Moppetråden

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Vet en som svetsa ihop en vevstake och den gick bra sen
Haha.. frågan är hur länge den går men det var ju snyggt jobbat. En sned vevaxel borde ju dock påverka lager och vibrationer kan man tycka. Men han kanske menar vevstake egentligen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_2491.jpgDSC_2492.jpgDSC_2494.jpgDSC_2495.jpgDSC_2496.jpg

Bygger vidare på röret, stingern är delvis indragen och biten utanför kammaren är perforerad och lindad med dämparull. Förhoppningsvis blir det en acceptabel ljudnivå på det hela :)
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ser bra ut. Köpte en 15mm fugge och en Jamarcol Fuego till Nevadan. Lite bling med helkromat, men det var det som fanns.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såhär blev det till slut :)

DSC_2497.jpg

https://youtu.be/ja023rDfX3g

Vid provkörning så tyckte jag mig faktiskt känna ett ökat drag på mellanregistret, men topphastigheten har sjunkit med ca 5km/h då den inte varvar ut lila bra längre. Dock upptäckte jag att jag inte lyckats få röret att täta ordentligt mot cylindern så det kanske spelade in litegrann om nu inte alla avgaser gick genom röret... Men på det hela taget tycker jag att det blev rätt OK till slut ändå, med ökat mellanregister och mer vrid kan jag kanske börja experimentera med drevning och vinna tillbaka den förlorade topphastigheten fast vid ett lägre varv :)


DSC_2501.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Såhär blev det till slut :)

View attachment 440000

https://youtu.be/ja023rDfX3g

Vid provkörning så tyckte jag mig faktiskt känna ett ökat drag på mellanregistret, men topphastigheten har sjunkit med ca 5km/h då den inte varvar ut lila bra längre. Dock upptäckte jag att jag inte lyckats få röret att täta ordentligt mot cylindern så det kanske spelade in litegrann om nu inte alla avgaser gick genom röret... Men på det hela taget tycker jag att det blev rätt OK till slut ändå, med ökat mellanregister och mer vrid kan jag kanske börja experimentera med drevning och vinna tillbaka den förlorade topphastigheten fast vid ett lägre varv :)


View attachment 440001

Jäklar vilket gott ljud du fått till. :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jäklar vilket gott ljud du fått till. :tummenupp

Tack så mycket! :) Framförallt är jag glad att ljudnivån blev såpass lagom. Upplever att fuegodämparen väsnades mer, och man vill ju helst inte dra för mycket uppmärksamhet till sig :gnissla Kan ju vara att det blir ytterligare lite tystare ifall jag får det ordentligt tätt också, så det är ju positivt :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snygg men tung. Min väger typ en tredjedel:hihi

Ja, men tyvärr väger ju många moderna mopeder typ sådär mycket... Såg du lastvikten förresten?? Måste ju ha blivit något fel där för jag kan inte tänka mig att den stackars hojen håller för nästan 300 pannor :D
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Moppen blev snodd. Nu lördagsnatten mellan 1-3. I Uppsala.
Den är i grönmetallic med rätt ful limpa sadel. Fast hel å ren.
20170824_200834.jpg

Håll utkik! Tackar på förhand
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Moppen återfunnen några 50 meter bort med outbrutet (abus granit bygellås 20 år gammalt) Hon prova med nyckeln nyss å bingo. Det gick att låsa upp som vanligt.
Står i tjejens hall nu:banana
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Pojken skriver upp för AM kort i veckan, så vilka märken ska jag titta efter nu då när han vill ha en Supermotard eller Off Road variant. Finns inget ork att strula med kina junk, utan undran är vad som funkar, gärna begagnat.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Pojken skriver upp för AM kort i veckan, så vilka märken ska jag titta efter nu då när han vill ha en Supermotard eller Off Road variant. Finns inget ork att strula med kina junk, utan undran är vad som funkar, gärna begagnat.

Min grabb gjorde den resan för ett år sedan (han är 16 bast nu) och skulle oxå prompt ha en offroad. Enl de som jag talade med så fanns det bara ett alternativ - om man nu inte ville köpa kinesiskt. Det som gällde var Derbi Senda och man skulle passa sig för Reiju sa de jag talade med.
Med tanke på hur påvert en Derbi är ihopsatt så undrar jag hur dåligt Reiju är om uttalandet stämmer!
:gnissla
Grabbens Derbi är inte direkt ett under av ingengörs-konst och kvaliten känns lite "mähä".
Hans polare åker runt på en tio år gammal Yamaha DT som spontant känns bättre ihopskruvad.

Nu har du iaf lite input från en annan farsa...
:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top