Ktm 990 smt

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kanonbra info! Men en liten fråga, vill man inte att returen(rebound) ska vara så snabb som möjligt ? Alltså att man har så lite rebound som möjligt utan att den gungar eller sätter sig?

Du har helt rätt och det är precis vad jag skriver, långsamt ut innebär den dämpning som behövs för tillfället, varken mer eller mindre. Tänk på att en fjäder som sväljer 10G i energi måste vara ganska hård. För att den inte ska skjuta ut energin igen (fjädern lagrar ingenting och omvandlar heller inte energin till värme) så måste returdämpningen vara ganska tuff, ca 5 ggr mer än kompressionen.

Problemet med fjädring är att allting är en kompromiss, speciellt på en hoj eftersom den är lätt och för att den lutar i sväng.

Kör du rakt fram så kan vägen vara stötig eller slät och hastigheten låg eller hög, bara det ger en ohygglig massa situationer som fjädringen ska hantera.
Lägg sen på att du går in i en sväng, där hastigheten och lutningen ger en hel mängd nya parametrar som ska hanteras.
Sen har du förare och last, lätt eller tung förare, lätt eller tung eller ingen passagerare, packning eller inte...
Lägg också på förarens sätt att köra, är det en person som vrider mycket på gasen eller är det en förare som har en väldigt mjuk körstil.

Lägg ihop alla dessa parametrar så förstår man snabbt att det inte finns en inställning som passar allting, man får försöka göra kompromisser på alla sätt.

Det man får när man köper feta grejer från Öhlins, WP, Penkse eller någon annan tillverkare är bättre ventilsystem, bättre legeringar, mindre toleranser och icke att förglömma, man får tillgång till respektive tillverkares enorma erfarenhet av vilka inställningar som fungerar och när. Och även om jag köper fjädring för 30-80 000 så måste jag lika förb. ställa in den efter mig och mitt sätt att köra.

...och det svåra i det här är att de flesta som jag har träffat på kan i bästa fall säga att fjädringen känns "konstig" och någon sådan ratt finns inte. Som förare MÅSTE jag själv definiera vad som är problemet innan jag kan berätta det för en tekniker som hjälper mig att ställa in grejerna, teknikern kan omöjligt veta hur det känns för föraren.
Visst, på en bana så kan man titta på däckslitage och man kan lyssna och se på gaskontroll och sådana saker men det är ändå svårt att avgöra vad som är galet om inte föraren kan berätta det.

Läs manualen, testa olika inställningar, för bok över vilken inställning som ger vilken känsla och när alla möjligheter är uttömda, då först är det dags att börja byta grejer.
Viktigt också att våga lyssna till sig själv och inte blint lita på sådana som jag som säger att det ska vara på ett visst sätt...:)
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Eftersom 99% av de som faktiskt kollar fjädringen inte gör något annat än att spänna på förspänningen för att få nånting som liknar rätt häng, så räcker det med att lyfta fram respektive bak och kolla ATT det finns ett statiskt häng. Det viktiga är bak för att skydda sig mot katapulteffekter vid en highside. Fram mest för att det inte ska bli metall mot metall när framhjulet fjädrar ut helt.
Det bästa är ju att mäta statiskt och dynamiskt häng och sen byta fjäder som passar ens vikt, då får jag rätt på båda värdena.

När fjädern (och hänget) är rätt så börjar jag jobba med dämpningen. Returen ska vara ungefär 5 gånger starkare än kompressionen, dvs gaffeln och stötdämparen ska gå ihop snabbt men långsamt ut. Ett bra riktvärde är att om du trycker ner bakdelen och släpper upp den så ska det ta ca en sekund, då är man ungefär i rätt kvarter. Framgaffeln måste också justeras så att när den expanderas så ska den stanna vid neutralläget, inte expandera mer för att sedan lägga sig vid utgångsläget, ingen returstuds alltså. Svårare att beskriva än att visa i verkligheten. Det här är inte så svårt faktiskt, det svåra är att läsa av däcken för att avgöra vad som är felinställt på dämpningen.

