Ktm 990 smt

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Så ska det inte låta!! Hur långt har den gått,. Kopplingskorgen/Kopplingslamellerna kan ju vara lite Slitna Då kan det låta som du Beskriver (När du drar in Kopplingen m.m). Jag skulle be en Ktm/auktoriserad :fakta verkstad att titta på problemet. Det där vill man ju inte åka runt och oroa sig för Trist med nya Hojen. Nej Dämpat drev Hjälper ju inte här, Det ett Dämpat gör (Sägs det) ;) är att Kedjan inte ska slå (Rassla) lika mycket? Jag har provat Både och Men jag märkte Noll Skillnad Mot Odämpat, Men jag är ju Halv döv så kanske därför :D
 

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Ort
På gränsen
Hoj
SV1000s -04
En sak som jag påpekade för säljaren när jag tog en liten provrunda var att jag tyckte det skramlade från kopplingen eller liknande när man småvarvar på tomgång, och även när man drar på lägre varvtal, men hörs mest på vänster sida? ljudet försvinner om jag håller in kopplingshandtaget och varvar från tomgång.

Någon som tror sig veta, eller känner igen liknande ljud från sin KTM SMT?? Eller ska det vara så?
:(

Har ingen SMT, men min 690 har samma missljud.
Det är ett rassel när jag står på tomgång. Drar jag in kopplingen blir det tyst.
Har plockat isär hela kopplingen och allt ser bra ut.
Hojen är en pedantskött 08 med drygt 800 mil på mätarn, varav de 370 senaste i min ägo.

Det är tydligen fler än du och jag som har det här problemet. Några av dom jag åker med kör både ktm690 och 990 i olika former och modeller. Jag har hittills inte hört av något haveri som kan relatera till detta rassel, men skulle ni komma fram till vad det kan vara så är jag idel öra.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Min har bara gått strax över 1000mil så jag tycker inte det ska behöva vara massa strul när man köper en sån hoj! Det är skittrist att behöva åka 20mil till handlaren för att rätta till något som borde vara ok när man köper av just handlare.

Jag har läst om fler som verkar ha samma/liknande ljud men ingenstans går det läsa om orsaken? Kan inte tänka mig att detta ljud finns på en helt ny? Och därmed ska det inte vara så sen heller.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har ingen SMT, men min 690 har samma missljud.
Det är ett rassel när jag står på tomgång. Drar jag in kopplingen blir det tyst.
Har plockat isär hela kopplingen och allt ser bra ut.
Hojen är en pedantskött 08 med drygt 800 mil på mätarn, varav de 370 senaste i min ägo.

Det är tydligen fler än du och jag som har det här problemet. Några av dom jag åker med kör både ktm690 och 990 i olika former och modeller. Jag har hittills inte hört av något haveri som kan relatera till detta rassel, men skulle ni komma fram till vad det kan vara så är jag idel öra.

Har du även ljudet om du drar på från ca 3000 varv?
 

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Ort
På gränsen
Hoj
SV1000s -04
Har du även ljudet om du drar på från ca 3000 varv?

Nej. Inte vad jag vet i alla fall. Har akrasystem utan db-killers så det enda jag hör när jag kör är stånkan som kämpar :yoparty

Kan försöka spetsa öronen nästa gång jag är ut och lyssna om man mot förmodan skulle höra nåt.

Edit:
Nöjd med hojen annars?
Blev grymt sugen på en SMT efter lite motardåkande. Den verkar vara som klippt och skuren för mig. Jag har tyvärr inte haft möjligheten att få provköra någon ännu, men jag ska ta mig i kragen nästa sommar och försöka få mig en låååång provtur på en SMT.
Hur är soppaförbrukningen?
Har hört lite skiljda bud om det.
Att 990 är töstig är väl i sig inga bekymmer, men när man bor flera mil ovanför polcirkeln vill man ha lite aktionsradie. En vanlig tur för lite stadsbus börjar med +20 mil transportsträcka, sen ska man ju hem igen...
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
ja visst är jag nöjd annars, men jag har ju inte haft den så länge, så har inte kunnat mäta någon bränsleförbrukning ännu.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
10mil på smt:n idag! Funkar än trots ljudet :) Men däremot så är den nog glapp i styrlagret, för det känns när man kör över ojämnheter och när man bromsar. Och när man svänger i låg fart så känner man ett litet motstånd första biten när man ska vrida på styret.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har nu fått stryrlagret fixat så det känns bra igen! Däremot så har inte det skramlande/klapprande ljudet åtfärdats, är tydligen inget fel enligt ktm verkstan, men jag själv tycker det låter oroveckande ändå!
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Har nu fått stryrlagret fixat så det känns bra igen! Däremot så har inte det skramlande/klapprande ljudet åtfärdats, är tydligen inget fel enligt ktm verkstan, men jag själv tycker det låter oroveckande ändå!

Det ska inte vara någon fara, ställde frågan på ADVrider när min lät så. Då sa dom att det är något som kallas "clutch booster"

http://advrider.com/forums/showthread.php?p=21386107#post21386107

Om det låter när man åker på låga varv så är det oftast kedjan som slår mot plastskyddet på svingen, eller bara att man måste vänja sig vid twinljudet.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hur långa är ni som kör smt? Jag är bara 168 cm lång o lite orolig att man inte ska nå ner :gråta finns ing till salu här inärheten o vill inte köra 20 mil för o provsitta en som ja inte når ner på...

Hur är förresten smt vs sm r att köra längre turer med? Gillar båda men sm r tilltalar mig mer till utseendet :)
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag är ca 176, och når ner hyffsat bra, men får inte ner hela fötterna.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
QUOTE=Kodde89;5880577]Hur långa är ni som kör smt? Jag är bara 168 cm lång o lite orolig att man inte ska nå ner :gråta finns ing till salu här inärheten o vill inte köra 20 mil för o provsitta en som ja inte når ner på...

Hur är förresten smt vs sm r att köra längre turer med? Gillar båda men sm r tilltalar mig mer till utseendet :)[/QUOTE]

?? va nå Ner Hm? Jag är Halv-Dwarf (170) jag har säkert något komplex?? faller Alltid för HöGa Hojar :va Men du Ska inte va orolig för Höjden På Smt,n Du kommer sitta Kannon, Jag har en Smr (11) Också Och Det är Helt olika Hojar (om man inte köper Modellen Efter 11) Den Har jag Bara för bus o Bana, Men sätter man på Sadeln från Smt,n så visst funkar det att Toura med den ALLT går ju. Men SMR,n Är HÖG! Når ner med ena Tåspettsen tror jag,, Men som sagt Sadeln gör ju en hel del.. Men man ska ju köra så man behöver inte nå ner så mycket (Tycker jag), SMT,n Är en grym Hoj Som Kör ifrån det mesta när det börjar Kurvas (om man kan köra så klart :D ). Samt klarar även lite Touring. SMR,n är Mer RÅ. Så Välj Modell efter Hjärtat och ögonen och inte efter Förnuftet :) Då blir det Alltid rätt.. Ingen av dessa är ett Misstag. Lycka till..Här är dom..041 (2).jpg[025.jpg
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
vy9yje8y.jpg

Här är min!

Testar nu tapatalk för första gången, så måste ju testa ladda upp bild med!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Men smt:ns sadel passar alltså bolt-on på smr och den sadeln är lägre?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top