt enkelt :)

Nu har jag beställt en bing15 och en ny 28mm krör med anslutning som passar min puchcylinder, så slipper jag använda den knöliga ilokröken och min fula hempulade adapter :hihi
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Skitkul med moppe ju, nostalgi på hög nivå och kostar fan ingenting så man kan experimentera allt man vill :banana Känns som man vore 15 igen, fast utan ekonomisk ångest och oro över "tänk om jag gör fel och sabbar en cylle för 500 spänn!" :skrämd :D
Kan bara hålla med. Helsystem ett bra runt tusingen eller billigare. Förgasare en bra typ 500.
Och sen kunna köra på cykelvägar i lugn å ro är guld:kär
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan mycket väl vara som du säger. Jaja, det blir nog bra det. Jag får väl köra och se helt enkelt :)

Nu har jag beställt en bing15 och en ny 28mm krör med anslutning som passar min puchcylinder, så slipper jag använda den knöliga ilokröken och min fula hempulade adapter :hihi

Bara du lovar att använda originalljuddämparen. Det ser så SJUKT fult ut med dessa "trimpipor" på gamla moppar. :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara du lovar att använda originalljuddämparen. Det ser så SJUKT fult ut med dessa "trimpipor" på gamla moppar. :huvet

Nope, sorry :) Jag har köpt en avstämd universaldämpare, helkromad. Känns som en hyfsad kompromiss mellan originalstuk och funktion, tycker jag iallafall. Jag är ju främst ute efter att moppen ska gå bra, även om jag inte siktar på några monstersiffror så känns det som slöseri att trycka på större cylinder, jackad kolv och planad topp om man ska låta det hela begränsas av originalröret. Så en sån här blir det:

s-l1600.jpg
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Riktigt najs Bushman! :rock

Riktigt sugen pa moppe efter dom klippen. Nagon som har en 3vxl guldbrun Crescent Kompakt till salu?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar :tummenupp

Är det bara jag som inte kan se filmer här på forumet numera förresten? :va Länkarna funkade när jag la upp inlägget men nu är de borta. Finns dock kvar om man går in och redigerar inlägget... :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
1. Det där ljudet är bekant. Det är så gamla mopeder låter enligt min erfarenhet. Tänk på att allt är typ 5000 år gammal och gjort i pressad plåt.

2. Då du kör med en Puch cylinder borde det väll lämpligen användas en sachs-förgasare! Alla som var med när det begav sig säger ju sig ha använt det på sina Puchar, vilka då ska ha framförts i nära överljudshastighet! Vet dock inte vad det är för förgasare specifikt, får återkomma på den punkten.

3. Jag tror jag behöver skaffa den där mopeden jag tänkt på så länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1. Det där ljudet är bekant. Det är så gamla mopeder låter enligt min erfarenhet. Tänk på att allt är typ 5000 år gammal och gjort i pressad plåt.

2. Då du kör med en Puch cylinder borde det väll lämpligen användas en sachs-förgasare! Alla som var med när det begav sig säger ju sig ha använt det på sina Puchar, vilka då ska ha framförts i nära överljudshastighet! Vet dock inte vad det är för förgasare specifikt, får återkomma på den punkten.

3. Jag tror jag behöver skaffa den där mopeden jag tänkt på så länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan ha rätt, har lyssnat runt lite på youtube och hittatb fler med liknande ljud så det är säkert inget att oroa sig för :)

Måhända har du rätt i det, samtidigt har jag hört bra grejer om bing15 som universalförgasare och varianten jag beställt har samma slags ställbara munstycke som min nuvarande vilket känns rätt praktiskt, så slipper jag mecka och byta munstycken tills jag hittar rätt. Ett annat plus var priset, 395kr :)

Det tycker jag :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top