Lite teori:

När framhjulet kör på ett gupp med en stel gaffel så kommer hjulet att trycka upp framänden med upp till 10G. Efter guppet ska ju hjulet "falla" tillbaka ner till "markplan" igen men då kan det inte överstiga 1G, dvs 9,82 m/s.
Vad fjädern på gaffeln då gör är att laddas med kraften från 10G för att sen trycka ner framhjulet igen, med över 1G så att hjulet kan följa vägen. Den energin måste ta vägen någonstans och då kommer dämpningen och omvandlar det hela till värme.
Framgaffeln och stötdämparen måste egentligen vända på det hela, 10G ska bli ett G på väg upp för att sedan tryckas ner med de antal G som erfordras för att hålla hojen neutral och framhjulet i backen, dvs väghållning... :)
Dämpningsjusteringen innebär att man ändrar hastigheten för in- respektive utfjädring och detta måste matchas med fjädern. Byter jag fjäder till nånting riktigt hårt för att jag väger mycket och har en tung kompis där bak så kommer fjädern att överstiga dämpningen och då måste man justera detta, med shims, olika sorters olja och/eller ventiler.

Jag bifogar en riktigt bra blankett för detta som min salig vän Jörgen (Spiff) gjorde för en massa år sen...

Slut teori:

Hmm, PDF funkar dåligt så jag fick göra den med tre sidor jpeg istället :)

View attachment 454803

View attachment 454804
ATTACH=CONFIG]454805[/ATTACH]

Tack för all info i dina uttömmande svar Niklasinorr, du är en hjälte ;-) Det blir till att testa och mäta sig fram till lite siffror i ditt dokument och ta det vidare därifrån.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
En helt annan fråga, jag har börjat kolla på slip-on till SMT´n men tänker inte pröjsa 20k för Akropovic som "alla" drömmer om och tycker låter bäst... Då lutar det åt Wings som verkar vara grymt prisvärda med bra ljud men dem finns inte i svart, någon med erfarenhet av Wings? Utseendemässigt så gillar jag GPR´s svarta system men det finns en hel del olika varianter, titan, kolfiber osv. Någon som testat GPR´s burkar?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
En helt annan fråga, jag har börjat kolla på slip-on till SMT´n men tänker inte pröjsa 20k för Akropovic som "alla" drömmer om och tycker låter bäst... Då lutar det åt Wings som verkar vara grymt prisvärda med bra ljud men dem finns inte i svart, någon med erfarenhet av Wings? Utseendemässigt så gillar jag GPR´s svarta system men det finns en hel del olika varianter, titan, kolfiber osv. Någon som testat GPR´s burkar?

Jag har inte personligen använt Wings, men jag rekommenderar det alla dagar i veckan till de som frågar! Varför?
Dels Gorazd, som har arbetat för Akrapovic tidigare, är en riktigt hyvens människa och dels för kostnaden.
Han skickar snabbt och jag har inte hört om någon som har haft direkta problem med något.

Jag har både provkört en hoj med Wings och kört bredvid och bakom SMt med Wings och det låter gött :) Det låter dessutom MYCKET om man inte monterar dB-killers... (inte i positiv mening då alltså).

/H
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Jag har inte personligen använt Wings, men jag rekommenderar det alla dagar i veckan till de som frågar! Varför?
Dels Gorazd, som har arbetat för Akrapovic tidigare, är en riktigt hyvens människa och dels för kostnaden.
Han skickar snabbt och jag har inte hört om någon som har haft direkta problem med något.

Jag har både provkört en hoj med Wings och kört bredvid och bakom SMt med Wings och det låter gött :) Det låter dessutom MYCKET om man inte monterar dB-killers... (inte i positiv mening då alltså).

