Sidan 16 av 17 FörstaFörsta ... 1011121314151617 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 330

Ämne: Ktm 990 smt

  1. #301
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102
    [QUOTE=Impact;6480820]Försökte googla lite men hittade inget konkret. Känns som att den ska vara rund men blivit missformad. Ska försöka komma ihåg att kolla imorgon på min!

    Ja det var det jag tyckte var lite märkligt. Ja kolla gärna på din hoj.

    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Okej, nu ser jag lite tydligare hur den ser ut. Som Impact skriver verkar det ju nästan som om den ska vara rund, men att den blivit blivit missformad. Kolla på bilden i den här länken t.ex.: https://www.ams4ktm.co.uk/12210

    Jag har tyvärr inte kvar min 990, annars hade jag kunnat kika hur det ser ut på den.
    Precis den ser jäkligt märklig ut och på din länk så är den ju helt klart rund.

    Citat Ursprungligen postat av gfra Visa inlägg
    Gick ut och kollade på min rulle, den är rund. Rätt säker på att den är original.
    Tack gfra!
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  2. #302
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102

    Sulor på era 990´s ?

    Yes som rubriken säger, vad har ni för sulor på era hojar?

    På min är det som satt på när jag köpte den nån variant av Metezer varav framdäcket är helt slut och baksulan är platt vilket ger lite obehagliga känslor i t.ex. rondeller...

    Funderar ev. på denna uppsättning:

    120/70 ZR17 (58W) ROAD 5 / MICHELIN
    180/55 ZR17 (73W) ROAD 5 / MICHELIN
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  3. #303
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Åland
    Hoj
    KTM 990 SMT
    Inlägg
    13
    Satt Michelin Road 4 på min när jag köpte den och har inte provat nåt annat, men jag är nöjd med dessa för min typ av körning, dvs mest landsväg av varierande kvalitet. Lutar nog åt road 5 när fyrorna är slutkörda.

  4. #304
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av snickaren73 Visa inlägg
    Yes som rubriken säger, vad har ni för sulor på era hojar?

    På min är det som satt på när jag köpte den nån variant av Metezer varav framdäcket är helt slut och baksulan är platt vilket ger lite obehagliga känslor i t.ex. rondeller...

    Funderar ev. på denna uppsättning:

    120/70 ZR17 (58W) ROAD 5 / MICHELIN
    180/55 ZR17 (73W) ROAD 5 / MICHELIN
    Jag har alltid kört denna serien för min gatkörning och de funkar fint!

    Nu ska jag nog prova sätta på tkc80 fram och motoz tractionator gps bak.

    Har haft Avon AV53 Trailmax som skulle vara lite bättre på grus, men de sladdar lika mycket som road 5...

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  5. #305
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102
    Ja då kanske det blir till att köra på Road 5órna.

    Hyffsat bra pris på MyNetMoto 2879.00 kr inkl. frakt
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  6. #306
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Åland
    Hoj
    KTM 990 SMT
    Inlägg
    13
    Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.

  7. #307
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av gfra Visa inlägg
    Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.
    Har inte haft några problem med mina bromsar, men mer prestanda kommer ofta med mer service (kolla Öhlins rekommendationer tex).

    Hur som helst, gå in på Ktmshop.se och jämför artikelnummer från smr/smt.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  8. #308
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102
    Jag tänkte slänga upp lite bilder allt eftersom det moddas för att få hojen som jag vill.

    Orörd original förutom 16 T framdrev, handtagsvärmare och en touring ruta som togs bort efter premiär turen hem.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2020-05-10 09.56.39-2 - kopia.jpg
Visningar:	32
Storlek:	507,0 KB
Id:	455494


    Ja då börjar prylarna rulla in som det ska nu...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2020-07-31 20.21.36-2 - kopia.jpg
Visningar:	39
Storlek:	223,0 KB
Id:	455495
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  9. #309
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Ready to spruta grus!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  10. #310
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Tog en 10-minutersrunda och jäklar vilken skillnad det är mot vanliga gatdäck! Jag får lära mig lita på de, framförallt vid hård inbromsning. Framhjulet låser betydligt lättare nu än innan!

    Brassade på den minut-långa traktorväg vi har här intill och där var det typ lika stor skillnad fast åt andra hållet. Blir spännande däck det här!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Senast redigerat av Impact den 2020-08-11 klockan 17:25.

  11. #311
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Tog en 10-minutersrunda och jäklar vilken skillnad det är mot vanliga gatdäck! Jag får lära mig lita på de, framförallt vid hård inbromsning. Framhjulet låser betydligt lättare nu än innan!

