Moppetråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet att det är fler än jag som har en gammal moped men vi har ingen moppetråd. Själv köpte jag en gammal packmoppe i bra orginalskick bortsett från att den treväxlade Husqvarnamotorn var utbytt till en 2-växlad Sachs.
Köpte även ett brytalöst tändsystem samtidigt med en ny förgasare eftersom originalet visade sig vara sönderborrad.

Tänkte att vi kan vädra allt möjligt mopedrelaterat här. Typ vilken cylinder är lagom. Vad är lagom duration på portarna? Var hittar man ett originallyse till en...

Men vi kanske redan nu ska portförbjuda kombinationen tonåring med nyare moped så vi slipper moppefuckon som vill ha hjälp att trimma.

Hoppas ingen misstycker om att jag la tråden i MC-relaterat. Jag tänkte att den har ju trots allt två hjul och en motor och förhoppningsvis kanske det kan bli acceptabel teknisk nivå i tråden också.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket är en fräsch Puch Dakota värd? Jag ser ju att dom kostar från 5 kkr och en bra bit uppåt på Blocket men blir dom sålda? Det är dessutom vinter och lågsäsong så det kanske bara är några lycksökare jag ser på blocket?

Jag frågar eftersom jag blev erbjuden en sån i inbyte och jag vill eg inte ha den men det kanske är värt att ta den ändå.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Var hittar man en fungerade trampmotor till en gammal flakmoped?
Någon som har en över?

Eller ska man bli "tvungen" att uppgradera till en gammal 118-120 kubikare ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var hittar man en fungerade trampmotor till en gammal flakmoped?
Någon som har en över?

Eller ska man bli "tvungen" att uppgradera till en gammal 118-120 kubikare ?

Kolla tradera? Men om du ska sätta kinamotor så snälla, se till att använda en adapter istället för att svetsa om original motorfäste.

Det verkat inte vara så många som vågar erkänna att dom även äger en moped. :D
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ingen kinamotor i planerna. Då ser en gammal lättviktarmotor mera original ut..
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag tog en sväng i min Forshaga Shopper senast igår! :) Flintamotor med portad cylinder och 17mm Bing!:)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Saknar min guldbruna Zündapp KS 50 Sport med kromad tank :(

Kvarterets snabbaste moppe innan kidsen började trimma sina MT5:eek:r :mad:

P1090459.jpg
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har två st mustanger 617B och en Dakota 3000.

Jo jag åker en del moped. Blir ett antal mil per år. Det är en frihetskänsla som inte går och beskriva. Man åker och kikar, luktar och ser det mesta.
Vi har precis skapat ett nytt misson. Åka moped till Puch museet i Österike. Galet men kanske uppnåbart inom en 10år period. Tidigare målet var nordkapp.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hade en 3 vaxlad kompakt, men tror at forutom vaxelladan ar det stort sett samma motor.

Korde ett tag med 60cc tror den kom fran hobbex, lagom planad topp och storre gasare. Den lat ratt ra och va rolig att kora men inte speciellt snabb. Kunde inte hitta drev min var maxad bade framme och bak med vad som fanns pa marknaden, och toppade 55-60 pa mataren.

Drog nara litern... :-D

Kan nog passa battre pa den tyngre flakan, men pa kompakten var det nog roligare med orginal och stallbart munstycke
 

fredrik_n

Sen
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Haninge
Hoj
Triumph Daytona
Brummade runt på en Dbs panter med samma årgång som en själv (75). Fick tyvärr bara ha den i fyra månader. Det var tydligen någon som behövde den mer en mig och stal den :mad: men fin var den svart med guldrand på tanken. :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
"Bruksmoppen" e en Stella mini, den har fått mycket misshandel men startar alltid å går bra :yoparty... Har en risig shopper å nåt hemmaplock oxå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jäklar va fin. Ska nog skaffa mej en flaka jag med, men då blir det en Puch packy.
Skulle jag kunna ha min fula hund sitta på flaket när jag är ute och brassar gärnet.

Tack, det finns även en sarg till flaket i den samma blå kulör. Det jag gillar bäst är att den är orenoverad. Det finns många finare flakor på blocket men dom brukar oftast vara renoverade. Sen är det en del som behöver fixas på den men det syns inte så mycket på bild.

Jag gillar just den här designen bäst. Det är liksom originalet för mig, det var så dom såg ut när jag var liten.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
IMG_0669.jpg
Såhär såg förra flakmoppen ut efter en vinters renovering! Körde Åtvidabergsracet på 7 mil med den och sen fick jag ett ryck och sålde den i fjol.:)
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
bild.jpg
Det här är det nuvarande åket när man ska ut och se sig om på slätten! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top