/H

Tack för omdömet H. Jag har haft lite garageloppis för att finansiera nya burkar och läser bara gott om Wings, bra med 2 olika dB-killers. Men nu hittade jag ett ytterligare möjligt alternativ i form av dessa

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...990-adventure-sm-smr-smt.html#/2-catalyzed-no

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...roadsitalia-ktm-990-adventure-sm-smr-smt.html

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...990-adventure-sm-smr-smt.html#/2-catalyzed-no

Riktigt bra priser just nu... Då blir det deg över till att köpa grekens bottenplatta och ITG filter för typ samma peng som för endast Wings burkarna, inte lätt det här I-landsproblemet :confused:
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för omdömet H. Jag har haft lite garageloppis för att finansiera nya burkar och läser bara gott om Wings, bra med 2 olika dB-killers. Men nu hittade jag ett ytterligare möjligt alternativ i form av dessa

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...990-adventure-sm-smr-smt.html#/2-catalyzed-no

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...roadsitalia-ktm-990-adventure-sm-smr-smt.html

https://www.roadsitalia.com/en/ktm-...990-adventure-sm-smr-smt.html#/2-catalyzed-no

Riktigt bra priser just nu... Då blir det deg över till att köpa grekens bottenplatta och ITG filter för typ samma peng som för endast Wings burkarna, inte lätt det här I-landsproblemet :confused:

Nu är det såklart inte mina pengar du handlar för, men för mig hade det varit ett lätt val. Du kan iofs spara ett par tusen, men om du köper Wings så får du ett system som är väl beprövat och jag har bara hört positiva utlåtanden om det. Det andra du länkar till har jag inte hört talas om alls.

Kortfattat handlar det om att köpa grisen i säcken för 5k, eller en bekräftad kvalitetsprodukt för 7k.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
True that Bonzo, trist att stå där med nya burkar som jag kanske inte blir 100% nöjd med... :tummenupp
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Kedjerulle

Tjena. Det saknades kedjerullen på min hoj när jag köpte den så nu gjorde jag slag i saken och beställde en men blir lite konfunderad när jag öppnade den. Den är inte helt rund... Hur ser era ut?20200724_195416.jpg
 
Last edited:

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Ähum... Var sitter den?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Haha ja vart sitter den.

Enligt google och ktmshop så...https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1512&c=4160
Lär väl sitta på samma ställe på allla LC8or. Nummer 99/4, 5, 6 och 7. Orkar inte gå ut i garaget och titta men gissar att den ska förhindra att kedjan slår uppåt eller nedåt?

Yes, funktionen är att förhindra att kedjan rappar sönder motorkåpan vid kedjebrott...

(lånad bild)

36-1_zps1bd923c2_LI.jpg
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jamän, nu kvarstår bara den ursprungliga frågan varför den ser ut som den gör istället för att vara helt rund till formen och vad anledningen till formen är???

Vad är anledningen till att den skulle vara helt rund?
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Vad är anledningen till att den skulle vara helt rund?

Jag vill bara veta om jag skall ha den "platta" sidan ned mot kedjan och vad anledningen är, that´s it. Jag vet att hojen inte kommer rasa ihop bara för att jag skulle vrida den men är bara nyfiken av naturen...

20200724_195438 (1).jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag vill bara veta om jag skall ha den "platta" sidan ned mot kedjan och vad anledningen är, that´s it. Jag vet att hojen inte kommer rasa ihop bara för att jag skulle vrida den men är bara nyfiken av naturen...

View attachment 455399
Försökte googla lite men hittade inget konkret. Känns som att den ska vara rund men blivit missformad. Ska försöka komma ihåg att kolla imorgon på min!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag vill bara veta om jag skall ha den "platta" sidan ned mot kedjan och vad anledningen är, that´s it. Jag vet att hojen inte kommer rasa ihop bara för att jag skulle vrida den men är bara nyfiken av naturen...

View attachment 455399

Okej, nu ser jag lite tydligare hur den ser ut. Som Impact skriver verkar det ju nästan som om den ska vara rund, men att den blivit blivit missformad. Kolla på bilden i den här länken t.ex.: https://www.ams4ktm.co.uk/12210

Jag har tyvärr inte kvar min 990, annars hade jag kunnat kika hur det ser ut på den.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Gick ut och kollade på min rulle, den är rund. Rätt säker på att den är original.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top