Moppetråden

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Svart Dakota med buffalo styre hadde jag när jag var 15
Phett, jag hade bland annat en guldfärgad Crescent Compakt med treväxlad fot, femhalva, 17 bingbong och Texasstyre.
Blev klar efter en månads slit, stals första kvällen, såg den aldrig igen :gråta
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Phett, jag hade bland annat en guldfärgad Crescent Compakt med treväxlad fot, femhalva, 17 bingbong och Texasstyre.
Blev klar efter en månads slit, stals första kvällen, såg den aldrig igen :gråta
Hadde några zundapp med och nån gammal 50talare med trimmad zundapp motor men den stal polisen själv smet jag :DMen Dakotan var den första
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kollade lite i lådorna igen och hittade inte insugsplattan och inte heller någon kolv men
- Cylinder
- 20 mm Mikuni
- trimreeds
Samt en kondensator som du kan montera på din RD och kasta bort batteriet.
Får jag 400kr inklusive frakt?

Missade helt att du svarat på detta :huvet :gnissla Är du en sån där som aldrig slänger något och således har grejerna kvar måntro? :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Missade helt att du svarat på detta :huvet :gnissla Är du en sån där som aldrig slänger något och således har grejerna kvar måntro? :D

Hahaha... cylindern såg jag på hyllan här om dagen och kondensatorer har jag ett flertal. Resten vette sjutton... Kanske ligger det någonstans eller så har jag sålt det.

Var bor du nu? Jag åker norrifrån mot Uddevalla imorgon bitti och kan slänga in den i bilen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fram King Clipper F från 67-68 nångång.
Victoriamotorn petar upp ekipaget i nästan tretti blås! :yoparty

20150509_135844 (2).jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fram King Clipper F från 67-68 nångång.
Victoriamotorn petar upp ekipaget i nästan tretti blås! :yoparty

View attachment 438836

En sådan var min första moppe när jag var 12-13 år. Fick köra den i skogen bara jag hade hockeyhjälm på mig.

En 6mm lucka i kolven gjorde att den varvade i oändlighet. På raksträcka gjorde den 65 på mätaren, 40 på tvåan. Utför fanns det inga gränser, jag hörde den aldrig fyrtakta...

Kopplingen krävde karlatag, bromsarna skrev man inte hem om. Men den var faktiskt jäkligt skoj att köra, startade lätt, var mycket hållbar - en finess var att tomvarva och stampa i ettan utan koppling; hjulspinn även på asfalt vilket var tufft och hårt på den tiden i moppekretsar. Lite finlir krävdes för växlingar mellan ettan och tvåan pga spakens konstruktion (och justeringsmöjligheter).

Köpte sedermera crosshjälm, bytte till Suzuki och Yamaha och den gamla trotjänaren såldes för tvåhundra spänn till en kompis. Men den saknar jag mest av alla gamla fordon och något moppefucko blev jag aldrig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan, var ni tvugna att väcka den här tråden? Jag har ju noll och ingen självdisciplin... :huvet

Tog mig ca 0,3 sekunder från det att jag såg tråden tills jag kom att tänka på den där skruttiga gamla monarpeden som jag hittade på en loppis när jag var 12 men som jag aldrig fick köpa för päronen... Alltid velat ha en sån sen dess, bland det vackraste formspelet som finns på någon moped... Började googla bilder: "åh, vad fina... undrar vad de ligger på idag?" Ut på blocket: "nämen, det var ju inte så farligt. Där är en alldeles i närheten... jubileumsmodell, renoverad motor, fint patinerat skick... Hmm..." Sen var det kört. Nu har jag min Monarped 1958 med tvåväxlad Ilo Piano och trampor :banana

DSC_2240.JPGDSC_2241.JPGDSC_2242.JPGDSC_2243.JPG

Tyvärr upptäckte jag efter en provtur att motorn läcker olja, så jag har nog lite att göra med den här ändå... Men men, moppe är ju kul och enkelt att skruva! :yoparty
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ilo.. jag kallades Ilo nån period i början på 70talet:krama

Två godingar på raken. Ilo Victoria
Wow! Jag orkar inte, jag dör! Oiiiii:banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har min lilla monarped fått en ny packning (varsamt och egenhändigt tillverkad utav finaste 0,8mm packningspapper) runt kopplingskåpan, fästad med packningssilikon på båda sidor om själva packningen. Om inte moppen håller tätt nu så bestämmer jag att den helt enkelt aldrig var menad att vara tät, och så är det så. :hihi Nu får silikonet härda under natten, imorgon ska den få två dl prima sae-30 olja och sen blir det provtur :banana

Man är ju inte sund någonstans, har knappt ens hunnit testa mopeden och har redan börjat googla hur man får den att gå fortare... :D Har hört att en 60cc cylinder från puch ska gå att få att passa ihop med 2a överdimensionens flintakolv, vilket enligt uppgift tillsammans med lite handpåläggning av portarna och toppen samt en expansionskammare ska kunna gå att få ut ca 5 bakhjulshästar...:kär