    Brassade på den minut-långa traktorväg vi har här intill och där var det typ lika stor skillnad fast åt andra hållet. Blir spännande däck det här!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Jäklar, det var grovt mönster på de där du... Hur känns dem i övrigt på asfalt? Ljud? Vibrationer?
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  12. #312
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av snickaren73 Visa inlägg
    Jäklar, det var grovt mönster på de där du... Hur känns dem i övrigt på asfalt? Ljud? Vibrationer?
    Ska återkomma när jag kört en riktig runda, men enkelt beskrivet är det lite som att sätta på vinterdäck på bilen; det kränger till precis när man lagt ner hojen. Jag hade bara shorts så jag körde inte tokhårt i svängarna men gasade friskt. Ljudet hörde jag inte av mer förutom vid hård inbromsning, då hörde man att framdäcket protesterade.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  13. #313
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    De verkar helt klart ogilla fullgas/maxbroms i alla fall.. Var ute 2h varav 1h grus.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  14. #314
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Jag tyckte däcken var riktigt roliga, speciellt framdäcket ger väldigt mycket mer förtroende och inbromsningsmöjlighet på grus. Däremot skar det inte igenom "rullgrus" på grusvägarna så man får passa sig i de kurvorna.

    Angående bakdäcket så hade jag tidigare läst om att den där mittremsan skulle vara ett problem gällande fästet på grus och jag kan bara instämma. Bakdäcket ställer ut så fort man ger gas, men sen greppar det igen när man lutar lite (som Boost skrivit om scout tror jag).

    Jag provade att köra lite runt 190 km/h och inget vobbel, men jag kände att den var lite mer instabil. Bromsade så hårt jag kunde (upprätt) och kunde höra småsläpp från framdäcket.

    Gasar man till hårt med bakdäcket ut ur en kurva släpper det lite. Låter man det först sätta sig går det bra att gasa till och rycka upp den på bakhjulet.
    Vanlig, upprätt, bakhjulsåka var inga konstigheter.


    En annan tanke jag fick var att TC och ABS hade varit skönt och att 150 hk 1190 med "rally däck" hade varit... Intressant.. Hehe.



    Edit: hojen blir också något mindre kvickstyrd.


    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Senast redigerat av Impact den 2020-08-13 klockan 11:04.

  15. #315
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    102
    Bra info Impact om någon vill ta den här däck vägen...
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  16. #316
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Åland
    Hoj
    KTM 990 SMT
    Inlägg
    13
    Vad är det för däck egentligen? Inte för att jag tänkt pröva, men man blir ju nyfiken.

  17. #317
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av gfra Visa inlägg
    Vad är det för däck egentligen? Inte för att jag tänkt pröva, men man blir ju nyfiken.
    Oj, det hade jag kanske glömt skriva!

    Continental TKC80 120/70-17 fram (ett av de få grova som finns för 17 tum).

    Motoz Tractionator GPS 170/60-17 bak. Egentligen ska det vara 180/55-17 men detta har funkat fint!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Senast redigerat av Impact den 2020-08-14 klockan 12:37.

  18. #318
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Olja i trattarna och insug. Något jag behöver åtgärda? Är det normalt eller "ganska mycket"?
    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  19. #319
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Insidan av luftburens lock. Förhoppningsvis kan man se var det är blankt.

    Det känns som att det kommer mycket olja från vevhusventilationen... Tankar kring det?

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  20. #320
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av gfra Visa inlägg
    Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.
    Tjena
    Vet inte om du fått svar på dina funderingar kring bromsoket till SMr på SMt.

    Det första jag gjorde på min SMt 2010 om/när det började 'gnissla' vid tvär svängning när jag rullade hojen (särskilt tydligt bakåt), var att rengöra de s.k. nitarna i bromsskivorna. Sätt i en M10-skruv och lås lagom hårt med en mutter på andra sidan. Snurra på skruven med hylsa och spärrskaft samtidigt som du sprutar ordentligt med bromsrengöring. Blås gärna bort ev. torkat damm med tryckluft.

    Det jag känner till är att bromsoken till 990 Superduke är samma till SMt, och det förvånar mig om det inte är samma bromsok till alla de modellerna.
    MEN, kom ihåg att Superduke och SMr har 320 mm bromsskivor, inte 305 mm som SMt har. Det betyder att du måste köpa längre fästskruvar och distanser om du ska montera ett bromsok från SMr/Superduke på SMt.

    Beträffande renovering av bromsoken;
    det skrivs ofta att de måste göras rent med jämna mellanrum, helst 2 ggr/år. Det är under förutsättning att de kör året runt och på saltade vägar. I så fall behöver du rengöra ordentligt efter vintersäsongen. Kanske även att du behöver byta tätningar (och i värsta fall kolv/ar).
    I annat fall, dvs. vanlig svensk landsvägskörning under sommartid räcker det med ordentlig yttre rengöring 1 ggr/år.

    Det är inte 'bara' att ta isär ett bromsok, eftersom det kräver en del arbete. Skruvarna som håller ihop bromsokens båda halvor brukar kunna sitta ORDENTLIGT fast, pga./tack vare gänglåsning.
    Värme innan demontering brukar kunna underlätta.

    /H

Sidan 16 av 17 FörstaFörsta ... 1011121314151617 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Filmar du själv från din MC så kan du få flera tips från hur den här videon gjorts. Snyggt och påhittigt filmad och redigerad, med nyskapande kameraposition [...]

Skribenten
Vill du annonsera ovan? Klicka här