Ktm 990 smt

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Insidan av luftburens lock. Förhoppningsvis kan man se var det är blankt.

Det känns som att det kommer mycket olja från vevhusventilationen... Tankar kring det?
f253c3adbab4f72e5aadd1fea8df76c6.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Halloj på västkusten!
Det där med lite olja i luftburken är knappast något att oroa sig för. Så såg det alltid ut på min, de gånger jag tittade in där :)
/H
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Insidan av luftburens lock. Förhoppningsvis kan man se var det är blankt.

Det känns som att det kommer mycket olja från vevhusventilationen... Tankar kring det?
f253c3adbab4f72e5aadd1fea8df76c6.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

På hur många mil?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ingen aning.. Kan vara några hundra..Ska göra rent nu och kolla igen vid senare tillfälle..
Jag hittade att det kunde vara packningen till balansaxeln..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Min såg något liknande ut då jag kollade första gången efter inköp. Pluggade hålet i luftburken för vevhusventilationen och kör separat filter ist.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Olja i trattarna och insug. Något jag behöver åtgärda? Är det normalt eller "ganska mycket"
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Blir intressant att se hur det ser ut på min när jag tar mig för att riva och byta ut original luftburken...

Hur långt har din rullat Impact?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det här lär ju vara olja från vevhusventilationen. Tror den gått med för mycket olja. Nu blir det öppen vevhusvent. Visst ska man behålla backventilen på slangen och sen filter över ventilen?

2300 mil.
cfe26143038bc54f56dd2ec542e804b8.jpg
 
Last edited:

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Tjena
Vet inte om du fått svar på dina funderingar kring bromsoket till SMr på SMt.


/H

Tackar för svar! Mina bromsar skall få en genomgång under vinteruppehållet, har inte en aning om när de senast fått något underhåll. Bra tips om skivorna där med, ska definitivt pröva med det.
Gällande oken så har jag i alla fall luskat ut att SMT och SMR har olika ok, med olika artikelnummer och vad man kan se på skisserna olika konstruktion. Tycker mig även läst i nån artikel att SMR har "bättre" ok än SMT. Om man råkar på ett par beggade till rimligt pris nånstans så kan man ju alltid slå till.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Till er som kör SMt (och SuperDuke och Smr och SM och kanske andra hojar...)

Jag har extrahjul som varit monterade på 990 SMt. Ej ABS.
Köpte dem lätt begagnade och har handslipat (!) dem och målat med först grundfärg och därefter med blanksvart 2-komponentsfärg.
Jag påstår inte att de är i utställningsskick, men fullt dugliga till att visa upp på din hoj för polarna :tungan
Nä, jag 'skänker' inte bort dem till bättre behövande - men för er här i SMt-tråden på Sporthoj kan jag tänka mig att sälja dem till ett bra pris.

Hör av dig via PM.

/H
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena!
Kan ni säga till mig hur det ska vara vid i fästningen av avgasrör fram och bak? Det verkar som att där ska vara en distans vid någon pinnbult..

Nr 35 I dessa:
https://mobil.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1390&c=5824

https://mobil.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1390&c=5815

Och nr 4 I denna:
https://mobil.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1390&c=7989

Jag har bara en distans fram och inga bak (dessutom glömde sätta tillbaka den... ). Så var ska de sitta och hur många?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
8550e494c055f4aec240cf1112791ca7.jpg
 
Last edited:

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Mitt gamla batteri började bli för svagt för att starta hojen tillförlitligt utan att lägga på laddaren före, så det var dags för en uppgradering. Efter en del forskning på nätet beslöt jag att skaffa ett litiumbatteri, av märke och modell "Aliant ultralight YLP14". Beställde hos den lokala handlaren och batteriet dök upp på ett par dagar. Skickade efter Aliants egen 3A litium laddare på samma gång, då min gamla primitiva batteriladdare troligen inte skulle vara hälsosam för det nya batteriet.

Stor skillnad på både storlek och vikt mellan gammalt och nytt. 3,5kg vs 760g. Med i förpackningen fanns ett par bitar styvt skumgummi att packa runt batteriet så det passar i hållaren då det är så mycket mindre, men det skulle ha behövts ett par bitar till. Vek ihop ett par bitar oljeuppsugningsduk och stoppade in på sidorna i brist på någonting bättre, men nu sitter det stadigt.

Motorn startar väldigt piggt nu, i alla fall i garagetemperatur, ca 10 C. Blir intressant att se hur det fungerar framöver.

IMG_20201120_204320_2.jpgIMG_20201120_204221_2.jpgIMG_20201120_223447__01_2.jpg
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Bytt olja och filter, monterat de riktiga packningarna till luftfilterplattan samt den kortare insugstratten från rc8, och fixat mer permanent pluggning av sekundärspjällaxlarnas hål med kemisk metall. Annars har inte så mycket hänt. Bromsarna väntar fortfarande på att tas tag i. Jo just det, nya däck hanns med i höstas också. Hittade nya Metzeler M9RR på rea, blev stor skillnad mot de gamla slitna road 4.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gänget! Finns kanske bättre trådar för detta men eftersom jag har en SMT skriver jag här :)

Jag fick hjälp av @Boost 3 här som tweakade sin mapp lite för att bättre passa min hojoch nu går min bra, men inte perfekt. Jag önskar lite tips på vart jag kan vända mig för att mappa hojen enligt andra preferenser än "max effekt överallt"..? Alltså någon som har bra koll på vad de sysslar med :) Jag bor utanför Halmstad men kan så klart röra mig en bit för att hitta rätt person.

Jag önskar att hojen i första halvan(?) av registret går mjukt och fint, utan surge och utan att lukta oförbränd bensin/avgaser. I övre delen kan det gärna vara mer power.. Jag har "så klart" gjort alla moddar från Kevxtx's moddbok.

Tack!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
En liten update kring mina grova däck.. TKC80 fram och Motoz Tractionator GPS bak.
Kört de sedan augusti förra året i grus, gräs, sand, blöt- och torr asfalt.

För min körning har de hittills funkar mycket bra så när som på ett par saker.

Blöt asfalt blir klart halare (I alla fall bak). Detta är enda däcket som på "mina vägar" ställt ut av sig själv på hissa lagningar när det regnat. Har också känt småsläpp vid hårdare laddning på kurviga vägar, när det varit fukt som knappt synts.

Efter en wheelie smällde jag till på frambromsen, uppenbarligen lite väl hårt, för att bromsa in bakom en polare och ritade ett 3m långt svart streck.. Det var jag inte beredd på :p Jag tror det började låsa på en lagning.

Hur funkar de då i grus? Ja.. De funkar men fronten är klart nervös! Bak gör mittremsan att man inte har bra fäste rakt fram. Tex helt omöjligt, helt, att wheela på grus, oavsett krön eller inte.


Jag kommer nog att byta till en 890 men om jag inte gör det kommer jag sätta nytt TKC80 fram och förmodligen ett av Motoz däck utan mittremsa.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top