Edit: Läste alldeles nyss att den här motorn lätt kan trycka ur sig olja genom kopplingsaxelns genomföring ut på vänstersidan av motorn ifall man fyller lite för mycket. Jag tyckte att jag fick ut lite mer än 2dl när jag tömde den idag, det kan mycket väl förklara delar av läckaget... Men den hade å andra sidan fuktat runt hela packningen även på högersidan så troligen behövde den bytas ändå. Lika bra att få det gjort. Ska försöka fylla noggrant två dl imorgon så får vi se :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
order.jpg

Så var det det här med självdisciplin... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kewken :huvet ett steg framåt, åtta bakåt. Moppen var tät, ett tag. Nu har jag tagit isär skiten igen för att den började låta konstigt plötsligt... Hur illa tror ni att detta är?

https://www.youtube.com/watch?v=jvSNfkAWxEE

Uppkom plötsligt under färd, min spontana tanke var att jag lyckats göra något nor jag hade av motorkåpan så jag plockade isär allting igen men det ser normalt ut där inne... Lagren kanske? :va fan, det här skulle inte bli ett projekt ju, jag ville bara pendla moppe till jobbet ju... :gråta
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kewken :huvet ett steg framåt, åtta bakåt. Moppen var tät, ett tag. Nu har jag tagit isär skiten igen för att den började låta konstigt plötsligt... Hur illa tror ni att detta är?

https://www.youtube.com/watch?v=jvSNfkAWxEE

Uppkom plötsligt under färd, min spontana tanke var att jag lyckats göra något nor jag hade av motorkåpan så jag plockade isär allting igen men det ser normalt ut där inne... Lagren kanske? :va fan, det här skulle inte bli ett projekt ju, jag ville bara pendla moppe till jobbet ju... :gråta

Tycker det bara låter som att nåt tar i där det inte ska.
Är transmissionsremmen ok?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tycker det bara låter som att nåt tar i där det inte ska.
Är transmissionsremmen ok?

Remmen är ok och moppen drev på som den skulle, men man kände hur den började vibrera i samband med att ljudet uppkom så det känns lite som att det kan vara ramlager... Men rem och koppling och allting verkar ok, tog av kopplingskåpan på nytt och inspekterade men allt verkade frid och fröjd där inne, inget i kläm, ingen onormalt... Tog av svänghjulskåpan också och kände efter där med, går normalt lätt att dra runt motorn med hjälp av svänghjulet skulle jag vilja säga, skrapar inte eller något sånt... Däremot har jag reagerat förut på att jag tycker pedalerna går trögt, det går liksom trögt att kicka igång moppen. Trampa igång den som en cykel går bra, men att kicka tar emot rätt bra. Det gjorde det dock även innan det här oljudet så jag vet inte, kan ju vara normalt...

:tummenupp Måste jag söka i gömmorna efter en puchförgasare nu? :D

Jag vet faktiskt inte vad det sitter på just nu, hojta om du hittar något lämpligt :D
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ere någon som har en fräsch Sachs 50/3 KFS eller liknande till övers? Petalaar praaa pengaar!!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror mig har lokaliserat felet på moppen:

lagerras1.jpglagerras2.jpglagerras3.jpg

Lagerras :) Nu är motorn ihop med nya fräscha SKF C3 lager, nya packboxar samt nya packningar. Dessutom har jag hunnit börja på Puchlo-konverteringen :banana

Puchlo.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Receptet är enkelt: ett styck fläktkyld Puch 60cc cylinder som paras med 2a överdimensionens kolv (40mm) från Husqvarna flinta. Med originalslag ger dock detta Ilon endast 54cc, men bättre än inget! Dessutom så är portarna ganska mycket grövre tilltagna än originalcylindern, så lite mer effekt borde man ju få kan jag tycka :)

Det är dock inte någon bolt-on-konvertering. Cylinderbultarna sitter någon mm längre isär på Puch, men det löser man lätt genom att helt sonika borra upp hålen en mm. Sen skiljer sig måtten på både cylinder och kolv, så cylindern måste höjas ca en mm underifrån samtidigt som det måste fasas av någon mm från toppen för att portarna ska hamna i nivå med kolvens vändlägen så att man uppnår samma förhållande som originalcylindern har till originalkolven.

original kolv nederst.jpgOriginal kolv överst.jpgPuchlo kolv nederst.jpgPuchlo kolv överst.jpg

Som ni ser på bilderna så sticker kolven upp en liten bit över cylinderns övre kant samt över avgasportens undre kant då kolven är i sitt översta respektive nedersta läge. Detta eftersom jag inte hunnit tillverka den cylinderfotspacer som krävs för att det här ska lira. När cylindern väl kommer upp någon mm så borde det funka :)

Cylindern är för övrigt bearbetad på bästa vedbodmeksätt: planad medelst bandslip och däreften finputsad med våtslippapper mot garagets betonggolv :yoparty :D
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top